Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
kieskeuriger worden met barfen???
Moderator: moderatorteam
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
- Sjalot
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler - Aantal honden: 1
- Contacteer:
-
mwillow
Voer op het oog en naar behoefte...dat doe ik al een tijdje en zo weet ik dat naar de winter toe mijn honden meer nodig hebben en dat vanaf april/mei af gaat nemen tot wel 1-1,5% van hun totaalgewicht in de zomer. Als je ziet dat er verzadiging optreedt, dan kan je of nog minder voeren per dag of kiezen voor 1 of 2 vastendagen in de week of om de dag voeren. 1 of 2 vastendagen per week werkt voor mijn honden dan weer perfect.
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Hoeveel wegen je collies?
Want als ik lees twee kippenbouten en nog wat extra, dan is dat best flink.
Toby weegt rond de 27 kilo en eet maar 1,5 kippenbout en dan verder weinig extra's, hooguit 1 kippenlevertje en een boterhammetje of wat groente.
Misschien, zoals de anderen ook aangeven, moet je iets minder voeren?
Ik heb zelf gelukkig twee veelvraatjes, maar dat is ook onhandig, want het is enig om ze van alles te voeren, terwijl ze dan teveel krijgen.
Want als ik lees twee kippenbouten en nog wat extra, dan is dat best flink.
Toby weegt rond de 27 kilo en eet maar 1,5 kippenbout en dan verder weinig extra's, hooguit 1 kippenlevertje en een boterhammetje of wat groente.
Misschien, zoals de anderen ook aangeven, moet je iets minder voeren?
Ik heb zelf gelukkig twee veelvraatjes, maar dat is ook onhandig, want het is enig om ze van alles te voeren, terwijl ze dan teveel krijgen.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
In memoriam Yentie en Toby
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
- Aantal honden: 1
Gol loopt hier soms ook te mutsen met haar eten. Ik probeer maar wat strenger te worden, ik bied het haar een paar keer aan en anders vreet ze maar niet. Soms helpt het om een onderdeel (nu sardines bv bij gol) een tijdje (paar weken) niet aan te bieden, na die paar weken eet ze het dan weer alsof het haar lievelingskostje is 
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
- Aantal honden: 2
Mijn stafforddame die normaal alles, maar dan ook echt alles eet had vorig jaar ineens een periode dat ze niet wilde. Dan dit niet, dan dat weer niet.
Ik liet haar gewoon vasten tot ze het at. En daarna dat ook een paar weken niet meer geven
Ik vind dwingen niets, maar soms moet je wel anders eten ze straks niets.
Als ze na +- 4 dagen eten het nog niet wilde ging ik haar een beetje voeren.
Ik liet haar gewoon vasten tot ze het at. En daarna dat ook een paar weken niet meer geven
Ik vind dwingen niets, maar soms moet je wel anders eten ze straks niets.
Als ze na +- 4 dagen eten het nog niet wilde ging ik haar een beetje voeren.
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Mutsen met eten (en iets medisch is uitgesloten) zou bij mij ook leiden tot minder voeren. Heb dat al eens meegemaakt met Silka. Ik maakte haar maaltijden blijkbaar zo groot dat ze alleen de lekkerste hapjes opat (wel de pens, maar niet het konijnenkarkasje bijvoorbeeld).
Inmiddels krijgt ze minder en gaat de bak schoon op.
Over 1 of 2 keer eten geven: toen ik nog twee maaltijden gaf werd er meer gezeurd om eten. Met één maaltijd (die ik steeds op een ander tijdstip van de dag geef) is dat over.
Inmiddels krijgt ze minder en gaat de bak schoon op.
Over 1 of 2 keer eten geven: toen ik nog twee maaltijden gaf werd er meer gezeurd om eten. Met één maaltijd (die ik steeds op een ander tijdstip van de dag geef) is dat over.
- Sjalot
- Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
- Contacteer:
-
mwillow
Als je de 2% richtlijn aanhoudt voor een gemiddelde barfhond, dan mag Laila voor haar 20 kilo 400 gram per dag en James voor zijn 25 kilo 500 gram per dag. Afhankelijk van sport en activiteit kun je dat opschroeven naar 3-4%. 3% (600 gram) voer je nu voor Laila, maar is dat echt nodig? Dat 'mutsen' is op zich al reden om je schema om te gooien. Met 1 maaltijd is de maag sneller en langdurig vol en treedt verzadiging in.
Dan moet je daarop aanpassen. Kijk naar je honden.
- wendy71
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ridgebacks!
- Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
- Contacteer:
Lola ging op een gegeven moment ook *pitsen* met het eten.
Net zoals bij Rami eette ze eerst het lekkere eruit en wat ze minder vond liet ze gewoon liggen.
Ik heb de porties kleiner gemaakt en nu eet ze weer alles.
Ook wild enzo, en daar is ze toch niet echt kapot van.
Ze kijkt me dan wel aan zo van
,moet ik dat écht eten?
