Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dominantie Feit of Fictie

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Neeltje schreef:Als er geen dominantie zou zijn, waarom zijn er in een roedel een alpha reu/teef??
Omdat er een leider moet zijn die de boel regelt.
Dominantie wordt met allerlei dingen geassocieerd, vaak negatief.
Dat vind ik niet terecht, want ik ben gewoon de leider en dat geeft zekerheid.
Maar niet omdat ik dat zo lekker vind, meer omdat het zo het handigste werkt.

Die negatieve klank maakt het onprettig.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Frenk schreef:
Marjoleine schreef:
Frenk schreef:Ik vind het doodeng om het risico te nemen en er gewoon vandoor te gaan.
Maar dat moet ik dus toch maar gaan doen? Met alle risico van dien?
Ik zou dat doen, ja.

Dat zal hem leren.

Wel op een veilig gebied uiteraard, maar ik ben ook een keer weggereden.
Als ze tegenwoordig de kolder heeft is de klank van de autodeur genoeg :mrgreen:
Yep, het advies van mijn moeder inderdaad. :mrgreen:

noem me maar een muts, maar bij het idee alleen al krijg ik buikpijn :N: :F:
het hoeft ook niet altijd te helpen. bij pien en kiefer werkt het totaal niet. die gaan rustig alleen de hort op. pensstaafjes, dat hielp bij pien, bij kiefer helpt niets tot nu toe :19: .
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Frenk schreef:
Marjoleine schreef:
Moos schreef:
Marjoleine schreef:
En ik ou persoonlijk graag eens zien of ie écht geen contact met jou maakt.
Want stiekem geloof ik dat niet namelijk ;)
Die hond is niet gek!
Frenk maakt heel veel contact :wink: , behalve als hij 'm echt gaat peren.
Dat heb ik met eigen ogen mogen aanschouwen, en dan gaat hij echt met de oren wapperend in de wind vol gas vooruit.
Ik geloof niet dat hij dan opeens niet weet waar baas-van-Frenk gebleven is.
Ik zet er iets op dat hij dat gewoon exact weet.

Die kleine etterbak met die stippies hier lijkt ook altijd weg.
Die loopt een partij de autist uit te hangen, echt erg! :N:
En die blijkt dus als je de kans geeft de betrouwbaarste van allemaal.
Oh, ik denk ook dat hij dat heel goed weet. en ik denk daarnaast dat ik vooral heel betrouwbaar/voorspelbaar ben. Ik ben er namelijk toch wel.
Ik vind het doodeng om het risico te nemen en er gewoon vandoor te gaan.
Ik zou het niet doen. Als hij je een keer echt kwijt is, wil je immers dat hij uiteindelijk terug gaat naar de plek waar hij je het laatst gezien heeft. Dat zou ik niet 'afleren' door daar dan een keer niet te zijn, want dan krijg je paniekerig gedwaal en dat moet je allemaal niet willen.

Hier is 'de plek waar we elkaar het laatst gezien hebben' tamelijk heilig, en al duurt het een kwartier, daar komen ze uiteindelijk weer naar terug.

Enige uitzondering is als Jack een bepaalde kop opzet, kan het niet precies uitleggen, maar dan weet ik dat ik er rennend en vloekend en tierend achteraan moet. Laatste keer dat dat gebeurde vond ik hem halverwege huis, hij had een giga kauwbot gevonden en dat moest direct veilig gesteld. :roll: Ook sommige loopse teven hebben dat effect bij hem, als ik dan blijf wachten op de plek waar we elkaar het laatst gezien hebben kan ik er beter meteen gaan kamperen. :roll:

Maar bij Jack zie ik het verschil dus inmiddels wel tussen "Ik ben effe weg, zo terug" en "Vaarwel". Heb ik ook wel jaren over gedaan, en ik sta nog regelmatig effe te stressen als hij de grote verdwijntruuk doet.

