Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

pension gezocht zonder hysterisch ent-beleid

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

*Linda*
Zeer actief

pension gezocht zonder hysterisch ent-beleid

Ongelezen bericht door *Linda* »

Ik ben aan het kijken voor een pension/dagopvang voor je weet maar nooit. Toen Sun en Juul nog met zijn tweeen waren, kon ik ze nog weleens uit logeren doen, indien nodig. Maar nu met drie stuks, is het aanbod gestaag verminderd, logisch :mrgreen:

Waar ik nu dus tegenaan loop, is het strakke ent-beleid bij alle opvangen die ik tot nu toe heb gevonden. Kennelhoest verplicht, geen geloof in titerwaardes ed. Balen dus. Ik zie het echt niet zitten om alles maar vol te stoppen met entingen, terwijl dat dus gewoon niet nodig is, sterker nog, dat weiger ik. Maar het geeft wel een probleempje. Ik heb geen plannen, maar zoek gewoon een goed adres voor het geval dat. Iemand?
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hm... dat kan lastig worden, want ik meen dat er een wettelijke verplichting is om die entingen te verlangen; ter bescherming van de andere honden.

Zou je via de rasvereniging niet kunnen komen aan adressen van "particuliere liefhebbers" die soms tijdelijk, al dan niet tegen vergoeding, honden opvangen? Ik weet dat er bij shelties bijv. (okay, heel ander ras ;-) bij de "rescue-organisatie" ook een vakantie-opvang te regelen is.
Allicht dat daar anders wordt omgegaan met ent-eisen?

Suzanne
*Linda*
Zeer actief

Suzanne123 schreef:Hm... dat kan lastig worden, want ik meen dat er een wettelijke verplichting is om die entingen te verlangen; ter bescherming van de andere honden.

Zou je via de rasvereniging niet kunnen komen aan adressen van "particuliere liefhebbers" die soms tijdelijk, al dan niet tegen vergoeding, honden opvangen? Ik weet dat er bij shelties bijv. (okay, heel ander ras ;-) bij de "rescue-organisatie" ook een vakantie-opvang te regelen is.
Allicht dat daar anders wordt omgegaan met ent-eisen?

Suzanne
Mijn honden hebben geen stamboom, dus geen rasvereniging :wink: Ik vind particuliere opvang persoonlijk nogal eng, ik heb ze liever veilig achter slot en grendel :N:
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Als de rest wel allemaal geent is, is er toch geen probleem :wink:
*Linda*
Zeer actief

sjaak-k schreef:Als de rest wel allemaal geent is, is er toch geen probleem :wink:
Kijk, zo zie ik het dus ook :mrgreen: Alleen die vlieger gaat niet op :wink:
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

sjaak-k schreef:Als de rest wel allemaal geent is, is er toch geen probleem :wink:
He! ;-) IK heb die regel niet bedacht....!
Weet ook niet 100% zeker of het echt wettelijk is, ik dacht het wel....

Ik zou juist, ALS ik mijn honden al ergens onderdak moet brengen graag kiezen voor een soort "kleinschalige opvang". Gelukkig heb ik vrienen waar ze in geval van nood heenkunnen en ik fungeer als noodopvang voor hun honden. ... in ons geval prima geregeld..

Suzanne
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Drenthe een bezwaar? http://www.vtsite.nl/bacchus
*Linda*
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:Drenthe een bezwaar? http://www.vtsite.nl/bacchus
Bedankt! Ga direct even de site uitpluizen. Drenthe geen bezwaar dus :wink:
*Linda*
Zeer actief

Helaas, Kennelhoest verplicht. Die komt niet op in mijn titer omdat ik die nooit laat zetten. Zo'n onzinenting. Ziet er voor de rest wel goed uit trouwens :wink:
*Linda*
Zeer actief

Suzanne123 schreef:
He! ;-) IK heb die regel niet bedacht....!
Weet ook niet 100% zeker of het echt wettelijk is, ik dacht het wel....

Ik zou juist, ALS ik mijn honden al ergens onderdak moet brengen graag kiezen voor een soort "kleinschalige opvang". Gelukkig heb ik vrienen waar ze in geval van nood heenkunnen en ik fungeer als noodopvang voor hun honden. ... in ons geval prima geregeld..

