Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Barf, weekmenu zo goed?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Barf, weekmenu zo goed?

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Sinds bijna 5 maanden woont Max hier, beest is tevreden (en wij ook :wink:). Hij mocht iets aankomen en dat is ook gebeurd, sinds die tijd mooi hetzelfde gewicht (24.5 - 25.0 kg). Ik krijg dan wel dagelijks te horen dat het beeste wel wat (en soms flink) aan moet komen, maar zowel de dierenarts, als ik en de hond zijn tevreden hiermee dus dat laten we als het even kan zo.

Voor hij hier kwam kreeg die "slechte" brokken, daar zijn we eigenlijk meteen van af gestapt (langzaam over), nu krijgt hij carocrock (ik hoef niet te horen hoe goed of slecht dat is in dit topic), en hij lust het prima, vacht glanst als nooit te voren en zoals eerder gezegt, hij blijft op gewicht met ~450 gram per dag.

De reden van een eventuele overstap is niet heel dramatisch in mijn ogen, maar toch voldoende om erover na te denken.

Max staat 's morgens niet te springen om zn eten, sterker nog, vaak ligt het er 's middags nog en soms zelfs 's avonds. Hij eet 's nachts (rond een uur of 1) meestal zijn tweede maaltijd, maar soms ligt er de volgende dag 's morgens ook nog wel wat in. Het komt er eigenlijk op neer dat hij soms wel eens een maaltijd per week mist, soms zijn dat er zelfs 2 of 3. Je zou haast denken dat hij dan teveel krijgt, maar het is A ongeveer volgens de tabel op de zak en B eet hij soms ook wel prima alles op. Dingen als beweging etc lijken geen invloed te hebben op zijn eetgewoonten.

Meneer wordt helemaal stapel als je met KVV of een stukje echt vlees aan komt zetten, dat zijn ook dingen die zo op zijn.

Nu heb ik vandaag even de tijd genomen om een menu samen te stellen (met behulp van een aantal websites van mensen op dit forum en buiten dit forum, waarvoor dank bij deze).

Ik heb daarvoor de lijst van herby gebruikt (die zit hier niet zo bijzonder ver vandaan, dus dat is mooi makkelijk). Er staat bijna altijd één soort vlees op, maar dat wordt natuurlijk wel wat afgewisseld, bijv. ene week runderlever, andere week andere lever, hetzelfde voor spiervlees etc.

De dingen waar ik rekening mee heb gehouden:

70% vlees, 15% bot, 15% orgaan
minimaal 4 diersoorten per week
per dag 2.5% van het lichaamsgewicht aan voer
Enige afwisseling in het soort voer

Menu:

<zie>

De keuze voor vis op zaterdag is omdat de visboer hier dan altijd is :)

De vragen die dan overblijven:

Kom ik hiermee een beetje in de richting van wat de hond nodig heeft? Ik zit zelf nog te twijfelen over (vuile) pens, of een alternatief hiervoor, maar er zijn websites die aangeven dat dit in principe niet nodig is.

De hoeveelheid, voor mijn gevoel geef ik veel meer dan nu in de brok zit (daar zitten immers granen etc in die niet gebruikt worden, hij krijgt nu 450 gram brok per dag en bovenstaande is 625 gram per dag.

Hoe over te stappen? Meneer is niet echt een liefhebber van kouwen, zowel de brokken als andere dingen gaan nagenoeg heel naar binnen. Ik heb dat liever niet met botten etc. Ik zat zelf te denken om eerst 1 of 2 dagen per week wat dingen uit te proberen en daarnaast gewoon brok te voeren.

Hoevaak per dag voren, Max krijg nu 2 keer per dag brokken, maar zoals ik zei soms eet hij ze pas 's avonds op. Is het verstandig om dit eenmaal per dag te doen (bijv. 's morgens zodat hij het overdag kan verteren) of is twee keer toch verstandiger?

Is het mogelijk om in noodgevallen eens een of twee dagen terug te vallen op brokken, zonder daarvoor het hele menu om te moeten gooien?

Ik als ergens dat bovenstaande hoeveelheden ook per 2 weken gegeven kunnen worden zodat de donderdag en de zaterdag iets "rustiger" zijn bijvoorbeeld.

Vasten, er zijn een aantal sites die dit aanraden, tijd-technisch komt het mij het beste uit om dit op woensdag te doen, het haaskarkas verhuist dan naar de dinsdag, is dat verstandig?

Max krijgt nu vitamine pillen (uit de supermarkt), dit was ruim 5 weken een probeersel ivm het stront eten. Aangezien mijn hond niet kan praten weet ik de reden ervan niet, maar het stront eten is sinds die tijd niet meer voorgekomen. Is het verstandig dit aan te houden of is het overbodig?

