Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoeveel metacam
Moderator: moderatorteam
-
Essy
Hoeveel metacam
Joep heeft sinds gisteren Metacam. Hij is 8 en heeft HD. Zijn slechtste heup begint hij een beetje te ontzien en na het liggen is hij in het begin wat stijvig. Hij is echter wel heel fit en geeft niet echt pijn aan.
Hij kan wel pijn hebben en hij is ook wat afgevallen. Van 56 naar 52 kg.
Nu krijgt hij Mectacom voor 50 kg (staat op het spuitje). Is dat niet onnodig veel? Zeker omdat hij al zo dun is, ben ik bang dat hij nog minder eetlust krijgt. En ik denk dat wanneer het aantal kg op het spuitje de maximale dagdosis is, dit waarschijnijk op dit moment nog niet nodig is. Ik was er zelf niet bij bij de DA, dus ik weet niet precies waarom hij die dosis heeft gekregen.
Hij kan wel pijn hebben en hij is ook wat afgevallen. Van 56 naar 52 kg.
Nu krijgt hij Mectacom voor 50 kg (staat op het spuitje). Is dat niet onnodig veel? Zeker omdat hij al zo dun is, ben ik bang dat hij nog minder eetlust krijgt. En ik denk dat wanneer het aantal kg op het spuitje de maximale dagdosis is, dit waarschijnijk op dit moment nog niet nodig is. Ik was er zelf niet bij bij de DA, dus ik weet niet precies waarom hij die dosis heeft gekregen.
- JML
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Re: Hoeveel metacam
Ik was er ook niet bijEssy schreef:Ik was er zelf niet bij bij de DA, dus ik weet niet precies waarom hij die dosis heeft gekregen.
Waarom bel je niet even naar de DA. Het is maar een korte vraag.
Of anders bel je maandag.
-
Essy
Re: Hoeveel metacam
Ik moet maandag met Gijs terug (knobbeltje aan zijn poot), dan zal ik het gelijk vragen. Maar omdat ik nog nooit een hond op metacam heb gehad, vroeg ik me af of het gewicht op het spuitje gelijk de maximale dagdosis is.JML schreef:Ik was er ook niet bijEssy schreef:Ik was er zelf niet bij bij de DA, dus ik weet niet precies waarom hij die dosis heeft gekregen.![]()
Waarom bel je niet even naar de DA. Het is maar een korte vraag.
Of anders bel je maandag.
- Esther 1
- Zeer actief
Heb ik met mijn vorige hond Senne ook gehad, eerst de volledige maximale dagdosering gegeven en toen ze minder pijn daardoor kreeg ben ik de dosering wat gaan verlagen.
Senne at door de pijn juist helemaal niet en met de Flexicam ging ze weer beter eten.
Beterschap met Joep en hopelijk is het knobbeltje van Gijs niets ernstigs
Senne at door de pijn juist helemaal niet en met de Flexicam ging ze weer beter eten.
Beterschap met Joep en hopelijk is het knobbeltje van Gijs niets ernstigs
Geluk is houden van wat je doet en doen waar je van houdt.
Nala & Senne voor altijd op dat speciale plekje.

- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Nika heeft een periode lang dagelijks metacam gehad.
Eerst de volledige dagdosis en dat ben ik gewoon af gaan bouwen. Ging het slechter kreeg ze wat meer, ging het goed kreeg ze wat minder.
Eerst de volledige dagdosis en dat ben ik gewoon af gaan bouwen. Ging het slechter kreeg ze wat meer, ging het goed kreeg ze wat minder.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
-
Essy
Joep woont niet bij mij maar al drie jaar bij mijn ex-vriend (hij was van ons samen maar Joep vond Isis zo vreselijk, dat hij liever bij zijn 'papa' bleef). Ik ben Joep zijn vaste oppas. Vandaar dat ik er niet bij was bij de DA. Hij krijgt nu de dosis die bij zijn gewicht op het spuitje staat.ranetje schreef:Volgens mij is de gewichtsaanduiding op het spuitje de normale dosering.
Ik zie niet in waarom je dat niet zou durven geven als je maandag al naar de DA gaat voor Gijs?
Zonder pijn eten ze beter dan met pijn, dus wat dat betreft zou ik al helemaal niet aarzelen.
