Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

tramadol

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

linlin

tramadol

Ongelezen bericht door linlin »

onze ursula heeft een paar dagen tramadol gekregen in een dosering van 50 mg. per dag omdat ze verrekte van de pijn. helaas kreeg ze last van haar spijvertering oftewel ze was aan de dunne en wilde niet meer eten.

gestopt met de tramadol en nu eet ze weer, maar mondjesmaat. met een maximale dosering carprodyl gaat het lopen redelijk, dus zo redden we het wel voorlopig.

mijn vraag: zou dit een bijwerking kunnen zijn van de tramadol of is dit gewoon een toevallig passerend buikgriepje?

op de bijsluiter wordt wel wat vermeld over misselijkheid en verstopping als bijwerking, maar geen buikloop en verlies van eetlust. vorige week is haar bloedbeeld uitgebreid bekeken en dat zag er uitstekend uit, voor de volledigheid.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Het kan ook zijn dat de eetlust verminderde door vermoeidheid, sloom zijn, stemmingswisselingen (tenminste dat zijn bij mensen oa bijwerkingen). Dat heeft ook invloed op de darmwerking
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
linlin

chrico schreef:Het kan ook zijn dat de eetlust verminderde door vermoeidheid, sloom zijn, stemmingswisselingen (tenminste dat zijn bij mensen oa bijwerkingen). Dat heeft ook invloed op de darmwerking
kan zijn. volgens mij is het rotspul.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

linlin schreef:
chrico schreef:Het kan ook zijn dat de eetlust verminderde door vermoeidheid, sloom zijn, stemmingswisselingen (tenminste dat zijn bij mensen oa bijwerkingen). Dat heeft ook invloed op de darmwerking
kan zijn. volgens mij is het rotspul.
Is het ook, je kan je er flink beroerd door voelen. Ook vind ik de dosering best wel hoog voor het formaat van ursula.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
linlin

chrico schreef: Is het ook, je kan je er flink beroerd door voelen. Ook vind ik de dosering best wel hoog voor het formaat van ursula.
dat vond ik ook. het is in capsule-vorm dus niet zo makkelijk in tweeen te delen. ik heb het geprobeerd, een halfje poeder door het eten en ze vreet het niet. ook in d'r muiltje proppen is geen succes.

enfin. de volle mep carprodyl doet zijn werk ook aardig. het zint me nog steeds niet, die lapmiddelen en die tramadol dramadol gaat in de kast.

ze wilde overigens wel van mijn broodje ham-kaas snoepen. dat dan weer wel. :mrgreen:
linlin

Martijn schreef:Gets. Wat een gedoe, Lin.
Mag het geen reguliere pijnstiller zijn?
die werkte vorige week niet meer. vandaar. maar nu weer wel, hetgeen op zich natuurlijk verheugend is.

maar een vrolijk galopje zit er niet in. nog niet, niet meer, we zullen zien.
linlin

Martijn schreef:
linlin schreef:
Martijn schreef:Gets. Wat een gedoe, Lin.
Mag het geen reguliere pijnstiller zijn?
die werkte vorige week niet meer. vandaar. maar nu weer wel, hetgeen op zich natuurlijk verheugend is.

maar een vrolijk galopje zit er niet in. nog niet, niet meer, we zullen zien.
Nou. Succes er maar mee.
dank. ik doe mijn best maar zeker weten is er niet bij.
Dazwa84

Ongelezen bericht door Dazwa84 »

Geen evaring met Tramadol bij huisdieren, maar wel bij mezelf. En ik werd er dood en doodziek van. Spuugde mezelf helemaal leeg.
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Tramadol wordt vaak aan mensen gegeven met bv fybro. (spierreuma)
En natuurlijk voor andere klachten. Ik vind het vreselijk rotspul en eerlijk gezegd is dit de eerste keer dat ik hoor, dat het ook aan dieren wordt gegeven. Vind de mg wat hoog voor je hond.

Wat ik weet is dat het inderdaad heel veel bijwerkingen kan geven.
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Bonha heeft regelmatig tramadol gehad. 100 mg (ze weegt 32 kilo).

Geen bijwerkingen voor zover ik weet. Niet slomer of misselijk.

Ikzelf heb na mijn operatie ook heel wat tramadol geslikt (50-100mg en ik weeg 52 kilo). Omdat ik juist veel bijwerkingen heb van Diclofenac. Ik heb niks aan bijwerkingen gevoeld of gemerkt, dus voor mij is het geen rotspul. Maar een vriend van mij was ook doodziek ervan. Het zal dus nogal schelen.

Ik ben erg blij met de optie tramadol, omdat het goed samen kan met de moderin :ok:

Ik hoop dat de reguliere pijnstilling voorlopig weer afdoende werkt! En anders zou je wat apotheken af kunnen bellen (niet iedereen heeft ze), want je kunt lege capsules kopen die je zelf vullen kunt....dan kun je dus de eigenlijke capsule opentrekken en de inhoud verdelen over lege capsules. Zo geef ik enkele medicijnen aan katten (altijd even vragen aan de DA of het desbetreffende medicijn daar geschikt voor is), die al snel gaan schuimen van vieze pillen.

