Veel mensen kennen en gebruiken rangorderegels omdat we uitgaan van het dominantieprincipe in de omgang met honden, maar is dir eigenlijk wel zo vanzelfsprekend en dus de manier om met honden om te gaan?
Warme groet,
Jane.
Moderator: moderatorteam
Ah, maar dán heb je het over de theorie die uitgaat van het belang van de "standaard" dominatie handelingen.Moos schreef:Maar niet met de standaard regeltjes van "eerst de baas eten, baas eerst door de deur, hond nooit op de bank" etcJaap* schreef:Iedereen heeft een hekel aan dominantieregels, maar de hond mag van alles
Dan ben je toch dominant bezig?![]()
Zonder juiste definitie wordt het een discussie van niks![]()
Haha, oh nee hoor, ik wil dat best een dominante positie noemenJaap* schreef: Het feit dat je bepaalde dingen toestaat betekent al dat je een dominate positie inneemt. Ook al wil je dat niet zo noemen
Hier van hetzelfde.S@ndr@ schreef:Ik gebruik ze niet,( of niet bewust), zou er niet aan moeten denken om dagelijks bij alles met de honden te moeten gaan nadenken kan ik dit wel of niet doenen wat verteld dat de hond over onze verhouding.
en het gaat goed zoals het gaat, dus ik laat het lekker zo
Ik ookZoek stok! schreef:Op hondenscholen zeggen trainers er bijv. wat van als de hond als eerste door het hek gaat. Daar krijg ik de kriebels van
Dan heb ik ook hele rare honden, want ze willen maar wat graag voor mij naar buiten lopen, maar lopen altijd achter mij aan naar binnenJaap* schreef:Ook een veelgehoorde "theorie":
Als je naar buiten gaat mag de hond niet eerst, maar als je thuiskomt mag de hond wél als eerste naar binnen. Want dan dreigt er tóch geen gevaar![]()
Nu is Felix best slim, maar ik heb niet de indruk dat hij daar zo lang over nadenkt allemaal
Kijk, zie je welMoos schreef:Dan heb ik ook hele rare honden, want ze willen maar wat graag voor mij naar buiten lopen, maar lopen altijd achter mij aan naar binnenJaap* schreef:Ook een veelgehoorde "theorie":
Als je naar buiten gaat mag de hond niet eerst, maar als je thuiskomt mag de hond wél als eerste naar binnen. Want dan dreigt er tóch geen gevaar![]()
Nu is Felix best slim, maar ik heb niet de indruk dat hij daar zo lang over nadenkt allemaal
Ja, eigenlijk vegen ze de vloer gewoon met me aanJaap* schreef:Kijk, zie je welMoos schreef:Dan heb ik ook hele rare honden, want ze willen maar wat graag voor mij naar buiten lopen, maar lopen altijd achter mij aan naar binnenJaap* schreef:Ook een veelgehoorde "theorie":
Nu is Felix best slim, maar ik heb niet de indruk dat hij daar zo lang over nadenkt allemaal![]()
Dát krijg je van die laksigheid! En jij denkt dat JIJ de baas bent?![]()
Ik zal maar niet bekennen dan dat wij regelmatig tot hun niveau afdalen (lees: op de grond liggen) met de honden er half of geheel overheen zeker he?Martijn schreef:Ja. Van wólven.Jaap* schreef:Welk hol
Oh, het hol van wólven bedoel je?
En de moeder bijt ze in hun nek.
Daarom moet je ook een slipketting gebruiken natuurlijk.
En altijd zorgen dat je eerst eet! Altijd!
Anders gaat het mis hoor!
Welnee.Janetje schreef:Is een hond bezig zijn status in het gezin te verhogen?
Hoezo natuurlijk, waar heb je die wijsheid vandaan. De onderzoeken waar dit hele verhaal op gebaseerd is zijn op zijn minst twijfelachtig.Jaap* schreef:Dominantie bestaat natuurlijk, net zoals dominant handelen bestaat.
Net doen alsof dominatie niet bestaat vind ik een slecht idee
Ik denk dat dominantie als zodanig niet bestaat.Janetje schreef:Hoezo natuurlijk, waar heb je die wijsheid vandaan. De onderzoeken waar dit hele verhaal op gebaseerd is zijn op zijn minst twijfelachtig.Jaap* schreef:Dominantie bestaat natuurlijk, net zoals dominant handelen bestaat.
Net doen alsof dominatie niet bestaat vind ik een slecht idee
En waarom een slecht idee, wat denk je dat er fout gaat als je deze theorie overboord gooit.
Nou is dat dominant? Dan zou dat betekenen dat we ook ranghogere dan onze kinderen zouden zijn en hen onder de duim houden. Dat lijkt me toch niet zo. Kinderen geef ja ook grenzen aan en op bepaalde momenten verwacht je ook wat van hen bv dat ze veilig over kunnen steken, niet met hun voeten op tafel als we eten etc.Marjoleine schreef:Kijk, ik doe maar wat en mijn honden ook, en ik vind veel best en prima, als ze maar doen wat ik wil als ik dat op dat moment vraag.
Dat is dominant, maar ja, ik ben dus ook de baas.
.
Dat ben ik ook wel met je eens.Jaap* schreef:Ik ookZoek stok! schreef:Op hondenscholen zeggen trainers er bijv. wat van als de hond als eerste door het hek gaat. Daar krijg ik de kriebels van![]()
Maar wat ik ergens ook wel weer jammer vind, is dat de aversie tegen dominatieperikelen vaak zo groot is bij veel mensen dat ze er meteen afkerig van zijn. Omdat mensen er een bepaald beeld bij hebben.
En ik denk dat dat beeld vaak niet juist is, en dat veel mensen zich juist wél eens moeten verdiepen in de materie voordat ze besluiten het overboord gooien
Maar ben je dan ranghogere omdat als je even niet oplet je peuter de macht over je gezin overneemt en een gooi doet naar jou status als (roeder)leider van het gezin. Dat lijkt me sterk. Ouder zijn, begeleiden, grenzen aangeven dat is toch niet gelijk aan dominant en roedelleider? Hij wordt hooguit onhandelbaar, verwend, vervelend, net als honden niet niet juist begeleidt worden. Niet uitgaan van dominantie staat volgens mij niet gelijk aan alles mogen.Nanna schreef:Mij wel![]()
Ik heb toch altijd echt bepaalt wat er gebeurde. Tulijk was er inspraak mogelijk, zéker na een bepaalde leeftijd maar als klein kind had ie zich maar te voegen. Heel eenvoudig: ik was de baas. Ik ben niet van het overlegmodel en zeker niet met peuters.
Bij mijn honden is het nóg ergerDie hebben nul inspraak. Terwijl ze toch veel mogen
Natuurlijk wel.Janetje schreef:Maar ben je dan ranghogere omdat als je even niet oplet je peuter de macht over je gezin overneemt en een gooi doet naar jou status als (roeder)leider van het gezin. Dat lijkt me sterk. Ouder zijn, begeleiden, grenzen aangeven dat is toch niet gelijk aan dominant en roedelleider?
Verklaar deze uitspraak eens als je wilt?Janetje schreef:Niet uitgaan van dominantie staat volgens mij niet gelijk aan alles mogen.