Ik zal maandag vragen of het de bedoeling is dat het straks lager kan of niet.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Essy schreef:Joep woont niet bij mij maar al drie jaar bij mijn ex-vriend (hij was van ons samen maar Joep vond Isis zo vreselijk, dat hij liever bij zijn 'papa' bleef). Ik ben Joep zijn vaste oppas. Vandaar dat ik er niet bij was bij de DA. Hij krijgt nu de dosis die bij zijn gewicht op het spuitje staat.ranetje schreef:Volgens mij is de gewichtsaanduiding op het spuitje de normale dosering.
Ik zie niet in waarom je dat niet zou durven geven als je maandag al naar de DA gaat voor Gijs?
Zonder pijn eten ze beter dan met pijn, dus wat dat betreft zou ik al helemaal niet aarzelen.
Ik zal maandag vragen of het de bedoeling is dat het straks lager kan of niet.
Leven zonder pijn lijkt me het belangrijkste
-
Fin
- Zeer actief
Mijn DA geeft als advies om liever om de dag een dosis Metacam te geven, en dan liever een hogere dosis, dan elke dag een lagere dosis. Het middel schijnt dan effectiever te werken.
Naar alle ws zul je maandag ook te horen krijgen dat je kunt gaan afbouwen tot een lagere dosis en dan om de andere dag. Aidan weegt 42-44 kilo en krijgt een dosis voor 25 kilo. En dat is alleen tijdens een wat slechtere periode.
Een probleem met constant op een hoge dosis zitten met dit middel is dat het minder effectief kan worden, de lever wordt dan steeds beter in het afbreken van de stof. Dat heb ik bij Aidan een paar jaar terug gehad, sindsdien hou ik het goed in de gaten.
Naar alle ws zul je maandag ook te horen krijgen dat je kunt gaan afbouwen tot een lagere dosis en dan om de andere dag. Aidan weegt 42-44 kilo en krijgt een dosis voor 25 kilo. En dat is alleen tijdens een wat slechtere periode.
Een probleem met constant op een hoge dosis zitten met dit middel is dat het minder effectief kan worden, de lever wordt dan steeds beter in het afbreken van de stof. Dat heb ik bij Aidan een paar jaar terug gehad, sindsdien hou ik het goed in de gaten.
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Aantal honden: 3
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Het is soms even zoeken, tenminste, als ik naar hier thuis kijk.
Spike krijgt ook regelmatig metacam. Hij reageert er ontzettend goed op. Hij krijgt de helft van wat hij mag en het werkt bij hem.
Zo ook Kelly, die had het pas ook nodig. Ze kreeg ook niet de volle dosis en het werkte ook super.
Daisy kan ik een dosis voor een olifant geven en dan nog reageert ze er niet op. (niet geprobeerd hoor
)
Spike krijgt ook regelmatig metacam. Hij reageert er ontzettend goed op. Hij krijgt de helft van wat hij mag en het werkt bij hem.
Zo ook Kelly, die had het pas ook nodig. Ze kreeg ook niet de volle dosis en het werkte ook super.
Daisy kan ik een dosis voor een olifant geven en dan nog reageert ze er niet op. (niet geprobeerd hoor
- Esther 1
- Zeer actief
BTW ik heb op een gegeven moment Flexicam gekocht bij de da dit is een heel stuk goedkoper dan Metacam en verder precies hetzelfde. Mijn da verkoopt de Metacam zelfs niet meer alleen nog de Flexicam vanwege de lagere prijs
Met Senne keek ik ook altijd hoe het ging met haar, had ze veel pijn dan kreeg ze een hoge dosering en bij minder pijn een lagere dosering. Ik wilde absoluut niet dat ze pijn had, ze heeft het heel wat jaartjes geslikt
Met Senne keek ik ook altijd hoe het ging met haar, had ze veel pijn dan kreeg ze een hoge dosering en bij minder pijn een lagere dosering. Ik wilde absoluut niet dat ze pijn had, ze heeft het heel wat jaartjes geslikt

- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Aantal honden: 3
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik dacht dat je bij Metacam altijd moest beginnen met de maximale dosis, en daarna kan je naar een lagere onderhoudsdosis. Het is me ooit uitgelegd toen Jack metacam kreeg, maar het werkt niet net zoals een 'aspirientje', zeg maar.
