Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat zou jij doen in dit geval?
Moderator: moderatorteam
Mijn kat was ook een kat die je echt doodongelukkig zou maken als je hem op zou sluiten.
's Morgens kwam hij vaak helemaal vies en vuil binnen dat je denkt :N: waar heb jij uitgehangen vannacht. Hij was gecastreerd overigens hoor.
Een kat is niet te vergelijken met een hond, en ze vangen een hoop beestjes die we liever niet in of om ons huis hebben.
Ik ben het dus helemaal met Hanneke eens.
's Morgens kwam hij vaak helemaal vies en vuil binnen dat je denkt :N: waar heb jij uitgehangen vannacht. Hij was gecastreerd overigens hoor.
Een kat is niet te vergelijken met een hond, en ze vangen een hoop beestjes die we liever niet in of om ons huis hebben.
Ik ben het dus helemaal met Hanneke eens.
- Mechelfan
- Actief
- Ellepel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriers, een huis vol...
Zal altijd wel een discussie blijven dit...ben stapelgek op katten,jarenlang zelf ee eghad die idd netjes mee aangelijnd ging met de honden...joeg elke vreemde hond weg die maar in de buurt van mijn KNPV boefjes durfde te komen l
.
Afijn, poeslief overleed, er kwamen andere honden, verhuis...dat huis had lang leeg gestaan en de vier poezen van de achterburen gebruikten de toch leegsdtaande tuin als speelplaats, kattebak en doorsteek naar het weiland,maar helaas kwamen in die tuin ook een stel kattenhatende Tibetanen te wonen....buren netjes gewaarschuwd, ze lopen op straat niet los, maar in mijn tuin ga ik ze dus echt niet vasthouden hoor....katten staken toch door, werden opgejaagd, vlogen over de schutting,twee werden er tegelijk aangereden, een dood, een ernstig gewond, andere twee ontsnapten....gruwelijk, maar toen ze met de DA rekening bij mij kwamen, heb ik die toch echt niet betaald...is een hele nare ruzie geworden helaas.
In mijn optiek is het zo dat ja, als je volgens de wet je kat los mag laten lopen, je ook zelf het risico loopt dat die schade krijgt....weet iemand hoe het zit als je uitwijkt voor een kat die plots de weg oprent, jij remt en schuift tegen een boom? Niet veel schade hoor, en kat gelukkig ongedeerd....hart zit in je keel maar goed....zijn daar ook wettelijke dingen voor geregeld?

Afijn, poeslief overleed, er kwamen andere honden, verhuis...dat huis had lang leeg gestaan en de vier poezen van de achterburen gebruikten de toch leegsdtaande tuin als speelplaats, kattebak en doorsteek naar het weiland,maar helaas kwamen in die tuin ook een stel kattenhatende Tibetanen te wonen....buren netjes gewaarschuwd, ze lopen op straat niet los, maar in mijn tuin ga ik ze dus echt niet vasthouden hoor....katten staken toch door, werden opgejaagd, vlogen over de schutting,twee werden er tegelijk aangereden, een dood, een ernstig gewond, andere twee ontsnapten....gruwelijk, maar toen ze met de DA rekening bij mij kwamen, heb ik die toch echt niet betaald...is een hele nare ruzie geworden helaas.
In mijn optiek is het zo dat ja, als je volgens de wet je kat los mag laten lopen, je ook zelf het risico loopt dat die schade krijgt....weet iemand hoe het zit als je uitwijkt voor een kat die plots de weg oprent, jij remt en schuift tegen een boom? Niet veel schade hoor, en kat gelukkig ongedeerd....hart zit in je keel maar goed....zijn daar ook wettelijke dingen voor geregeld?

- CharlesvdBerkt
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herders
- Aantal honden: 3
Ja in die gevallen is de eigenaar van de kat aansprakelijk voor alle schade. Dat is het risico van los laten rondlopen.Ellepel schreef:In mijn optiek is het zo dat ja, als je volgens de wet je kat los mag laten lopen, je ook zelf het risico loopt dat die schade krijgt....weet iemand hoe het zit als je uitwijkt voor een kat die plots de weg oprent, jij remt en schuift tegen een boom? Niet veel schade hoor, en kat gelukkig ongedeerd....hart zit in je keel maar goed....zijn daar ook wettelijke dingen voor geregeld?
In jouw voorbeeld is de kat meestal direct met de schrik verdwenen en zal je nooit weten wie de eigenaar is.
Hier vroeger trouwens naast de honden ook een pers, een siamees en europese korthaar gehad, maar die hebben we geleerd nooit verder te gaan de eigen tuin, dus het kan echt wel hoor.
- Madelief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Nogmaals, jij hebt geen weet van welke overlast MIJN katten geven. Het zou kunnen dat je grotendeels wel gelijk hebt (alhoewel ik denk dat iets als de hele nacht overal verlichting, uitlaatgassen omdat er auto's gereden moeten worden, verkeer, aanleg van wegen, nou, ga nog maar even door van véél meer invloed is op het "natuurlijk" evenwicht).Muk schreef:Nogmaals Saarah, je hebt geen idee van de overlast die katten (dus ook jouw katten geven). Een kat zwerft rustig een paar kilometer. En (vooral 's nachts) jagen ze. Katten zijn de grootste moordenaars in de natuur in Nederland. Alleen katten behoren niet tot de inheemse diersoorten. Met als gevolg dat het eventuele evenwicht dat er is wegvalt.
Jij hebt geen idee wat je katten buiten uitvreten, want je ziet ze 9 van de 10 keer niet (en 's nachts al helemaal niet).
En de preventiemaatregelen die anderen nemen om van buurtkatten af te komen, daar heb je ook geen weet van. Zou jij die kosten vergoeden als katteneigenaar? Geloof het niet. En dan heb ik het niet eens over de tijd en moeite die daarbij komen om dat te voorkomen.
Bovendien weet iedereen bij jouw wel dat die rooie kat van jouw is, maar zien die mensen ook welke katten in hun tuin schijten? Ik constateer eigenlijk alleen maar dat er kattendrollen in de tuin liggen, maar de daders betrap ik hoogstzelden. En zo zal het bij jou ook eraan toe gaan.
Maar jij kunt net zo min iets over mijn katten zeggen. MIJN katten lopen 1 s' nachts al niet buiten, die haal ik altijd binnen mochten ze dat niet al zijn en 2. lopen ze geen kilometers. Echt niet. Ze zijn altijd in en om het huis. Op het pleintje voor, of in de straat achter ons. Ik durf daar mijn hand voor in het vuur te steken. Ik heb 3 x een vogel naar de vogelopvang gebracht, de 3 ratten en enkele muisjes die ze in de loop der jaren gevangen hebben heb ik niks mee gedaan (ik heb wel eens een rattenbaby vrijgelaten omdat ik niet wist wat ermee te doen :N:).
Ik snap dus heus wel, dat er sommigen balen van katten, ik irriteer me alleen aan het over 1 kam scheren en het "jouw katten ook". Nee. Niet dus. Mijn katten niet. En nogmaals, ik ga meermaals in gesprek met mijn buren over mijn katten. Ik zal toch verdorie niet de enige zijn???
Mischien dat katten die permanent in-en-uit kunnen lopen die intact zijn, en die in weidse gebieden lopen waar weinig andere katten zitten inderdaad kilometers lopen. Maar mijn gecastreerde dames genieten gewoon van het kleine stukje rondom huis. Niks ver weg, en al zeker geen vogelvangfabrieken.
En als we over het milieu gaan beginnen.........dan wordt dit een erg erg lang topic.