Suzanne
Voor noodgevallen kunnen ze altijd bij mijn vriend terecht, dus bij ziek en zeer en ander misere. Alleen qua vakanties willen vriend en ik ook nog wel eens samen weg. Meestal is dat mét honden maar heeeel soms toch ook zonder. En daar zit ik nu mee. Ach, wie zoekt zal vinden toch :N:
*Linda*
Zeer actief

Mizzsylver schreef:pensions moeten zich houden aan het honden en kattenbesluit waarin staat:
Artikel 24
1. Een hond of kat wordt slechts in een pension in bewaring genomen indien bij de afgifte van de hond of kat een door een dierenarts afgegeven schriftelijk bewijs van inenting wordt verstrekt, waarop diens naam en praktijkadres staan vermeld en waaruit blijkt dat tenminste 7 dagen vóór de inontvangstname:

a. de hond is ingeënt tegen parvovirusinfectie en hondenziekte (ziekte van Carré);

b. de kat is ingeënt tegen kattenziekte (infectieuze gastro-enteritis) en niesziekte.

2. In afwijking van het eerste lid is het toegestaan een hond of kat in bewaring te nemen zonder dat daarbij het in dat lid bedoelde bewijs wordt verstrekt indien:

a. de hond of kat binnen 5 werkdagen na ontvangst, wordt ingeënt tegen de in het eerste lid genoemde ziekten, en

b. de hond of kat onmiddellijk na ontvangst in de quarantaineruimte wordt geplaatst tot tenminste zeven dagen nadat inenting heeft plaatsgevonden.

3. Met het in het eerste lid bedoelde schriftelijke bewijs wordt gelijkgesteld een dierenpaspoort dat ingevolge het Honden- en Kattenbesluit 1981 voor desbetreffende hond of kat is afgegeven en dat is aangevuld met de gegevens die ingevolge dat lid op het bewijs van inenting moeten worden vermeld, voorzover die gegevens geen deel uitmaken van het dierenpaspoort.

Kennelhoest doen de meesten ook verplicht stellen, een uitbraak van kennelhoest in een pension wordt je niet blij van.
Ja, heel leuk maar daar heb ik niets aan. Vrij ouderwets ook, vind ik. Wat is er mis met een titerwaarde?
sjef
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjef »

dierenpension pandora aan de westfriesedijk tussen Lambertschaag en Aartswoud. Brachten wij vaak onze mechelaar te logeren. Die vond het daar heel leuk.
I'm just a common man
drive a common van
my dogs ain't got no pedigree
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Hoi Linda, ik begrijp dat enten niet altijd gezond is en nodig maar dit gaat wel een beetje te ver in mijn ogen. Onzin-entingen als kennelhoest en dus niet haalbare titers. Ik weet niet of je wel eens een hond met kennelhoest gezien hebt? Ik heb er een gehad en dat was niet leuk hoor. Pensions die niet aan enten doen trekken mensen aan die niet willen enten. Daar wordt het dus een infectiehaard en binnen no time is elke hond daar droog aan het raspen van de kennelhoest en misschien daarna nog een stammetje harde Parvo er overheen.

Ik zou ze dus als je ze in een pension wil doen wel enten en ook juist naar een pension brengen dat hoge eisen stelt aan de gezondheid van je hond. Honden met kennelhoest zijn in ieder geval doodziek. Mijn vorige hond is er 2 maanden ziek van geweest met hoge koorts, hele droge keel, hoesten en meer. :wink: Ik zou niet zo licht denken over kennelhoest-infecties :wink:

Wij laten de honden ook slechts eens in de 2-3 jaar enten. Eva wel elk jaar overigens omdat ze jong is en bij een hondenclub traint. Zouden wij Cleo in een pension willen doen dan kreeg zij echt die neusdruppel voor kennelhoest even op de juiste tijd voor haar logeerperiode. Moet er niet aan denken dat zij met 9 jaar even zware kennelhoest krijgt en hier alle honden uit de buurt gaat infecteren ook nog :wink:
Afbeelding
wen
Zeer actief

Ongelezen bericht door wen »

Ik laat ook geen kennelhoest meer zetten op advies van mijn dierenarts die het zelf onzin entingen vind.