Succes!
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Tramadol vind ik vreselijk om te slikken, ik ga er helemaal van 'buiten mezelf' staan. Misschien had Ursula daar ook last van en was ze daarom niet lekker. Hopelijk kan ze met gewone pijnstilling verder. Sterkte met het meiske.
Afbeelding
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Tramadol kan idd misselijkheid veroorzaken, maar meestal gaat dit na een paar dagen over.
Ik weet dat het bij mensen soms opgebouwd wordrt, maar met 1 capsule per dag is dat natuurlijk erg lastig.
Je zou het een paar dagen kunnen aanzien om te kijken of ze dan wel gaat eten en de eerste paar dagen kunnen verwennen met lekkere dingen...
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

alm@ schreef:Tramadol vind ik vreselijk om te slikken, ik ga er helemaal van 'buiten mezelf' staan. Misschien had Ursula daar ook last van en was ze daarom niet lekker. Hopelijk kan ze met gewone pijnstilling verder. Sterkte met het meiske.
Klopt, je hoofd voelt afwezig, wattig en vreemd aan. Alle beelden die je ziet, komen vertraagd en in diavorm in je hoofd aan. Veel kun je niet plaatsen en je lijf voelt als een verzwaarde zak die het hoofd niet kan dragen.
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Wat weegt Ursula? De dosering tramadol is 2 tot max 4 mg per kg, 2 of drie keer per dag. Mocht tramadol teveel bijwerkingen geven zou je wellicht kunnen kijken of je buprenorfine kunt regelen voor haar (ik weet niet hoe de regelgeving is in Nederland). Tramadol heeft meestal minder bijwerkingen maar sommige mensen (en dieren) reageren weer beter op buprenorfine. Tramadol bestaat trouwens ook in vloeibare vorm en dan is het wellicht makkelijker te doseren. Wel een beetje honing (oid) bij geven of met water verdunnen want tramadol is verschrikkelijk bitter.

Groetjes,
Kees
ChantalBos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo, Barbet & Whippet
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door ChantalBos »

Casey schreef:Wat weegt Ursula? De dosering tramadol is 2 tot max 4 mg per kg, 2 of drie keer per dag. Mocht tramadol teveel bijwerkingen geven zou je wellicht kunnen kijken of je buprenorfine kunt regelen voor haar (ik weet niet hoe de regelgeving is in Nederland). Tramadol heeft meestal minder bijwerkingen maar sommige mensen (en dieren) reageren weer beter op buprenorfine. Tramadol bestaat trouwens ook in vloeibare vorm en dan is het wellicht makkelijker te doseren. Wel een beetje honing (oid) bij geven of met water verdunnen want tramadol is verschrikkelijk bitter.

Groetjes,
Kees
Tramadol mag bij honden veel hoger gedoseerd worden. Yenthe kreeg toen ze zo ziek was en het uitgilde van de pijn 150 mg tramadol per dag!!
Ze mocht 15 mg/kg lichaamsgewicht en ze weegt net geen 11 kg. Ze kreeg deze dosering nadat ze 2 dagen via een infuus temgesic had gekregen. Dit was op voorschrift van de internist.
Yenthe kreeg het inderdaad ook in druppelvorm.
Elke grote liefde eindigt met een groot verdriet.
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

ChantalBos schreef:
Tramadol mag bij honden veel hoger gedoseerd worden. Yenthe kreeg toen ze zo ziek was en het uitgilde van de pijn 150 mg tramadol per dag!!
Ze mocht 15 mg/kg lichaamsgewicht en ze weegt net geen 11 kg. Ze kreeg deze dosering nadat ze 2 dagen via een infuus temgesic had gekregen. Dit was op voorschrift van de internist.
11kg x 4mg/kg is 44 mg, dat drie keer per dag is 132 mg. Die 150 mg totaal op een dag zit daar dus maar een klein beetje boven. Temgesic is overigens de buprenorfine waar ik het over had ;)

Kees
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Ursula zal, net als mijn mormels waarschijnlijk een kilo of 6-7 wegen.
Dan zit je op 3x per dag 28 mg...
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Heftig middel Lin, maar als het lijkt te werken... :ok:
Afbeelding
ChantalBos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo, Barbet & Whippet
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door ChantalBos »

Casey schreef:
ChantalBos schreef:
11kg x 4mg/kg is 44 mg, dat drie keer per dag is 132 mg. Die 150 mg totaal op een dag zit daar dus maar een klein beetje boven. Temgesic is overigens de buprenorfine waar ik het over had ;)

Kees
Sorry Kees, ik heb helemaal over het hoofd gezien dat je het over de keerdosering had, ik dacht dat het om de dagdosering ging :roll:
Elke grote liefde eindigt met een groot verdriet.
linlin

Casey schreef:Wat weegt Ursula? De dosering tramadol is 2 tot max 4 mg per kg, 2 of drie keer per dag. Mocht tramadol teveel bijwerkingen geven zou je wellicht kunnen kijken of je buprenorfine kunt regelen voor haar (ik weet niet hoe de regelgeving is in Nederland). Tramadol heeft meestal minder bijwerkingen maar sommige mensen (en dieren) reageren weer beter op buprenorfine. Tramadol bestaat trouwens ook in vloeibare vorm en dan is het wellicht makkelijker te doseren. Wel een beetje honing (oid) bij geven of met water verdunnen want tramadol is verschrikkelijk bitter.
dank voor je buprenorfine-tip, kees.

inmiddels is ze nu zes dagen van die tramadol af. vrijdagochtend was ze dermate beroerd dat ze alleen maar d'r mandje uitkwam om te kotsen of te poepen en geen hap meer wilde eten.

toen vond ik het tijd om naar de dierenarts te gaan. heel obligaat primparan en finidial gekregen en ze is binnen vierentwintig uur weer volslagen de oude. loopt te huppelen en met verve valsig te doen.

ik begrijp niet helemaal maar ben hier voorlopig blij mee. een goed zieke hond achterlaten om te moeten werken is niet leuk, even terzijde, maar ja, ik moet toch echt een dagje of wat werken voor een paar honderd euro ursula-oplapkosten. :wink:

nou ja. wordt vast vervolgd. dank allen voor jullie reactie!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”