Bij 'in zicht' niet luisteren loop ik meestal 'in zicht' door, en wordt er echt ontzettend getreuzeld omdat er door stront gerold moet worden of zoiets, dan helpt het meestal wel om effe boos te worden, dan is al snel van "Oh, wilde je dat ik kwam? Hier ben ik al hoor!" en dan krijgen ze een koekie. Ik ken iemand met een podenco die in zo'n geval boos bleef en meteen aanlijnde, en die podenco kan nu niet meer los, want die hond gaat lekker uren door de polder banjeren en heeft schijt aan de baas. :roll:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Hutsje schreef:
Frenk schreef:
Marjoleine schreef:
Frenk schreef:Ik vind het doodeng om het risico te nemen en er gewoon vandoor te gaan.
Ik zou dat doen, ja.

Dat zal hem leren.

Als ze tegenwoordig de kolder heeft is de klank van de autodeur genoeg :mrgreen:

het hoeft ook niet altijd te helpen. bij pien en kiefer werkt het totaal niet. die gaan rustig alleen de hort op. pensstaafjes, dat hielp bij pien, bij kiefer helpt niets tot nu toe :19: .
Hier hielp het ook niks :19:
Verstoppen was een leuk spelletje, als er verder niks meer te doen was ging hij zoeken. En dan zaten wij (inmiddels met kramp in de benen) al een hele poos ergens in een rietkraag ofzo :boos: :mrgreen:
En ik ben ook wel eens weggereden, in de achteruitkijkspiegel zag ik Felix dan doogemoedereerd in de tegenovergestelde richting wegscharrelen :devil: :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Jaap* schreef:
Hutsje schreef:
Frenk schreef:
Marjoleine schreef:Ik zou dat doen, ja.

Dat zal hem leren.

Verstoppen was een leuk spelletje, als er verder niks meer te doen was ging hij zoeken. En dan zaten wij (inmiddels met kramp in de benen) al een hele poos ergens in een rietkraag ofzo :boos: :mrgreen:
En ik ben ook wel eens weggereden, in de achteruitkijkspiegel zag ik Felix dan doogemoedereerd in de tegenovergestelde richting wegscharrelen :devil: :mrgreen:
Owwwwwwwwww dat is erg :shock:
Dan voel je je zo afschuwelijk machteloos.

Ik ken het gevoel.
Een van mijn Teckels was ook zo :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Jaap* schreef:
Hutsje schreef:
Frenk schreef:

Dat zal hem leren.

Hoe herkenbaar :mrgreen: . En dan zat ik nog met twee zuchtende andere honden, vrouwtje kunnen we niet gaahaaan....Hij komt toch niet :mrgreen:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Hanneke2 schreef:Ik zou het niet doen. Als hij je een keer echt kwijt is, wil je immers dat hij uiteindelijk terug gaat naar de plek waar hij je het laatst gezien heeft. Dat zou ik niet 'afleren' door daar dan een keer niet te zijn, want dan krijg je paniekerig gedwaal en dat moet je allemaal niet willen.
Als je weggaat van de plek en je hond doet dat ook in tegengestelde richting, ga je niet weg in die zin volgens mij.
Ik heb het dus niet over ergens zoekraken, dat is iets anders.
Ik heb het echt over aan de stutten trekken op het moment dat jij weg wilt en je hond besluit dat hij nog niet mee wil.
Jaap* schreef:En ik ben ook wel eens weggereden, in de achteruitkijkspiegel zag ik Felix dan doogemoedereerd in de tegenovergestelde richting wegscharrelen :devil: :mrgreen:
Dan kon ie je nog zien ;)

Het zal vast niet altijd werken of bij elke hond, er kunnen andere oorzaken zijn ook natuurlijk.
Maar over het algemeen werkt het prima, vooral bij zelfzekere honden en bazen die wat twijfelig zijn omdat ze stiekem bang zijn dat hun hond niet komt.
Tja, dan komt ie dus niet.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Jaap* schreef:
Hutsje schreef:
Frenk schreef:

Dat zal hem leren.

Of je Rio beschrijft :mrgreen:
Om dan vervolgens na een uurtje of wat bij wijze van spreken aan te bellen bij het eerste het beste huis met de vraag breng me even naar dat en dat adres of bel een taxi voor me :mrgreen:
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Wel grappig (en fijn :N: :wink:) om te lezen dat Frenk niet de enige hond met een eigen plan is :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”