groetjes Madelief en Yanthe

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013

-
- Zeer actief
Katten lopen geen kilometers, die van mij zijn altijd in de buurt.
En ja ze lopen los.
Wat betreft dieren vangen dat doen honden ook als ze de kans krijgen.
Je kunt een kat en een hond niet vergelijken dat zijn twee verschillende dieren.
Hier lopen heel veel katten rond ook zwervers je kunt ook gewoon wat verdraagzamer zijn.
Volgens mij zijn er wel spullen in de handel die er voor zorgen dat katten niet in je tuin schijten.
Koffiedik strooien wil ook weleens helpen, kippengaas een cm onder de grond kan ook chilipoeder strooien ....kost allemaal geen drol
ultrasone kattenverjager, zoals 'Cat Stop' .
En ja ze lopen los.
Je kunt een kat en een hond niet vergelijken dat zijn twee verschillende dieren.
Hier lopen heel veel katten rond ook zwervers je kunt ook gewoon wat verdraagzamer zijn.
Volgens mij zijn er wel spullen in de handel die er voor zorgen dat katten niet in je tuin schijten.
Koffiedik strooien wil ook weleens helpen, kippengaas een cm onder de grond kan ook chilipoeder strooien ....kost allemaal geen drol

- Madelief
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, ok (niet dat ik erg overtuigd ben dat het werkt) maar ik ben het met de overlast-hebbenden eens dat het eigenlijk van de zotte is dat zij in hun tuin de raarste toeren uit moeten halen om te voorkomen dat er katten poepen.Rhiannon schreef:
Koffiedik strooien wil ook weleens helpen, kippengaas een cm onder de grond kan ook chilipoeder strooien ....kost allemaal geen drol![]()
Zelf maak ik me nooit zo druk om een drol van katten, maar mmmm

Hondenpoep in mijn tuin maak ik me dan wél weer druk om. Dat gebeurt hier namelijk regelmatig. En daar hoort een eigenaar bij die er kennelijk naast staat en dat normaal vindt.
Maar ik kan me voorstellen dat je als niet-kattenmens geen zin hebt in gaas ingraven, je tuinvolstrooien met koffiedik (niet duur?? of heb je maar 10 cm vrije grond?), of weet ik veel wat voor troepjes. Zou ik ook niet doen.
Maarja....om mijn tuin tegen de hondendrollen te beschermen heb ik er wel een hek om gezet...heb ik niet op de desbetreffende eigenaar verhaald. Slap wijffie ben ik toch

- Ellepel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriers, een huis vol...
-
- Zeer actief
Ik heb gelukkig geen overlast van katten (hier tenminste, in onze vorige voortuin werd uitgebreid door kattengescheten helaas), maar dit stukje vind ik toch wel komisch:
Ik zie me dat al in de hele tuin doen :N:
De enige overlast die ik de laatste tijd van katten heb gehad was dat ik me van de week helemaal rotschrok toen ik 's avonds laat de teven ging uitlaten en met beide aangelijnd onze oprit afliep. Aan de overkant van de straat kwam iemand ons tegemoet ook met een hond aan de lijn. En tot m'n grote schirk kwam er een rode kat keihard uit de richting van die andere hond onze oprit opgeschoten, letterlijk bijna in de bekken van onze honden. Ik kon me nog net schrapzetten en kat schoot onder de auto door richting een hopelijk veiligere plek.
Lekker praktisch om dat in je tuin te moeten gravenRhiannon schreef: Koffiedik strooien wil ook weleens helpen, kippengaas een cm onder de grond kan ook chilipoeder strooien ....kost allemaal geen drol![]()