Voor een persion kan ik je helaas niet verder helpen.
succes met je zoektocht
Afbeelding
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Ik zou men honden niet eens naar een pension brengen waar entingen niet verplicht zijn.
En verder gewoon thuis blijven als je zo egoistisch bent en je honden niet laat enten.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Cocktailentingen zijn 3 jaar geldig.
Officiëel
In ieder geval die van Nobivac en van Vanguard.
Dus in principe kan je toe met een cocktailenting eens in de 3 jaar om te voldoen aan de eis van vaccinering.
De DA zet toch ook in het paspoort wanneer er opnieuw geënt moet worden?
Alleen de kennelhoest zou dan een probleem kunnen zijn.
Eerlijk gezegd zou ik die gewoon geven als de hond naar een pension moet.
Ik heb gezien hoe heftig een besmetting kan zijn zelfs met vaccineren.
Daar wordt je niet vrolijk van :(
Kennelijk net het "verkeerde" vaccin?
Je zou je dus nog kunnen afvragen wat dan het nut is, maar ja.............. :mrgreen:

edit:
Ik vind het niet egoïstisch om je honden niet te enten.
Alleen, de gevolgen zijn voor de baas en dan niet voor het pension :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

ranetje schreef:Cocktailentingen zijn 3 jaar geldig.
Officiëel
edit:
Ok ik heb het wat verkeerd neergezet.
ranetje
Zeer actief

loony schreef:
ranetje schreef:Cocktailentingen zijn 3 jaar geldig.
Officiëel
edit:
Ok ik heb het wat verkeerd neergezet.
:ok: :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
laeken
Zeer actief

ranetje schreef: Ik heb gezien hoe heftig een besmetting kan zijn zelfs met vaccineren.
Daar wordt je niet vrolijk van :(
Dat heb ik dus ook gezien. Mijn eigen hond had hele hoge koorts en heeft weken met de keel geschraapt, gehoest en gekucht. Geen stem meer en dus fiks ziek.
Die enting is een druppel in de neus waarop de hond zelf een afweer gaat maken. Dus lang zo heftig niet als een spuit. :wink:

Ik zou zelf dat risico nooit meer nemen :ok:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Mijn dierenarts doet kennelhoest alleen op verzoek en vindt die enting ook onzin.

Ik ook, beken ik.

Ja, ik heb wel eens een hond gehad die het had. Weekje, hooguit.
Maar misschien heb ik altijd wel mazzel gehad?
Alleen, als een DA het al onzin vindt, geeft dat toch te denken.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Ik vaccineer de kennelhoest al ruim 4 jaar niet meer en in die tijd geen kennelhoest gehad. In tegenstelling tot de honden om ons heen....en nee...mijn ongevaccineerde honden zijn daarvan niet de besmettingsbron, die zijn kerngezond. In pension gaan ze niet, wel komen ze dagelijks in druk bezochte hondenlosloopgebieden. Wat mij opvalt, is dat menig gevaccineerd hondje geregeld een kennelhoestgriep te pakken heeft. Gezien de dubieuze werking van deze vaccinatie, zet dat inderdaad te denken als dierenartsen zelf dat al als onzinenting beschouwen.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Of het nou wel of niet werkt, in een pension is het verplicht :wink:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

MARC_S schreef:
Wij laten de honden ook slechts eens in de 2-3 jaar enten. Eva wel elk jaar overigens omdat ze jong is en bij een hondenclub traint.
:denken: wat laat je elk jaar dan enten?
Hier hebben ze de Nobivac entingen, dus eens per 3 jaar coctail en Rabies en elk jaar Weil.
Kennelhoest neusspray krijgen ze hier alleen als ze naar een pension moeten... verder nooit. Ondanks dat ze dus wekelijks op een mouw bijten waar andere honden ook op bijten en dus makkelijk geinfecteerd zouden kunnen worden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ranetje
Zeer actief

Marjoleine schreef:Mijn dierenarts doet kennelhoest alleen op verzoek en vindt die enting ook onzin.

Ik ook, beken ik.

Ik vond het ziek zijn van die pensionhond een groot verschil met mijn honden die gewoon tijdens het uitlaten een keer kennelhoest hebben opgelopen.
Die hond heeft na thuiskomst uit het pension een paar weken geen stem gehad (een vreemdsoortig gejammer/geloei, nogal krakend :N: ) was het enige dat hij nog voort kon brengen.
En echt goed beroerd.

