Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
voor het eerst vers...
Moderator: moderatorteam
- frank1985
- Zeer actief
voor het eerst vers...
Onze honden krijgen brokken met af en toe smuldier. 1x in de week krijgen ze vis.
nu wou ik ze vandaag voor het eerst iets van versvlees met bot geven..
kan dit zomaar ??
kan ik dan bijv een kippenpoot geven ?? en moet ik die nog bakken oid ??
wat zou ik ze nog meer kunnen geven
ben niet echt bekend met het braf voeren maar wil het eens proberen en het is ook wel een lekker extratje voor ze dacht ik zo...
hebben jullie wat tips wat ik ze vanavond kan geven en hoe ik dat evt nog moet klaarmaken..
het gaat om een Jackrussel van 9 jaar en een mechelaar van 8,5 maand
alvast bedankt
nu wou ik ze vandaag voor het eerst iets van versvlees met bot geven..
kan dit zomaar ??
kan ik dan bijv een kippenpoot geven ?? en moet ik die nog bakken oid ??
wat zou ik ze nog meer kunnen geven
ben niet echt bekend met het braf voeren maar wil het eens proberen en het is ook wel een lekker extratje voor ze dacht ik zo...
hebben jullie wat tips wat ik ze vanavond kan geven en hoe ik dat evt nog moet klaarmaken..
het gaat om een Jackrussel van 9 jaar en een mechelaar van 8,5 maand
alvast bedankt
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik zou beginnen met kippenvleugels of nekjes. Koken of braden mag nooit want dan maak je de botten hard en dat is heel gevaarlijk. Knoop goed in je oren, rauw is ook echt rauw en dus nooit verhitten. Dat laatste maakt het nl gevaarlijk. Elke vorm van verhitten is gevaarlijk en ik ontdooi niet eens op de defrost stand van de magnetron want stel dat er een botje heet wordt 
- frank1985
- Zeer actief
ok dat is een goede tip. daar zat ik zelf dus ook mee. Ik dacht idd dat kippenbotjes heel gevaarlijk waren..MARC_S schreef:Ik zou beginnen met kippenvleugels of nekjes. Koken of braden mag nooit want dan maak je de botten hard en dat is heel gevaarlijk. Knoop goed in je oren, rauw is ook echt rauw en dus nooit verhitten. Dat laatste maakt het nl gevaarlijk. Elke vorm van verhitten is gevaarlijk en ik ontdooi niet eens op de defrost stand van de magnetron want stel dat er een botje heet wordt
Maar goed ik haal straks bij de poelier wat kippenvleugels. neem aan dat het ongekruid moet zijn ?
dan nog een vraag hoeveel moet ik ze er van geven ???
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
begin eerst maar met 1, je geeft het als tussendoor nu, dus hoeft geen compleet iets te zijn, waar je op moet letten, is dat ze echt kauwen, ben je bang dat ze schrokken zo de eerste keer, sla er dan eerst wat met een hamer op of hou hem vast terwijl ze etenfrank1985 schreef:ok dat is een goede tip. daar zat ik zelf dus ook mee. Ik dacht idd dat kippenbotjes heel gevaarlijk waren..MARC_S schreef:Ik zou beginnen met kippenvleugels of nekjes. Koken of braden mag nooit want dan maak je de botten hard en dat is heel gevaarlijk. Knoop goed in je oren, rauw is ook echt rauw en dus nooit verhitten. Dat laatste maakt het nl gevaarlijk. Elke vorm van verhitten is gevaarlijk en ik ontdooi niet eens op de defrost stand van de magnetron want stel dat er een botje heet wordt
Maar goed ik haal straks bij de poelier wat kippenvleugels. neem aan dat het ongekruid moet zijn ?
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
- Aantal honden: 1
Ja, ongekruid!frank1985 schreef:Maar goed ik haal straks bij de poelier wat kippenvleugels. neem aan dat het ongekruid moet zijn ?
Probeer eerst maar 1. En sla voor de zekerheid met een hamer het botje kapot (1 klap, niet verbrijzelen), en kijk of ze het lekker vinden, en of ze er goed op kauwen. Als ze er goed op kauwen hoef je ze niet meer kapot te slaan. Ik weet niet hoe groot je honden zijn, maar mijn tekkel krijgt als tussendoortje 1 vleugeltje, soms 2. Of een kippen- of eendennek.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- *Evie*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): www.Adebowale.nl
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik zou niet teveel doen als ze geen bot gewend zijn.
Beginnen met 1 en idd vasthouden als je bang
bent dat ze het in 1x wegslikken.
Ik heb hier net een hele kip gegeven, zo'n diepvries braadkip van
de supermarkt, heerlijk vinden ze het. De andere hond
een dikke runderstrot, ze genieten met het kluiven. Maar
hier zijn ze al wat gewend. Heb er 1 van 6 maanden en 1 van 16 maanden.
www.barfplaats.nl voor meer info.
Bakken/braden nooit doen, ook niet gekruid, zo rauw en zo naturel mogelijk.
Bot gaat alleen versplinteren als je het verhit.