De enige overlast die ik de laatste tijd van katten heb gehad was dat ik me van de week helemaal rotschrok toen ik 's avonds laat de teven ging uitlaten en met beide aangelijnd onze oprit afliep. Aan de overkant van de straat kwam iemand ons tegemoet ook met een hond aan de lijn. En tot m'n grote schirk kwam er een rode kat keihard uit de richting van die andere hond onze oprit opgeschoten, letterlijk bijna in de bekken van onze honden. Ik kon me nog net schrapzetten en kat schoot onder de auto door richting een hopelijk veiligere plek.
- iones
- Zeer actief
Re: Wat zou jij doen in dit geval?
En je walst daarmee respectloos over het recht dat mensen hebben om hun eigen tuin te beheren op hun manier en daar alles te verstoren met je kat. Allemaal omdat de wet daar niets tegen onderneemt.Saarah schreef:[
Ik weet niet wat je met misbruik bedoelt. De wet zegt dat katten overal los mogen rondlopen. Dus laat ik mijn kat loslopen, net zoals de wet zegt.
Ik weet niet hoe het in Belgie is en hoedanig mensen zich daar aan katten ergeren die zich zonder meer aan hun opdringen.Saarah schreef:[
En hopelijk voor jou zal dit niet blijven duren, want je weet je er precies serieus aan te ergeren, maar ik ben redelijk zeker dat die wet wél zal blijven bestaan, toch zeker hier in België.
Jij leest ergernis aan opdringerige katten als hekel hebben aan. Zo kan ik me verbazen over de hyperintolerantie t.o.v. honden terwijl katten ongebreideld de boel kunnen verstoren. Het is meten met 2 maten.Hanneke2 schreef:Ik blijf het bizar vinden dat sommige mensen die zielsveel van honden houden zo'n hekel hebben aan katten.![]()
In de woonwijk gaat dat wel op ja. Maar al die katten die rondlopen bij boeren die omringd zijn door natuurgebied en weidevogels, die katten richten wel degelijk schade aan.Hanneke2 schreef: Katten jagen, ja, maar katten jagen met name op ratten en muizen (en dat scheelt aanzienlijk in het risico op een pestepidemie of op simpelweg ratten in je kelder) Plus ze jagen op vogels, en wat ze te pakken krijgen zijn met name uit het nest gevallen jongen of fout gebouwde nesten van onervaren ouders. Ze maken dan weinig onderscheid tussen musjes of grotere vogels die zelf wel weer eens een klein vogeljong willen verschalken, dus op dat front verstieren ze de natuur in mijn ogen ook niet heel erg. Dan zal er eens een konijnenjong of een molletje sneuvelen, maar al met al maken katten veel minder slachtoffers dan de oorspronkelijke natuurlijke vijanden van al die prooidieren, die er niet meer zijn.
Maar hondeneigenaren worden er op aangesproken door de veldwachter.Rhiannon schreef:En ja ze lopen los.
Oh, maar in dat geval kun jij je katten dus ook best bij je houden.Rhiannon schreef:
Koffiedik strooien wil ook weleens helpen, kippengaas een cm onder de grond kan ook chilipoeder strooien ....kost allemaal geen drol![]()
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
-
- Zeer actief
Ik ruik een nieuwe vorm van dienstverlening... Muk als eerste klant?Nanna schreef:Hier loopt een dóódenkele keer een kat door de tuin. Poep vind ik nooit.
Maar goed, ik mot ze hier niet, met het oog op Topsi. Want die maakt ze geheid ter plekke af.
Ik zet dus even de buitendeur open terwijl ik Topsi aan haar halsband (krijsend en gillend) vasthoud. Want poes moet schrikken, en niet dood.
Poeslief ziet mijn overige vliegende brigade aankomen, scheurt over de schutting en is weer voor maanden genezen van mijn tuin
En dat alles volkomen gratis

