Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Weekmenu
Moderator: moderatorteam
- Marion_ph
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Bolognezer
- Aantal honden: 3
Weekmenu
Ik ben sinds een kleine drie maanden begonnen met zelf samenstellen. Ik dacht dat ik het wel aardig deed, maar nu ik hier en daar weer wat lees begin ik toch te twijfelen. Met name over niet alleen spiervlees geven en de hoeveelheid lever die ze mogen hebben. Ook zou ik gezien de ontlasting, toch wel regelmatig wit, wat spiervlees bij de karkassen en nekken moeten geven. Maar is dat spiervlees echt extra, of moet ik dat gewicht weer aftrekken van het spiervlees dat ze 's avonds krijgen? Ze krijgen 150 gram per dag. Dat is mijn richtlijn tenminste. Meestal is het wel wat meer. Zouden jullie eens een weekmenu willen bekijken en jullie oordeel geven? Het vleesbot is eigenlijk altijd hetzelfde zoals deze week. Ik wil de volgende keer bij Herby konijnekarkassen bestellen en de botmixen voor wat meer afwisseling. Qua spiervlees krijgen ze ook nog lam en haas. En de organen wissel ik af met konijnenlever en kippemaagjes. Oke, hier komt ie:
50% vleesbot → 525gram per week per hond
15% groente → 160 gram per week per hond
15% orgaanvlees 160 gram per week per hond
20% spiervlees → 210 gram per week per hond
Zondag
Kippenek 75 gram
Kippelever 65 gram
Groente 60 gram
Maandag
Kippevleugel 75 gram
Kopvlees rund 60 gram
Dinsdag
Kippekarkas 75 gram
Wild 60 gram
Woensdag
Eendenek 75 gram
kippenhartjes 55 gram
Donderdag
Eendenek 75 gram
Groente 60 gram
Runderhart +
Pens 65 gram
Vrijdag
Kippekarkas 75 gram
Hert 60 gram
Zaterdag
Zalmkop 75 gram
groente 60 gram
Struisvogel 60 gram
50% vleesbot → 525gram per week per hond
15% groente → 160 gram per week per hond
15% orgaanvlees 160 gram per week per hond
20% spiervlees → 210 gram per week per hond
Zondag
Kippenek 75 gram
Kippelever 65 gram
Groente 60 gram
Maandag
Kippevleugel 75 gram
Kopvlees rund 60 gram
Dinsdag
Kippekarkas 75 gram
Wild 60 gram
Woensdag
Eendenek 75 gram
kippenhartjes 55 gram
Donderdag
Eendenek 75 gram
Groente 60 gram
Runderhart +
Pens 65 gram
Vrijdag
Kippekarkas 75 gram
Hert 60 gram
Zaterdag
Zalmkop 75 gram
groente 60 gram
Struisvogel 60 gram
- *Evie*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): www.Adebowale.nl
- Contacteer:
- Marion_ph
- Vaste gebruiker
-
Jane Doe
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): American Staffordshire Terrier
Ik barf ook nog niet zo heel lang, maar heb bijna hetzelfde menu als jou.
Ik geef 's ochtends het bot en 's avonds het spiervlees of orgaanmix.
Ik mix dus de orgaan doorelkaar, hart, nier, lever en maag en geef zo'n mix 3 keer per week..
Dit omdat lever in 1 keer diarree kan veroorzaken..
Als je hondje moeite krijgt met de ontlasting zou ik veranderen, anders zou ik het lekker zo laten..
Ik geef 's ochtends het bot en 's avonds het spiervlees of orgaanmix.
Ik mix dus de orgaan doorelkaar, hart, nier, lever en maag en geef zo'n mix 3 keer per week..
Als je hondje moeite krijgt met de ontlasting zou ik veranderen, anders zou ik het lekker zo laten..

