Afgelopen Zaterdag met Nilo naar obedience training geweest. We trainen nu in de beginnersgroep wat alleen bestaat uit hem en een Aussie teefje. En laat dat Aussie teefje nou loops zijn! Dus we haden afgesproken dat we zouden kijken hoe het gaat en als Nilo teveel was afgeleid, zouden ze een andere hond ophalen om mee te trainen in plaats van de loopse teef. Maar Nilo heeft gewoon een uur lang getraind met de Aussie zo'n beetje naast hem, heeft perfect alle oefeningen uitgevoerd, zelfs een aantal waarbij hij los liep. Hij keek niet eens om naar haar.
Dus ben ik vol trots thuis aan de slag gegaan in de loop van de week en guess what? Meneer kan zich niet concentreren. We staan op een grasveld dat hij kent, waar geen andere mensen of honden zijn en hij kan zich niet concentreren

Ik gebruik dus precies dezelfde beloningen, precies dezelfde oefeningen (die we dus nog niet hebben uitgebreid sinds de training van Zaterdag) en ik reageer hetzelfde op hem. Ik merk dat hij wel wil, maar echt word afgeleid. Maar door wat? Wanneer we het volgen oefenen gaat hij één keer mooi volgen, krijgt al na een seconde of twee zn beloning (dit zijn we nog enorm aan het opbouwen dus vandaar al snel de beloning) maar daarna doet hij geen poging om weer te gaan volgen, ookal houd ik mijn hand als target wel in het zicht. Wat hij nu doet is heel netjes aan de andere kant van mij lopen

Terwijl we Zaterdag dus echt goed hebben kunnen oefenen en hij meerdere keren achter elkaar het volgen heeft gedaan.
Wie heeft hier een verklaring voor?

Ik dacht zelf aan loopse teefjes in de buurt maar dan had hij toch ook op de Aussie moeten reageren? Normaal gesproken merkt hij een loops teefje pas op wanneer hij er recht voor staat.