Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gebruik Fisherdiscs

Moderator: moderatorteam

Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Gebruik Fisherdiscs

Ongelezen bericht door Frenk »

had hier al een topic over, maar die is foetsie. Misschien heb ik iets verkeerd gedaan of is het het forumspook. :wink:

Ik heb van de dierenwinkel de fisherdiscs gekocht in de hoop daarmee Frenk's 'negeren' te corrigeren/doorbreken. We zijn gisteren begonnen met aanleren en hij reageert er bijzonder sterk op (vind ik). Ik heb precies gedaan wat er in het bijgeleverde boekje staat, maar hij hoort ze nog niet of hij schiet weg en gaat vanaf een afstandje wantrouwig naar me staan kijken.

Is dit een fase waar we doorheen moeten of doe ik iets verkeerd? Of zijn de discs niet geschikt voor Frenk?

Graag jullie inzichten/adviezen!
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Mizzsylver schreef:hoe moet je het aanleren dan?
In het boekje staat:
"voer de hond brokjes met steeds een commando als "pak maar". Als je dit een tijdje hebt volgehouden, dan breng je zonder iets te zeggen het brokje naar de grond. Als de hond dit volgt, dan rinkel je met de discs. De hond zal dit geluid negeren, maar zodra je hand de grond raakt gooi je de discs stevig op de grond. je laat het brokje niet los."

(dit is een vertaling vanuit het engels en dit is dus pas stap 1 in het aanleren. Hij gaat nog verder, maar zo ver zijn we nog niet eens)

Edit: even boekje erbij gepakt voor de volledigheid.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik heb ze ook aangeschaft, maar nog niet gebruikt. Toen ik ze in huis had dacht ik ineens 'Das best raar. Ik wil aandacht van mijn hond en als ik dat niet krijg corrigeer ik hem. Een correctie die rechtstreeks van mij komt.' Dat vond ik een rare gedachte, vooral omdat ik weet dat Nilo erg heftig reageert wanneer een correctie ook rechtstreeks via mij komt. Dus als ik ze ga gebruiken zou ik ze ergens achter me moeten houden ofzo, zodat hij niet de link legt dat ik die dingen gebruik. Tot die tijd liggen ze in de kast, ik ben er nog niet uit :N:

Oftewel, hier heb je ook niets aan :mrgreen:
Frenk
Zeer actief

Maeve schreef:Ik heb ze ook aangeschaft, maar nog niet gebruikt. Toen ik ze in huis had dacht ik ineens 'Das best raar. Ik wil aandacht van mijn hond en als ik dat niet krijg corrigeer ik hem. Een correctie die rechtstreeks van mij komt.' Dat vond ik een rare gedachte, vooral omdat ik weet dat Nilo erg heftig reageert wanneer een correctie ook rechtstreeks via mij komt. Dus als ik ze ga gebruiken zou ik ze ergens achter me moeten houden ofzo, zodat hij niet de link legt dat ik die dingen gebruik. Tot die tijd liggen ze in de kast, ik ben er nog niet uit :N:

Hij reageert inderdaad behoorlijk sterk. Ik weet niet of ik dat wel fijn vind.... Misschien 'uit zicht' gebruiken? Maar ja, moet ik ze toch eerst aanleren... :denken:
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Frenk schreef:
Maeve schreef:Ik heb ze ook aangeschaft, maar nog niet gebruikt. Toen ik ze in huis had dacht ik ineens 'Das best raar. Ik wil aandacht van mijn hond en als ik dat niet krijg corrigeer ik hem. Een correctie die rechtstreeks van mij komt.' Dat vond ik een rare gedachte, vooral omdat ik weet dat Nilo erg heftig reageert wanneer een correctie ook rechtstreeks via mij komt. Dus als ik ze ga gebruiken zou ik ze ergens achter me moeten houden ofzo, zodat hij niet de link legt dat ik die dingen gebruik. Tot die tijd liggen ze in de kast, ik ben er nog niet uit :N:

Hij reageert inderdaad behoorlijk sterk. Ik weet niet of ik dat wel fijn vind.... Misschien 'uit zicht' gebruiken? Maar ja, moet ik ze toch eerst aanleren... :denken:
Misschien moet je hem zelf ergens mee de fout in laten gaan, dan de discs gebruiken en tegelijkertijd een voorwerp in zijn richting gooien? En dan de discs achter je rug houden?
maitestar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door maitestar »

De methode uit het boek zou ik zelf niet gebruiken. De hond weet dan alsnog dat jij de discs hanteert. En vind het trouwens ook een rare manier van aanleren :denken:

Ik zelf gooide de discs vlak naast Josh als hij iets deed wat niet de bedoeling was, in ons geval eten uit de kattebak :N: .
De 1e keer schrok hij zich wild en dit heb ik bevestigd door hem bij me te roepen en te troosten.
Naar zijn idee kwamen de discs zo uit de lucht vallen en hij durft dus niet meer uit de kattenbak te eten.
Inmiddels kent hij het principe zo goed dat ik alleen nog maar met ze hoef te rammelen
Groetjes,
Wendy
Frenk
Zeer actief

maitestar schreef:De methode uit het boek zou ik zelf niet gebruiken. De hond weet dan alsnog dat jij de discs hanteert. En vind het trouwens ook een rare manier van aanleren :denken:
het zijn de offciele :19: :wink:
Ik zelf gooide de discs vlak naast Josh als hij iets deed wat niet de bedoeling was, in ons geval eten uit de kattebak :N: .
De 1e keer schrok hij zich wild en dit heb ik bevestigd door hem bij me te roepen en te troosten.
Naar zijn idee kwamen de discs zo uit de lucht vallen en hij durft dus niet meer uit de kattenbak te eten.
Inmiddels kent hij het principe zo goed dat ik alleen nog maar met ze hoef te rammelen
Maar dan zijn ze toch niet anders dan een werpketting of een sleutelbos?
Afbeelding
maitestar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
Contacteer:

Ongelezen bericht door maitestar »

Frenk schreef:
maitestar schreef:De methode uit het boek zou ik zelf niet gebruiken. De hond weet dan alsnog dat jij de discs hanteert. En vind het trouwens ook een rare manier van aanleren :denken:
het zijn de offciele :19: :wink:
Dat snap ik :mrgreen: Maar blijf het toch een rare manier vinden :mrgreen:
Frenk schreef:
maitestar schreef:Ik zelf gooide de discs vlak naast Josh als hij iets deed wat niet de bedoeling was, in ons geval eten uit de kattebak :N: .
Maar dan zijn ze toch niet anders dan een werpketting of een sleutelbos?
Nee is het ook niet. Maar dit hebben we ook geprobeerd, maar Josh werd toen bang voor de sleutelbos :N: Erg lastig als je je voordeur wilt openmaken :mrgreen:
Daarbij zijn de discs iets makkelijker mee te nemen vind ik zelf. Ze passen bijv. in de kontzak van een spijkerbroek waarbij je het koordje uit de zak laat hangen, hierdoor kun je ze heel snel tevoorschijn toveren.
Groetjes,
Wendy
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik zal wel weer simpel denken, maar het is toch ook juist de bedoeling dat hij er erg van onder de indruk is? Als je het wilt toepassen als correctie heeft het weinig nut als hij z'n schouders ervoor ophaalt.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Zoek stok! schreef:Ik zal wel weer simpel denken, maar het is toch ook juist de bedoeling dat hij er erg van onder de indruk is? Als je het wilt toepassen als correctie heeft het weinig nut als hij z'n schouders ervoor ophaalt.
nee hoor je denkt niet simpel ;)

en wellicht zal ik een simpele ziel zijn hoor, maar ik vind het echt waardeloze dingen, ik vind het een beetje zoals "we doen het wel positief en geven er een naam aan" maar in feite is het net zoals een slag met een sleutelbos.