Alle op en aanmerkingen zijn natuurlijk welkom. Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik dit bij bijv. herby bestel of gewoon in de supermarkt ga kopen. Kwa kosten maakt het weinig uit, maar hij hoeft natuurlijk geen biefstuk op dinsdag :).
Laatst gewijzigd door sjaak-k op 10 mei 2009 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Even een kort antwoord. :wink:
Je geeft teveel lever en nier.
Lever mag je 50 gram per 10 kg *hond* geven.
In jouw geval is dat maximaal 125 gram per week.
oké dat scheelt niet zo heel veel maar toch..
Van nier mag je 10 gram per 10 kg geven , dwz voor jouw hond 25 gram per week.
Daarbij zou ik vuile pens opnemen in het menu. :wink:
Kwa percentages weet ik het niet, heb het niet uitgerekend.
Ikzelf voer 1 keer per dag.
Het is een beetje uitvogelen en kijken hoe je hond het erop doet.
Het zal best even wennen voor hem zijn in het begin.
Heb je dit menu ook op rauwvoer fora gezet?
Wat vinden hun ervan?
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Re: Barf, weekmenu zo goed?

Ongelezen bericht door Hutsje »

sjaak-k schreef:Sinds bijna 5 maanden woont Max hier, beest is tevreden (en wij ook :wink:). Hij mocht iets aankomen en dat is ook gebeurd, sinds die tijd mooi hetzelfde gewicht (24.5 - 25.0 kg). Ik krijg dan wel dagelijks te horen dat het beeste wel wat (en soms flink) aan moet komen, maar zowel de dierenarts, als ik en de hond zijn tevreden hiermee dus dat laten we als het even kan zo.

Voor hij hier kwam kreeg die "slechte" brokken, daar zijn we eigenlijk meteen van af gestapt (langzaam over), nu krijgt hij carocrock (ik hoef niet te horen hoe goed of slecht dat is in dit topic), en hij lust het prima, vacht glanst als nooit te voren en zoals eerder gezegt, hij blijft op gewicht met ~450 gram per dag.

De reden van een eventuele overstap is niet heel dramatisch in mijn ogen, maar toch voldoende om erover na te denken.

Max staat 's morgens niet te springen om zn eten, sterker nog, vaak ligt het er 's middags nog en soms zelfs 's avonds. Hij eet 's nachts (rond een uur of 1) meestal zijn tweede maaltijd, maar soms ligt er de volgende dag 's morgens ook nog wel wat in. Het komt er eigenlijk op neer dat hij soms wel eens een maaltijd per week mist, soms zijn dat er zelfs 2 of 3. Je zou haast denken dat hij dan teveel krijgt, maar het is A ongeveer volgens de tabel op de zak en B eet hij soms ook wel prima alles op. Dingen als beweging etc lijken geen invloed te hebben op zijn eetgewoonten.

Meneer wordt helemaal stapel als je met KVV of een stukje echt vlees aan komt zetten, dat zijn ook dingen die zo op zijn.

Nu heb ik vandaag even de tijd genomen om een menu samen te stellen (met behulp van een aantal websites van mensen op dit forum en buiten dit forum, waarvoor dank bij deze).

Ik heb daarvoor de lijst van herby gebruikt (die zit hier niet zo bijzonder ver vandaan, dus dat is mooi makkelijk). Er staat bijna altijd één soort vlees op, maar dat wordt natuurlijk wel wat afgewisseld, bijv. ene week runderlever, andere week andere lever, hetzelfde voor spiervlees etc.

De dingen waar ik rekening mee heb gehouden:

70% vlees, 15% bot, 15% orgaan
minimaal 4 diersoorten per week
per dag 2.5% van het lichaamsgewicht aan voer
Enige afwisseling in het soort voer

Menu:

Maandag:
625 gram kippenkarkas

Dinsdag:
625 gram rundvlees

Woensdag:
625 gram haarkarkas

Donderdag:
235 gram hertenvlees
165 gram Runderlever
225 gram Herby botmix

Vrijdag:
625 grap Paardenvlees

Zaterdag:
300 gram vis
325 gram schapenhart

Zondag:
235 gram hertenvlees
165 gram Runderlnieren
225 gram Herby botmix

15% orgaan
50% vlees (zonder kip en haas karkas)
7,2% bot (zonder kip en haas karkas)

De keuze voor vis op zaterdag is omdat de visboer hier dan altijd is :)

De vragen die dan overblijven:

Kom ik hiermee een beetje in de richting van wat de hond nodig heeft? Ik zit zelf nog te twijfelen over (vuile) pens, of een alternatief hiervoor, maar er zijn websites die aangeven dat dit in principe niet nodig is.

De hoeveelheid, voor mijn gevoel geef ik veel meer dan nu in de brok zit (daar zitten immers granen etc in die niet gebruikt worden, hij krijgt nu 450 gram brok per dag en bovenstaande is 625 gram per dag.

Hoe over te stappen? Meneer is niet echt een liefhebber van kouwen, zowel de brokken als andere dingen gaan nagenoeg heel naar binnen. Ik heb dat liever niet met botten etc. Ik zat zelf te denken om eerst 1 of 2 dagen per week wat dingen uit te proberen en daarnaast gewoon brok te voeren.

Hoevaak per dag voren, Max krijg nu 2 keer per dag brokken, maar zoals ik zei soms eet hij ze pas 's avonds op. Is het verstandig om dit eenmaal per dag te doen (bijv. 's morgens zodat hij het overdag kan verteren) of is twee keer toch verstandiger?

Is het mogelijk om in noodgevallen eens een of twee dagen terug te vallen op brokken, zonder daarvoor het hele menu om te moeten gooien?

ja hoor, geen probleem. maar je kan daarvoor elk willekeurig voer kiezen, dus een kip, of pens of spiervlees, het komt niet zo nauw. je menu is een richtlijn.

