Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

en ze schopte gewoon naar mijn Chi!

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Moos schreef:
christo schreef:
mari-anne schreef:
christo schreef: :smile:

Een Sheltie die ik ken was èn hevig aan het puberen èn smoorverliefd op een loops teefje uit de buurt. Ze vonden hem in de voortuin van het teefje, opgekruld aan het slapen, wachtend op zijn kans. :mrgreen:

hahahahahaha ik vind dat toch wel aandoenlijk hoor als ik die reutjes dan zo zie.
Ik denk dat je gelijk hebt als je zegt dat sommige mensen alleen van hun eigen hond lijken te houden. De andere hond is dan maar een vreemd beest of zo.
Ik zie de link tussen deze opmerking en de stukjes die je quote niet?
Zoals ik het lees loste Mari-anne het op met een plu omdat ze de andere hond, die straal-verliefde reu, met liefde en humor bekeek als een hond die van haar had kunnen zijn. Dat is een totaal andere houding dan dat je schopbewegingen gaat maken naar een klein hondje dat sowieso een trapje nodig heeft om bij je loopse spaniel te komen.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

christo schreef:
Zoals ik het lees loste Mari-anne het op met een plu omdat ze de andere hond, die straal-verliefde reu, met liefde en humor bekeek als een hond die van haar had kunnen zijn. Dat is een totaal andere houding dan dat je schopbewegingen gaat maken naar een klein hondje dat sowieso een trapje nodig heeft om bij je loopse spaniel te komen.
Klopt. En beiden vind ik wat doorslaan 1 kant op :wink:
(het geval van Marianne vind ik namelijk gewoon een zaak tussen twee buren, waarvan 1 partij zijn eigen hond schijnbaar niet van straat kan houden).
Afbeelding
Fin
Zeer actief

chrico schreef:Ik loop grotendeels in aanlijngebieden maar soms ook in een loslooptgebied (dat heb je vaker dat er stukken losloopgebied in een gebied liggen). Ook daar vind ik dat je je hond bij je moet houden en als je dat niet kan en iemand jaagt hem weg dan moet je ook niet klagen. Zou iemand je hond lens trappen is het weer een ander verhaal en een chi wegschoppen houd in dat die chi minstens een meter door de lucht vliegt dus dat schoppen zal wel meegevallen zijn :wink: al is het niet leuk om te zien dat iemand die beweging maakt.
Ik ben nog nooit in die situatie verzeild geraakt dat één van mijn honden een hondagressieve hond benaderde. Dus ik weet niet hoe ik in zo'n situatie zou reageren, behalve dan dat ik dus beslist niet toesta dat Aidan een aangelijnde hond gaat lopen uitdagen en opfokken. Want dat zijn dingen die ik omgekeerd dus wel meemaak als ik zelf Aidan aangelijnd heb, dat er honden zijn die in een woonwijk losgelaten worden en het dan superleuk vinden om rond mijn hond heen te hangen en te blaffen en te happen.

Aan de andere kant is het voor mij in zo'n situatie meestal wel te doen om gewoon Aidan aangelijnd en al weg te houden bij de andere hond, tot die zelf vertrekt of tot het baasje hem weggeroepen heeft.

Ik neem aan dat dat voor jou moeilijker is?
mari-anne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mari-anne »

Hutsje schreef:
mari-anne schreef:Nee dat niet, maar om er zo een drama van te maken lijkt me ook behoorlijk overdreven.
ja? dus jij vind het niet zo erg dat jouw teef gedekt wordt en dan OF een hele zware RISICOVOLLE behandeling moet ondergaan van een paar dagen waar ze dood en doodziek van wordt OF dat ze een operatie moet ondergaan omdat ze gecastreerd moet worden als je de pups niet wilt laten komen? OF laat jij de pups gewoon komen met alle risico's van dien? nee, je hebt helemaal gelijk, het is behoorlijk overdreven :roll: :piew:
Als ik geweten had dat ,dat zo slecht was had ik het niet gezegd. Ken mensen die het zonder probleem gegeven hebben en hoor het op forums wel meer dat mensen dat doen.

Maar daarmee veranderd niets aan mijn mening over dat de verantwoordelijkheid altijd bij de baas ligt van het loopse teefje.

En als je me beter zou kennen zou je weten dat de rest van je opmerking behoorlijk zijn doel voorbij schiet.
Misschien is eerst zeggen wat een morning pil doet en daarna vragen wat ik zou doen wat vriendelijker zijn. Ik geef slechts mijn mening, en doe geen hond kwaad.