ik heb vaak het idee dat men iets wil gebruiken , omdat het een naam, ( en boekje enz) heeft
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik vindt het "officiele" gebruik ook veel te bedacht. En te heftig.
Ik smijt ze liever gewoon naar z'n kop als de situatie daarom vraagt, en dan mag hij best zien dat ik dat doe.
Discs in combinatie met een gevoelige hond vind ik niks.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Frenk schreef:"voer de hond brokjes met steeds een commando als "pak maar". Als je dit een tijdje hebt volgehouden, dan breng je zonder iets te zeggen het brokje naar de grond. Als de hond dit volgt, dan rinkel je met de discs. De hond zal dit geluid negeren, maar zodra je hand de grond raakt gooi je de discs stevig op de grond. je laat het brokje niet los."
Ik snap er nix van :denken:
Wat wil je nou dat de hond doet? Hij moet het brokje volgen, en als hij dat braaf doet smijt je die discs op de grond en krijgt hij z'n brokje niet? :19:
Wat wil je daarmee bereiken?
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Jaap* schreef:Ik vindt het "officiele" gebruik ook veel te bedacht. En te heftig.
Ik smijt ze liever gewoon naar z'n kop als de situatie daarom vraagt, en dan mag hij best zien dat ik dat doe.
Discs in combinatie met een gevoelige hond vind ik niks.

:neenee:
Net achter de achterpoten!

:mrgreen:

In ieder geval, zo heb ik ze (twee, drie keer, denk ik) gebruikt bij Silka in de training rondom het niet-jagen op watervogels.
Ze zat dan aan de lange lijn en ik moest iets hebben waarmee ik haar op afstand op andere ideeën kon brengen. (Een jagende hond ziet of hoort helemaal niks meer).

Overigens vond ik niet dat ze er heel erg extreem van onder de indruk was. Ja, ze schrok op dat moment (wat ook de bedoeling was) maar ze herstelde zeer snel. Kwam naar me toe, was heeeeeel braaf en ging niet meer op de ganzen af.

Ik denk wel dat ik evengoed een busje met rammelende spijkers (of waren het nou schroeven en moeren :mrgreen: ) had kunnen gebruiken. Maar goed, die discs had ik te leen gekregen en ze rammelden flink.
Afbeelding
Hamilton
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hamilton »

maitestar schreef:Ik zelf gooide de discs vlak naast Josh als hij iets deed wat niet de bedoeling was, in ons geval eten uit de kattebak :N: .
zo heb ik het met mijn ( zelfgemaakte discs) ook gedaan, nu hoef ik ze alleen nog maar te laten horen bij ongewenst gedrag, en het stopt meteeen :ok: , waarna een dikke beloning volgt
Afbeelding
Nel en Nisvan
*Dyane,*Nils,*Jänta,*Svear,*Andra
Rami
Zeer actief

tekkel schreef:
Frenk schreef:"voer de hond brokjes met steeds een commando als "pak maar". Als je dit een tijdje hebt volgehouden, dan breng je zonder iets te zeggen het brokje naar de grond. Als de hond dit volgt, dan rinkel je met de discs. De hond zal dit geluid negeren, maar zodra je hand de grond raakt gooi je de discs stevig op de grond. je laat het brokje niet los."
Wat wil je nou dat de hond doet? Hij moet het brokje volgen, en als hij dat braaf doet smijt je die discs op de grond en krijgt hij z'n brokje niet? :19:
Dat is de manier om een negatieve associatie aan iets (in dit geval de rammelende discs) te verbinden. Tenminste, dat is de theorie achter de Fisher Discs. :wink:
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Overigens denk ik niet dat de Fisher Discs de juiste methode is om 'negeren' af te leren of te doorbreken. Tenminste, niet zo in het algemeen.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Ik zal wel weer simpel denken, maar het is toch ook juist de bedoeling dat hij er erg van onder de indruk is? Als je het wilt toepassen als correctie heeft het weinig nut als hij z'n schouders ervoor ophaalt.
Uiteraard moet hij reageren. Maar niet te heftig wat mij betreft. Het hoeft van mij niet zwaarder te zijn dan een ferme 'nee', snap je wat ik bedoel?
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