Bij een hond van 8 met HD en duidelijke problemen zou ik trouwens niet meer gaan proberen de pijnstilling af te bouwen als hij eenmaal op een onderhoudsdosis zit. Ik zou dus vanaf nu gewoon dagelijks pijnstilling blijven geven en niet afbouwen als het beter lijkt te gaan.
Bij een hond van 8 met HD en duidelijke problemen zou ik trouwens niet meer gaan proberen de pijnstilling af te bouwen als hij eenmaal op een onderhoudsdosis zit. Ik zou dus vanaf nu gewoon dagelijks pijnstilling blijven geven en niet afbouwen als het beter lijkt te gaan.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Esther 1
- Zeer actief
Hanneke2 schreef:Ik dacht dat je bij Metacam altijd moest beginnen met de maximale dosis, en daarna kan je naar een lagere onderhoudsdosis. Het is me ooit uitgelegd toen Jack metacam kreeg, maar het werkt niet net zoals een 'aspirientje', zeg maar.
Klopt zo heb ik het althans ook uitgelegd gekregen destijds![]()
Senne heeft het destijds op haar 4e gekregen t/m haar (net) 7e het is niet alleen een pijnstiller maar ook een ontstekingsremmer
Zou ik ook niet meer doen of hij moet in eens zo goed gaan dat je het wel dagelijks blijft geven maar dan wat lagere dosering, dat kon ik in de zomermaanden soms doen, maar als Senne het een aantal dagen niet kreeg dan begon de pijn vandaar dat ik dagelijks doseerde bij haar
Het ziet er een beetje raar uit met de teks :N: maar het rode is mijn teks en is niet schreeuwerig bedoeld
Ik was trouwens altijd erg te spreken over deze pijnbestrijding en ontstekingsremmer

-
jacq1970
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb standaart metacam in huis voor Samara , zij heeft een kapot gewricht (spanje gebeurt) en daarin zit artrose... gelukkig geeft ze er al lang geen last van maar door overbelasting, verzwikking kan ze plots op 3 poten staan...ik doe de eerste 3/4 dagen de volledige dosis en daarna bouw ik langzaam af naar een dosis waarin ze ook goed blijft lopen en daar hou ik dan een week of 3 vol en dan bouw ik af naar nul...ik doe daar overigens wel lang over...elke week een beetje minder.
Als ik ga merken dat ze constant nodig zou hebebn zou ik een dosis proberen tevinden waar ze het goed op doet en dat blijven geven....
Maar dat moet je maar aan de da vragen hoe dat bij Joep dan moet.
Als ik ga merken dat ze constant nodig zou hebebn zou ik een dosis proberen tevinden waar ze het goed op doet en dat blijven geven....
Maar dat moet je maar aan de da vragen hoe dat bij Joep dan moet.
- Niek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bink en Puck
1 x Border Collie
1 x Border Terrier
Altijd in gedachten:
Max (13 jaar) 16-9-2005
Bob (13 jaar) 12-9-2011
Beau(15,5 jaar) 13-9-2011 - Aantal honden: 2
Bij mij is de Flexicam ook alweer vervangen:Esther 1 schreef:BTW ik heb op een gegeven moment Flexicam gekocht bij de da dit is een heel stuk goedkoper dan Metacam en verder precies hetzelfde. Mijn da verkoopt de Metacam zelfs niet meer alleen nog de Flexicam vanwege de lagere prijs
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=159965
Dat is wel een heel groot verschil met Metacam.....de helft goedkoper dus!
-
Essy
Met Joep gaat het inmiddels weer super. Hij moest inderdaad op de normale dosis beginnen en krijgt nu voor 20kg (daar doet hij het uitstekend op) en glucosamine van het Kruidvat. Daar schijnt tegenwoordig ook duivelsklauw in te zitten (dat gebruik ik zelf ook van Arkopharma).
Joep loopt weer als een kievit, neemt s'avonds weer een sliding (houten vloer) om op bed te springen als hij wil gaan slapen
Hij eet trouwens ook weer super. Hij heeft dus blijkbaar inderdaad slechter gegeten omdat hij zich niet goed voelde.
Joep loopt weer als een kievit, neemt s'avonds weer een sliding (houten vloer) om op bed te springen als hij wil gaan slapen
Hij eet trouwens ook weer super. Hij heeft dus blijkbaar inderdaad slechter gegeten omdat hij zich niet goed voelde.