-
- Zeer actief
Ook ik sluit me hierbij aan, woord voor woord.Hanneke2 schreef:Ik blijf het bizar vinden dat sommige mensen die zielsveel van honden houden zo'n hekel hebben aan katten.![]()
Katten jagen, ja, maar katten jagen met name op ratten en muizen (en dat scheelt aanzienlijk in het risico op een pestepidemie of op simpelweg ratten in je kelder) Plus ze jagen op vogels, en wat ze te pakken krijgen zijn met name uit het nest gevallen jongen of fout gebouwde nesten van onervaren ouders. Ze maken dan weinig onderscheid tussen musjes of grotere vogels die zelf wel weer eens een klein vogeljong willen verschalken, dus op dat front verstieren ze de natuur in mijn ogen ook niet heel erg. Dan zal er eens een konijnenjong of een molletje sneuvelen, maar al met al maken katten veel minder slachtoffers dan de oorspronkelijke natuurlijke vijanden van al die prooidieren, die er niet meer zijn.
Hier in de wijde omgeving is echt geen vos of marter of bunzing te bekennen, er zitten wel (inmiddels niet veel meer) konijnen, het sterft van de hazen, en je breekt je nek over de mollen. Ik blijf het alsmaar beweren, zonder loslopende huiskatten die af en toe iets vangen en puur door hun aanwezigheid al wat wegjagen, zouden we in de gemiddelde woonwijk misschien weer een vossenpopulatie kunnen krijgen (positief), maar zou je in de tussentijd de ratten uit je voortuin en uit je kelder moeten jagen (negatief).
Loslopende huiskatten zijn inmiddels een deel van ons compleet verfuckte ecosysteem in woonwijken. Ja, ze horen allemaal gecastreerd, en ze horen allemaal een baas te hebben, want het is geen goeie plek voor half-wilde kittens. En als je langs een drukke autoweg woont, moet je uit alle macht proberen om daar geen ongelukken te veroorzaken door jouw kat. (De auto die onze Pippi dood reed, is gewoon doorgereden hoor, niks trauma bij die bestuurder).
En als het effe kan, leer je je kat aan dat hij binnen poept en niet tussen de geraniums van de buren, en je probeert hem/haar duidelijk te maken dat niet alle honden net zo lief zijn als je eigen honden.
Ik word er zo moe van om afgeschilderd te worden al complete asociaal omdat mijn katten buiten lopen. Ik doe mijn best om geen overlast te veroorzaken (en volgens mij valt dat ook best mee wat mijn stel betreft), maar ik kan ze niet binnen houden. Met de laatste heb ik dat echt serieus geprobeerd, alleen in onze eigen tuin, maar er zit toch teveel energie en nieuwsgierigheid en weetikwat in. Katten zijn geen honden. Katten hebben nog iets van een scheut 'wild' erin zitten. Dat maakt ze lastig en dat maakt ze ook heel leuk.
- Jackira
- Zeer actief
Maar kun je dan niet begrijpen dat mensen die geen kat willen als huisdier geen zin hebben om de ramen dicht te moeten doen of hun tuin hermetisch af te sluiten omdat ze zelf ook hun dieren in hun eigen tuin willen laten lopen.
Ik heb hier vrij veel konijnen, die ik los wil laten lopen. Dat moet toch kunnen in mijn eigen tuin zou je zeggen. Als ik hier een voedster met een nestje heb moet ik of een ren hebben die echt hermetisch afgesloten is, of ik moet er voortdurend bij blijven omdat zo'n kat het nodig vind om mijn kleine konijntjes te vangen. En zou dat nou nog zijn omdat hij of zij honger heeft, dan kan ik me er wat bij voorstellen, maar als ze iets dood hebben gemaakt dan hoeven ze het niet meer.
Ik gun katten een vrij leventje hoor, maar mijn eigen dieren ook. Laat katten maar gebruik maken van de openbare ruimte, prima, maar dan ook accepteren dat shit happens. Maar aan het feit dat anderen er gewoon last van hebben wordt wel heel makkelijk door de meeste katteneigenaren (niet alle) voorbij gegaan.
En vrijwel iedereen die je spreekt, en hier ook weer leest, zegt dat hun katten geen overlast bezorgen. Er wordt meestal naar de kat van een ander gewezen. Maar je loopt er neem ik aan niet de hele dag achteraan, dus dat kun je niet weten. Ik denk dat ik de katten van de buurvrouw verderop meer zie dan zij zelf eerlijk gezegd. Want in hun eigen tuin scheiten ze niet, dat doen ze liever buiten hun eigen terrein. Bij de buren is dat meestal.
Nu klinkt het alsof ik een vreselijke hekel aan katten heb, heb ik niet. Ik heb zelfs een kleinkat
waar ik gek op ben
Maar zelf zou ik dus mijn katten op eigen terrein houden, zowiezo al om hun veiligheid te waarborgen. En dan kun je 100 keer zeggen dat zo'n kat dan gek wordt, maar dan kan die kat dus blijkbaar niet in een stad wonen waar je op elkaar lip zit en rekening met elkaar dient te houden. D.w.z. zo weinig mogelijk overlast veroozaken. Moet ik ook.
Ik heb hier vrij veel konijnen, die ik los wil laten lopen. Dat moet toch kunnen in mijn eigen tuin zou je zeggen. Als ik hier een voedster met een nestje heb moet ik of een ren hebben die echt hermetisch afgesloten is, of ik moet er voortdurend bij blijven omdat zo'n kat het nodig vind om mijn kleine konijntjes te vangen. En zou dat nou nog zijn omdat hij of zij honger heeft, dan kan ik me er wat bij voorstellen, maar als ze iets dood hebben gemaakt dan hoeven ze het niet meer.
Ik gun katten een vrij leventje hoor, maar mijn eigen dieren ook. Laat katten maar gebruik maken van de openbare ruimte, prima, maar dan ook accepteren dat shit happens. Maar aan het feit dat anderen er gewoon last van hebben wordt wel heel makkelijk door de meeste katteneigenaren (niet alle) voorbij gegaan.
En vrijwel iedereen die je spreekt, en hier ook weer leest, zegt dat hun katten geen overlast bezorgen. Er wordt meestal naar de kat van een ander gewezen. Maar je loopt er neem ik aan niet de hele dag achteraan, dus dat kun je niet weten. Ik denk dat ik de katten van de buurvrouw verderop meer zie dan zij zelf eerlijk gezegd. Want in hun eigen tuin scheiten ze niet, dat doen ze liever buiten hun eigen terrein. Bij de buren is dat meestal.
Nu klinkt het alsof ik een vreselijke hekel aan katten heb, heb ik niet. Ik heb zelfs een kleinkat

- iones
- Zeer actief
Amen, woord voor woord!Ri@ schreef:Maar kun je dan niet begrijpen dat mensen die geen kat willen als huisdier geen zin hebben om de ramen dicht te moeten doen of hun tuin hermetisch af te sluiten omdat ze zelf ook hun dieren in hun eigen tuin willen laten lopen.
Nu klinkt het alsof ik een vreselijke hekel aan katten heb, heb ik niet. Ik heb zelfs een kleinkatwaar ik gek op ben
Maar zelf zou ik dus mijn katten op eigen terrein houden, zowiezo al om hun veiligheid te waarborgen. En dan kun je 100 keer zeggen dat zo'n kat dan gek wordt, maar dan kan die kat dus blijkbaar niet in een stad wonen waar je op elkaar lip zit en rekening met elkaar dient te houden. D.w.z. zo weinig mogelijk overlast veroozaken. Moet ik ook.

'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- Saarah
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australische Herder
- Aantal honden: 1
Ik ben het eens met madelief en hanneke. Trouwens, mijn kat loopt écht geen kilometers.
Die zit in onze tuin en voor de rest vooral in de weides.
Ik denk echt dat sommige mensen hier de "overlast" van katten serieus overschatten ofwel heb ik erg veel geluk met mijn eigen kat én met de andere katten uit de buurt.
Én ondertussen heb ik nog het geluk dat de wet aan mijn kant staat ook. En dat kan dan heel respectloos zijn, wat ik niet vind, want als iemand naar mij komt met de klacht dat hij overlast ondervindt van mijn kat, zal ik de eerste zijn om daar iets aan te doen.
En iones: de wet laat het vrij loslopen van katten niet alleen maar toe, maar het wordt zelfs benadrukt. Het is niet zo dat er gewoon niet instaat dat het verboden is, integendeel: er staat in de wet dat het wettelijk toegelaten is!

Weet je, ik heb ook geen zin in de stank van paardenstront als wij in de tuin zitten. Ik heb ook geen zin in al die vliegen die daarop afkomen en bijgevolg ook allemaal in onze tuin zitten. De weides van die pony's lopen vlak naast en achter onze tuin, de mest wordt nooit weggedaan, absoluut niet netjes of proper dus dan kan ik ook zeggen dat dat "overlast" is voor mij. En dat we misschien wel een kat nòdig hebben om niet met superveel muizen en ratten te zitten.Ri@ schreef:Maar kun je dan niet begrijpen dat mensen die geen kat willen als huisdier geen zin hebben om de ramen dicht te moeten doen of hun tuin hermetisch af te sluiten omdat ze zelf ook hun dieren in hun eigen tuin willen laten lopen.