Als mijn honden niet in pension gaan, hier geen enting :wink:
Laatst gewijzigd door ranetje op 29 apr 2009 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

malinois schreef:
MARC_S schreef:
Wij laten de honden ook slechts eens in de 2-3 jaar enten. Eva wel elk jaar overigens omdat ze jong is en bij een hondenclub traint.
Hier hebben ze de Nobivac entingen, dus eens per 3 jaar coctail en Rabies en elk jaar Weil.
Kennelhoest neusspray krijgen ze hier alleen als ze naar een pension moeten... verder nooit. Ondanks dat ze dus wekelijks op een mouw bijten waar andere honden ook op bijten en dus makkelijk geinfecteerd zouden kunnen worden.
Eva wordt geënt met Eurican :wink:
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

MARC_S schreef:
malinois schreef:
MARC_S schreef:
Eva wordt geënt met Eurican :wink:
Maar ik neem aan dat je Eva ook op een ander schema zet als ze wat ouder is, toch?
De pupenting en de enting op 1 jaar zijn de basis, maar daarna is eens in de 3 jaar meer dan genoeg. Iig zijn Nobivac en Vanguard voor die periode geregistreerd, Eurican (nog) niet.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
*Linda*
Zeer actief

loony schreef:Ik zou men honden niet eens naar een pension brengen waar entingen niet verplicht zijn.
En verder gewoon thuis blijven als je zo egoistisch bent en je honden niet laat enten.
En ik zou als ik jou was even beter lezen voordat je reageert en iemand egoistisch noemt. Mijn honden worden wel geent, en wel op een heel verantwoordelijke manier. Dat houdt dus in dat ze niet elk jaar worden geent maar alleen wanneer de titer aangeeft dat dat nodig is.
*Linda*
Zeer actief

Marjoleine schreef:Mijn dierenarts doet kennelhoest alleen op verzoek en vindt die enting ook onzin.

Ik ook, beken ik.

Precies. Ik vind het ook onzin, en zo ook mijn dierenarts :wink:
*Linda*
Zeer actief

MARC_S schreef:Hoi Linda, ik begrijp dat enten niet altijd gezond is en nodig maar dit gaat wel een beetje te ver in mijn ogen. Onzin-entingen als kennelhoest en dus niet haalbare titers. Ik weet niet of je wel eens een hond met kennelhoest gezien hebt? Ik heb er een gehad en dat was niet leuk hoor. Pensions die niet aan enten doen trekken mensen aan die niet willen enten. Daar wordt het dus een infectiehaard en binnen no time is elke hond daar droog aan het raspen van de kennelhoest en misschien daarna nog een stammetje harde Parvo er overheen.

Ik zou ze dus als je ze in een pension wil doen wel enten en ook juist naar een pension brengen dat hoge eisen stelt aan de gezondheid van je hond. Honden met kennelhoest zijn in ieder geval doodziek. Mijn vorige hond is er 2 maanden ziek van geweest met hoge koorts, hele droge keel, hoesten en meer. :wink: Ik zou niet zo licht denken over kennelhoest-infecties :wink:

Wij laten de honden ook slechts eens in de 2-3 jaar enten. Eva wel elk jaar overigens omdat ze jong is en bij een hondenclub traint. Zouden wij Cleo in een pension willen doen dan kreeg zij echt die neusdruppel voor kennelhoest even op de juiste tijd voor haar logeerperiode. Moet er niet aan denken dat zij met 9 jaar even zware kennelhoest krijgt en hier alle honden uit de buurt gaat infecteren ook nog :wink:
Ik snap de vergelijking tussen een penison wat verder denkt dan entingen, en dus ook een titerwaarde accepteerd en "pension die dit niet verplicht stellen en dus mensen die niet willen enten aantrekken", niet? Ik heb vaak genoeg honden gezien met kennelhoest en ik snap niet dat daar een enting voor nodig is. Zal ik wel weer net de milde gevallen onder ogen hebben gekregen, maar ik vond er niets schokkends aan :19:
*Linda*
Zeer actief

Mizzsylver schreef:
*Linda* schreef:
Ja, heel leuk maar daar heb ik niets aan. Vrij ouderwets ook, vind ik. Wat is er mis met een titerwaarde?
Als jij een pension vind wat het niet zo nauw neemt met het entbeleid zoals beschreven in het HKB kun je je afvragen of ze de rest van de regels ook niet zo nauw nemen :wink:

Er is in mijn ogen niks mis met een titerwaarde, zelfs beter dan maar lukraak enten. Maar dit zijn nu eenmaal regels waar een pension zich aan moet houden.

Misschien toch een goede particuliere opvang zoeken?
Ik zoek geen penion wat het niet zo nauw neemt met het entbeleid, ik zoek een pension die wat verder kijken dan hun neus lang is, en dus ook een titerwaarde accepteren :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”