Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe gaat dat met een kauwbot als je ze aan je hond geeft?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

wheatylot

Hoe gaat dat met een kauwbot als je ze aan je hond geeft?

Ongelezen bericht door wheatylot »

Misschien wel weer een hele rare vraag, maar ik kan het zelf niet zien bij mijn hond en vraag het me toch af :mrgreen:

Als ik mijn hond zo'n kauwbot geef (zie foto hieronder), gaat hij eerst de hele tijd op 1 stukje kauwen zodat het zacht wordt. Maar wat gebeurt er daarna? Wordt het steeds zachter en krijgt hij er met kauwen steeds hele kleine stukjes af? Of als het zacht genoeg is, scheurt hij dan het zachte stuk eraf en gaat daar eerst op kauwen en slikt het door?
Ik heeb geen idee! Het lijkt mij dat het soort spul (dit is 100% onderhuidsbindweefsel van runderhuiden) er vanaf hangt hoe het wordt gegeten.

Misschien heeft niemand een antwoord... maar dan heb ik het toch gevraagd :mrgreen:
Afbeelding
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joera »

Ja mijne gaat inderdaad ook kauwen tot het zacht genoeg is en scheurt het daarna af. Meestal is het heel erg kauwgomachtig, het komt dan ook vaak voor dat zn neus of zelfs zn poten helemaal onder de plaksel zitten. Bah. :mrgreen:
Afbeelding
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragyo »

het wordt net kauwgom ja. Kiba was laatst 's nachts met zo'n kauwbot stiekem op de bank gekropen... je wil niet weten hoe die er nu uitziet :N:
gemengd met speeksel wordt het net een soort behangplaksel, dringt lekker in de stof door :roll:
Afbeelding
Kijk hier voor kettinghangertjes met foto van je hond!
dretje
Zeer actief

Ongelezen bericht door dretje »

hier is zo'n ding zo "op" ....weg.....opgegeten
het allerlaatste stukje gooi ik altijd weg omdat ik het idee heb dat hij daar zowat in stikt

en het is idd niet echt fijn spul om mijn zwarte stoffen bank bah
JML
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door JML »

Deze krijgen ze hier niet meer. Jut en Jul hier, werken zo'n ding met een noodvaart naar binnen. Daarbij slikken ze ook hele stukken gewoon door als dat zo uitkomt.

Dan geef ik het voor vulling, nou ze hebben genoeg te eten. Bezig zijn ze er in elk geval niet mee.
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragyo »

JML schreef:Deze krijgen ze hier niet meer. Jut en Jul hier, werken zo'n ding met een noodvaart naar binnen. Daarbij slikken ze ook hele stukken gewoon door als dat zo uitkomt.

Dan geef ik het voor vulling, nou ze hebben genoeg te eten. Bezig zijn ze er in elk geval niet mee.
o hier wel, zo'n grote kluif is echt wel goed voor 2-3 dagen knauwen. Ragyo moest ze vroeger niet, die doet nu alleen maar mee met kluiven omdat Kiba het ook doet :roll:
Afbeelding
Kijk hier voor kettinghangertjes met foto van je hond!
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sjaak-k »

dretje schreef:het allerlaatste stukje gooi ik altijd weg omdat ik het idee heb dat hij daar zowat in stikt
Wat denk je wat met de rest gebeurd, gaat ook in stukjes/stukken naar binnen. Ze kouwen tot ze het door kunnen slikken, bij Max zijn dat soms best grote stukken (vellen).

Achter gekomen nav een kotspartijtje omdat hij niet in de mand ging liggen in de auto...
wheatylot

Hmm, okee.
Tja, ik ben altijd een beetje bang dat als ze zo'n stuk inslikken zich zo snel kunnen verslikken :roll: Geef het ook liever niet eigenlijk!