Ja meisje, dat moet, anders krijg je niks.
Ik haal het eten ook weg als ik bemerk dat ze er te lang over doen, aan het treuzelen zijn.
Dan kom ik aan met mijn plastic zakje en dan weet ze niet hoe vlug ze aan het eten moet.
Geritsel van een plastic zak betekend: eten weghalen.
En idd gaan vasten, dat kan ook helpen met het beter eten.
Succes!
Net zoals bij Rami eette ze eerst het lekkere eruit en wat ze minder vond liet ze gewoon liggen.
Ik heb de porties kleiner gemaakt en nu eet ze weer alles.
Ook wild enzo, en daar is ze toch niet echt kapot van.
Ze kijkt me dan wel aan zo van
Ja meisje, dat moet, anders krijg je niks.
Ik haal het eten ook weg als ik bemerk dat ze er te lang over doen, aan het treuzelen zijn.
Dan kom ik aan met mijn plastic zakje en dan weet ze niet hoe vlug ze aan het eten moet.
Geritsel van een plastic zak betekend: eten weghalen.
En idd gaan vasten, dat kan ook helpen met het beter eten.
Succes!

Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
- Sjalot
- Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
- Contacteer:
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
als ik de 2-3 % richtlijn voor mijn jonge podencos aanhou ( worden in mei 2 ) dan blijven ze m.i. veels te mager,Smitthy weegt ca 20 kilo en krijgt minimaal een kilo per dag , Cy weegt ca 28 kilo en krijgt 1-1.5 kilo per dag, meestal eten ze het allemaal op en ze zijn nu prima op gewicht en nu is het dus ook niet erg als ze een dag minder of niet willen eten, geef ik ze minder omdat ik denk dat ze anders te dik worden, dan vallen ze binnen no time afSandraH schreef:Als je de 2% richtlijn aanhoudt voor een gemiddelde barfhond, dan mag Laila voor haar 20 kilo 400 gram per dag en James voor zijn 25 kilo 500 gram per dag. Afhankelijk van sport en activiteit kun je dat opschroeven naar 3-4%. 3% (600 gram) voer je nu voor Laila, maar is dat echt nodig? Dat 'mutsen' is op zich al reden om je schema om te gooien. Met 1 maaltijd is de maag sneller en langdurig vol en treedt verzadiging in.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
en als je dat aan een labrador (ik noem maar een dwarsstraat) geeft komt hij aanPodenji schreef:als ik de 2-3 % richtlijn voor mijn jonge podencos aanhou ( worden in mei 2 ) dan blijven ze m.i. veels te mager,Smitthy weegt ca 20 kilo en krijgt minimaal een kilo per dag , Cy weegt ca 28 kilo en krijgt 1-1.5 kilo per dag, meestal eten ze het allemaal op en ze zijn nu prima op gewicht en nu is het dus ook niet erg als ze een dag minder of niet willen eten, geef ik ze minder omdat ik denk dat ze anders te dik worden, dan vallen ze binnen no time afSandraH schreef:Als je de 2% richtlijn aanhoudt voor een gemiddelde barfhond, dan mag Laila voor haar 20 kilo 400 gram per dag en James voor zijn 25 kilo 500 gram per dag. Afhankelijk van sport en activiteit kun je dat opschroeven naar 3-4%. 3% (600 gram) voer je nu voor Laila, maar is dat echt nodig? Dat 'mutsen' is op zich al reden om je schema om te gooien. Met 1 maaltijd is de maag sneller en langdurig vol en treedt verzadiging in.

- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
dat weet ikHutsje schreef: en als je dat aan een labrador (ik noem maar een dwarsstraat) geeft komt hij aan. vandaar dat het een richtlijn is voor de gemiddelde barfhond
. lijkt me nu niet dat jouw honden een gemiddelde energiebehoefte hebben, vandaar dat ook altijd geadviseerd wordt op het oog te voeren, sandra zegt het ook nog in haar post, kijk naar je honden. hier daarom dus 1 hond die 1% krijgt en het andere uiterste zit op 4%
.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
-
mwillow
Exact, bedankt Jessica....dan haal ik mijn eerdere post er maar weer even bij:Hutsje schreef:en als je dat aan een labrador (ik noem maar een dwarsstraat) geeft komt hij aanPodenji schreef:als ik de 2-3 % richtlijn voor mijn jonge podencos aanhou ( worden in mei 2 ) dan blijven ze m.i. veels te mager,Smitthy weegt ca 20 kilo en krijgt minimaal een kilo per dag , Cy weegt ca 28 kilo en krijgt 1-1.5 kilo per dag, meestal eten ze het allemaal op en ze zijn nu prima op gewicht en nu is het dus ook niet erg als ze een dag minder of niet willen eten, geef ik ze minder omdat ik denk dat ze anders te dik worden, dan vallen ze binnen no time afSandraH schreef:Als je de 2% richtlijn aanhoudt voor een gemiddelde barfhond, dan mag Laila voor haar 20 kilo 400 gram per dag en James voor zijn 25 kilo 500 gram per dag. Afhankelijk van sport en activiteit kun je dat opschroeven naar 3-4%. 3% (600 gram) voer je nu voor Laila, maar is dat echt nodig? Dat 'mutsen' is op zich al reden om je schema om te gooien. Met 1 maaltijd is de maag sneller en langdurig vol en treedt verzadiging in.