Groetjes Marianne
Moos
Zeer actief

mari-anne schreef:
Maar daarmee veranderd niets aan mijn mening over dat de verantwoordelijkheid altijd bij de baas ligt van het loopse teefje.
Tuurlijk ligt een heel groot deel van de verantwoordelijkheid bij de tevenbaas. Maar als je je reu los hebt lopen in de wijk, en je niet reageert op roepen van de tevenbaas van "hou 'm bij je, mijn teef is loops!", en die reu dekt vervolgens dat teefje, ligt die verantwoording net zo goed bij de reuenbaas.
Als je tienerdochter zwanger thuis komt, had de jongen daar toch ook een aandeel in?
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

christo schreef: Een Sheltie die ik ken was èn hevig aan het puberen èn smoorverliefd op een loops teefje uit de buurt. Ze vonden hem in de voortuin van het teefje, opgekruld aan het slapen, wachtend op zijn kans. :mrgreen:
Als ik de eigenaren daarvan zou kennen had ik hem thuis gebracht met de mededeling dat ik A)de volgende keer de dierenambu zou bellen zodat ze hem bij het asiel konden ophalen en B) duidelijk gemaakt dat bij een eventuele-door mij ongewenste- dekking alle dierenartskosten voor hen waren inclusief eventuele nasleep van e.e.a voor het geval mijn teef het niet zou redden.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Fin
Zeer actief

marian* schreef:
christo schreef: Een Sheltie die ik ken was èn hevig aan het puberen èn smoorverliefd op een loops teefje uit de buurt. Ze vonden hem in de voortuin van het teefje, opgekruld aan het slapen, wachtend op zijn kans. :mrgreen:
Als ik de eigenaren daarvan zou kennen had ik hem thuis gebracht met de mededeling dat ik A)de volgende keer de dierenambu zou bellen zodat ze hem bij het asiel konden ophalen en B) duidelijk gemaakt dat bij een eventuele-door mij ongewenste- dekking alle dierenartskosten voor hen waren inclusief eventuele nasleep van e.e.a voor het geval mijn teef het niet zou redden.
De 'ze' in dit geval waren de eigenaren van de reu. Die gewoon netjes op zoeken gingen naar hun hond, en hem geen tweede gelegenheid gaven.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

mari-anne schreef:
Hutsje schreef:
mari-anne schreef:Nee dat niet, maar om er zo een drama van te maken lijkt me ook behoorlijk overdreven.
ja? dus jij vind het niet zo erg dat jouw teef gedekt wordt en dan OF een hele zware RISICOVOLLE behandeling moet ondergaan van een paar dagen waar ze dood en doodziek van wordt OF dat ze een operatie moet ondergaan omdat ze gecastreerd moet worden als je de pups niet wilt laten komen? OF laat jij de pups gewoon komen met alle risico's van dien? nee, je hebt helemaal gelijk, het is behoorlijk overdreven :roll: :piew:
Als ik geweten had dat ,dat zo slecht was had ik het niet gezegd. Ken mensen die het zonder probleem gegeven hebben en hoor het op forums wel meer dat mensen dat doen.

En als je me beter zou kennen zou je weten dat de rest van je opmerking behoorlijk zijn doel voorbij schiet.
Misschien is eerst zeggen wat een morning pil doet en daarna vragen wat ik zou doen wat vriendelijker zijn. Ik geef slechts mijn mening, en doe geen hond kwaad.

Groetjes Marianne
ik had dus al eerst gezegd dat dat niet zo eenvoudig en veilig was en dan ga je er NOG eens overheen. lama dan hoor. jij had ook kunnen vragen hoezo dan, of zelf kunnen gaan uitzoeken waarom het dan niet zo simpel is. maar nee, jij zegt gewoon dat iemand er niet zo'n drama van moet maken en ook nog dat het erg overdreven is. dat schiet mij dus erg in het verkeerde keelgat. want EN je weet niet waar je het over hebt EN je je loopt totaal over iemand(s gevoelens) heen die dus erg zijn best doet deze ellende te voorkomen.
Afbeelding
mari-anne
Zeer actief

Moos schreef:
mari-anne schreef:
Tuurlijk ligt een heel groot deel van de verantwoordelijkheid bij de tevenbaas. Maar als je je reu los hebt lopen in de wijk, en je niet reageert op roepen van de tevenbaas van "hou 'm bij je, mijn teef is loops!", en die reu dekt vervolgens dat teefje, ligt die verantwoording net zo goed bij de reuenbaas.
Als je tienerdochter zwanger thuis komt, had de jongen daar toch ook een aandeel in?
Ja dat ben ik helemaal met je eens.
Maar in dit verhaal waarmee het topic begon liepen ze in het bos en was de hond er al voor ze het in de gaten had.