Ik denk echt dat sommige mensen hier de "overlast" van katten serieus overschatten ofwel heb ik erg veel geluk met mijn eigen kat én met de andere katten uit de buurt.

Én ondertussen heb ik nog het geluk dat de wet aan mijn kant staat ook. En dat kan dan heel respectloos zijn, wat ik niet vind, want als iemand naar mij komt met de klacht dat hij overlast ondervindt van mijn kat, zal ik de eerste zijn om daar iets aan te doen.
En iones: de wet laat het vrij loslopen van katten niet alleen maar toe, maar het wordt zelfs benadrukt. Het is niet zo dat er gewoon niet instaat dat het verboden is, integendeel: er staat in de wet dat het wettelijk toegelaten is!

- Jackira
- Zeer actief
Dus als ik het goed begrijp moet iedereen het maar goed vinden om allerlei vreemde katten in hun tuin te hebben, omdat jij last hebt van strontvliegen?Saarah schreef:Ik ben het eens met madelief en hanneke. Trouwens, mijn kat loopt écht geen kilometers.Die zit in onze tuin en voor de rest vooral in de weides.
Weet je, ik heb ook geen zin in de stank van paardenstront als wij in de tuin zitten. Ik heb ook geen zin in al die vliegen die daarop afkomen en bijgevolg ook allemaal in onze tuin zitten. De weides van die pony's lopen vlak naast en achter onze tuin, de mest wordt nooit weggedaan, absoluut niet netjes of proper dus dan kan ik ook zeggen dat dat "overlast" is voor mij. En dat we misschien wel een kat nòdig hebben om niet met superveel muizen en ratten te zitten.Ri@ schreef:Maar kun je dan niet begrijpen dat mensen die geen kat willen als huisdier geen zin hebben om de ramen dicht te moeten doen of hun tuin hermetisch af te sluiten omdat ze zelf ook hun dieren in hun eigen tuin willen laten lopen.![]()
En stel, ik heb de klacht dat jouw kat bij mij in de tuin poept, mijn konijntjes opjaagt, en door de openstaande tuindeur bij mij naar binnen gaat. Wat ga je daar dan zoal aan doen?
- Saarah
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australische Herder
Ik vind gewoon dat er hier blijkbaar weinig tolerantie is. Ik klaag ook niet over die strontvliegen en vele muizen (die mijn kat vangtRi@ schreef:Dus als ik het goed begrijp moet iedereen het maar goed vinden om allerlei vreemde katten in hun tuin te hebben, omdat jij last hebt van strontvliegen?Saarah schreef:Ik ben het eens met madelief en hanneke. Trouwens, mijn kat loopt écht geen kilometers.Die zit in onze tuin en voor de rest vooral in de weides.
Weet je, ik heb ook geen zin in de stank van paardenstront als wij in de tuin zitten. Ik heb ook geen zin in al die vliegen die daarop afkomen en bijgevolg ook allemaal in onze tuin zitten. De weides van die pony's lopen vlak naast en achter onze tuin, de mest wordt nooit weggedaan, absoluut niet netjes of proper dus dan kan ik ook zeggen dat dat "overlast" is voor mij. En dat we misschien wel een kat nòdig hebben om niet met superveel muizen en ratten te zitten.Ri@ schreef:Maar kun je dan niet begrijpen dat mensen die geen kat willen als huisdier geen zin hebben om de ramen dicht te moeten doen of hun tuin hermetisch af te sluiten omdat ze zelf ook hun dieren in hun eigen tuin willen laten lopen.![]()
En stel, ik heb de klacht dat jouw kat bij mij in de tuin poept, mijn konijntjes opjaagt, en door de openstaande tuindeur bij mij naar binnen gaat. Wat ga je daar dan zoal aan doen?

Als ik zo'n klachten krijg zal ik er serieus over beginnen nadenken mijn kat binnen te houden, als er geen andere oplossingen zijn. Maar dan wil ik wel zeker weten dat de boosdoener mijn kat is, want van mijn kat ben ik bv. zeker dat ze geen vreemde plaatsen zal binnengaan (ze zit liever vrij buiten).

