Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
De perfecte gedragstest
Moderator: moderatorteam
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
De perfecte gedragstest
Hoe zou die eruit moeten zien?
Ik denk zelf dat een gedragstest op zich een goed instrument is, maar aan de huidige gedragstesten mankeert van alles, dat weten we. Onrealistisch gedoe met plastic handen en poppen die kinders moeten voorstellen, hondje pesten en fout gedrag uitlokken. Maar hoe zou het dan wel moeten?
Ik zou zelf denken aan een test die in twee afzonderlijke delen gesplitst is, deel 1 om het karakter , ontwikkelingsfase en gedrag van de hond te bepalen, en deel 2 om - afhankelijk van de uitkomsten van deel 1 - de reacties van de hond in verschillende situaties te zien. In mijn ogen wordt met deel 1 nu nauwelijks rekening gehouden, en worden honden in een compleet willekeurige volgorde onderworpen aan testonderdelen die puur naar reactie kijken.
Verder vind ik dat het tweede deel van de test - aangepast aan de mogelijkheden van de hond zoals die uit deel 1 blijken - zo realistisch mogelijk zou moeten zijn. Echte kinderen, echte fietsers en joggers en echte kleine en grote vreemde honden die op verschillende manieren de testhond benaderen.
Hoe dan ook denk ik dat de perfecte test perfect is als hij op heel veel honden is uitgeprobeerd, en de uitslag steeds bijna 100% overeen komt met hoe de baas (die hersens en een beetje kennis van zijn hond heeft) de hond zou omschrijven.
Ik ben benieuwd naar jullie iedeeën.
Ik denk zelf dat een gedragstest op zich een goed instrument is, maar aan de huidige gedragstesten mankeert van alles, dat weten we. Onrealistisch gedoe met plastic handen en poppen die kinders moeten voorstellen, hondje pesten en fout gedrag uitlokken. Maar hoe zou het dan wel moeten?
Ik zou zelf denken aan een test die in twee afzonderlijke delen gesplitst is, deel 1 om het karakter , ontwikkelingsfase en gedrag van de hond te bepalen, en deel 2 om - afhankelijk van de uitkomsten van deel 1 - de reacties van de hond in verschillende situaties te zien. In mijn ogen wordt met deel 1 nu nauwelijks rekening gehouden, en worden honden in een compleet willekeurige volgorde onderworpen aan testonderdelen die puur naar reactie kijken.
Verder vind ik dat het tweede deel van de test - aangepast aan de mogelijkheden van de hond zoals die uit deel 1 blijken - zo realistisch mogelijk zou moeten zijn. Echte kinderen, echte fietsers en joggers en echte kleine en grote vreemde honden die op verschillende manieren de testhond benaderen.
Hoe dan ook denk ik dat de perfecte test perfect is als hij op heel veel honden is uitgeprobeerd, en de uitslag steeds bijna 100% overeen komt met hoe de baas (die hersens en een beetje kennis van zijn hond heeft) de hond zou omschrijven.
Ik ben benieuwd naar jullie iedeeën.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Hanneke2
- Zeer actief
Maar als je een hond vanuit een asiel wilt herplaatsen moet je iets over die hond kunnen zeggen. Als jij of ik bijvoorbeeld een Kimba-hondje zouden willen, en we vragen aan Wil of hij er eens naar wil kijken, dan zal hij toch op bepaalde dingen moeten letten. (Okee, je kan zo'n hond ook zelf gaan halen, maar stel dat je een eerste impressie wil horen.)Martijn schreef:Bestaat niet.
Het hele concept gedragstest zuigt.
Leg uit waarom het hele concept zuigt, want dat ben ik dus niet met je eens.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- sjef
- Zeer actief
Ik heb geen verstand van die gedragstesten, ik heb geen idee wat ze dan precies doen. Maar het gedrag van een hond is thuis of buiten met z'n eigen bazen anders als in een vreemde situatie. Ik vraag me dan af hoe er een goed oordeel gegeven kan worden.
I'm just a common man
drive a common van
my dogs ain't got no pedigree
drive a common van
my dogs ain't got no pedigree
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Je zou hooguit een goed samengestelde vragenlijst kunnen maken waarop een open antwoord gegeven kan worden. En dat er dan steekwoorden zijn die wellicht genormeerd zijn naar 5 minnen en 5 plussen zodat je een schaal krijgt waarin het antwoord geplaatst kan worden. Net als een vaardigheden lijst die men voor assesments voor mensen gebruikt. Dus niet uitgaan vanuit het negatieve (reageert de hond wel volgens de norm), maar meer naar een schaal waarin het gedrag per stukje ingevuld kan worden. Hoe reageert de hond op verschillende zaken en waar ligt die reactie op die schaal. Dan krijg je een globaal overzicht van het gedrag en karakter van de hond, zonder dat de hond er voor kan slagen of zaken.
En natuurlijk getoetst aan werkelijke situaties met echte mensen, kinderen, honden, scaters, fietsers etc.
Zoals dat op hondenclubs ook wel gebeurt. Want al die zaken zijn ook trainbaar en de dieperliggende gedragingen kunnen dan wellicht ook goed bekeken worden door een gedragstherapeut. Zo helpt het elkaar ook weer, want dan kan bij gedrag wat veranderd zou moeten worden ook veel gerichter geholpen worden.
En natuurlijk getoetst aan werkelijke situaties met echte mensen, kinderen, honden, scaters, fietsers etc.
Zoals dat op hondenclubs ook wel gebeurt. Want al die zaken zijn ook trainbaar en de dieperliggende gedragingen kunnen dan wellicht ook goed bekeken worden door een gedragstherapeut. Zo helpt het elkaar ook weer, want dan kan bij gedrag wat veranderd zou moeten worden ook veel gerichter geholpen worden.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
- Es
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Het lijkt mij dat er heel erg individueel getest zou moeten worden.Dat betekent m.i. dat de hond eerst in voor hem normale situaties bekeken wordt,dat daar de test op gemaakt wordt en dat bij de test ook de combi baas/hond meegenomen wordt zodat er bij abnormaal of vervelend gedrag een passend advies gegeven kan worden.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Moos
- Zeer actief
Ik denk dat om een betrouwbaar beeld te geven de 'tester' gewoon een dagje mee moet lopen met de baas en hond. Liefst nog zodat de baas het niet weet, beetje spioneren krijg je dan dus
Maar dat zal ongetwijfeld veel te duur zijn en veel te veel werk. Je zal op 1 zo'n dag natuurlijk ook weer niet alle situaties tegenkomen, dus dan zal je al meerdere dagen moeten komen kijken, dagdelen ofzo.
Alhoewel je als 'anonieme tester' natuurlijk wel dingen als een uivallende hond of een rennend kind kan regelen onderweg.

