Wie heeft z'n/haar hond dit al geleerd en hoe?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Leren sorteren
Moderator: moderatorteam
- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Leren sorteren
Ik wil Xana leren om te sorteren. Ze kan al apporteren, maar ik wil nu bijvoorbeeld drie dingen op een rij leggen (bal, sok, touw) en haar dan het commando geven om de sok te apporteren, waarbij ze uiteraard uit de 3 objecten de sok moet pakken.
-
janinca2002
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
- Joyce
- Zeer actief
-
estelle
- YvetteJ
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
- Contacteer:
- Joyce
- Zeer actief
Het zijn behoorlijk wat pagina's en ook erg interessant. Alleen richt het zich vooral op geurdiscriminatie en ik wil juist dat Xana voorwerpen gaat discrimineren op basis van hoe ze eruit zien. Ik wil dat ze leert wat een sok is, wat een bal is, wat een touw is enz zodat ze een specifiek voorwerp kan apporteren.
- Kaiou
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Barbet
- Aantal honden: 1
Ik heb Kaiou een aantal verschillende voorwerpen aangeleerd door het commando ´apport´ uit te breiden met het voorwerp wat ik gooide.
Dus ´apport schoen´ of ´apport slof´.
Gewoon in huis en in de tuin geoefend met het voorwerp op een meter of drie.
Nu weet hij het verschil en haalt hij bijvoorbeeld op alleen ´schoen´ idd mijn schoenen.
Dus ´apport schoen´ of ´apport slof´.
Gewoon in huis en in de tuin geoefend met het voorwerp op een meter of drie.
Nu weet hij het verschil en haalt hij bijvoorbeeld op alleen ´schoen´ idd mijn schoenen.

-
Marieke*
- Zeer actief
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
-
janinca2002
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
- Contacteer:
Wat jij wilt dat ze gewoon op een commando een bepaald voorwerp kunnen apporteren, net zo als bij hulphonden. Je kunt dus gewoon voorwerpen gaan benoemen en als dat goed gaat keuzes laten maken uit verschillende voorwerpen. Als dat goed kun je gaan generaliseren op verschillende kousen bijvoorbeeld.
Laatst gewijzigd door janinca2002 op 29 mei 2009 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Wij hebben dat met Kay een beetje gedaan, maar laatste tijd weer beetje verwaarloosd.
Elk speeltje heeft een naam. Je begint met 1 speeltje, laten we beginnen met een bal. Die hou ik eerst gewoon in mijn hond en zeg: 'pak bal' en houd hem ook daadwerkelijk voor zijn neus, zodat hij gewoon niet fout kan zijn dat dat pak de bal is. Belonen met 'goedzo dat is de bal' en lekker gaan spelen. Vervolgens leg ik hem meter van me vandaan en vraag nog een keer: 'pak bal' Zorg dat er geen andere speeltjes in de buurt liggen. Als dat er goed in zit begin ik met 'zoek bal'. Inmiddels liggen er ook anders speeltje in de kamer, maar weet hij welke de bal is.
Met het tweede speeltje erbij begin ik weer van voor af aan. We nemen nu een flostouw. Eerst deze alleen in je hand en dus echt weer aanbieden met: "pak touw'. Dit bouw je verder weer zo op als het eerste speeltje en dan neem je beide speeltjes in de hand. Je gaat weer voor de hond zitten. Je vraagt dan: 'pak bal" en beweegt de bal een beetje en bied hem meer aan dat het touwtje. Maak die bal dus net even iets interresanter dan het touwtje en zorg dat hij gewoon bijna niet de fout in kan gaan. In de volgende stappen ga je steeds minder sturen in het aanbieden van het juiste speeltje en mag je de hond stapje voor stapje steeds meer laten denken. Soms ging het hier wel eens fout. Ik zeg dan nee en noem wat hij wel moet pakken en bied dat dan weer iets meer aan. Als hij de juiste gepakt heeft, speel ik altijd wel even met het speeltje.
Nog ee tip, begin niet met het allerfavorietse speeltje, maar eentje welkehij wel leuk vind. Neem daarna ook een speeltje voor hem van gelijke waarde. Een favoriet speeltje heeft namelijk bij het aanleren met meer speeltjes meer aantrekkingskracht en dat kan het moeilijker maken (hebben wij gemerkt bij Kay, waardoor we het piepeendje even weer achterwegen hebben gelaten)
Hopenlijk kan je hier iets mee?
Elk speeltje heeft een naam. Je begint met 1 speeltje, laten we beginnen met een bal. Die hou ik eerst gewoon in mijn hond en zeg: 'pak bal' en houd hem ook daadwerkelijk voor zijn neus, zodat hij gewoon niet fout kan zijn dat dat pak de bal is. Belonen met 'goedzo dat is de bal' en lekker gaan spelen. Vervolgens leg ik hem meter van me vandaan en vraag nog een keer: 'pak bal' Zorg dat er geen andere speeltjes in de buurt liggen. Als dat er goed in zit begin ik met 'zoek bal'. Inmiddels liggen er ook anders speeltje in de kamer, maar weet hij welke de bal is.
Met het tweede speeltje erbij begin ik weer van voor af aan. We nemen nu een flostouw. Eerst deze alleen in je hand en dus echt weer aanbieden met: "pak touw'. Dit bouw je verder weer zo op als het eerste speeltje en dan neem je beide speeltjes in de hand. Je gaat weer voor de hond zitten. Je vraagt dan: 'pak bal" en beweegt de bal een beetje en bied hem meer aan dat het touwtje. Maak die bal dus net even iets interresanter dan het touwtje en zorg dat hij gewoon bijna niet de fout in kan gaan. In de volgende stappen ga je steeds minder sturen in het aanbieden van het juiste speeltje en mag je de hond stapje voor stapje steeds meer laten denken. Soms ging het hier wel eens fout. Ik zeg dan nee en noem wat hij wel moet pakken en bied dat dan weer iets meer aan. Als hij de juiste gepakt heeft, speel ik altijd wel even met het speeltje.
Nog ee tip, begin niet met het allerfavorietse speeltje, maar eentje welkehij wel leuk vind. Neem daarna ook een speeltje voor hem van gelijke waarde. Een favoriet speeltje heeft namelijk bij het aanleren met meer speeltjes meer aantrekkingskracht en dat kan het moeilijker maken (hebben wij gemerkt bij Kay, waardoor we het piepeendje even weer achterwegen hebben gelaten)
Hopenlijk kan je hier iets mee?