Iedere loslopende kat poept in andermans tuin. Al is het maar een keer, maar dat is iets dat je niet kunt voorkomen. En ja, dat is overlast.Madelief schreef: Nogmaals, jij hebt geen weet van welke overlast MIJN katten geven. Het zou kunnen dat je grotendeels wel gelijk hebt (alhoewel ik denk dat iets als de hele nacht overal verlichting, uitlaatgassen omdat er auto's gereden moeten worden, verkeer, aanleg van wegen, nou, ga nog maar even door van véél meer invloed is op het "natuurlijk" evenwicht).
Maar jij kunt net zo min iets over mijn katten zeggen. MIJN katten lopen 1 s' nachts al niet buiten, die haal ik altijd binnen mochten ze dat niet al zijn en 2. lopen ze geen kilometers. Echt niet. Ze zijn altijd in en om het huis. Op het pleintje voor, of in de straat achter ons. Ik durf daar mijn hand voor in het vuur te steken. Ik heb 3 x een vogel naar de vogelopvang gebracht, de 3 ratten en enkele muisjes die ze in de loop der jaren gevangen hebben heb ik niks mee gedaan (ik heb wel eens een rattenbaby vrijgelaten omdat ik niet wist wat ermee te doen :N:).
Ik snap dus heus wel, dat er sommigen balen van katten, ik irriteer me alleen aan het over 1 kam scheren en het "jouw katten ook". Nee. Niet dus. Mijn katten niet. En nogmaals, ik ga meermaals in gesprek met mijn buren over mijn katten. Ik zal toch verdorie niet de enige zijn???
Mischien dat katten die permanent in-en-uit kunnen lopen die intact zijn, en die in weidse gebieden lopen waar weinig andere katten zitten inderdaad kilometers lopen. Maar mijn gecastreerde dames genieten gewoon van het kleine stukje rondom huis. Niks ver weg, en al zeker geen vogelvangfabrieken.
En als we over het milieu gaan beginnen.........dan wordt dit een erg erg lang topic.
Het is toch van de zotte dat ik koffieprut, chilipeper, gaas ingraven of andere maatregelen moet nemen om dat te voorkomen? Het zijn mijn katten niet eens. Daarnaast vind ik het zeer storend dat mijn konijnen niet lekker in mijn tuin los kunnen lopen omdat ze dan door andermans katten opgejaagd worden. Of dat ik mijn ramen niet eens open kan laten staan, omdat er dan katten naar binnen glippen. Moet IK weer maatregelen tegen nemen om dat te voorkomen, terwijl dat een taak is voor de katteneigenaar. En kom niet aan dat een kat een vrij dier is. Je kiest bewust voor een kat (of ander huisdier) en dan heb je ervoor te zorgen dat die geen overlast bij anderen bezorgt. Doe ik ook met mijn huisdieren en dat verwacht ik ook van een ander.
Maar blijkbaar vinden veel katteneigenaren het geen probleem dat hun kat in andermans tuinen poept. Maar als een hond zoiets doet, dan is dat ineens asociaal?
En over de strontvliegen door de paarden in het weiland naast je huis heb ik het dan nog niet eens. Omdat je last hebt van een ander, mag je anderen ook overlast bezorgen. Lekkere redenering.

Katten zijn leuke dieren, maar dat wil nog niet zeggen dat ik blij moet zijn met kattenpoep, opgejaagde konijnen of in huis lopende katten van anderen. Net zoals anderen ook niet blij zullen zijn met hondenpoep of een naar binnen glippende hond van een ander. Gewoon rekening houden met elkaar. Kleine moeite lijkt mij, maar blijkbaar is dat voor een aantal kattenbezitters teveel gevraagd.
- Mechelfan
- Actief
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Ik weet niet hoor, maar ik sta toch echt een stuk vaker in de hondenstront dan in de kattenstront
En ik heb vaker mijn handen opengehaald aan de meidoorn dan dat ik er mee in de kattenstront zit. Zo gedacht valt het wat mij betreft allemaal nog wel een beetje mee.
Als ik in een drukbevolkt gebied zou wonen zou ik geen kat willen trouwens. Omdat ik wil dat de kat gewoon wat buiten rond kan scharrelen met alle risico's van dien.
Onze kat heeft onlangs ook het tijdelijke met het eeuwige verwisseld vanwege een bedrijfsongelukje, na een leven dat best wel wat langer had mogen zijn. Maar wat kwalitatief nooit beter had kunnen zijn.

En ik heb vaker mijn handen opengehaald aan de meidoorn dan dat ik er mee in de kattenstront zit. Zo gedacht valt het wat mij betreft allemaal nog wel een beetje mee.
Als ik in een drukbevolkt gebied zou wonen zou ik geen kat willen trouwens. Omdat ik wil dat de kat gewoon wat buiten rond kan scharrelen met alle risico's van dien.
Onze kat heeft onlangs ook het tijdelijke met het eeuwige verwisseld vanwege een bedrijfsongelukje, na een leven dat best wel wat langer had mogen zijn. Maar wat kwalitatief nooit beter had kunnen zijn.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- miemot
- Zeer actief
- Panna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Wetterhoun
Mickey is weer helemaal zichzelf, speelt, snurkt, eet en timmert mijn Duitse Herder Panna weer in elkaarmiemot schreef:TS, hoe gaat het eigenlijk met je kat?

Ze is alleen een beetje boos op mij, want ze mag niet meer naar buiten. Hoewel ze hier, naar ik weet, geen overlast veroorzaakt. Dit is een vrijstaand huis, met aan de ene kant buren die zelf twee katten hebben waardoor ze niet in die tuin komt en aan de andere kant een hondje die haar direct de tuin weer uitjaagt. Achter het huis is een basisschool en aangezien ze absoluut niet gecharmeerd is van kinderen en ze alleen overdag buitenloopt komt ze daar niet, dus nee, ze poept ook niet in hun zandbak

Op rustige tijden (meestal in de schemering of later) gaat mijn andere kat ook wel eens mee aan een riempje en dan loopt Mickey wel mee richting het uitlaatgebied.

Ik heb Mickey echt binnen proberen te houden hier, maar ze kreeg van de stress (of nou ja stress, frustratie denk ik) enorme oorontsteking en blaasontsteking. De verhuizing opzich zal ok wel bijgedragen hebben. Toen ik haar (eerst onder begeleiding) weer naar buiten liet, was de blaasontsteking over en genas de oorontsteking.

Ook ik vind dat katten geen overlast mogen veroorzaken en dat probeer ik dus te voorkomen. Mijn andere katje loopt nooit vrij buiten, mede omdat ze ongeholpen is en een wel erg verleidelijk uiterlijk heeft, maar ook omdat ik van mening ben veranderd over het vrij buiten laten lopen van katten. Mickey is inmiddels 7 en is gewend buiten te lopen. Het is erg moeilijk voor haar om dat niet meer te mogen. Ik dacht dat ze hier zonder al teveel gevaar en overlast vrij kon rondscharrelen, dat blijkt niet zo te zijn dus ga ik weer proberen haar binnen te houden. Hopelijk legt Mickey zich nu wel neer bij het feit dat ze een binnenkat is. Zo niet, tsjah... geen idee wat dan, ik ga haar toch echt niet herplaatsen. Wel hou ik er uiteraard rekening mee bij het zoeken naar een nieuw huis

- Madelief
- Zeer actief
- Contacteer:
Fijn dat het weer beter gaat met Mickey, ik hoop dat ze zich dit keer erbij neer legt dan.
En off-topic...wat een pláátje van een bengaal heb jij
Heb je ook een duidelijkere foto??
En off-topic...wat een pláátje van een bengaal heb jij