Ik als ergens dat bovenstaande hoeveelheden ook per 2 weken gegeven kunnen worden zodat de donderdag en de zaterdag iets "rustiger" zijn bijvoorbeeld.

Vasten, er zijn een aantal sites die dit aanraden, tijd-technisch komt het mij het beste uit om dit op woensdag te doen, het haaskarkas verhuist dan naar de dinsdag, is dat verstandig?

mijn honden vasten en krijgen de dag ervoor een dubbele maaltijd. op de vastendag krijgen ze alleen vloeibaar, biogarde met honing en rauw ei en groent/fruit puree.

Max krijgt nu vitamine pillen (uit de supermarkt), dit was ruim 5 weken een probeersel ivm het stront eten. Aangezien mijn hond niet kan praten weet ik de reden ervan niet, maar het stront eten is sinds die tijd niet meer voorgekomen. Is het verstandig dit aan te houden of is het overbodig?

is niet nodig. kijk het eerst maar eens aan op dit menu.

Alle op en aanmerkingen zijn natuurlijk welkom. Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik dit bij bijv. herby bestel of gewoon in de supermarkt ga kopen. Kwa kosten maakt het weinig uit, maar hij hoeft natuurlijk geen biefstuk op dinsdag :).
ik zou geen hele maaltijd kipkarkas geven, daar kan hij verstopt van raken. je kunt er beter spiervlees aan toevoegen, hetzelfde bij alleen maar spiervlees, daar kan de ontlasting dun van worden. ik zou geen botmixen geven maar vleesbotten, zoals kippenpoten, of een hele kip, gietenribben, etc. deze kan hij niet in 1 keer naar binnen werken. 1 keer daags is beter dan 2 keer daags als je zelf samengesteld geeft. ik geef hier in de avnd en 6 dagen per week. vuile pens is heel goed en goedkop om te geven , dus dat kan je prima doen. waarom niet?
qua orgaan hebben ze 50 gram per kilo lichaamsgewicht nodig, per week en van nier 10 gram.
Afbeelding
sjaak-k
Zeer actief

wendy71 schreef:Even een kort antwoord. :wink:
Je geeft teveel lever en nier.
Lever mag je 50 gram per 10 kg *hond* geven.
In jouw geval is dat maximaal 125 gram per week.
oké dat scheelt niet zo heel veel maar toch..
Dom, ik heb dat zelfs uitgerekend, maar later aangepast omdat het aantal procent organen niet uitkwam. Kwa orgaan moet het wel ~ 10-20% zijn, vandaar.
Van nier mag je 10 gram per 10 kg geven , dwz voor jouw hond 25 gram per week.
Daarbij zou ik vuile pens opnemen in het menu. :wink:
Tja, er zijn websites die aangeven dat de inhoudt van pens in principe overbodig is, vandaar. Pens is opzich wel goed om het toaal aantal % organen aan te vullen denk ik dan.
Kwa percentages weet ik het niet, heb het niet uitgerekend.
Excel wel :)
Ikzelf voer 1 keer per dag.
Lijkt mij ook het beste en handigste, maar dan de keuze tussen 's avonds en 's morgens. Logischerwijs zeg ik 's morgens omdat hij het overdag nodig heeft.
Het is een beetje uitvogelen en kijken hoe je hond het erop doet.
Het zal best even wennen voor hem zijn in het begin.
Heb je dit menu ook op rauwvoer fora gezet?
Wat vinden hun ervan?Nee, nog niet.
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Sluit me aan bij Jessica (Hutsje) en zou ook de maaltijden niet alleen uit karkas laten bestaan, maar wat aanvullen met vlees of dergelijke. Vuile pens is hele goede voeding, dus zou ik zeker niet eruit laten. Zelf geef ik ook ei en wat overige zaken zoals restjes gekookte groente, beetje oud brood en dergelijke. Maar je moet gewoon goed naar de ontlasting van je hond kijken komende tijd. Als blijkt dat hij op vlees niet zo'n consistente ontlasting heeft, kan je wat vezel toevoegen middels een beetje groente/brood of pasta. Mijn honden hebben daar wel behoefte aan, maar als je hond goed gaat op alleen vlees is dat ook prima. :wink:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
sjaak-k
Zeer actief

Re: Barf, weekmenu zo goed?

Hutsjeik schreef: zou geen hele maaltijd kipkarkas geven, daar kan hij verstopt van raken. je kunt er beter spiervlees aan toevoegen, hetzelfde bij alleen maar spiervlees, daar kan de ontlasting dun van worden. ik zou geen botmixen geven maar vleesbotten, zoals kippenpoten, of een hele kip, gietenribben, etc. deze kan hij niet in 1 keer naar binnen werken. 1 keer daags is beter dan 2 keer daags als je zelf samengesteld geeft. ik geef hier in de avnd en 6 dagen per week. vuile pens is heel goed en goedkop om te geven , dus dat kan je prima doen. waarom niet?
qua orgaan hebben ze 50 gram per kilo lichaamsgewicht nodig, per week en van nier 10 gram.
Ik zat zelf nog te denken om op maandag een halve/hele kip te geven ipv het karkas. Maar ik zou bijvoorbeeld ook maandag en dinsdag beide halveren en de andere helft op de andere dag geven. Hetzelfde met woensdag en vrijdag, dan is het wat meer verdeeld.