tekkel schreef:
Volgens het boekje is het gevolg dat de hond de discs gaat associëren met "dit mag niet".
Hij krijgt het brokje namelijk al die keren daarvoor wel, maar dan zeg je dus "pak maar". En als je niets zegt en hij wil het toch pakken, dan mag dat dus niet, vallen de discs en gaat het voertje weg.
Voordat je verder kunt trainen met de discs (wat ook in dat boekje staat uitgelegd), moet je dit eerst aangeleerd hebben.
Ik heb het trouwens niet verzonnen he ;-)
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Rami schreef:Overigens denk ik niet dat de Fisher Discs de juiste methode is om 'negeren' af te leren of te doorbreken. Tenminste, niet zo in het algemeen.
Vanochtend, tijdens de wandeling, was er een moment om het uit te proberen. Frenk stond een plasje te likken en was niet van plan om mee te lopen. Ik heb de discs achter mijn rug gehouden en ermee geklingeld (eigenlijk een heel rustig geluid). Frenk keek meteen op. Ik kon hem roepen en belonen omdat hij kwam.
Later gebeurde het nog een keertje. En ik deed hetzelfde. De rest van de wandeling hoefde ik hem maar een seintje te geven en hij liep mee.
Nou maakt een zwaluw natuurlijk geen zomer, maar als ze op deze manier werken en ik daardoor de gelegenheid krijg om het gewenste gedrag te vragen en te belonen, dan vind ik het meer dan prima. En zijn reactie buiten was ook prima. Hij schrok wel op, maar zeker niet zo wantrouwig/argwanend als gisteren binnen.
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Frenk schreef:
Rami schreef:Overigens denk ik niet dat de Fisher Discs de juiste methode is om 'negeren' af te leren of te doorbreken. Tenminste, niet zo in het algemeen.
Vanochtend, tijdens de wandeling, was er een moment om het uit te proberen. Frenk stond een plasje te likken en was niet van plan om mee te lopen. Ik heb de discs achter mijn rug gehouden en ermee geklingeld (eigenlijk een heel rustig geluid). Frenk keek meteen op. Ik kon hem roepen en belonen omdat hij kwam.
Later gebeurde het nog een keertje. En ik deed hetzelfde. De rest van de wandeling hoefde ik hem maar een seintje te geven en hij liep mee.
Nou maakt een zwaluw natuurlijk geen zomer, maar als ze op deze manier werken en ik daardoor de gelegenheid krijg om het gewenste gedrag te vragen en te belonen, dan vind ik het meer dan prima. En zijn reactie buiten was ook prima. Hij schrok wel op, maar zeker niet zo wantrouwig/argwanend als gisteren binnen.
Maar het lijkt er meer op alsof je de discs nu gebruikt om Frenks aandacht te trekken. En zeker als je dat gerammel heel vaak doet (zoals je zelf beschrijft meerdere keren per wandeling) zal het wellicht snel z'n unieke effect verliezen. :19:
Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Frenk schreef:Volgens het boekje is het gevolg dat de hond de discs gaat associëren met "dit mag niet".
Hij krijgt het brokje namelijk al die keren daarvoor wel, maar dan zeg je dus "pak maar". En als je niets zegt en hij wil het toch pakken, dan mag dat dus niet, vallen de discs en gaat het voertje weg.
Voordat je verder kunt trainen met de discs (wat ook in dat boekje staat uitgelegd), moet je dit eerst aangeleerd hebben.
Ik heb het trouwens niet verzonnen he ;-)
Ahhhh nou snap ik het (ook dankzij Rami's uitleg).
Lijkt me een beetje wreed, een brokje laten zien en het dan zo verbieden, maar dit terzijde :wink: Als het werkt is het misschien wel handig :ok:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Frenk
Zeer actief