Ik ben zeker verantwoordelijk voor mijn reutjes, dat zal ik ook nooit ontkennen en die verantwoordelijkheid neem ik ook als ze iets doen. Maar ik ben ook verantwoordelijk voor mijn teefjes.
Ik liet ze bijv bij aanstormende reutjes ook meteen zitten ,zodat ik de baasjes van het reutje kon vragen of ze de hond misschien even vast wilde houden tot uit zicht was.

Groetjes Marianne
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

tieners moet je ook niet los laten lopen :pffff:
Afbeelding
mari-anne
Zeer actief

Hutsje schreef:
mari-anne schreef:
Hutsje schreef:

Groetjes Marianne
ik had dus al eerst gezegd dat dat niet zo eenvoudig en veilig was en dan ga je er NOG eens overheen. lama dan hoor. jij had ook kunnen vragen hoezo dan, of zelf kunnen gaan uitzoeken waarom het dan niet zo simpel is. maar nee, jij zegt gewoon dat iemand er niet zo'n drama van moet maken en ook nog dat het erg overdreven is. dat schiet mij dus erg in het verkeerde keelgat. want EN je weet niet waar je het over hebt EN je je loopt totaal over iemand(s gevoelens) heen die dus erg zijn best doet deze ellende te voorkomen.
Daar heb ik totaal overheen gelezen, dat je dat hebt geschreven.
Dus het was niet mijn bedoeling om je te kwetsen.

Groetjes Marianne
Moos
Zeer actief

mari-anne schreef:
Maar in dit verhaal waarmee het topic begon liepen ze in het bos en was de hond er al voor ze het in de gaten had.
Ja, da's waar. Ik snap ook niet zo goed waarom die Spaniel niet gewoon even op werd getild hoor (of de chi :mrgreen: ).
Afbeelding
Moos
Zeer actief

massam schreef:tieners moet je ook niet los laten lopen :pffff:
Nee, je gewoon netjes aan de aanlijnplicht houden :pffff: :mrgreen:
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

mari-anne schreef:Ik vind ook als je hond loops is, dan is dat jou verantwoordelijkheid.
En zo een klein wurmpje ga je toch niet schoppen.
Toen Shita een keer loops was, hadden we een buurhond die erg dol op der was en voor de deur bleef wachten tot we haar uit zouden laten.
Dus als wij haar uitlieten dan liepen we met opengeklapte paraplu en die hielden we achter Shita.
Dat reutje was vreselijk gefrustreerd, liep dus de hele weg verontwaardigd jankend achter ons aan hahahahaha

Kan je wel zeggen, dat de buren hun hond binnen moeten houden enz enz
Maar honden zijn honden en dat weet je als je honden neemt.
Dus moet je gewoon creatief zijn.

De enige keer dat ik een hond een mep zou geven dat is als een valse hond boven op de mijne springt en niet ophoudt als mijn hond dus overgegeven heeft.
Verder hoor je een hond niet te slaan of te schoppen vind ik.
Soms lijkt dierenliefde wel eens beperkt te zijn bij sommige mensen tot hun eigen hond.

Wat is er trouwens het ergste wat er kon gebeuren in dit geval ... de hond dekt de andere hond. Je staat er met je neus boven op, dus je weet het.
Dan ga je naar de DA en haalt morning afterpil :19:

Groetjes Marianne
ja dat klinkt makkelijk heb je al gezien wat de bijwerkingen van die pil zijn mijn oudste hondje gaat dat waarschijnlijk niet overleven die pil
kijk ik ga niet in een losloop gebied met mijn zwangere teef maar als het gewoon in de buurt is is het echt niet dat het mijn verantwoording is al iemand zijn reu achter mijn loopse teef aan laat gaan
die krijgt als de baas niet komt echt vlieg les als het geen handtas hondje is
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

christo schreef:De 'ze' in dit geval waren de eigenaren van de reu. Die gewoon netjes op zoeken gingen naar hun hond, en hem geen tweede gelegenheid gaven.
:ok:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

twinkeltje schreef:
mari-anne schreef:Ik vind ook als je hond loops is, dan is dat jou verantwoordelijkheid.
Toen Shita een keer loops was, hadden we een buurhond die erg dol op der was en voor de deur bleef wachten tot we haar uit zouden laten.
Dus als wij haar uitlieten dan liepen we met opengeklapte paraplu en die hielden we achter Shita.
Dat reutje was vreselijk gefrustreerd, liep dus de hele weg verontwaardigd jankend achter ons aan hahahahaha

De enige keer dat ik een hond een mep zou geven dat is als een valse hond boven op de mijne springt en niet ophoudt als mijn hond dus overgegeven heeft.
Soms lijkt dierenliefde wel eens beperkt te zijn bij sommige mensen tot hun eigen hond.

Wat is er trouwens het ergste wat er kon gebeuren in dit geval ... de hond dekt de andere hond. Je staat er met je neus boven op, dus je weet het.

Groetjes Marianne
ja dat klinkt makkelijk heb je al gezien wat de bijwerkingen van die pil zijn mijn oudste hondje gaat dat waarschijnlijk niet overleven die pil
kijk ik ga niet in een losloop gebied met mijn zwangere teef maar als het gewoon in de buurt is is het echt niet dat het mijn verantwoording is al iemand zijn reu achter mijn loopse teef aan laat gaan
dat maakt dan ook niet meer uit hoor :mrgreen:
mari-anne
Zeer actief

Ik heb geen idee wat die pil doet. Ken mensen die dat hun hond hebben gegeven zonder probleem, dus had het naieffe vertrouwen in DA dat het gewoon een betrouwbaar middel is.

Maar wat afschuwelijk voor je hond.En verschrikkelijk dus ook dat jij dit dus ook niet hebt geweten.
Hoop dat het goed gaat komen met je hondje. Heel veel sterkte.

Groetjes Marianne

Ps: waar staat het wat die pil kan doen. Heb je link van die topic, kan hem niet vinden.
twinkeltje
moderator

voor de wilde chi en wild lopende voormaat genoten is er van de week een aanbiedig bij de Lidl
Afbeelding
Afbeelding
twinkeltje
moderator

yamie schreef:
twinkeltje schreef:

Groetjes Marianne
dat maakt dan ook niet meer uit hoor :mrgreen:
o hoe stom kan ik zijn :smile:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

christo schreef:
chrico schreef:Ik loop grotendeels in aanlijngebieden maar soms ook in een loslooptgebied (dat heb je vaker dat er stukken losloopgebied in een gebied liggen). Ook daar vind ik dat je je hond bij je moet houden en als je dat niet kan en iemand jaagt hem weg dan moet je ook niet klagen. Zou iemand je hond lens trappen is het weer een ander verhaal en een chi wegschoppen houd in dat die chi minstens een meter door de lucht vliegt dus dat schoppen zal wel meegevallen zijn :wink: al is het niet leuk om te zien dat iemand die beweging maakt.
Ik ben nog nooit in die situatie verzeild geraakt dat één van mijn honden een hondagressieve hond benaderde. Dus ik weet niet hoe ik in zo'n situatie zou reageren, behalve dan dat ik dus beslist niet toesta dat Aidan een aangelijnde hond gaat lopen uitdagen en opfokken. Want dat zijn dingen die ik omgekeerd dus wel meemaak als ik zelf Aidan aangelijnd heb, dat er honden zijn die in een woonwijk losgelaten worden en het dan superleuk vinden om rond mijn hond heen te hangen en te blaffen en te happen.

Aan de andere kant is het voor mij in zo'n situatie meestal wel te doen om gewoon Aidan aangelijnd en al weg te houden bij de andere hond, tot die zelf vertrekt of tot het baasje hem weggeroepen heeft.

Ik neem aan dat dat voor jou moeilijker is?
Wie heeft het over hondagressieve honden? Ik wil het niet hebben punt uit. Als ik contact wil spreek ik wel met mensen af waarvan ik weet dat die de honden onder controle hebben of g aik lekker het strand op op een zonnige zondagmiddag.

