Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stimuleren van fokkers en geïnteresseerden

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Stimuleren van fokkers en geïnteresseerden

Ongelezen bericht door sirene »

Kunnen jullie eens meedenken hierover ? Het lijkt me zo fijn als je iets op kan zetten via een rasvereniging waarbij er weinig verplichtingen zijn maar mensen wel gestimuleerd worden zelf veel te doen ten goede van het ras (gezondheidstesten, met mate inzetten van honden enz...) Pupkopers hebben zo veel meer overzicht en kunnen zelf een keuze maken. Zonder waardeoordeel van de club uit.
Zou zoiets haalbaar zijn ?

Alle fokkers die lid zijn staan op een website.
Gewoon een overzicht in alfabetische volgorde ofzo.

Op de site staat een overzicht van wat die fokkers allemaal doen en hebben.
(geen showuitslagen, kan evt. wel maar daar gaat het niet om).
Er komt dan een vergelijkend overzicht te staan van gezondheidstesten. Wie doet wat...
Je kunt in één oogopslag zien hoeveel nesten die fokker fokt. Hoe vaak hij honden inzet enz. ook gehoorzaamheidscursussen en diploma's en bv sporten die gedaan worden kunnen vermeld worden.
Fokkers die al hun honden testen krijgen wellicht een bepaald keurmerk van de RV of andere privileges.
Je zou zelfs in een overzicht kunnen zetten wat die fokker voor het ras doet, met het ras heeft of wat zijn/haar ideeën zijn over het ras.
Ik denk dus aan een zelfbelonend systeem via de vereniging.
Nesten mogen allemaal op de site geplaatst worden à la MP maar alle gegeven moeten in de adv. in gevuld worden. Zo kan iedereen dus makkelijk vergelijken.
Pupkopers wordt het makkelijker gemaakt een goede keuze te maken (maar wel een eigen keuze) en fokkers worden gestimuleerd.
Zo kun je ook via de rv nestcontroles gaan doen bij fokkers die zelf hebben aangegeven hieraan mee te willen werken. Dit komt dan bij de advertentie bv erbij te staan.
Er moeten wel meer voordelen aan komen maar die kan ik zo ff niet verzinnen. Wat denken jullie is zoiets haalbaar ?
Slechte fokkers en mensen die gewoon een goedkope look-a-like willen blijven er toch natuurlijk, maar je moet wat verzinnen.

Iemand meer ideeën hierover ? Zijn er misschien verenigingen die op één of andere manier de fokkers stimuleren dingen te doen zonder het te verplichten ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Helemaal niemand een idee ?
Onhaalbaar ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

ik weet niet hoe het bij de andere rassen is , maar bij de doggen moeten de ouderdieren al gekeurd worden . Nestcontroles worden ook al gedaan , anders kom je niet op de puppy lijst en niet in het clubblad met je nest .
Tja en al gezondheids testen zeggen me even weinig meer, laat je elk jaar netjes een hartecho doen gaan ze dood aan kanker :jank:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Ik zou het als pupkoper wel erg handig vinden zo'n site.
Nu zie je vaak door de bomen het bos niet meer met al die sites.
Ik heb een tijdje wat rondgekeken op site van Golden Retriever fokkers en al die sites zien er leuk en mooi uit hoor met leuke verkooppraatjes maar ik als totale Golden Retriever leek kan dus niet het kaf van het koren scheiden.

Kijk je weet wel waar je als hoofdpunten op moet letten natuurlijk zoals HD uitslagen e.d. Maar ik kan vanaf zo'n website niet zien hoe zo'n fokker daadwerkelijk met zijn honden is. Hoe betrokken zo'n fokker is als ik daar een pup koop e.d.

Bij de duitseherder weet ik dat na jarenlang meelopen in het wereldje, fokkers gezien te hebben, verhalen gehoord te hebben, honden te hebben gezien e.d.
Maar ja dat ontbreekt mij dus bij heel wat andere rassen waar ik misschien ooit wel interesse in heb.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Re: Stimuleren van fokkers en geïnteresseerden

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

sirene schreef: Er moeten wel meer voordelen aan komen maar die kan ik zo ff niet verzinnen. Wat denken jullie is zoiets haalbaar ?
Slechte fokkers en mensen die gewoon een goedkope look-a-like willen blijven er toch natuurlijk, maar je moet wat verzinnen.

Iemand meer ideeën hierover ? Zijn er misschien verenigingen die op één of andere manier de fokkers stimuleren dingen te doen zonder het te verplichten ?
Ik denk dat het niet geprobeerd is ;-) De meeste verenigingen zijn van je móet of anders ga je de club maar uit.

't IS wel in mijn straatje hoor, ik roep ook al tijden van iedereen zou overal op moeten controleren wat binnen het ras gangbaar is maar daar moeten vooral géén consequenties aan verbonden worden. Wél de pupkopers uitleg geven. Dus als er met een HD-D hond gefokt wordt lijkt me dat prima, zolang die pupkoper ook maar weet wat het in kan houden. Dus alle uitslagen publiceren.

Wanneer je die publicatie per fokker rubriceert kan een pupkoper daar zelf conclusies uit trekken?

Goed plan, als je in de positie zit om het op te zetten, zeker doen.
dibbes1974
Actief
Mijn ras(sen): saarlooswolfhond

Ongelezen bericht door dibbes1974 »

Bij de AVLS is ook al zoiets vergelijkbaar. Wij hebben een fokadvies en voldoe je daar niet aan kan je niet adverteren op de site.
Groetjes,

Remco en de SWHtjes Amigo, Nikita en Dexter
Afbeelding
Leven is het meervoud van Lef
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:Ik vind dat honden vooral goed terecht komen bij mensen die niet bij elk stapje gefaciliteerd hoeven te worden door allerlei projecten.
Niemand weet beter wat voor hond je zoekt dan jij zelf en als je dat niet weet dan heb je je nog niet genoeg verdiept.
Het gaat mij dus niet in de eerste plaats om die pupkopers. Dat is een handige bijkomstigheid. Het gaat mij erom dat ik graag iets zou verzinnen waardoor fokkers zelf gingen testen (bij rassen waar dit dus niet verplicht en/of gewoon is) en zelf meer gaan ondernemen en opener worden.
Zonder verplichtingen dus!
Wat ik wel interessant zou vinden is als fokkers meer zouden laten zien en lezen over wat voor huishonden de ouderdieren zijn. De gekkigheden en het gedrag in de alledaagse situaties.
Ja, dat is ook leuk. Maar daarvoor ga je dan naar zo'n fokker toe toch ?
In eerste instantie, als ik niet in een ras thuis zou zijn, zou ik zoeken naar een fokker die zijn honden test. geen tig nesten heeft liggen en liefst ook nog leuke dingen met zijn honden doet (agility ofzo).
Dat zou ik dan uit die site kunnen halen. Daarna ga ik daar kijken of de honden me ook aanspreken.
Verder vind ik het "voor het ras" gewauwel altijd wat de plank mis geslagen.
Het ras kan de gemiddelde puppenkoper naar de pomp lopen.
Ze willen één hond, geen ras, aanschaffen.

Maar goed: ik vind dus dat het pukopers niet gemakkelijk gemaakt hoeft te worden.
Als het je te veel moeite is om je te verdiepen in je toekomstige hond moet je niet aan een hond beginnen.
Dit spreekt elkaar wel heel erg tegen.
Met dat laatste ben ik het met je eens maar zo werkt het niet en dat weet jij ook.
Jij en vele anderen mensen hier die zich enorm in een ras verdiepen alvorens er één aan te schaffen zijn een uitzondering, helaas. Het gros van de mensen wil gewoon een leuk hondje en liefst snel.
Maar...ze willen wel een een gezonde mooie hond liefst met garantie. Ze geloven de fokker dan op zijn mooie blauwe ogen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

dibbes1974 schreef:Bij de AVLS is ook al zoiets vergelijkbaar. Wij hebben een fokadvies en voldoe je daar niet aan kan je niet adverteren op de site.
En wat houdt dat fokadvies in ?
Wat doet men ermee ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Re: Stimuleren van fokkers en geïnteresseerden

Rosita Compagner schreef:
sirene schreef: Er moeten wel meer voordelen aan komen maar die kan ik zo ff niet verzinnen. Wat denken jullie is zoiets haalbaar ?

Ik denk dat het niet geprobeerd is ;-) De meeste verenigingen zijn van je móet of anders ga je de club maar uit.

't IS wel in mijn straatje hoor, ik roep ook al tijden van iedereen zou overal op moeten controleren wat binnen het ras gangbaar is maar daar moeten vooral géén consequenties aan verbonden worden. Wél de pupkopers uitleg geven. Dus als er met een HD-D hond gefokt wordt lijkt me dat prima, zolang die pupkoper ook maar weet wat het in kan houden. Dus alle uitslagen publiceren.

Wanneer je die publicatie per fokker rubriceert kan een pupkoper daar zelf conclusies uit trekken?

Goed plan, als je in de positie zit om het op te zetten, zeker doen.
Nou, ik ben gewoon aan het dagdromen hoor. Kan er nu nog niets mee doen.
Maar je begrijpt dus wat ik bedoel en we zijn het helemaal eens.
Ook over die testen zonder consequenties.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

jip007 schreef:ik weet niet hoe het bij de andere rassen is , maar bij de doggen moeten de ouderdieren al gekeurd worden . Nestcontroles worden ook al gedaan , anders kom je niet op de puppy lijst en niet in het clubblad met je nest .
Tja en al gezondheids testen zeggen me even weinig meer, laat je elk jaar netjes een hartecho doen gaan ze dood aan kanker :jank:
Ja, het is natuurlijk hartstikke wrang dat zoiets gebeurt maar geen reden om maar niet meer te testen toch ?
Het gaat bij mij natuurlijk ook om verenigingen waar nog haast niets (verplicht) is. Die zijn er zat.
En daarbij kan zoiets als het werkt natuurlijk voor iedere rv werken. Ipv alles maar verplichten gewoon stimuleren en openlijk zoveel mogelijk publiceren.
Nu is alles bij jullie verplicht.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Leuk idee, dat is zeker iets mee te doen.

Bij de NVSW moet er ook een advies zijn, en als je voldoet worden je pups bemiddeld (50% bemiddeling is verplicht).

De meeste clubs stimuleren de fokkers niet om meer te testen dan hoeft, soms is het zelfs omgekeerd: zijn ze tegenstanders van dingen testen die zij niet nodig vinden.

Het fokadvies kijkt naar inteelt, gezondheid en gezondheid van de lijnen om te zien of de combinatie kan.
Bij de wetterhoun is het een advies, bij de stabij is het bindend en anders mag je niet meedoen.
Hoewel het één club is, zijn het verschillende commissies (terecht, het zijn verschillende rassen) en die hebben dus niet dezelfde handelswijze.

Overigens heb ik voldoende aanvragen dus ik zou best buiten de club kunnen fokken, ware het niet dat deze regels ook voor reuen gelden en je geen fokdieren van buiten de club mag gebruiken
Reuen mogen dus ook geen teven van buiten de club dekken.

Ik heb zelf op mijn site informatie over karakter in het algemeen en ook per hond, dat vind ik belangrijk en mensen waarderen het ook.
En ik durf te zeggen dat mijn informatie niet ras-blind is.
Dat is, moet ik bekennen, namelijk iets dat me mateloos stoort bij andere rassen.

Mijn honden zijn uiteraard de leukste, maar ik ben niet blind voor hun irritante trekjes. Ik vind het jammer dat niet meer fokkers dat durven zeggen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:En daarbij kan zoiets als het werkt natuurlijk voor iedere rv werken. Ipv alles maar verplichten gewoon stimuleren en openlijk zoveel mogelijk publiceren.
Nu is alles bij jullie verplicht.
Daar ben ik een groot voorstander van.
Ik ben erg tegen verplicht: geef voorlichting en wees open en laat de marktwerking de rest regelen.
Dan zullen er ook meer fokkers gaan nadenken, dat geloof ik absoluut.

Afbeelding

CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

Is de certificering door de Raad van Beheer niet ook zoiets ?

http://www.raadvanbeheer.nl/fokkerij-ge ... tificering
dibbes1974
Actief

sirene schreef:
dibbes1974 schreef:Bij de AVLS is ook al zoiets vergelijkbaar. Wij hebben een fokadvies en voldoe je daar niet aan kan je niet adverteren op de site.
Wat doet men ermee ?
link naar het advies http://www.avls.nl/_main/index.php?opti ... &Itemid=47

Het advies is dus een advies en niet verplicht, de AVLS heeft als doel om het ras zo goed als het kan gezond te krijgen en te houden.

Je kan als lid van de vereniging het advies naast je neerleggen zonder veredere gevolgen voor het lidmaatschap, alleen de puppen zullen niet vermeld worden op de site.

Het overgrote deel van de leden is voorstander van het advies en volgt dit dan ook op.
Groetjes,

Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

dibbes1974 schreef:
sirene schreef:
Wat doet men ermee ?
link naar het advies http://www.avls.nl/_main/index.php?opti ... &Itemid=47

Het advies is dus een advies en niet verplicht, de AVLS heeft als doel om het ras zo goed als het kan gezond te krijgen en te houden.

Je kan als lid van de vereniging het advies naast je neerleggen zonder veredere gevolgen voor het lidmaatschap, alleen de puppen zullen niet vermeld worden op de site.

Het overgrote deel van de leden is voorstander van het advies en volgt dit dan ook op.
zou ze liever wel op de site zetten. Gewoon een kolommetje maken met/zonder advies

Pupkopers mogen dan zelf besluiten of ze dat advies belangrijk vinden. Je zet nu weer fokkers buitenspel of in een verdomhoekje. Dat wil je niet, iedereen is belangrijk en niemand hoeft regeltjes voor een ander te maken. 't Is uiteindelijk toch je eigen verantwoordelijkheid.
dibbes1974
Actief

Rosita Compagner schreef:
zou ze liever wel op de site zetten. Gewoon een kolommetje maken met/zonder advies

Pupkopers mogen dan zelf besluiten of ze dat advies belangrijk vinden. Je zet nu weer fokkers buitenspel of in een verdomhoekje. Dat wil je niet, iedereen is belangrijk en niemand hoeft regeltjes voor een ander te maken. 't Is uiteindelijk toch je eigen verantwoordelijkheid.
Misschien wel maar bij de SWH zijn er niet zoveel fokkers en worden er niet zoveel nesten geboren. Er is bij de SWH sprake van inteelt, oogziekten en dwerggroei, en omdat er zo weinig SWH zijn en de genenpool klein is, zijn juist deze adviesen belangrijk en zou het dom van een fokker zijn om daar niet aan te houden.
Groetjes,

Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

dibbes1974 schreef:
Misschien wel maar bij de SWH zijn er niet zoveel fokkers en worden er niet zoveel nesten geboren. Er is bij de SWH sprake van inteelt, oogziekten en dwerggroei, en omdat er zo weinig SWH zijn en de genenpool klein is, zijn juist deze adviesen belangrijk en zou het dom van een fokker zijn om daar niet aan te houden.
Voor mij noem je hier geweldige redenen om vooral géén dingen op te leggen. Alle honden binnen je bestand houden en vooral van alle honden gegevens noteren. Niemand 'wegjagen' of achterstellen. Waarom is een fokker dom als hij zijn eigen plan trekt? Ik geloof dat jullie (SWH) je daar net aan ontworsteld hebben?
dibbes1974
Actief

Het is ook geen verplichting en al hou je er niet aan mag je nog steeds lid blijven van de AVLS alleen wordt er geen vermelding van pups gedaan. Dit advies is tot stand gekomen door de leden zelf juist om te proberen het ras gezond te krijgen.
Groetjes,

Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Rosita Compagner schreef:Voor mij noem je hier geweldige redenen om vooral géén dingen op te leggen. Alle honden binnen je bestand houden en vooral van alle honden gegevens noteren. Niemand 'wegjagen' of achterstellen. Waarom is een fokker dom als hij zijn eigen plan trekt? Ik geloof dat jullie (SWH) je daar net aan ontworsteld hebben?
Ik denk dat het vooral belangrijk is wat voor adviezen er worden gegeven.

Maar inderdaad: ik denk ook dat je beter twee kolommen kan maken: wel volgens advies en niet volgens advies.

Als je voorlichting geeft over de problemen ben je er toch ook? Kopers kunnen echt wel zelf denken hoor.

Afbeelding

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Rosita Compagner schreef:Voor mij noem je hier geweldige redenen om vooral géén dingen op te leggen. Alle honden binnen je bestand houden en vooral van alle honden gegevens noteren. Niemand 'wegjagen' of achterstellen. Waarom is een fokker dom als hij zijn eigen plan trekt? Ik geloof dat jullie (SWH) je daar net aan ontworsteld hebben?

Maar inderdaad: ik denk ook dat je beter twee kolommen kan maken: wel volgens advies en niet volgens advies.

Als je voorlichting geeft over de problemen ben je er toch ook? Kopers kunnen echt wel zelf denken hoor.
Ben het met Marjoleine en Rosita eens. Dat is dus wat ik zou willen. Wel advies geven en stimuleren om dingen te doen maar mensen wel de kans geven een andere keus te maken. Zonder waarde oordeel maar wel open en eerlijk. Dus inderdaad dat er bij staat van wel/niet.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:

ja maar......... ;-) Welke adviezen wil je dan geven? Je kunt voorlichten, dat wel. Als je een goede database hebt kun je potentiele fokkers laten zien dat als ze reu A gebruiken dat er dan die en die dingen mee kunnen komen. Maar verder kan/mag je toch niet gaan? Als fokker moet je dat toch lekker zelf weten of je een combinatie wel of niet verantwoord vindt? Of dat je vindt dat die combinatie 4x herhaald moet worden? Tja, heel veel voorlichting over genenspreiding en daarbij moet je het maar laten.

Fokkers zijn nu eenmaal vreselijke individualisten, het is geen teamsport.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Rosita Compagner schreef:ja maar......... ;-) Welke adviezen wil je dan geven?
Ik wil niks geven ;)

Maar veel verenigingen willen dat wel en die adviezen kun je vermelden, uitleggen en vervolgens kun je twee kolommen maken.
Clubs hebben neem ik aan motivaties voor hun adviezen, die kun je dus aangeven.
Alle clubs hebben straks ook een fokbeleid, de motivaties ervoor kun je ook aangeven en uitleggen. Lijkt mij althans wel zinnig.

Verder kun je er als je zou willen dingen inzetten als:
Onderzoek wijst uit dat het verstandig lijkt om een bladiebla combinatie niet/eenmalig te doen.

Als vervolgens iemand anders dat toch vaker wil doen, kan de koper dat dan zien.

Afbeelding

marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Als niet-fokker zijnde denk ik dat het een heel nobel streven is,maar dat het onhaalbaar is vanwege de haat en nijd die er in de (honden)fokkerswereld heerst.
Ik denk dat er maar erg weinig fokkers zijn die echt eerlijk over de uitslagen van testen zijn die bij hun honden zijn afgenomen,en al helemaal niet als die niet bepaald positief te noemen zijn.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

marian* schreef:Als niet-fokker zijnde denk ik dat het een heel nobel streven is,maar dat het onhaalbaar is vanwege de haat en nijd die er in de (honden)fokkerswereld heerst.
Ik denk dat er maar erg weinig fokkers zijn die echt eerlijk over de uitslagen van testen zijn die bij hun honden zijn afgenomen,en al helemaal niet als die niet bepaald positief te noemen zijn.
Maar weet je?

Als ik een database zie met uitslagen, en ik zie van een fokker 10 honden en ik zie bij 8 honden alle uitslagen en bij 2 ontbreken er een paar...

Dan weet ik toch genoeg?

Je hoeft dus alleen de kopers te adviseren te vragen naar de reden als er uitslagen missen. En verder zullen ze zelf moeten nadenken.

Afbeelding

marian*
Erelid
Contacteer:

Marjoleine schreef:Als ik een database zie met uitslagen, en ik zie van een fokker 10 honden en ik zie bij 8 honden alle uitslagen en bij 2 ontbreken er een paar...

Dan weet ik toch genoeg?

Je hoeft dus alleen de kopers te adviseren te vragen naar de reden als er uitslagen missen. En verder zullen ze zelf moeten nadenken.
Ik zou dan ook genoeg weten,maar iemand die voor het eerst een raspup koopt en dus minder ingevoerd is in de hondenwereld weet dat niet.Die denkt misschien dat de fokker iets vergeten is of zo en bij navraag een kulantwoord krijgt.
Ik noem maar een dwarsstraat hoor :19:
Misschien ga je er iets te veel van uit dat iedereen een hond heel serieus uitzoekt enz maar volgens mij ligt dat toch anders.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

marian* schreef:Misschien ga je er iets te veel van uit dat iedereen een hond heel serieus uitzoekt enz maar volgens mij ligt dat toch anders.
Maar daarvoor is deze site toch juist?
Om mensen snel en goed te informeren?

Dus dan kun je juist dit soort dingen integreren.

Afbeelding

marian*
Erelid
Contacteer:

Marjoleine schreef:Om mensen snel en goed te informeren?
Ja,maar dan moet je wel de medewerking van fokkers hebben en ik denk dat het daar aan zal mankeren.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:die gaat - als hij het al doet/kan - de dingen dus ook heel 'wiskundig' evalueren : HD zal dus altijd HD A moeten zijn, alles wat in droge cijfertjes te vatten is zal altijd het hoogste moeten zijn en de rest zal afgekeurd worden, gewoon omdat ze er meestal te weinig van snappen om het allemaal in een wat ruimere context te zien.
Zeg maar ongeveer zoals de doorsnee fokker ook denkt dus, en waar de doorsnee rasvereniging daardoor aan ten onder gaat.

Ja, dat risico is denk ik niet denkbeeldig.
Maar hoe dan?

Afbeelding

Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

misschien een stom idee van mij, maar stel ik zou een raspup willen kopen, dan zou ik het heel handig vinden als je de bloedlijnen van de pups en dus van de ouderdieren op internet kan vinden.

zo kun je zien welke honden zijn ingezet en hoevaak je een hond terugziet.
dus stel je hebt een hond `x` die dekt een hond. daar heb je pups uit.
uit zo`n pup heb je weer een nestje en daarvan wordt toch een pup gedekt door hond `x`.
die krijgen weer pups en zo`n pup wordt gedekt. daarvan wordt weer een pup gedekt met hond `x`. of een nakomeling van hond `x`,kan natuurlijk ook.

weet niet of dit vaak gebeurd hoor in de hondenwereld. maar dan kun je wel zien hoevaak je een bepaalde hond of naaste verwante ervan in die bloedlijnen terug ziet als dekreu of fokteef.

je kunt zo ook zien hoevaak een teef gedekt wordt. b.v ieder jaar of ieder tweejaar. als je de data erbij laat zien.

ik heb liever een pup van een dier wat niet altijd ieder jaar hoeft te werpen.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Emma schreef:misschien een stom idee van mij, maar stel ik zou een raspup willen kopen, dan zou ik het heel handig vinden als je de bloedlijnen van de pups en dus van de ouderdieren op internet kan vinden.
Je bedoelt wat je terug kunt zoeken in de database van het gros van de rasverenigingen?
Dat is er dus allang.

De hieraan gekoppelde informatie is eerder het probleem, ben ik bang.
Maar die bloedlijnen, dat is er al. Wereldwijd ook, vaak.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”