Botten zijn inderdaad beter, vond de samenstelling van verschillende botten wel goed opzich bij de botmix, maar ze moeten dan niet te erg vermalen zijn.

Je bedoeld 50 gram per 10 kg hond neem ik aan, anders wordt het nogal veel :).

Hoe kan ik het beste overstappen, van de ene op de andere dag (na een periode van 1 tot 2 keer per week testen met diverse dingen), of rustig aan steeds meer per week geven (eerst 1 maaltijd, dan 2 etc)?
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Het is ook een kwestie van proberen.
Ik heb wel karkasdagen en hier doen ze het er prima op.
Je merkt het snel genoeg ;)

Overigens gebruik ik wel de botmixen omdat ik het handig vind de hoeveelheden ermee aan te vullen, min of meer.
Mij bevallen ze prima en de honden eten het graag.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
sjaak-k
Zeer actief

Marjoleine schreef:Het is ook een kwestie van proberen.
Ik heb wel karkasdagen en hier doen ze het er prima op.
Je merkt het snel genoeg ;)

Overigens gebruik ik wel de botmixen omdat ik het handig vind de hoeveelheden ermee aan te vullen, min of meer.
Mij bevallen ze prima en de honden eten het graag.
Gebruik je de botmixen van herby, indien ja, hoe grof/fijn zijn die?
sjaak-k
Zeer actief

Ik heb nog even zitten puzzelen:

Maandag:
600 gram kippenkarkas
25 gram nieren

Dinsdag:
625 gram rundvlees
625 gram haaskarkas

Woensdag:
Vasten

Donderdag:
460 gram hertenvlees
125 gram lever

Vrijdag:
625 gram paardenvlees

Zaterdag:
300 gram vis
325 gram schapenhart

Zondag:
460 gram hertenvlees
200 gram pens

Verhoudingen: 65,6% vlees, 18,29% bot, 15,43% orgaan. Ik ga er voor die berekening van uit dat het kippenkarkas en het hazenkarkas 1/3 vlees is en 2/3 botten.

Meneer krijg op deze manier: Rund, Paard, Kip, Haas, Hert, Schaap en Vis. Voor bovenstaand menu geldt natuurlijk ook weer dat er gewisseld wordt met organen/spiervlees etc. (dat wordt een volle diepvries).
Laatst gewijzigd door sjaak-k op 09 mei 2009 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Botmix is behoorlijk fijn.
Ik geef ook altijd iets van spiervlees bij karkas/botmaaltijd.
Anders is de ontlasting te hard.
Verders kan je ook af en toe wat biogarde met ei(rauw) geven en wat zaden pitten om de ruwe vezel(huid, haar, etc) na te bootsen.

Maar idd goed naar je hond en de ontlasting kijken daar kan je veel aan zien en eventueel kan je daar op anticiperen met je menu. :wink:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

sjaak-k schreef:Ik heb nog even zitten puzzelen:

Maandag:
600 gram kippenkarkas
25 gram nieren

Dinsdag:
625 gram rundvlees
625 gram haaskarkas

Woensdag:
Vasten

Donderdag:
460 gram hertenvlees
125 gram lever

Vrijdag:
625 gram paardenvlees

Zaterdag:
300 gram vis
325 gram schapenhart

Zondag:
460 gram hertenvlees
200 gram pens

Verhoudingen: 65,6% vlees, 18,29% bot, 15,43% orgaan. Ik ga er voor die berekening van uit dat het kippenkarkas en het hazenkarkas 1/3 vlees is en 2/3 botten.

Meneer krijg op deze manier: Rund, Paard, Kip, Haas, Hert, Schaap en Vis. Voor bovenstaand menu geldt natuurlijk ook weer dat er gewisseld wordt met organen/spiervlees etc. (dat wordt een volle diepvries).
Ik zou de maandag naar de donderdag verschuiven en de donderdag naar de maandag. Dan heb je een een botloze karkassendag, gevolgd door de dubbele karkassenmaaltijd voor de vastendag.
Op de zondag zou ik een volle vuile pensmaaltijd geven ipv maar 200 gram. Dat heeft een 1:1 calc./fosfor verhouding, zodat je niet teveel spier/orgaan dagen overhoudt. Hertenvlees krijgt hij al op donderdag.
sjaak-k
Zeer actief

Maandag:
500 gram hertenvlees
125 gram lever

Dinsdag:
625 gram rundvlees
625 gram haaskarkas

Woensdag:
Vasten

Donderdag:
600 gram kippenkarkas
25 gram nieren

Vrijdag:
625 gram paardenvlees

Zaterdag:
300 gram vis
325 gram schapenhart

Zondag:
pens ~ 625 gram

Verhoudingen: 66.67% vlees, 21.33% bot, 17.33% orgaan (de zondag niet meegerekend. Ik ga er voor die berekening van uit dat het kippenkarkas en het hazenkarkas 1/3 vlees is en 2/3 botten.

Zo dan.

