Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Inenting tegen Lyme?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

Inenting tegen Lyme?

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Ik hoorde vanmorgen van een man met jachthonden dat hij ze door de dierenarts liet inenten tegen Lyme.
Ook ziekte van Weil, kennelhoest etc.

Ik wist niet dat dat uberhaupt kon. Kennelhoest heb ik nooit gedaan en heeft ie ook nooit gehad, gelukkig....

Volgens ZIJN dierenarts kun je de teken wel snel weghalen maar is Lyme, indien de teek besmet is, toch al in het lijf terechtgekomen. En dat wil je natuurlijk niet.

Commercie of inderdaad slim? Ik heb mijn dierenarts er nooit over gehoord en ben zeker geen voorstander van overmatig vaccineren.

Voor alle duidelijkheid: het helpt niet tegen teken, alleen tegen de gevolgen ervan.
Een scalibor band schijnt het beste te helpen tegen teken. Ik liep vanmoregn door het bos en de honden zaten helemaal onder de kleine teekjes.....brrrr

ik zou zelf wel een vaccin ertegen willen hebben :denken:
Mirri
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Mirri »

Ohw wist ook niet dat er een inenting voor is.
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Hmm, ik vraag me af of het nodig is. Honden krijgen zo ontzettend veel teken in hun leven, maar ik heb nog nooit een verhaal gehoord over een hond met de ziekte van Lyme. Heb me er ook nooit in verdiept weliswaar.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Had er nog niet van gehoord.
De mijne hebben nu ook een scalibor band om. Volgende week naar Drente op vakantie, bos in...

Voor onszelf heb ik ook een klien spuitbusje tegen teken. Echt alleen voor mensen.
AnneMarie
Zeer actief

Ziekte van Lyme bij dieren
Ook dieren kunnen Ziekte van Lyme oplopen door besmetting met de Borrelia-bacterie, ofschoon minder vaak dan de mens.
Deze bacterie bevindt zich in de darm van teken en wordt overgedragen door deze huidparasieten. Als de teek zich in de huid van een hond (of een ander zoogdier, zoals de mens) hecht en bloed zuigt, gaat de bacterie zich vermenigvuldigen en via het speeksel of de darminhoud de hond besmetten. De meeste honden die gebeten worden met een geïnfecteerde teek zullen echter nooit de ziekte van Lyme krijgen.
De klachten van Lyme Disease zijn meestal:
• Sloomheid en koorts.
• Een rode uitbreidende plek rond de teek. Hierna kan de hond kan maanden tot jaren (of zelfs levenslang) symptoomloos zijn.
• Jaren na de infectie kunnen soms nog symptomen optreden, zoals gewrichtsklachten (stijf en pijnlijk), ontstekingen van de lymfevaten en koorts. Soms worden ook hartspierontstekingen en nierinfecties waargenomen.
• Ook kunnen symptomen aan het centrale zenuwstelsel optreden. Deze uiten zich in gedragsveranderingen zoals agressiviteit, epileptische aanvallen en andere neurologische verschijnselen.
• Bloedarmoede als gevolg van het bloedzuigen (alleen als er op kleinere dieren honderden teken zitten)

Bij de hond verloopt de ziekte vergelijkbaar als bij de mens, alleen ontbreekt het herkennen van een rode vlek op de huid rond de tekenbeet. Mogelijk ontstaat de vlek wel, maar wordt deze niet opgemerkt door de vacht.

Verder kan de hond lusteloos zijn, koorts hebben en minder eten, later gevolgd door kreupelheid. De verschijnselen zijn erg algemeen, vandaar dat nader onderzoek noodzakelijk is om de ziekte te kunnen vaststellen.

De prognose hangt af van de ernst van de symptomen. De ziekte van Lyme geeft slechts zelden symptomen (bij honden!) maar kan erge schade aan de organen veroorzaken. De prognose varieert dus van goed tot slecht.
SYMPTOMEN BIJ DE HOND

Bij honden worden in grote lijnen dezelfde symptomen als bij de mens gezien. Alleen het eerste stadium, de rode tot blauwpaarse huidverdikking op de plaats van de beet, komt bij de hond zelden voor (of wordt misschien niet opgemerkt door de vacht). Bij honden met een Borrelia-infectie zien we een of meerdere van de volgende symptomen:

- Koorts
- Kreupelheid, die afwisselend wel of niet aanwezig is.
- Gezwollen gewrichten
- Nierfalen met chronisch eiwitverlies via de nieren
- Meningitis (hersenvliesontsteking)

Deze symptomen zijn vrij aspecifiek en kunnen vele verschillende oorzaken hebben. Toch moet er bij honden die regelmatig teken hebben zeker aan Borreliose worden gedacht. De diagnose kan gesteld worden door Borrelia- antilichamen aan te tonen in het bloed van de hond. Pas 3 weken na de beet kunnen er voor het eerst Borrelia-antilichamen worden gevonden in het bloed.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Er is wel een injectie tegen de tekenziekte in Zuid Europa (babesiose)
Misschien waren de honden daar tegen geënt?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
lutje095
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door lutje095 »

In Duitsland kunnen mensen zich ook laten enten tegen Lyme.
AnneMarie
Zeer actief

Er bestaat in NL een vaccin voor Lyme, wordt alleen niet veel gedaan. Veel honden hebben wel teken maar krijgen geen Lyme.
Het was gewoon in Nederland...
ranetje
Zeer actief

AnneMarie schreef:Er bestaat in NL een vaccin voor Lyme, wordt alleen niet veel gedaan. Veel honden hebben wel teken maar krijgen geen Lyme.
Een vriendin van mij laat haar hond in Nederland enten tegen babesiose :wink:
Gewoon omdat ze heel erg vaak vrij zuidelijk in Frankrijk zijn
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Tyson van mij heeft lyme gehad en ik ken nog wel 2 honden die het gehad hebben hoor...dus zo zeldzaam is het nu ook weer niet.
Inenten denk niet dat het nut heeft.. de meeste honden bouwen voldoende anti-stoffen op en worden niet ziek... en denk niet dat de enting ook zo goed is.

Scaliborband idd is goed tegen de teken en als je naar het buitenland gaat dus spanje, portugal en bepaalde gedeeltes van frankrijk tegen de zandvlieg (leishmania) ...
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:
AnneMarie schreef:Er bestaat in NL een vaccin voor Lyme, wordt alleen niet veel gedaan. Veel honden hebben wel teken maar krijgen geen Lyme.
Een vriendin van mij laat haar hond in Nederland enten tegen babesiose :wink:
Gewoon omdat ze heel erg vaak vrij zuidelijk in Frankrijk zijn
bedoel je dan echt inenten (= vaccineren) of inspuiten met een product dat de babesiose-parasieten bestrijdt?
Echt vaccineren in dit geval :wink:

Ik heb vroeger zelf wel gebruik gemaakt van die tweede mogelijkheid, maar dat was later niet meer mogelijk.
Het procuct werd niet meer geleverd of zoiets (?)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”