Maar dat zal ongetwijfeld veel te duur zijn en veel te veel werk. Je zal op 1 zo'n dag natuurlijk ook weer niet alle situaties tegenkomen, dus dan zal je al meerdere dagen moeten komen kijken, dagdelen ofzo.
Alhoewel je als 'anonieme tester' natuurlijk wel dingen als een uivallende hond of een rennend kind kan regelen onderweg.

- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Ik geloof niet in testen, wel in observeren. En dan tijdens een wat langere periode, in verschillende omstandigheden en situaties.
Bij herplaatsers bijvoorbeeld kan ik me voorstellen dat een goede opvanger (met kijk op hondengedrag) zijn of haar opvanghond na een week of twee, drie best aardig kan beschrijven. De hond is dan in een thuissituatie (niet in een asiel) en dat maakt het allemaal al wat anders en mi ook wat betrouwbaarder.
Het is helaas niet echt een haalbaar iets, als je weet hoeveel herplaatsers er zijn (in binnen- en buiteland).
Bij herplaatsers bijvoorbeeld kan ik me voorstellen dat een goede opvanger (met kijk op hondengedrag) zijn of haar opvanghond na een week of twee, drie best aardig kan beschrijven. De hond is dan in een thuissituatie (niet in een asiel) en dat maakt het allemaal al wat anders en mi ook wat betrouwbaarder.
Het is helaas niet echt een haalbaar iets, als je weet hoeveel herplaatsers er zijn (in binnen- en buiteland).
- Es
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Zie je het voor je dat er iemand (met een verrekijker) steeds in je buurt is...Moos schreef:Ik denk dat om een betrouwbaar beeld te geven de 'tester' gewoon een dagje mee moet lopen met de baas en hond. Liefst nog zodat de baas het niet weet, beetje spioneren krijg je dan dus![]()
:

Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Er eentje die ik mis.....
- Moos
- Zeer actief
JaEs schreef:Zie je het voor je dat er iemand (met een verrekijker) steeds in je buurt is...Moos schreef:Ik denk dat om een betrouwbaar beeld te geven de 'tester' gewoon een dagje mee moet lopen met de baas en hond. Liefst nog zodat de baas het niet weet, beetje spioneren krijg je dan dus![]()
:

Ik zeg ook niet dat het haalbaar is, maar ik denk wel de enige manier om een echt helemaal betrouwbaar beeld te krijgen

Je kan natuurlijk ook gewoon een paar keer een dagdeel meelopen met iemand terwijl die persoon het wel weet. En dan kan je ook nog onderweg bepaalde dingen als een rennend kind e.d regelen.

- frank1985
- Zeer actief
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik ben hetmet je eens, observatie ,liefst in eigen omgeving is het bestmaar ik geloof ook dat je daar wel een soort van standaard verslag van maken wat voor bijv therapeuten een vergelijkbaar beeld op kan leveren.Rami schreef:Ik geloof niet in testen, wel in observeren. En dan tijdens een wat langere periode, in verschillende omstandigheden en situaties.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.