Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Beter toezicht handel gezelschapsdieren/eigen honden eerst.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Chione
Zeer actief

Beter toezicht handel gezelschapsdieren/eigen honden eerst.

Ongelezen bericht door Chione »

VVD wil beter toezicht op handel gezelschapsdieren

Gepubliceerd: vandaag 12:16
Update: vandaag 12:22

Het toezicht op de gezondheid en het welzijn van gezelschapsdieren afkomstig van malafide handelaren uit Oost-Europese landen laat veel te wensen over. Aan deze toestand moet snel een einde komen, stelt VVD-Europarlementariër Jan Mulder donderdag in vragen aan de Europese Commissie.

Uit onderzoek van onder meer de Dierenbescherming blijkt volgens Mulder dat deze fokkers gezelschapsdieren aanbieden voor lage prijzen, maar dat ongeveer 65 procent van de honden uit de malafide handel met gezondheidsproblemen kampt. Ook is het twijfelachtig of het dierenwelzijn tijdens de transporten naar Nederland wordt gerespecteerd, zegt Mulder.

De Europarlementariër heeft daarom de Europese Commissie gevraagd een onderzoek naar de malafide handel in te stellen en deze te bestrijden. Mulder: ,,Door de eenwording van Europa zijn de grenscontroles minimaal, maar dat mag niet betekenen dat er geen adequaat toezicht is. De laatste weken is de wet- en regelgeving over veetransporten wederom weer actueel, terwijl de handel in gezelschapsdieren niet besproken wordt.''

http://www.depers.nl/binnenland/302258/ ... andel.html

Hondenhandel ‘We gaan heel secuur te werk’

Weg met de allochtonen, eigen honden eerst!

Import van ten dode opgeschreven zwerfhondjes: sociaal of schande?

‘Deze lieverd verdient meer dan te worden gedumpt in een dodensta-tion.’ Inka, een 2-jarige Spaanse bordercollie, staat voor 250 euro te koop op Marktplaats. Het teefje wordt met honderden andere Spaanse zwerfhonden op de verkoopsite aangeboden door de stichting Animal Care España (ACE). Die redt de honden van een wisse dood in de gaskamer en verbrandingsoven en biedt ze onderdak in haar Spaanse opvangcentrum.

Vorig jaar vond de stichting voor 365 honden een nieuw onderkomen in Nederland. Momenteel staan er in het opvangcentrum in Calahonda tweehonderd honden te trappelen om naar Nederland te komen. Op Marktplaats stellen ze zich voor.

ACE is niet de enige in zijn soort. Volgens een medewerkster van buitenlandsehonden.nl zijn er in Nederland 47 organisaties actief die jaarlijks ruim duizend viervoeters voor adoptie naar Nederland halen. De honden komen uit alle Europese windhoeken: van Portugal tot Turkije. Niet alle organisaties bieden hun honden via Marktplaats aan, sommige maken alleen gebruik van hun eigen website.

Aankoop gedumpt

Marjon Agema van Dierenopvang Centrum Amsterdam is kritisch over hondenverkoop via Marktplaats omdat consumenten hun viervoeter online vaak in een opwelling kopen. ‘Gezellig, een Amerikaanse Bulldog voor bij onze peuter. Maar dat gaat natuurlijk niet samen.’

Agema wijst erop dat bij erkende asielen wordt gekeken of het klikt tussen baasje en hond en of het beest past in de woon- en werksituatie van het gezin. Bij internetaankopen gebeurt dat vaak niet, met als gevolg dat de hond en baas niet bij elkaar passen en de hond in het asiel wordt gedumpt. ‘We hebben hier een hond zitten die de afgelopen maand drie keer op Marktplaats is verkocht en uiteindelijk langs de snelweg is gezet.’

‘Niet doen,’ zegt ook de Dierenbescherming over het kopen van huisdieren via internet. ‘Je weet niet wat je in huis haalt.’ Door met ACE in zee te gaan kan een Spaanse hond gered kan worden van de gaskamer, maar dat is voor de Dierenbescherming niet relevant. Een woordvoerster laat weten dat dierenproblemen in het land ter plekke moeten worden opgelost en dat import geen langetermijnoplossing biedt voor dierenproblemen in het buitenland. Daarnaast kan de allochtone hond vreemde ziektes meenemen.

APK-gekeurd

In Nederlandse asielen zitten momenteel 1.200 honden die een nieuw thuis zoeken. De Dierenbescherming vreest dat de import van de buitenlanders ten koste gaan van opvang van Nederlandse dieren. ‘Er zitten zoveel leuke honden in Nederlandse asielen.’ Volgens Rineke van der Waal van ACE Nederland gaat haar organisatie wel degelijk heel secuur te werk. Zo worden de honden ingeënt tegen een trits hondenziektes, houden medewerkers een intakegesprek met het aspirant-baasje en kan de hond worden teruggegeven als hij niet in het gezin past. Dat is bijzonder, want volgens asielmedewerker Agema is een groot probleem van internetverkoop dat honden niet kunnen worden teruggebracht als het niet werkt. ‘Bij asielen krijg je de hond 14 dagen op proef en APK-gekeurd mee.’

Van der Waal heeft zelf negen honden: drie Nederlandse, een Poolse, vier Spaanse en een eigen hond. Ze vindt het jammer dat critici niet verder kijken dan hun eigen voordeur. ‘Ook voor honden zouden de grenzen open moeten zijn, er is toch één Europa?’

http://www.depers.nl/binnenland/290193/ ... eerst.html
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~

~
Afbeelding
~
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Met bovenstaande citaat ben ik heel erg blij..wordt tijd dat daar eens beter opgelet gaat worden...
Onderstaand...tsja... reageer ik maar niet op....
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Er worden weer eens fijn een paar dingen op één hoop gegooid :roll:
Ach ja,de dierenbescherming zit binnenkort natuurlijk weer met tjokvolle asielen :idea:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ik verbaas me telkens weer over die houding van de DB. Snappen ze daar nou ook niet dat ze bij de wat serieuzere dierenbezitters zo langzamerhand een tamelijk lullig imago hebben gekweekt met hun vaak compleet ongefundeerde blabla-verhalen?
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
mari-anne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door mari-anne »

Ik vind het wel goed dat de politiek nou eens oog heeft voor dieren. Werd eens hoog tijd. Als ze dan ook meteen de broodfokkers in Nederland mee pakken , dan zou dat al een goed begin zijn.

Tweede gedeelte heb ik niet gelezen.

Groetjes Marianne
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Eigen honden eerst... :roll:
Tsja.. :denken:

Wel goed dat ze iets aan de malafide hondenhandelaren willen doen.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”