Dan moet je daarop aanpassen. Kijk naar je honden.. vandaar dat het een richtlijn is voor de gemiddelde barfhond
. lijkt me nu niet dat jouw honden een gemiddelde energiebehoefte hebben, vandaar dat ook altijd geadviseerd wordt op het oog te voeren, sandra zegt het ook nog in haar post, kijk naar je honden. hier daarom dus 1 hond die 1% krijgt en het andere uiterste zit op 4%
.
Voer op het oog en naar behoefte...dat doe ik al een tijdje en zo weet ik dat naar de winter toe mijn honden meer nodig hebben en dat vanaf april/mei af gaat nemen tot wel 1-1,5% van hun totaalgewicht in de zomer. Als je ziet dat er verzadiging optreedt, dan kan je of nog minder voeren per dag of kiezen voor 1 of 2 vastendagen in de week of om de dag voeren. 1 of 2 vastendagen per week werkt voor mijn honden dan weer perfect.
Mutsen met eten betekent dat je of teveel voert en dat kan je oplossen door de eerdere adviezen die al zijn gegeven. Het is zonde dat ze door luiheid terug vallen op KVV, omdat dat zo lekker weg slobbert.
-
mwillow
Ruim boven het gemiddelde voeren als beginnende barfhond die ineens aan het mutsen is, kan beter terug gaan naar de gemiddelde 2%....zonder KVV en van daaruit verder opbouwen naar evt. meer %.Podenji schreef:dat weet ikHutsje schreef: en als je dat aan een labrador (ik noem maar een dwarsstraat) geeft komt hij aan. vandaar dat het een richtlijn is voor de gemiddelde barfhond
.
ik gaf het alleen maar aan als voorbeeld dat sommige honden ver bóven de richtlijn uitkomen
Eetlust wat ineens verdwijnt, is meestal een gevolg van overvoeren...
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Kai heeft dat in het begin gehad, dan nam ik zijn eten weg en kreeg hij die dag niets. In het begin met veel gal braken tot gevolg, maar was maar van korte duur. De volgende dag gaf ik dan gewoon zijn portie van die dag plus hetgeen van de dag vantevoren. Hetgeen hij dan niet moest was dan meestal ook iets wat hij niet graag at zoals orgaan. Ik maalde het dan onder het spiervlees van de volgende dag, ik had dus ook mijn menu zo aangepast dat iets wat hij niet graag at altijd de volgende dag werd opgevolgd door iets wat hij wel graag at. Het malen zorgde ervoor dat hij niet het lekkerste eruit kon nemen en de smaak van orgaan toch gewoon werd.
Kai lust nog altijd niet graag orgaan, gisteren heb ik hem pens met orgaan gegeven, gewoon orgaan in zijn geheel. Hij at eerst de pens op en ik dacht van tja hij moet het weer niet, maar dan heb ik hem even laten doen en toen heeft hij mooi zijn orgaan ook op gegeten.
Kai heeft van pups af aan problemen met galbraken, hij braakte elke morgend gal, nu met overschakelen op 1 maaltijd per dag 's avonds is dat helemaal opgelost. In het begin bij de overschakeling braakte hij wel enorm nog overdag, maar dat is ook nu voorbij. Hij krijgt rond 20-22u zijn eten. En ook krijgt hij elke dag vlak voor het slapengaan (is dan rond 23u-24u) een beetje kefir en een blokje schapenvet. Dat zorgt ervoor dat hij s' morgens niet meer gal braakt en overdag ook niet.
Misschien ook een tip voor James de kefir en schapenvetblokje voor het slapengaan?
Kai lust nog altijd niet graag orgaan, gisteren heb ik hem pens met orgaan gegeven, gewoon orgaan in zijn geheel. Hij at eerst de pens op en ik dacht van tja hij moet het weer niet, maar dan heb ik hem even laten doen en toen heeft hij mooi zijn orgaan ook op gegeten.
Kai heeft van pups af aan problemen met galbraken, hij braakte elke morgend gal, nu met overschakelen op 1 maaltijd per dag 's avonds is dat helemaal opgelost. In het begin bij de overschakeling braakte hij wel enorm nog overdag, maar dat is ook nu voorbij. Hij krijgt rond 20-22u zijn eten. En ook krijgt hij elke dag vlak voor het slapengaan (is dan rond 23u-24u) een beetje kefir en een blokje schapenvet. Dat zorgt ervoor dat hij s' morgens niet meer gal braakt en overdag ook niet.