- Marion_ph
- Vaste gebruiker
De organen door elkaar mixen vind ik een goede tip. Vanmorgen was er voor het eerst eentje aan de diarree na het eten van lever. Moet ik er wel bij zeggen dat ze gisteren meer lever hebben gehad dan normaal.Ik geef 's ochtends het bot en 's avonds het spiervlees of orgaanmix.
Mix je dan organen van verschillende dieren door elkaar of is het beter dat alle organen van hetzelfde dier komen?
Geef je bij het bot ook extra spiervlees?
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
over jouw percentages kan ik niks zeggen, ik zie niet hoeveel vlees er aan jouw botten zitten
. ik hou dit aan:
10-15 % kaal bot
10-15% orgaan, waarvan 50 gr. per 10 kg lichaamsgewicht lever en 10 gr. per 10 kg. lichaamsgewicht nier
en de rest spiervlees, rond de 80 % dus.
pens reken ik als aparte maaltijd en krijgen ze 3 keer per week.
ik zie geen nier in je menu en dat zou ik zeker toevoegen. verder vind ik het erg ingewikkeld. ik geef meestal 1 diersoort per dag, er gaat 4 kilo per dag door hier dus ik verpak alles per 4 kilo en dat verdeel ik dan over de 4 honden.
mijn menu:
maandag: pens (schaap/rund)
dinsdag: orgaanpakket (hart/lever/nier rund/paard) met kipkarkas en spiervlees (tong/kopvlees))
woensdag: vleesbot (geit/paard/schaap)
donderdag dubbel pens (schaap/rund)
vrijdag: vasten (yoghurt/honing/rauw ei/groente/fruitprut
zaterdag vis met graat of vleesbot
zondag: spiervlees (rund)met bot (kipkarkas)
ze krijgen dus elke dag (wat) bot tenzij ze pens krijgen. ik geef kipkarkas bij het orgaan en spiervlees omdat de ontlasting anders wat dun kan zijn (dunne ontlasting is trouwens géén diarree
).
10-15 % kaal bot
10-15% orgaan, waarvan 50 gr. per 10 kg lichaamsgewicht lever en 10 gr. per 10 kg. lichaamsgewicht nier
ik zie geen nier in je menu en dat zou ik zeker toevoegen. verder vind ik het erg ingewikkeld. ik geef meestal 1 diersoort per dag, er gaat 4 kilo per dag door hier dus ik verpak alles per 4 kilo en dat verdeel ik dan over de 4 honden.
mijn menu:
dinsdag: orgaanpakket (hart/lever/nier rund/paard) met kipkarkas en spiervlees (tong/kopvlees))
ze krijgen dus elke dag (wat) bot tenzij ze pens krijgen. ik geef kipkarkas bij het orgaan en spiervlees omdat de ontlasting anders wat dun kan zijn (dunne ontlasting is trouwens géén diarree
Laatst gewijzigd door Hutsje op 28 mei 2009 00:22, 1 keer totaal gewijzigd.

-
Jane Doe
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): American Staffordshire Terrier
Ik geef op het moment nog zachte botten omdat ik net begin..Marion_ph schreef:De organen door elkaar mixen vind ik een goede tip. Vanmorgen was er voor het eerst eentje aan de diarree na het eten van lever. Moet ik er wel bij zeggen dat ze gisteren meer lever hebben gehad dan normaal.Ik geef 's ochtends het bot en 's avonds het spiervlees of orgaanmix.
Mix je dan organen van verschillende dieren door elkaar of is het beter dat alle organen van hetzelfde dier komen?
Geef je bij het bot ook extra spiervlees?
Hier zit veel vlees aan, dus ik geef geen extra vlees bij, daar hangt het dus echt van af..
Het orgaan mix ik van konijn, kip en rund

- Marion_ph
- Vaste gebruiker
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord
over jouw percentages kan ik niks zeggen, ik zie niet hoeveel vlees er aan jouw botten zitten . ik hou dit aan:
10-15 % kaal bot
mijn menu:
ze krijgen dus elke dag (wat) bot tenzij ze pens krijgen. ik geef kipkarkas bij het orgaan en spiervlees omdat de ontlasting anders wat dun kan zijn (dunne ontlasting is trouwens géén diarree ).
Ik ga zeker nier toevoegen. Alleen even kijken hoe ik daar aan kom.
Lever geef ik blijkbaar veel te veel. Ik geef 60 gram (1x per week), terwijl ze maar vijf kilo wegen. Ik ga dus sowieso de organen mixen zoals Jane Doe ook al schreef. De hondjes hebben hier eerder te harde ontlasting dan te zacht. Regelmatig is de ontlasting gedeeltelijk wit. Als ik het goed begrepen heb, betekent dit dat het bot niet helemaal goed verteerd. Ik denk dat ik wel goed bevleesde botten heb. De kipkarkas krijg ik gemalen, dus dat weet ik niet zeker. Ik geef daar nu wat kipfilet bij.