- Panna
- Zeer actief
DankjewelMadelief schreef:Fijn dat het weer beter gaat met Mickey, ik hoop dat ze zich dit keer erbij neer legt dan.
En off-topic...wat een pláátje van een bengaal heb jij![]()

http://www.everyoneweb.com/didong

- Madelief
- Zeer actief
- Contacteer:
You're welcome and thanksPanna schreef:DankjewelMadelief schreef:Fijn dat het weer beter gaat met Mickey, ik hoop dat ze zich dit keer erbij neer legt dan.
En off-topic...wat een pláátje van een bengaal heb jij![]()
![]()
http://www.everyoneweb.com/didong

Leuk, heb ooit erg graag een bengaal gewild. Ben nog bij Ifness langsgeweest, harstikke leuk over bengalen gepraat toen! Misschien ooit in de toekomst nog, maar mijn oudste katje wilde ik het niet aandoen

- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Al woon in niet echt in een heel druk bevolkt gebied (wel aan de rand) wil ik nadat mijn oude heer Brutus dood is, ook geen kat meer. Ik vind het niks om een kat binnen te houden maar veilig naar buiten kan hier ook niet echt i.v.m verkeer.Jaap* schreef: Als ik in een drukbevolkt gebied zou wonen zou ik geen kat willen trouwens. Omdat ik wil dat de kat gewoon wat buiten rond kan scharrelen met alle risico's van dien.
Met Brutus bof ik trouwens wel enorm; ons terrein is weliswaar ommuurd maar een kat kan er best overheen alleen doet 'ie - gelukkig - nooit pogingen. Ook is hij geen vogeltjesvanger (hoewel hij wel eens een muis naar binnen brengt, levend, zonder dat zo'n muis kwetsuren heeft :N: ).
Een kat als Brutus (hij is ook nog eens erg lief en aanhankelijk) vind ik waarschijnlijk niet meer zo gauw dus als hij er niet mee is, geen katten meer voor mij. Daar begin ik wel weer aan als ik wat meer in the middle of nowhere woon.

- iones
- Zeer actief
OP het platteland is het een andere zaak vind ik. Ik ga hier niet tegen mensen lopen klagen over het feit dat hier katten rondlopen. Velen hebben die beesten nodig om het ongedierte weg te houden. Jammer alleen dat ze er verder niet naar omkijken en ze ongebreideld voort laten planten. En ik moet mijn vriend uitdrukkelijk verbieden om ze af te schieten. Zo'n kattenhater ben ik, dat ik dat niet wil hebben. We zetten wel eens vangkooien neer. Voor de ratten. MAar we treffen er ook wel eens een konijn in aan, of een kat. Die worden dan weer gewoon losgelaten.Saarah schreef:Weet je, ik heb ook geen zin in de stank van paardenstront als wij in de tuin zitten. Ik heb ook geen zin in al die vliegen die daarop afkomen en bijgevolg ook allemaal in onze tuin zitten. De weides van die pony's lopen vlak naast en achter onze tuin, de mest wordt nooit weggedaan, absoluut niet netjes of proper dus dan kan ik ook zeggen dat dat "overlast" is voor mij. En dat we misschien wel een kat nòdig hebben om niet met superveel muizen en ratten te zitten.![]()
Maar op het platteland moet je ook niet klagen over de geuren van mest van dieren, als er eens geinjecteerd wordt of er loopt vee. Als je dat gaat doen moet je als de wiedeweerga zien dat je weer terug in de stad gaat wonen. DAn hoor je op het platteland echt niet thuis.
Wie ben jij om de ergernissen van andere mensen te bagatelliseren? Overigens wil ik je niets in je schoenen schuiven; mogelijk heeft inderdaad niemand last van jouw katten. Maar in de bouw wonen wel degelijk veel mensen die er wel last van hebben.Saarah schreef: Ik denk echt dat sommige mensen hier de "overlast" van katten serieus overschatten ofwel heb ik erg veel geluk met mijn eigen kat én met de andere katten uit de buurt.![]()
Dat is iets anders dan benadrukken.Saarah schreef: En iones: de wet laat het vrij loslopen van katten niet alleen maar toe, maar het wordt zelfs benadrukt. Het is niet zo dat er gewoon niet instaat dat het verboden is, integendeel: er staat in de wet dat het wettelijk toegelaten is!
In de wet wordt het ook toegelaten voor jagers om katten die rondzwerven in bossen af te schieten. Wist je dat>?

Panna, kun je je tuin echt niet helemaal omheinen dat je katten allebei in de tuin kunnen? Ze hebben ook frisse lucht nodig. Het kost een paar duiten maar je doet je beesten er toch een groot plezier mee. Mickey is trouwens een mooie kat.
- Panna
- Zeer actief
Nee, dat gaat helaas niet. Ik woon hier maar voor bepaalde tijd, dus is het me iets te gortig 800m2 tuin af te zetteniones schreef:Panna, kun je je tuin echt niet helemaal omheinen dat je katten allebei in de tuin kunnen? Ze hebben ook frisse lucht nodig. Het kost een paar duiten maar je doet je beesten er toch een groot plezier mee. Mickey is trouwens een mooie kat.

Nog even over het met twee maten meten, dat kan je ook omdraaien. Meneer doet iets fout, hond los laten lopen waar het niet mag en ook nog gevaarlijk is, maar jullie vinden dat hem in dit geval niets aangerekend mag worden omdat in jullie ogen (ondanks dat ik de wet aan mijn kant heb staan) ik mijn kat niet los mag laten lopen. Is dat niet meten met twee maten? Ook al ben je het er niet mee eens dat katten loslopen, dat wil toch niet zeggen dat je hond maar alles met ze mag doen?