http://www.Adebowale.nl
- tekkel
- Erelid
Zullen we ook gaan synchroonzwemmen?yamie schreef:begin eerst maar met 1, je geeft het als tussendoor nu, dus hoeft geen compleet iets te zijn, waar je op moet letten, is dat ze echt kauwen, ben je bang dat ze schrokken zo de eerste keer, sla er dan eerst wat met een hamer op of hou hem vast terwijl ze eten
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- frank1985
- Zeer actief
nou het was de bedoeling dat ze het vanavond zouden krijgen als eten dus geen brokken er meer bij vanavond. dit ivm met het verschil van verterings tijd toch ?
ehm de jack russel doet wel voorzichting maar ben bang dat de herder pup het in 1 keer naar binnen wil schrokken....
als het goed gaat kan ik ze gewoon wat bij geven ???
ik neem aan dat jullie die kleine kippen vleugels bedoelen toch.. ik zat te denken dat als alles goed gaat ik de herder pup ( 8,5 mnd ) er 4 geef en de jack russel ( 9 jr ) 2 of zo ???
zal er eerst ff op slaan
ehm de jack russel doet wel voorzichting maar ben bang dat de herder pup het in 1 keer naar binnen wil schrokken....
ik neem aan dat jullie die kleine kippen vleugels bedoelen toch.. ik zat te denken dat als alles goed gaat ik de herder pup ( 8,5 mnd ) er 4 geef en de jack russel ( 9 jr ) 2 of zo ???
zal er eerst ff op slaan
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
jaaa ik heb mijn neusklemmetje al klaar liggentekkel schreef:Zullen we ook gaan synchroonzwemmen?yamie schreef:begin eerst maar met 1, je geeft het als tussendoor nu, dus hoeft geen compleet iets te zijn, waar je op moet letten, is dat ze echt kauwen, ben je bang dat ze schrokken zo de eerste keer, sla er dan eerst wat met een hamer op of hou hem vast terwijl ze eten
- tekkel
- Erelid
Dat met die verteringstijd is volgens mij onzin.frank1985 schreef:nou het was de bedoeling dat ze het vanavond zouden krijgen als eten dus geen brokken er meer bij vanavond. dit ivm met het verschil van verterings tijd toch ?
Ja, de gewone kleine vleugeltjes. Ik koop ze in die gele bakken bij AH.ik neem aan dat jullie die kleine kippen vleugels bedoelen toch..
Ik zou het eerst als tussendoortje geven, misschien is het anders wat veel bot voor de eerste keer, als ze daar nog niet aan gewend zijn.ik zat te denken dat als alles goed gaat ik de herder pup ( 8,5 mnd ) er 4 geef en de jack russel ( 9 jr ) 2 of zo ???
zal er eerst ff op slaan
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
maakt niet uit of ze verder vandaag geen brokken krijgen, een hond hoeft echt niet elke dag compleet hoorfrank1985 schreef:nou het was de bedoeling dat ze het vanavond zouden krijgen als eten dus geen brokken er meer bij vanavond. dit ivm met het verschil van verterings tijd toch ?
zal er eerst ff op slaan
hier zijn kippevleugels vrij klein ja, maar ik zou gewoon eerst eens 1 hooguit twee geven, het is heel wat anders dan gewoon brok
en hou het bij je herder dan gewoon vast, leer hem kluiven
- tekkel
- Erelid
- frank1985
- Zeer actief
Ze zijn hier beide wel gewend om te kluiven aan van die groote Farmfood botten...*Kane* schreef:Ik zou niet teveel doen als ze geen bot gewend zijn.
dit doen ze echt regelmatig...
ik hou ze bij de herder wel ff vast anders vergeet ze te kauwen...
- frank1985
- Zeer actief
- *Evie*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): www.Adebowale.nl
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Zo'n bot is heeeeel anders dan een vers bot.
Dat ruikt en smaakt lekker dus eerder de kans dat ze
het sneller op willen eten.
mn teef slikt alles zo door, ook kippennekken, terwijl de reu
echt alleee tijd van de wereld neemt om dingen te eten.
Botten verteren idd langzamer dan vlees.
Als je teveel bot hebt gegeven zal je hond harde wittige poep krijgen,
dan hoef je niet te schrikken maar dan weet je gewoon dat het teveel was.
Kan je de samenstelling altijd nog aanpassen
Dat ruikt en smaakt lekker dus eerder de kans dat ze
het sneller op willen eten.
mn teef slikt alles zo door, ook kippennekken, terwijl de reu
echt alleee tijd van de wereld neemt om dingen te eten.
Botten verteren idd langzamer dan vlees.
Als je teveel bot hebt gegeven zal je hond harde wittige poep krijgen,
dan hoef je niet te schrikken maar dan weet je gewoon dat het teveel was.
Kan je de samenstelling altijd nog aanpassen

http://www.Adebowale.nl
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
zie ik ook zo hoor, ik geef bv kvv compleet niet samen met brok omdat ik dat zonde vindInge O schreef:geloof ik ook niks vantekkel schreef:Dat met die verteringstijd is volgens mij onzin.frank1985 schreef:nou het was de bedoeling dat ze het vanavond zouden krijgen als eten dus geen brokken er meer bij vanavond. dit ivm met het verschil van verterings tijd toch ?