Weet iemand van die kauwbotten die wel gewoon in stukjes eraf gaan? Ik gaf vroeger die van yarrah maar dat is bijna alleen maar graan en dus geen optie. Maar deze was wel heel fijn aangezien het niet zo'n kauwgum gehalte heeft en dus ook geen trekwerk is en er ook geen hele grote stukken worden doorgeslikt.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

wheatylot schreef:Hmm, okee.
Tja, ik ben altijd een beetje bang dat als ze zo'n stuk inslikken zich zo snel kunnen verslikken :roll: Geef het ook liever niet eigenlijk!

Weet iemand van die kauwbotten die wel gewoon in stukjes eraf gaan? Ik gaf vroeger die van yarrah maar dat is bijna alleen maar graan en dus geen optie. Maar deze was wel heel fijn aangezien het niet zo'n kauwgum gehalte heeft en dus ook geen trekwerk is en er ook geen hele grote stukken worden doorgeslikt.
Ja geperste pensbotten, ze gaan wel snel hier :mrgreen:
Hayley84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier

Ongelezen bericht door Hayley84 »

Gollum schreef:
wheatylot schreef:Hmm, okee.

Ja geperste pensbotten, ze gaan wel snel hier :mrgreen:
Daar is Rossi bijna in gestikt :evil:
Afbeelding
wheatylot

en is zo´n geperste pensbot ook goed voor de tanden?
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Je neemt zo'n kauwbot -grootste maat- en je neemt een Eva.
Je geeft Eva het kauwbot en terwijl je, je omdraait hoor je een krakend geluid.
Dat is Eva die 1/3 van het kauwbot afbijt.
Voordat je de andere twee honden een kluifje (een stuk kleiner en zachter) gegeven hebt, heeft Eva het restant in tweeën gebeten.

Vijf minuten: hooguit....
En zo'n bot is weg :devil:

Ze heeft er verder nooit last van, verteerd het moeiteloos :19:
miko
Zeer actief

Ongelezen bericht door miko »

de enige kauwkluiven die niet van die vieze plakkerige kauwgom dingen worden zijn die van farmfood, als die zacht gekauwd zijn kan je ze in piepkleine stukjes uitelkaar plukken, dat wordt niet zo'n gore taaie zeemlap en ze geven ook nauwelijks vieze vlekken. Ik vind het de beste kluiven die ik tot nog toe aan m'n honden gegeven heb.
wheatylot

En die van farmfood, dat zijn dus niet van die boten die ze zacht moeten kauwen met kauwgum effect, en daarna in stukjes moeten afscheuren zodat ze hele stukken doorslikken?
De hond van onze buren krijgt van die pedigree dentastix, zo'n effect wil ik het liefste, maar dan niet van die troep gemaakt. Een bot dat gewoon te kauwen is, zonder scheuren en heel doorslikken enzo.
miko
Zeer actief

Ongelezen bericht door miko »

wheatylot schreef:En die van farmfood, dat zijn dus niet van die botten die ze zacht moeten kauwen met kauwgum effect, en daarna in stukjes moeten afscheuren zodat ze hele stukken doorslikken?

ze moeten ze wel zacht kauwen, maar als ze nat/zacht zijn dan hebben die FF kluiven een heel andere structuur dan alle andere runderhuidkluiven.
het deel wat zachtgekauwd is wordt geen taaie witte plakkende rubberachtige troep. Als je zo'n zachtgekauwd stuk in je hand neemt kan je het in piepkleine stukjes uitelkaar trekken, eenmaal gekauwd is het ook veel droger, niet zo'n natte zooi. Wat zacht gekauwd is valt eigenlijk gewoon uitelkaar in kleine stukjes..
ik weet niet wat er zo anders is aan die FF kluiven, maar anders zijn ze, en dan in het positieve.
Geef je hond er gewoon 1 dan zie je wat ik bedoel.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

hier kauwt Ruby tot het helemaal zacht is en dan eet Happy het op ondertussen begint Ruby aan het volgende kluifje wat een teamwork he
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”