Het is wel grappig, van alle voorbeelden heb jij nooit iets meegemaakt maar je weet wel iedereen te vertellen hoe en wat :denken:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Moos schreef:
mari-anne schreef:
Ja, da's waar. Ik snap ook niet zo goed waarom die Spaniel niet gewoon even op werd getild hoor (of de chi :mrgreen: ).
Heel simpel, beide vinden het de verantwoording van de ander, dan krijg je dit soort dingen :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Moos
Zeer actief

chrico schreef:
Moos schreef:
mari-anne schreef:
Heel simpel, beide vinden het de verantwoording van de ander, dan krijg je dit soort dingen :mrgreen:
Hahahah, dat is wel een mooie inderdaad ja :mrgreen:
Afbeelding
Fin
Zeer actief

mari-anne schreef:
Hutsje schreef:

Groetjes Marianne
Bij dit topic was het ter sprake gekomen:

http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... highlight=
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hm... .even een andere kant van het verhaal... ;-)
Als ik met mijn twee reuen over straat loop (aangelijnd, altijd) en ik kom een teefje tegen, al dan niet aangelijnd....
Kijk, mijn reuen ruiken waarschijnlijk dat het teefje loop is, ik echter niet. Dus een simpel zeggen (dus niet schreeuwen) "ze is loops, wil je ze kort houden" is wat mij betreft voldoende.
Uiteraard merk ik aan hun gedrag wel dat een teefje loops is, maar niet in de allereerste seconden dat mijn honden erop af lopen om kennis te maken. Het heeft alsdan ook geen zin naar me te gaan schreeuwen... IK ruik / zie dat niet in 1 oogopslag, dat ze loops is ;-)

Suzanne
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

en als ze niet schreeuwen is het van had je niet even kunnen waarschuwen :19: :boos: , het is ook altijd wat he
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Ik ben zelf niet zo fysiek ingesteld, dus ik zal niet snel zelf schoppende bewegingen maken. Niet naar een hond, maar ook niet naar een hondenbaas die een schoppende beweging naar mijn honden maakt. Hij/zij zal er een reden voor hebben, en mijn honden gaan er niet dood van.
Het ging hier toch niet over een gerichte karate-trap om de hond knock out te schoppen :19:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

iones schreef:
HOe kunnen mensen eigenlijk een hond hebben zonder van honden te houden? Want als je naar een hond schopt, dan hou je toch niet van honden?
nou dan zal ik ook wel niet van honden houden :roll: ik heb hier regelmatig de loslopende jack hussel weg moeten schoppen omdat ie mn honden aan wil vallen, alleen al voor zn eigen veiligheid. Verder weer ik dus ook af met mn voeten en als dat niet werkt zal ik niet schromen om te schoppen... grote of kleine hond. :19: Ik ga mn handen er echt niet tussen stoppen... mn benen zijn wat dikker en wat steviger vwb een hondenbeet nl.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

er zijn irritante mensen en ook irritante honden.

ik kom ze allebei wel eens tegen.

en in uiterste gevallen moet ik deze ook wel eens met mijn been blokken.

maar soms moet je ook gewoon wat toleranter zijn. zowel reu-eigenaren als teven eigenaren. beetje in elkaars situatie verplaatsen zodat je niet meteen hoeft te bonjouren met je been, en de andere eigenaren ook beetje respect tonen door het hondje weg te halen.

ik denk dat TS best haar chi weg wilde halen als die tevenmevrouw eerst had gezegd dat ze loops was en niet meteen al een schopbeweging richting hondje doen.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

hebben mensen er weleens aan gedacht dat het echt beter is als je loslopende, niet luisterende hondje mijn maat 39 tegenkomt dan wanneer mijn allerliefste lieveling zijn kans grijpt? :19:

en nee sam is niet heel uitzonderlijk tegenwoordig. hij mot gewoon geen gezeik aan zijn kop en zo zijn er veel.

ik word dan ook gek van mensen die het ok vinden als hun honden "even gaan buurten" (ik praat wel over aanlijngebieden. in losloopgebieden zie je mij niet maar 90% vindt dat zijn hond overal wel los kan... )
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

massam schreef:hebben mensen er weleens aan gedacht dat het echt beter is als je loslopende, niet luisterende hondje mijn maat 39 tegenkomt dan wanneer mijn allerliefste lieveling zijn kans grijpt? :19:

en nee sam is niet heel uitzonderlijk tegenwoordig. hij mot gewoon geen gezeik aan zijn kop en zo zijn er veel.
precies die heb ik dus ook :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”