Ik zat zelf eventueel nog te denken om de zalm van zaterdag naar vrijdag te doen, en dan 300 gram paardenvlees naar zaterdag zodat hij op vrijdag niet alleen vlees krijgt, is dat een goed idee of nutteloos veel extra werk?

Hoe doen jullie dit met invriezen? Ik zat zelf te denken om het eventueel op te halen, zodra ik thuis ben is het dan een beetje ontdooit, dan direct in porties snijden en weer helemaal invriezen.
mwillow

sjaak-k schreef:Maandag:
500 gram hertenvlees
125 gram lever

Dinsdag:
625 gram rundvlees
625 gram haaskarkas

Woensdag:
Vasten

Donderdag:
600 gram kippenkarkas
25 gram nieren

Vrijdag:
625 gram paardenvlees

Zaterdag:
300 gram vis
325 gram schapenhart

Zondag:
pens ~ 625 gram

Verhoudingen: 66.67% vlees, 21.33% bot, 17.33% orgaan (de zondag niet meegerekend. Ik ga er voor die berekening van uit dat het kippenkarkas en het hazenkarkas 1/3 vlees is en 2/3 botten.

Zo dan.

Ik zat zelf eventueel nog te denken om de zalm van zaterdag naar vrijdag te doen, en dan 300 gram paardenvlees naar zaterdag zodat hij op vrijdag niet alleen vlees krijgt, is dat een goed idee of nutteloos veel extra werk?

Hoe doen jullie dit met invriezen? Ik zat zelf te denken om het eventueel op te halen, zodra ik thuis ben is het dan een beetje ontdooit, dan direct in porties snijden en weer helemaal invriezen.
Ik zit net je menu door te berekenen op o.a. het bot. Jouw berekening uit de karkassen zou zijn 70/30 uit kip en haaskarkas. Als je de haaskarkas van herby hebt, dan zijn dat vrij kale karkassen waar nog geen 50% vlees aan zit. Dogshape idem. Het totaal aan bot zou volgens jouw berekening de 20% overstijgen, dat klopt niet en zit net onder de 10%.
Je komt met de 70/30 berekening op kip en 50/50 uit haaskarkas dan net op 12% uit en dat is een mooi acceptabel begin om mee op te bouwen tot eventueel 15-20% per week uit karkas.
Zelf ben ik voorstander van het niet alleen voeren van spiervlees op een dag. Dus wat mij betreft zou ik zeker proberen een spiervleesdag op te vangen met een klein karkas en een botloze dag met pens of hele vis.

NB: ik lees zelf niet goed...1/3 vlees is en 2/3 botten

Kipkarkassen zou ik liever minstens 70% vlees en 30% bot geven. Dan klopt mijn berekening daarop weer wel.
sjaak-k
Zeer actief

Die karkassen is inderdaad nog een punt, heb ze zelf nog nooit gezien dus geen idee hoeveel vlees eraan zit. Ik ben voor beide (dus een gemiddelde) uit gegaan van 1/3 vlees en 2/3 bot, kwa bot zit ik dan in een week nog iets te hoog dus als het echt zoveel bot is moet het karkas maar wat kleiner en aangevuld worden met wat anders.

Hoe levert herby die karkassen af, zijn dit gewoon "ronde" dingen en van binnen leeg of zijn ze gezaagd zodat ze wat minder ruimte innemen.

Zoals ik volgens mij al eerder zei, ik zit nog te denken om de vrijdag op te delen, en dan 325 gram paardenvlees naar de zaterdag te doen en het schapenhart naar de vrijdag.

Is 2 keer een karkas in de week niet wat veel, zoals je zelf al zei is het haaskarkas bijna alleen bot, als dan het kippenkarkas er ook nog eens bij komt...
mwillow

sjaak-k schreef:Die karkassen is inderdaad nog een punt, heb ze zelf nog nooit gezien dus geen idee hoeveel vlees eraan zit. Ik ben voor beide (dus een gemiddelde) uit gegaan van 1/3 vlees en 2/3 bot, kwa bot zit ik dan in een week nog iets te hoog dus als het echt zoveel bot is moet het karkas maar wat kleiner en aangevuld worden met wat anders.

Voor veel honden is het prettig als je in een verhouding van een prooidier per dag denkt. Dus je totaal reken je per week om naar per dag. Wat de karkassen dan aangaat, geef je niet ineens 1 dag kale karkassen maar zorg je dat daar voldoende spiervlees en/of orgaan bij zit om het bot goed mee in te laten pakken. Je kan dan bv. 3 of 4 vlees/botten of kleine prooidier dagen verdelen, 1 pensdag, 1 visdag en een vastendag.

Hoe levert herby die karkassen af, zijn dit gewoon "ronde" dingen en van binnen leeg of zijn ze gezaagd zodat ze wat minder ruimte innemen.

De kipkarkassen neem ik niet van Herby af, maar dat zijn volgens mij wat bevleesde rugkarkassen. De haaskarkassen zijn rugstukken, vrij kaal en is nog niet voor de helft bevleesd. Parelhoen, fazant en eend zijn weer wel prima bevleesd. De nieuwe aanbiedingen die hij nu heeft, daarvan zijn de RMB's ook prima bevleesd.

Zoals ik volgens mij al eerder zei, ik zit nog te denken om de vrijdag op te delen, en dan 325 gram paardenvlees naar de zaterdag te doen en het schapenhart naar de vrijdag.

Zeker in het begin zou ik dat uitproberen.

Is 2 keer een karkas in de week niet wat veel, zoals je zelf al zei is het haaskarkas bijna alleen bot, als dan het kippenkarkas er ook nog eens bij komt...
Als je de volgende marges aanhoudt:

625 gr x 7 dagen = totaal 4375 per week

3062,50 gram spiervlees = 60-70%
437,50 gram bot = 10-20%
437,50 gram orgaan = 10-20%
437,50 gram overige = 10-20%

Afhankelijk van hoe je hond op het totaal per week reageert, heb je zat mogelijkheden om naar een prooidier per dag aan te passen en toch uit te komen op zo'n 10-15% bot per week.
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Ik heb even geen tips voor je, want ik voer al tijden niet meer via een menu, maar pak gewoon wat uit de vriezer.
Omdat ik per maand bestel, en per maand de percentages bereken.

Maar ik wil je wel alvast ontzettend veel succes wensen.

Nog één tip: geef vis nooit vers van de visboer, maar vries het eerst minimaal een week in.
Op andere fora is het al verschillende malen voorgekomen dat vis vol zat met wormen.
En als je die een week goed invriest zijn ze dood en kunnen ze geen kwaad meer, maar geef je dat rechtstreeks ongevroren van de visboer, dan heeft je hond meteen een wormenbesmetting.
:zweep:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

sjaak-k schreef:Gebruik je de botmixen van herby, indien ja, hoe grof/fijn zijn die?
Had ik gemist, sorry.

Ja, die gebruik ik en ze zijn redelijk fijn.
Ik geef ook de zalmmix, vinden ze erg lekker.

Ik voer niet echt via een menu maar kijk ongeveer per week.
En hoewel ik via Herby veel bestel haal ik ook hier en daar spullen, net waar ik tegenaan loop.
Vis, kip, een hele pens of wat harten, het is een kwestie van zoeken.
Ik geef toe dat ik vrij makkelijk ben trouwens.
Het moet gewoon ongevéér kloppen ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Waarom geef je niet gewoon een complete kvv? Dit komt op mij wel heel prijzig en lastig over eerlijk gezegd. Ik heb bewondering voor mensen die dit helemaal zo regelen maar ik heb er zelf echt het geduld en de tijd niet voor. Hier paard, daar vis en dan allerlei weegschaaltjes en berekeningen, pffff. Ik ben blij dat ik lekker bakjes uit de vriezer haal waar alles inzit.

Hier is een kipkarkas overigens een rug van een kip dus daar zit heel veel vlees aan. Die borstbeenkarkassen die geef ik niet. Alleen wat gaar bot met een heel klein beetje vlees hier en daar lijkt me inderdaad een middel om je hond te verstoppen :wink: Dus hier geef ik bijna alles uit die lijstjes maar dan puur voor erbij. De basis is smuldier compleet en carnibest compleet. Dat is afgewisseld met god weet waar ik aan kan komen en wat ik tegenkom. Ook hier wel eens yoghurt met ei maar wel alleen als ontbijt en niet de dagmaaltijd. Ik geef overigens ook wel eens rijst bij maar dat schijnt niks te zijn. Mijn honden vinden het juist wel wat en zien er prima uit :mrgreen: Ze zijn dol op een pan rijst met stukken rauwe koolvis en een eitje :ok:
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

In het begin is het idd wat veel gedoe met berekeningen enz.
Maar na een tijdje wordt dat makkelijker.
Ik bereken helemaal niets meer.
Ik bestel elke maand ongeveer dezelfde hoeveelheid orgaan, spiervlees, vis en vleesbot.
En daar eten ze gewoon de hele maand van en dan hebben ze alles binnen.
Ik ga niet moeilijker doen dan nodig is.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Ik snap het zelf willen samenstellen wel hoor. Een reden om geen kvv te geven is toch voor veel mensen het feit dat het altijd gemalen (een prakkie :wink: ) is en je nooit precies weet wat er in zit. Je weet niet welke diersoorten, welk orgaan (en ook niet hoeveel), vaak weet je niet eens of er echt gemalen bot in verwerkt wordt.
In ieder geval vind ik dat allemaal toch wel een nadeel. KVV is samengesteld op de 'gemiddelde hond' en mijn oudste heeft bijvoorbeeld meer behoefte aan spiervlees dan aan orgaan en bot. Andere verhoudingen dus.

En als je groot inkoopt en je adressen hebt, ben je volgens mij niet veel duurder uit dan met KVV.
Ik zelf ben wel meer geld kwijt maar dat komt ik naast 'restproducten' (karkassen, koppen, staarten etc.) zo veel mogelijk biologische- en scharrelvlees en orgaan geef. Gemiddeld zit ik zo rond de EUR. 2,--/2,50 per dag voor twee middelgrote honden.
Laatst gewijzigd door Rami op 16 mei 2009 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Rami schreef:Ik snap het zelf willen samenstellen wel hoor. Een reden om geen kvv te geven is toch voor veel mensen het feit dat het altijd gemalen (een prakkie :wink: ) is en je nooit precies weet wat er in zit. Je weet niet welke diersoorten, welk orgaan (en ook niet hoeveel), vaak weet je niet eens of er echt gemalen bot in verwerkt wordt.
Niets ten nadele van KVV, maar ik vind het ook echt wat anders dan zelf samenstellen. En ja, het opstarten is even puzzelen, maar daarna ben je er niet veel tijd meer aan kwijt.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
laeken
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Rami schreef:Ik snap het zelf willen samenstellen wel hoor. Een reden om geen kvv te geven is toch voor veel mensen het feit dat het altijd gemalen (een prakkie :wink: ) is en je nooit precies weet wat er in zit. Je weet niet welke diersoorten, welk orgaan (en ook niet hoeveel), vaak weet je niet eens of er echt gemalen bot in verwerkt wordt.
Niets ten nadele van KVV, maar ik vind het ook echt wat anders dan zelf samenstellen. En ja, het opstarten is even puzzelen, maar daarna ben je er niet veel tijd meer aan kwijt.
Maar in feite is kvv toch gewoon gemalen BARF? Van mij hoeven de honden ook niet hap slik weg dus krijgen ze vaak een lekkere kippenpoot of bv schapenribben. Soms een zalmkop etc. Maar ik vind niet dat dat niet ook hap slik weg is. Laat ik het zo zeggen. Hier doet Eva ongeveer 1 minuut over een kippenpoot en ongeveer 20 seconde over een bakje kvv. Nu vind ik die 40 seconden geen verrijking van haar leven zelf :mrgreen: :N:

Ik geef dus kvv puur voor de veiligheid en dat aangevuld met. Ik let niet op de verhoudingen waarmee ik aanvul omdat ik zorg dat ik minstens 60% of meer kvv compleet geef. Een zalmkop is hier een avondmaal en daar kan dan niks meer bij bv om het compleet te maken. Dus dan krijgen ze die dag ook 500 gram carnibest bv. in de ochtend.

Of smuldier wel of geen echt bot bevat maakt me niet uit want ze eten botten genoeg die wel echt zijn.

Ik durf ook niet meer echt volledig te barfen. Puur omdat mijn honden de helft niet lusten en omdat bv smuldier compleet met pens is vinden ze dat weer heerlijk. Een lever en alle andere echte orgaanvlees wordt hier domweg niet gegeten. Cleo niks en Eva met hele lange tanden soms. Zelfs gebakken vreten ze het niet.
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Inderdaad, het opstarten is misschien even een beetje gepuzzel. Maar dat heeft ook te maken met de zorgen of je het allemaal wel goed doet (nou ja, dat had ik in het begin toch wel :wink: ).

Maar eenmaal begonnen is het echt niet moeilijk of ingewikkeld. Iedereen kan het, als je er maar een beetje lol in hebt/houdt.
Afbeelding
Rami
Zeer actief

MARC_S schreef:
Maar in feite is kvv toch gewoon gemalen BARF?
Ik vind van niet. De essentie van BARF/NRV, zelf samenstellen op basis van spiervlees, bot, orgaan etc., nou ja, hoe je het ook wilt noemen, is dat je de voeding in die mate aanbiedt dat een hond er alles uit haalt wat er in zit. Qua eten dus het sleuren, knagen, knippen (hier slobberen ze kvv zo weg terwijl ze met een flinke strot rustig een half uur bezig zijn), qua vertering en qua voedingsstoffen.
Ik zie op die vlakken toch wel een hoop verschillen. :wink:
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

De enige overeenkomst tussen kvv en BARF/NRV is dat het beide rauw is.
Meer overeenkomsten zie ik niet.
De overeenkomst tussen brok en kvv is dat het beide makkelijk is en je niet kunt zien wat erin zit.
Tussen brok en BARF/NRV zijn geen overeenkomsten te vinden.

Dus ik vind het ook een enorm verschil, kvv of barf.
Gemalen BARF is het ook niet, want bij BARF stel je alles zelf samen, en weet je precies wat je geeft, en hoeveel je geeft.
Dus als je over gemalen BARF spreekt, dan betekent dit, dat je eerst alles zelf hebt samengesteld, en het dan zelf door een vleesmolen gooit.
laeken
Zeer actief

Rami schreef:
MARC_S schreef:
Maar in feite is kvv toch gewoon gemalen BARF?
Ik vind van niet. De essentie van BARF/NRV, zelf samenstellen op basis van spiervlees, bot, orgaan etc., nou ja, hoe je het ook wilt noemen, is dat je de voeding in die mate aanbiedt dat een hond er alles uit haalt wat er in zit. Qua eten dus het sleuren, knagen, knippen (hier slobberen ze kvv zo weg terwijl ze met een flinke strot rustig een half uur bezig zijn), qua vertering en qua voedingsstoffen.
Ik zie op die vlakken toch wel een hoop verschillen. :wink:
Ik denk dat als ik enthousiaste honden had ik het misschien ook nog wel een keer ging proberen. Maar Cleo doet niet aan runderstrotten en levers ed. Knagen en sleuren vindt ze ook minder dus die laat dan meteen alles liggen. Dat maakt het ook wel een beetje demotiverend voor hier. Daarnaast kunnen ze niet samen eten en kan ik ook geen vleeshompen in de bench leggen op Eva's doggybag want dat wordt een zooitje. Dus dan zouden we Eva buiten moeten opsluiten en Cleo binnen kvv moeten voeren met soms kip of rib want dat eet ze wel op zij het met lange tanden :mrgreen: Dat hebben we nu 2 keer met goede moed geprobeerd maar wij vallen toch weer terug op kvv en aanvullingen. :wink:
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Als kvv met aanvulling je goed bevalt is dat prima voeding hoor.
Zeker als je een hond hebt die anders heel veel dingen niet wil eten.
Ik denk dat het dan zelfs beter is dan alleen barf, omdat je hond dan niet alles binnen krijgt dat hij nodig heeft.

Maar bij een hond die met gemak vrijwel alles gewoon eet, kies ik liever voor enkel barf.

Kijk, als Romeo straks bijvoorbeeld oud wordt en niet meer zo makkelijk kan eten ofzo, dan zal ik ook terugvallen op kvv met wat aanvullingen.
Of ik schaf een sterke vleesmolen aan die ook botten kan vermalen, en zorg dan dat ik zijn maaltijd zelf vermaal.
laeken
Zeer actief

Paulala schreef:De enige overeenkomst tussen kvv en BARF/NRV is dat het beide rauw is.
Meer overeenkomsten zie ik niet.
De overeenkomst tussen brok en kvv is dat het beide makkelijk is en je niet kunt zien wat erin zit.
Tussen brok en BARF/NRV zijn geen overeenkomsten te vinden.

Dus ik vind het ook een enorm verschil, kvv of barf.
Gemalen BARF is het ook niet, want bij BARF stel je alles zelf samen, en weet je precies wat je geeft, en hoeveel je geeft.
Dus als je over gemalen BARF spreekt, dan betekent dit, dat je eerst alles zelf hebt samengesteld, en het dan zelf door een vleesmolen gooit.
Dat is mij wat te resoluut. Waarom mag iets pas Barf heten als jij het samengesteld hebt? Dus als ik het doe voor jou is het al geen barfen meer? Carnibest stelt nl ook samen uit rauwe dierdelen en daar zit echt geen brok in oid. Dus als ze dat dan malen is het toch domweg gemalen rauwe dierendelen? Of ben ik nu gek? Denk dat het in de bloedspiegels van je hond netto 0,0 verschil maakt of hij nu de kippenbotten heel los eet of gemalen door de carnibest opneemt. Als jij je eten snijdt is het toch ook nog steeds hetzelfde als toen je het nog niet gesneden had?

Tenminste, dat is mijn gevoel hierover. Natuurlijk werkt de maag van de hond harder als hij botdelen eet die hij zelf gekauwd heeft en zeker ook speekselproductie bij knagen speelt een rol in de spijsvertering. Maar puntje bij paaltje denk ik dat niemand het verschil kan zien tussen een hond die kvv eet en een hond die barft. Met geen mogelijkheid. Zelfs bloedtesten ed zullen dat niet aantonen. Dus vandaar dat ik kvv gemalen barf noem gezien het effect hetzelfde zal zijn. :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Marc, jij noemt alleen het malen als onderscheid tussen KVV en zelf samenstellen. Maar het is toch ook zo dat in de basis-KVV alleen kip en rund zit? Ik geef veel meer vleessoorten. En de verhoudingen en de kwaliteit van het vlees is ook anders.

Dat jij er van overtuigd bent dat KVV net zo goed is als zelf samenstellen, prima, maar er is wel een verschil in samenstelling. Als ik mijn weekmenu zou malen, is dat qua samenstelling behoorlijk anders dan wat in Smuldier of Carnibest of welk merk dan ook zit.

Ik geloof in de menu's die ik geef, veel meer dan in KVV. En daarbij vind ik hele stukken geven ook leuker dan gemalen. Geef ik Izzie een bak KVV, dan is het hap slik weg. Krijgt ze een stuk konijn, dan heeft ze daar veel meer lol van.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Rami
Zeer actief

MARC_S schreef:
Ik denk dat als ik enthousiaste honden had ik het misschien ook nog wel een keer ging proberen. Maar Cleo doet niet aan runderstrotten en levers ed. Knagen en sleuren vindt ze ook minder dus die laat dan meteen alles liggen. Dat maakt het ook wel een beetje demotiverend voor hier. Daarnaast kunnen ze niet samen eten en kan ik ook geen vleeshompen in de bench leggen op Eva's doggybag want dat wordt een zooitje. Dus dan zouden we Eva buiten moeten opsluiten en Cleo binnen kvv moeten voeren met soms kip of rib want dat eet ze wel op zij het met lange tanden :mrgreen: Dat hebben we nu 2 keer met goede moed geprobeerd maar wij vallen toch weer terug op kvv en aanvullingen. :wink:
Nou, dat speelt absoluut meer hoor. Als mijn honden er niks aan zouden vinden of echt met hangen en wurgen zouden eten of het was heel veel gedoe (ze eten nu gewoon samen op 't grasveldje in de tuin) dan hield ik het waarschijnlijk ook niet zo lang vol.
Ik heb er lol in en de honden ook. En daar gaat het toch om. :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”