Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat is het toch genieten als het goed gaat

Moderator: moderatorteam

Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Wat is het toch genieten als het goed gaat

Ongelezen bericht door Frenk »

Je hebt van die dagen dat het trainen helemaal geweldig gaat en vandaag hadden wij zo'n dag. :cheer: Er leek een heel maandloon aan kwartjes gevallen te zijn :F:
We begonnen met de voor en achterlangs, ditmaal slalommend om de andere cursisten heen. Geen enkel probleem. Frenk volgde keurig. Ik click en beloon sinds kort voor de momenten dat Frenk uit zichzelf naar me opkijkt en je ziet dat hij meer en meer met z'n koppie omhoog blijft lopen. De andere honden zijn volstrekt oninteressant of ze nou langs ons lopen, of wij langs hen. Geen probleem.

Het plaats sturen (riem die dan in het vak ligt) ging als een speer. En extra mooi: je zag Frenk ook echt naar de riem kijken en hem aanraken bij het afgaan. Hij snapt het nu dus echt! :ok: Puntje van aandacht: Frenk lijkt nog wel een armgebaar nodig te hebben.

Het volgen ging ook als een zonnetje, zowel het aangelijnde als het losse target-lopen. Bij afleiding door een intrigerende graspol was een blij "kijk 'es" genoeg om hem er weer bij te halen. Mijn hand kan ik al gerust in mijn zij houden, die heeft hij niet echt meer nodig om mooi te volgen. Top dus :ok: Punt van aandacht hier is dat Frenk bij het halthouden en zit een pas of twee te ver doorloopt. Hij springt wel meteen terug naast, maar dat kan beter.

Vaste onderdelen als zit, naast, af en staan (en allen ook met blijf) gingen prima. Maar die gaan eigenlijk altijd wel netjes. Al heeft hij bij zit vanuit af en bij staan vaak nog wel een handgebaar nodig.

Afgelopen dinsdag liepen we bij Sport&Spel een Rally-O parcours en dat deed hij ook al zo keurig. De Rally-O mevrouw die erbij was kon niet geloven dat het onze eerste kennismaking met Rally-O was. Complimenten alom. En dan vandaag zo keurig op de B-training, ik ga helemaal blij het weekend in :cheer: :mrgreen:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Inge O schreef:dan weet je weer waar je het voor doet :ok: .
Oh absoluut :ok:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Ik heb op advies van de trainster het 'plaats' aangeleerd met een clicker en ik heb dat nu uitgebreid door te clicken voor 'spontane' aandacht en het lijkt alsof dat erg goed binnenkomt bij Frenk. Hij reageert helemaal niet hyper op de clicker en hij gaat ook niet alles uitproberen, maar bij van die specifieke dingen lijkt het net alsof hij dan zoiets heeft van "oh, dat bedoel je". Klinkt dat raar of herkent iemand dat wel?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Frenk schreef:Ik heb op advies van de trainster het 'plaats' aangeleerd met een clicker en ik heb dat nu uitgebreid door te clicken voor 'spontane' aandacht en het lijkt alsof dat erg goed binnenkomt bij Frenk. Hij reageert helemaal niet hyper op de clicker en hij gaat ook niet alles uitproberen, maar bij van die specifieke dingen lijkt het net alsof hij dan zoiets heeft van "oh, dat bedoel je". Klinkt dat raar of herkent iemand dat wel?
Fijn dat hij er zo goed op reageert :ok:
Je hebt het zelf dus goed geleerd hoe je met de clicker moet werken :wink:
Redelijk slimme hondjes snappen het dan heel vlug.
Frenk schreef:Het volgen ging ook als een zonnetje, zowel het aangelijnde als het losse target-lopen
Kan je dat wat verder uitleggen? :wink:
Wat is target-lopen?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Frenk
Zeer actief

ranetje schreef:
Frenk schreef:Het volgen ging ook als een zonnetje, zowel het aangelijnde als het losse target-lopen
Wat is target-lopen?
Een hand met voer is het target. De hond loopt los mee. Als hij mooi loopt, dan valt er een voertje uit de hand. Ook als de hond achterblijft, loopt de baas door. De meeste honden melden zich dan automatisch weer onder/naast die hand met dat lekkers. En als ze dan weer mooi lopen, dan krijgen ze hun beloning weer.

Dat doen we sinds de basiscursus heel af en toe, ter afwisseling in het volgen.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Frenk schreef:
ranetje schreef:
Wat is target-lopen?
Een hand met voer is het target. De hond loopt los mee. Als hij mooi loopt, dan valt er een voertje uit de hand. Ook als de hond achterblijft, loopt de baas door. De meeste honden melden zich dan automatisch weer onder/naast die hand met dat lekkers. En als ze dan weer mooi lopen, dan krijgen ze hun beloning weer.

Dat doen we sinds de basiscursus heel af en toe, ter afwisseling in het volgen.
Dank je wel :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Wat is het toch genieten als het goed gaat

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Kijk, dat is het betere werk!
Frenk schreef: Punt van aandacht hier is dat Frenk bij het halthouden en zit een pas of twee te ver doorloopt. Hij springt wel meteen terug naast, maar dat kan beter.
Hoorbaar inademen voor je stilstaat.
Wat je dus feitelijk doet voor je iets gaat zeggen.

Hij heeft blijkbaar niet direct door dat je gaat zitten en anticipeert dus niet op je lichaamstaal. Door inademen trek je aandacht en zal hij alerter worden.
Dat zou de remmen beter moeten laten werken ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Super toch! :ok:
Frenk schreef:Ik heb op advies van de trainster het 'plaats' aangeleerd met een clicker en ik heb dat nu uitgebreid door te clicken voor 'spontane' aandacht en het lijkt alsof dat erg goed binnenkomt bij Frenk. Hij reageert helemaal niet hyper op de clicker en hij gaat ook niet alles uitproberen, maar bij van die specifieke dingen lijkt het net alsof hij dan zoiets heeft van "oh, dat bedoel je". Klinkt dat raar of herkent iemand dat wel?
Ja, Nilo reageert hier ook heel goed op. Ik gebruik het ook altijd op shows. Vlak voordat we de ring in moeten ga ik dan even wat makkelijke oefeningen doen en klikken als hij me alleen maar een seconde aan kijkt. Dat helpt echt!
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”