Rami schreef:
Frenk schreef:
Maar het lijkt er meer op alsof je de discs nu gebruikt om Frenks aandacht te trekken. En zeker als je dat gerammel heel vaak doet (zoals je zelf beschrijft meerdere keren per wandeling) zal het wellicht snel z'n unieke effect verliezen. :19:
Ehm, ik wil zijn aandacht niet trekken, ik wil zijn trance-achtige staat doorbreken. Hij staat als een 'verslaafde' aan zo'n plasje te likken en ik heb iets nodig wat hem daaruit haalt. Zodra hij eruit is, dan kan ik hem roepen en belonen.
En ik ben me ervan bewust dat ik dit heel zorgvuldig in moet zetten, want anders ben ik het effect zo weer kwijt.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Rami schreef:
Dat denk ik eerlijk gezegd ook. Het is nu een nieuw geluid voor hem, waarvan hij denkt "oeps, wat is dat", waardoor je zijn aandacht krijgt. Maar na een tijdje denkt hij denk ik niet meer "oeps wat is dat" omdat hij het al lang en breed kent.

Als hij zich een paar keer helemaal het schompes schrikt kan ik me wel voorstellen dat het werkt, omdat hij dan de link legt tussen niet reageren op jou, en dan dus zich helemaal een rolberoerte schrikken. Of iig meer op gaat letten omdat er toch weleens 'enge dingen' gebeuren.
Denk ik :denken: Alleen de vraag is dan of je dat wilt natuurlijk, op die manier.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Martijn schreef:
Dat wilde ik ook gaan zeggen.

Ik denk eerder dat het negeren waar je nu tegenaanloopt het gevolg is van een hond die opgegroeid is in een wereld die er zorg voor draagt dat hij niet overstuur raakt.

Dat is niet erg maar het geeft hem natuurlijk wel een referentiekader waarvanuit je met behoorlijk wat vertrouwen in de wereld staat.
De vraag is of je als je dat niet fijn vindt op de zelfde weg verder moet gaan.
Dat je dat vertrouwen kunstmatig hoog houdt bedoel ik dus.
Ik snap niet echt goed wat je hiermee bedoelt? :19: :wink:
Hoe houd ik dat vertrouwen dan kunstmatig hoog en hoe heb ik ervoor gezorgd dat hij niet overstuur raakt?
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Moos schreef:
Rami schreef:
Dat denk ik eerlijk gezegd ook. Het is nu een nieuw geluid voor hem, waarvan hij denkt "oeps, wat is dat", waardoor je zijn aandacht krijgt. Maar na een tijdje denkt hij denk ik niet meer "oeps wat is dat" omdat hij het al lang en breed kent.

Als hij zich een paar keer helemaal het schompes schrikt kan ik me wel voorstellen dat het werkt, omdat hij dan de link legt tussen niet reageren op jou, en dan dus zich helemaal een rolberoerte schrikken. Of iig meer op gaat letten omdat er toch weleens 'enge dingen' gebeuren.
Denk ik :denken: Alleen de vraag is dan of je dat wilt natuurlijk, op die manier.
Ik weet niet welke andere manier er is dan hem laten schrikken (of dat nou met discs, een busje spijkers of een verdwijntruc is) en door te laten dringen in dat kleine koppige schedeltje dat hij toch wel een half oog op mij gericht moet houden ;-)
Natuurlijk in combinatie met het uitbundig belonen van het juiste gedrag.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Frenk schreef: Ik weet niet welke andere manier er is dan hem laten schrikken (of dat nou met discs, een busje spijkers of een verdwijntruc is) en door te laten dringen in dat kleine koppige schedeltje dat hij toch wel een half oog op mij gericht moet houden ;-)
Nee, dat snap ik. Ik doelde met mijn 'alleen de vraag is of je dat wilt' ook niet op 'gewoon schrikken' maar op hem, in dit geval met die discs, zich echt helemaal drie slagen in de rondte te laten schrikken. Wat jij zegt dat er gebeurt als je ze echt naar hem op de grond gaat gooien zeg maar :wink:

En het was ook een echte vraag, ik weet het antwoord erop ook nog even niet :mrgreen:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Moos schreef:
Frenk schreef: Ik weet niet welke andere manier er is dan hem laten schrikken (of dat nou met discs, een busje spijkers of een verdwijntruc is) en door te laten dringen in dat kleine koppige schedeltje dat hij toch wel een half oog op mij gericht moet houden ;-)
Nee, dat snap ik. Ik doelde met mijn 'alleen de vraag is of je dat wilt' ook niet op 'gewoon schrikken' maar op hem, in dit geval met die discs, zich echt helemaal drie slagen in de rondte te laten schrikken. Wat jij zegt dat er gebeurt als je ze echt naar hem op de grond gaat gooien zeg maar :wink:

En het was ook een echte vraag, ik weet het antwoord erop ook nog even niet :mrgreen:
Je zou het eigenlijk moeten zien, zijn reactie, want het is verdomde moeilijk om goed over te brengen zo :wink:
Binnen heb ik ze, volgens de 'gebruiksaanwijzing' naast mijn hand-met-brokje op de grond laten vallen. Twee keer. En hij sprong echt twee meter weg om vanaf daar zeer argwanend naar mij te gaan zitten kijken.
Was dus nog geen sprake van 'naar z'n togus gooien' :mrgreen:
Het geluid vindt hij dus blijkbaar eng of vervelend.
Vanochtend buiten kon hij niet zien dat ik ze vast had. Hij stond te snuffen en was horende doof :roll:
Dus ik klingelde (echt letterlijk, zoals zo'n windorgel klinkt) die discs. Hij schrok op. Zo van "dat betekent iets niet zo leuks" en hij keek naar mij. daarop kon ik hem roepen en belonen.
Meer heb ik er nog niet mee gedaan :19:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Moos schreef:Ik doelde met mijn 'alleen de vraag is of je dat wilt' ook niet op 'gewoon schrikken' maar op hem, in dit geval met die discs, zich echt helemaal drie slagen in de rondte te laten schrikken. Wat jij zegt dat er gebeurt als je ze echt naar hem op de grond gaat gooien zeg maar :wink:
Overigens... Ik vermoed dat hij ook ongevoelig kan worden voor "naar z'n hoofd gegooid krijgen", als ik dat te vaak zou doen...
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Het is natuurlijk maar de vraag of het doel dat jij hierbij gesteld hebt, op deze manier bereikt wordt. Je bestraft nu bijvoorbeeld het likken aan een plasje. Dat is nog niet hetzelfde als steeds aandacht voor jou hebben :wink: Hij leert dat hij niet moet likken aan een plasje, want dan komt dat rotgeluid. Waarom hij dan op jou zou gaan letten, is mij niet meteen duidelijk.
Rami
Zeer actief

Moos schreef:
Rami schreef:

Precies, daarom denk ik dat het gebruik van de discs geen goede methode is in deze.
Je zou de discs dan op zoveel momenten moeten inzetten, elke keer als Frenk niet naar je toekomt als jij dat wilt (jij noemt het negeren).
Toen ik de discs inzette - al was het dan op de "gooi-schrik-manier" - bij Silka was het duidelijk: op één plek (aan de kant van het weiland), één situatie (er zitten ganzen) en om één ding te doorbreken: namelijk niet meer fixeren op die ganzen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”