EDIT: Voorbeeldje: ik kan me enorm ergeren aan kinderen die gillend rondrennen in een café of restaurant en de ouders die het laten gaan. Mag ik die kinderen dan omver lopen of naar buiten jagen? Nee toch? En dan veroorzaken zij in dat geval nog echt overlast. Mijn kat viel de hond niet aan zat hem niet te jennen, liep daar alleen. Toch vinden jullie dat de hond het recht heeft de kat onder een auto te jagen en de eigenaar niets te verwijten valt...

-
- Zeer actief
Ik heb ook katten en ik weet dat ze risico lopen buiten.. allerlei risico´s
Ik heb ook honden en ik wil niet dat ze jagen opjagen etc.. niet op katten niet op egels.. niet op vossen en hazen en konijnen die hier dus ook lopen
nu is de ene dat door de vorige baas prima bijgebracht.. de ander mocht of ging in de bossen wel achter vossen fazanten en konijnen aan, aan mij om haar dat af te leren... ik woon in een drukbevolkt gebied.. heb haar graag los en overdag heb ik haar tegenwoordig negen van de tien keer los maar in de avond zit ze toch echt aan de flex of ik moet goed overzicht hebben en haar lichaamshouding kunnen zien.. ze is zo gespitst op alles..
Maar het kan gebeuren dat ze natuurlijk een kat de stuipen op het lijf jaagt.. die in blinde paniek wegrent.. niet om ze te bijten overigens..
Maar het zou zo maar kunnen gebeuren dat ze een jump richting 1 van mijn eigen katten neemt op de stoep en dan zal Joe schrikken en misschien wel de straat oprennen..
Maar toevallig heb je het zien gebeuren.. en weet je dat die hond de aanstichter was.. voor hetzelfde geld hebben er een stel kinderen baldadig een kat nagejaagd en verdaagt hij of zij onder een auto.. ikzelf zou wel als mijn hond de kans heeft gekregen een kat na te jagen die gewond raakt delen in de kosten.. maar zou het mijn eigen kat gebeuren die door een andermans hond of kind de straat wordt opgejaagd zou ik niet verwachten dat ze da kosten betalen eerlijk gezegd.. had ik ze maar binnen moeten houden denk ik dan..
Ik heb ook honden en ik wil niet dat ze jagen opjagen etc.. niet op katten niet op egels.. niet op vossen en hazen en konijnen die hier dus ook lopen

Maar het kan gebeuren dat ze natuurlijk een kat de stuipen op het lijf jaagt.. die in blinde paniek wegrent.. niet om ze te bijten overigens..
Maar het zou zo maar kunnen gebeuren dat ze een jump richting 1 van mijn eigen katten neemt op de stoep en dan zal Joe schrikken en misschien wel de straat oprennen..
Maar toevallig heb je het zien gebeuren.. en weet je dat die hond de aanstichter was.. voor hetzelfde geld hebben er een stel kinderen baldadig een kat nagejaagd en verdaagt hij of zij onder een auto.. ikzelf zou wel als mijn hond de kans heeft gekregen een kat na te jagen die gewond raakt delen in de kosten.. maar zou het mijn eigen kat gebeuren die door een andermans hond of kind de straat wordt opgejaagd zou ik niet verwachten dat ze da kosten betalen eerlijk gezegd.. had ik ze maar binnen moeten houden denk ik dan..
- iones
- Zeer actief
Dat snap ik. Dat is een te duur grapje. Ik hoop dat je dan met je kat nog eens ergens komt te zitten waarvan je weet dat je er voor langere periode zult blijven zodat een omheining de moeite waard is.Panna schreef:
Nee, dat gaat helaas niet. Ik woon hier maar voor bepaalde tijd, dus is het me iets te gortig 800m2 tuin af te zettenWat ik wel ga doen is haar leren aan een riempje te lopen. Als kitten kon ze het, dus hopelijk is ze dat niet vergeten.
Maar dat zie je ook niemand hier beweren, dat die man niet fout was. En ook zijn onverschilligheid wordt hem zeker aangerekend. Dat lees je toch?Panna schreef: Nog even over het met twee maten meten, dat kan je ook omdraaien. Meneer doet iets fout, hond los laten lopen waar het niet mag en ook nog gevaarlijk is, maar jullie vinden dat hem in dit geval niets aangerekend mag worden omdat in jullie ogen (ondanks dat ik de wet aan mijn kant heb staan) ik mijn kat niet los mag laten lopen. Is dat niet meten met twee maten? Ook al ben je het er niet mee eens dat katten loslopen, dat wil toch niet zeggen dat je hond maar alles met ze mag doen?![]()
Neenee, dat staat hier helemaal nergens. Iedereen vindt die eigenaar óók fout, en dat jullie beiden verantwoordelijkheid dragen in dit geval. Hij omdat hij zijn hond loshad, en jij omdat je je kat overal laat lopen en daarmee willens en wetens risico neemt dat er iets mee gebeurt. Vandaar dat ik het voorstel van iemand eerder ook bijval gaf om de helft van de kosten aan jou toe te komen.Panna schreef: EDIT: Voorbeeldje: ik kan me enorm ergeren aan kinderen die gillend rondrennen in een café of restaurant en de ouders die het laten gaan. Mag ik die kinderen dan omver lopen of naar buiten jagen? Nee toch? En dan veroorzaken zij in dat geval nog echt overlast. Mijn kat viel de hond niet aan zat hem niet te jennen, liep daar alleen. Toch vinden jullie dat de hond het recht heeft de kat onder een auto te jagen en de eigenaar niets te verwijten valt...
En natuurlijk mag je kinderen in een cafe of restaurant niet naar buiten schoppen nee, want dan laat je de kinderen opdraaien voor de onverantwoordelijkheid van de ouders. De lg mag je van mij weer wel buiten schoppen.

Niemand mag anderen overlast geven van zijn liefhebberij. Je mag anderen niet het ongemak van jóuw kat, jóuw hond of jóuw kind opdringen.
En alle levende wezens zijn irritant als ze niet opgevoed zijn, honden, katten, kinderen, paarden etc.
Voor Blondie: jij laat je honden niet opjagen, maar jouw katten wel. Wat is het verschil?