Na de training van gisteravond heb ik wat zitten nadenken.
Ik ga een lijstje maken met "wel doen" en "niet doen" voor de helper en eventueel de trainer.
Er zijn een paar dingen die ik bij Ita wat rustiger wil trainen en als dan, door de training, de opbouw in de knoop komt vind ik dat eigenlijk niet zo geslaagd.
Dus:
Geen houtduiven op apport behalve als ze in een kous zitten, wel een eend.
Geen kleine kauwtjes, wel de grote kraaien.
Geen houten blokken als apport als er om het middenstuk halfslachtig een velletje is vastgemaakt.
Ita gaat me te veel fouten maken en dat komt voor een deel door de apporten die ze moet brengen.
Ze hoeft helemaal niet haar eigen dummy, maar de appportjes die ze moet halen moeten heel zijn en van een redelijk formaat.
Kleinere dingen oefen ik nog liever even apart.
Ondanks deze ogenschijnlijke "klaagzang"

kan ik niet anders zeggen dan dat ze goed haar best heeft gedaan.
Het markeren ging deze keer geweldig goed, alleen het blok dat voor haar werd opgegooid had een bijna loskomend velletje om het middenstuk.
Het binnenbrengen werd daardoor nogal klungelig

Ze bracht het blok, na een paar keer laten vallen, met een tipje van het vel vast tussen de tanden.
Door het hollen kreeg ze het blok zo ongeveer om de oren geslagen
Het geheel is dan eigenlijk niet meer om aan te zien terwijl het punt waar het om ging, het markeren, zo goed ging.
De houtduif voor kort apport was al een paar keer geapporteerd toen Ita aan de beurt was.
Dat heeft er mede toe geleid dat ze erg liep te happen en de duif diverse malen liet vallen.
Uiteindelijk dreigde ze er zelfs mee te gaan spelen :N:
Dat gaat een beetje te ver, dus ik heb haar toen even laten volgen met de duif in de bek.
Dat ging goed, dus toen kon ik alsnog belonen.
Wel enige discussie met de trainer, omdat ik eerst de losse veren uit de bek haalde voor ik liet vasthouden.
Volgens de trainer moest ze daar zelf maar een oplossing voor vinden.
Aangezien Ita erg gaat "herkouwen" haal ik die veren er liever uit.
Dat heb ik dus ook gedaan.
Zo heb ik het een aantal jaren geleden ook geadviseerd gekregen.
"Veren moet je uit de bek halen anders gaan ze kauwen".
Ik kreeg deze keer te weinig kans om Ita te belonen omdat het net op het laatste moment niet goed ging.
En dat vind ik jammer.
Ik ben benieuwd naar commentaar op mijn gedachtengang.