. iets blijft gewoon in de maag tot het klaar is om door te schuiven en dat is dat : koolhydraten mogen het snelst door, vetten blijven het langst en eiwit zit er tussenin. ik zie de wilde dieren al bezig met het opmaken van een schemaatje : nee, nu niet dit of dat, want heb net daar een hap van genomen
.
ik geef hier ook wel eens rauw en dat gaat doodgewoon tussendoor, meestal zelfs gewoon samen met een deel brok - nooit problemen mee gehad (en geloof me, ik zie snellllllll spijsverteringsproblemen).
maar hier krijgen ze zovaak een nek, poot, vis oid, als ze ook nog hun brok krijgen
ik denk dat het wel om de hoeveelheid gaat, ik bedoel een kippenpoot als tussendoortje, is wat anders als een koekje, dus ik pas wel de hoeveelheid brok aan,als ze al wat anders hebben gehad
- frank1985
- Zeer actief
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
gewoon alleen de hoeveelheid aanpassenfrank1985 schreef:Ok dan kan ik vanavond dus gewoon ook nog brokken geven. ik geef trouwens bij het smuldier ook vaak nog wel een beetje brokken....
heb geen idee of het klopt met dat verhaal over verteren. heb er hier veel over gelezen dat het niet goed zou zijn maar jullie hebben me overtuigd
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
ja snapte ik welInge O schreef:ja, wat ze krijgen qua brok wordt hier ook aangepast op het eventuele rauw wat ze er nog bij krijgen. ik bedoelde 'tussendoor' ook niet als in 'tussendoortje', maar gewoon zonder met de tussentijd rekening te houdenyamie schreef: ik denk dat het wel om de hoeveelheid gaat, ik bedoel een kippenpoot als tussendoortje, is wat anders als een koekje, dus ik pas wel de hoeveelheid brok aan,als ze al wat anders hebben gehad.
- frank1985
- Zeer actief
daar zijn we weer, ze hadden bij de supermarkt geen ongekruide kippenvleugesl meer.
ik heb nu 2 kip karbonades gekocht zoals dezehttp://www.degroenewegassen.nl/UserUpload/prod ... root_8.jpg
dit kan toch wel beide 1 om het te proberen dacht ik zo
ik heb nu 2 kip karbonades gekocht zoals dezehttp://www.degroenewegassen.nl/UserUpload/prod ... root_8.jpg
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
ja hoorfrank1985 schreef:daar zijn we weer, ze hadden bij de supermarkt geen ongekruide kippenvleugesl meer.
- frank1985
- Zeer actief
sorry hoorInge O schreef:zo zal die beter aan te klikken zijnfrank1985 schreef:daar zijn we weer, ze hadden bij de supermarkt geen ongekruide kippenvleugesl meer.
dit kan toch wel beide 1 om het te proberen dacht ik zo:
http://www.degroenewegassen.nl/UserUplo ... root_8.jpg
ze zijn er al mee bezig... grapig om te zien dat ik het weer eens totaal bij het verkeerde eind had.
De herer pup snap het niet zo goed en doet heel zachtjes. De jack russel slikt dat ding liever in 1 keer na binnen
- frank1985
- Zeer actief
- tekkel
- Erelid
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
- tekkel
- Erelid
Ja precies, dat zijn toch dragende botten, en een vleugeltje niet? Dat is in elk geval wat dunner -- voor een beginner, dacht ikyamie schreef:het bot is niet steviger dan in een poot hoortekkel schreef:Hebben ze er goed op gekauwd? Want daar zit wel een stevig bot in!wel meer
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
nah, een kip maakt niet uit, een poot, nek, vleugel, bij een kip praat je ook niet echt over dragende bottentekkel schreef:Ja precies, dat zijn toch dragende botten, en een vleugeltje niet? Dat is in elk geval wat dunner -- voor een beginner, dacht ikyamie schreef:het bot is niet steviger dan in een poot hoortekkel schreef:Hebben ze er goed op gekauwd? Want daar zit wel een stevig bot in!wel meer
- tekkel
- Erelid
O, wist ik niet, tnx!yamie schreef:nah, een kip maakt niet uit, een poot, nek, vleugel, bij een kip praat je ook niet echt over dragende botten
Eeb gaf ik eerst alleen nekken en vleugels, en pas toen dat goed ging poten, vandaar
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
nou ja, laat de mensen die er meer verstand van hebben me maar verbeteren hoor ( ik ben ook maar een part time vers voeder) maar volgens mij, maakt het dus niet veel uittekkel schreef:O, wist ik niet, tnx!yamie schreef:nah, een kip maakt niet uit, een poot, nek, vleugel, bij een kip praat je ook niet echt over dragende botten
Eeb gaf ik eerst alleen nekken en vleugels, en pas toen dat goed ging poten, vandaar
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn