Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hinderen tijdens het volgen.

Moderator: moderatorteam

samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Hinderen tijdens het volgen.

Ongelezen bericht door samantha! »

Over 3 weken heb ik GGb examen met Macho.
Het gaat echt super, hij doet alles heel goed.
We hebben een tijdje geleden proefexamen gehad en daarbij werd de opmerking gemaakt dat hij teveel voorloopt/hindert tijdens het volgen.
Hoe zou ik dit een beetje kunnen verminderen?
Ik ben tijdens het volgen zelf al niet te enthousiast en daardoor is het wel iets minder maar toch loopt hij eigenlijk nog iets te ver voor.
Tijdens het los volgen doet hij het trouwens veel minder als tijdens aangelijnd volgen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Weet niet of je het al geprobeerd hebt, maar dit is wat ik soms doe.
Veel plotse bochtjes naar links maken (als hij links van je loopt).

Gaat de eerste keren wsl niet goed lukken, maar dat is de bedoeling.
Als honden te ver naar voor lopen, zijn die bochtjes niet makkelijk te maken, waardoor jij wsl half over hem gaat vallen. Hij moet leren dat dat niet aangenaam is en dat jij in principe op elk moment zo'n bochtje moet kunnen maken.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Maaike
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maaike »

Mijn ervaring is dat honden gaan hinderen bij volgen als zij structureel van voren hun brokje/beloning hebben gekregen. Je zou eens kunnen kijken wat het oplevert als je hem wat meer links naast je gaat belonen.
Groetjes van mij en een poot van Casper
Afbeelding
**Ella**
samantha!
Zeer actief

~Tine~ schreef:Weet niet of je het al geprobeerd hebt, maar dit is wat ik soms doe.
Veel plotse bochtjes naar links maken (als hij links van je loopt).

Gaat de eerste keren wsl niet goed lukken, maar dat is de bedoeling.
Als honden te ver naar voor lopen, zijn die bochtjes niet makkelijk te maken, waardoor jij wsl half over hem gaat vallen. Hij moet leren dat dat niet aangenaam is en dat jij in principe op elk moment zo'n bochtje moet kunnen maken.
Dat probeer ik regelmatig, en op zo'n moment gaat hij ook wel terug.
Maar het is een volhouder en loopt dus zo weer voor :mrgreen:
Ik ga het eens wat vaker doen :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
samantha!
Zeer actief

Maaike schreef:Mijn ervaring is dat honden gaan hinderen bij volgen als zij structureel van voren hun brokje/beloning hebben gekregen. Je zou eens kunnen kijken wat het oplevert als je hem wat meer links naast je gaat belonen.
Ik beloon hem helemaal niet tijdens het volgen.
Ik houd ook niks in zicht voor hem ofzo.
Als ik dat doe dan wordt het alleen maar erger :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

samantha! schreef:
Maaike schreef:Mijn ervaring is dat honden gaan hinderen bij volgen als zij structureel van voren hun brokje/beloning hebben gekregen. Je zou eens kunnen kijken wat het oplevert als je hem wat meer links naast je gaat belonen.
Op welke hoogte is je linkerhand tijdens het aangelijnd volgen?
Is dat op dezelfde plaats als bij het los volgen?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

samantha! schreef:
Ik heb geleerd mijn handen ook mee te laten bewegen.. en juist wel plots belonen als ze gewenst lopen.. dan of pak ik de bal uit de linkerzak of ik heb de bal al ongemerkt in mijn linkerhand en gooi de bal achterwaarts...
daarmee voorkom je ook voordringen.. vaak wordt de bal naar voren geworpen dus dringt de hond automatisch naar voren.. als jij klaar bent met volgen hoe beloon je dan bijvoorbeeld? pak je dan met je rechterhand iets?
Paar weken geleden wees iemand mij er ook weer op en ook weer heel logisch.. het balletje wegwerpen als beloning.. wat bereiken we ermee.. dat de hond van ons weggaat... terwijl we eigenlijk willen dat de hond juist op ons gefocussed is.. dus bal aan touw geven.. mits balgek.. en kort trekspel en bal weer weg en door met trainen..
Maar ik ben benieuwd hoe jij volgen hebt aangeleerd en waardoor macho voordringt../hinderd
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Hoeveel hindert hij?
Zou je wel slagen met het huidige beeld (op het huidige niveau van trainen)?
Als je door het examen heen kan komen dan zou ik niet te veel toeren uithalen om hem verder naar achteren te krijgen.
Je moet nog héél véél volgen voor het GG1 examen.
En de kans dat hij vanzelf wat af gaat zakken is nou eenmaal groter dan de kans dat hij steeds meer voor gaat dringen.
Zou toch lullig zijn als je over een jaar allerlei toeren uit moet halen om hem niet te ver af te laten zakken. :wink: :mrgreen:
Maaike
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maaike »

samantha! schreef:
Precies! Ik bedoel ook met structureel van voren, dat velen hun hond, bij ongeacht wat (zit, af, hier, of gewoon omdat het een lieffie is), voor zich hebben als deze een beloning krijgt. Met wat heb je hem dan ooit in de goede richting gezet en laat je hem nu weten dat hij het nog steeds goed doet?

Er moet mij even van het hart om vooral geen bochtjes naar links te gaan maken om je hond af te remmen. Dit is in mijn ogen een prima manier om je hond te leren gaan wijken en dan ben je verder van huis.

Het is nu totaal niet interessant zo kort voor het examen hem nu nog meer naast je te willen krijgen. Je kweekt waarschijnlijk alleen maar meer verwarring dan dat je echt de laatste puntjes op de i aan het zetten bent (alhoewel die er al op hadden moeten staan). Lekker zo laten en er het beste van hopen. Na het examen kun je wel aan de slag. Met wat en hoe is erg afhankelijk van de hulpmiddelen die je nu gebruikt en hoe je hem ooit het volgen hebt aangeleerd.
Groetjes van mij en een poot van Casper
Afbeelding
**Ella**
samantha!
Zeer actief

ranetje schreef:
samantha! schreef:
Op welke hoogte is je linkerhand tijdens het aangelijnd volgen?
Is dat op dezelfde plaats als bij het los volgen?
Ow daar zou ik eens op moeten gaan letten.
Ik moet in ieder geval gewoon met mijn armen bewegen tijdens het volgen.

blondie schreef:
samantha! schreef:
Ik heb geleerd mijn handen ook mee te laten bewegen.. en juist wel plots belonen als ze gewenst lopen.. dan of pak ik de bal uit de linkerzak of ik heb de bal al ongemerkt in mijn linkerhand en gooi de bal achterwaarts...
daarmee voorkom je ook voordringen.. vaak wordt de bal naar voren geworpen dus dringt de hond automatisch naar voren.. als jij klaar bent met volgen hoe beloon je dan bijvoorbeeld? pak je dan met je rechterhand iets?
Paar weken geleden wees iemand mij er ook weer op en ook weer heel logisch.. het balletje wegwerpen als beloning.. wat bereiken we ermee.. dat de hond van ons weggaat... terwijl we eigenlijk willen dat de hond juist op ons gefocussed is.. dus bal aan touw geven.. mits balgek.. en kort trekspel en bal weer weg en door met trainen..
Maar ik ben benieuwd hoe jij volgen hebt aangeleerd en waardoor macho voordringt../hinderd
Dat bewegen met mijn armen dat zit er al helemaal in en dat doe ik ook.
Hoe ik hem het volgen heb ik geleerd... tja dat is volgens mij vanzelf een beetje gekomen.
Als pupje een brokje maar al heel snel niks meer omdat hij al heel erg op mij gericht was.
Hij kijkt mij ook altijd recht in mijn ogen aan.
Ik beloon hem uiteraard wel na het volgen maar echt pas na het commando "vrij".
Ik geef hem dan zijn tennisbal in zijn bek (zit in linkerzak) en zo af en toe gooi ik die allerlei kanten uit.
Hij mag ook vaak als beloning in de riem bijten :oops:, maar dat gebeurd alleen als hij van de lijn af is.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Ennath schreef:Hoeveel hindert hij?
Zou je wel slagen met het huidige beeld (op het huidige niveau van trainen)?
Als je door het examen heen kan komen dan zou ik niet te veel toeren uithalen om hem verder naar achteren te krijgen.
Je moet nog héél véél volgen voor het GG1 examen.
En de kans dat hij vanzelf wat af gaat zakken is nou eenmaal groter dan de kans dat hij steeds meer voor gaat dringen.
Zou toch lullig zijn als je over een jaar allerlei toeren uit moet halen om hem niet te ver af te laten zakken. :wink: :mrgreen:
Volgens mij valt het wel mee, maar ik heb nog geen officieel examen gedaan dus weet niet wat een keurmeester ervan zegt.
Op mijn oefenexamen kreeg ik een 7 (van de 10), maar dat blijkt altijd soepeler beoordeeld dan een echt examen.
Als hij de rest goed doet zullen we alsnog wel slagen denk ik dan.

Ik wil nu sowieso niks veranderen, daar wil ik na het examen mee beginnen.
Het examen is ook over 2 weken al.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Maaike schreef:
samantha! schreef:
Precies! Ik bedoel ook met structureel van voren, dat velen hun hond, bij ongeacht wat (zit, af, hier, of gewoon omdat het een lieffie is), voor zich hebben als deze een beloning krijgt. Met wat heb je hem dan ooit in de goede richting gezet en laat je hem nu weten dat hij het nog steeds goed doet?

Er moet mij even van het hart om vooral geen bochtjes naar links te gaan maken om je hond af te remmen. Dit is in mijn ogen een prima manier om je hond te leren gaan wijken en dan ben je verder van huis.

Het is nu totaal niet interessant zo kort voor het examen hem nu nog meer naast je te willen krijgen. Je kweekt waarschijnlijk alleen maar meer verwarring dan dat je echt de laatste puntjes op de i aan het zetten bent (alhoewel die er al op hadden moeten staan). Lekker zo laten en er het beste van hopen. Na het examen kun je wel aan de slag. Met wat en hoe is erg afhankelijk van de hulpmiddelen die je nu gebruikt en hoe je hem ooit het volgen hebt aangeleerd.
Ja het is allemaal vanzelf zo'n beetje gekomen.
Als pupje leren meelopen met brokje deed hij heel snel goed.
Macho is sowieso heel erg van het opkijken naar mij en dat deed hij dus ook heel snel al.
Dat heb ik altijd met mijn stem beloond (daar is hij heel gevoelig voor) en dat doe ik nu uiteraard nog steeds.
Verder gebruik ik voor het verder naar achter gaan het commando terug en dat werkt wel, maar wel maar heel even want hij is zo enthousiast!
Aan het eind van het volgen, dus echt na het commando vrij krijgt hij meestal (niet altijd) een beloning in de vorm van een balletje of een trekspelletje.

Ik wil hier dus sowieso pas na het examen mee aan de slag, of ik nou wel of niet slaag, ik wil sowieso verder.
Ik zou morgen eens wat foto's maken dan kunnen jullie eens zien hoe ver hij voor loopt.
Afbeelding
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

Ik ben met Lieuwe gezakt voor GGb, dus noem me geen expert :wink:
Maar, helpt het als je je looptempo wat opschroeft?
Ik moest echt heel stevig tempo lopen om Lieuwe goed naast me te houden, liep ik te langzaam dan liep hij of voor, of bleef achter.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

samantha! schreef:
Maaike schreef:
samantha! schreef:

Macho is sowieso heel erg van het opkijken naar mij en dat deed hij dus ook heel snel al.
Dat heb ik altijd met mijn stem beloond (daar is hij heel gevoelig voor) en dat doe ik nu uiteraard nog steeds.
Verder gebruik ik voor het verder naar achter gaan het commando terug en dat werkt wel, maar wel maar heel even want hij is zo enthousiast!
Aan het eind van het volgen, dus echt na het commando vrij krijgt hij meestal (niet altijd) een beloning in de vorm van een balletje of een trekspelletje.

Ik wil hier dus sowieso pas na het examen mee aan de slag, of ik nou wel of niet slaag, ik wil sowieso verder.
Ik zou morgen eens wat foto's maken dan kunnen jullie eens zien hoe ver hij voor loopt.
Een ideetje......
Beloon hem eens als hij goed volgt?
Dus niet eerst einde oefening volgen en in zit zijn geweest, maar als hij op de goede positie volgt beloon je met een balletje...........achter de hond gegooid.
In het begin al na drie passen van jou en daarna uitbreiden naar meer passen.

Ik krijg namelijk het gevoel dat je nu beloont voor het zitten (aan het einde van de volgoefening).
Die link zou hij kunnen hebben gelegd in ieder geval :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
samantha!
Zeer actief

ranetje schreef:
samantha! schreef:
Maaike schreef:
samantha! schreef: Ik beloon hem helemaal niet tijdens het volgen.

Een ideetje......
Beloon hem eens als hij goed volgt?
Dus niet eerst einde oefening volgen en in zit zijn geweest, maar als hij op de goede positie volgt beloon je met een balletje...........achter de hond gegooid.
In het begin al na drie passen van jou en daarna uitbreiden naar meer passen.

Ik krijg namelijk het gevoel dat je nu beloont voor het zitten (aan het einde van de volgoefening).
Die link zou hij kunnen hebben gelegd in ieder geval :wink:
Dat kan ik wel proberen ja :ok:
Ik ben alleen bang dat hij dan een beloning tijdens het volgen gaat verwachten en dan dus nog enthousiatser word.
Maar ik ga het eens uitproberen, bedankt voor de tip!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”