Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zitten op afstand.

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Zitten op afstand.

Ongelezen bericht door Moos »

Vammiddag liep ik met de hondjes in de polder aan de flexi, en toen bedacht ik me dat het toch wel verdraaid handig zou zijn als Vera op afstand direct zou kunnen gaan zitten als ik "zit" zeg.
Want ook al zit ze aan de flexi, als er een auto langs komt sjeezen, of een wielrenner, roep ik haar nu elke keer bij me zodat ik niet aan die flex hoef te gaan sjorren stel dat ze opeens een flinke afwijking richting auto/wielrenner zou maken....
Zou ze nu op afstand gewoon betrouwbaar kunnen gaan zitten is dat veel makkelijker, want dat bij me roepen moet ik ruim op tijd doen anders loopt ze alsnog bijna onder die wielrenner terwijl ze braaf naar me toe komt :N:

In losloopgebied had ik laatst ook een keertje dat een moutainbiker langs kwam zoeven net op het moment dat Vera naar mij toe aan het rennen was. Dat was dus bijna Vera onder die moutainbiker :N: (die gelukkig zelf ook anticipeerde en haar zag aankomen), want ik kon haar niet op afstand laten stoppen met naar mij toe komen.

Kortom, ik wil dat ze leert zitten op afstand als ik dat roep. Nu ben ik daar vanmiddag maar meteen mee begonnen, en ze doet het eigenlijk al best goed, maar ik merk dat er wel iets van verwarring is.
Normaal als ik namelijk "Vera" zeg, wil ik dat ze contact met mij komt zoeken. Dat heeft dus als gevolg dat zodra ze haar naam hoort ze richting mij komt hobbelen. Nu heb ik dan tijdens die hobbel "zit" geroepen, en dan gaat ze wel zitten heel braaf op een meter of 4 van me af, maar in eerste instantie komt ze dus meteen naar me toe gelopen zodra ze haar naam hoort.
Meteen "zit" roepen is ook weer te onduidelijk, want dan kan ik het net zo goed tegen Saar hebben, of tegen een wandelaar ofzo, weet zij veel :mrgreen:

Iemand tips, hoe je dat, duidelijk voor de hond, aanleert?
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Misschien is het duidelijk om wachten te leren? Dat gebruik ik bij Bram (woord is niet op training in gebruik, daar gebruik ik blijf). Wachten betekent dat hij op de plek moet blijven waar hij is. Wil ik dat hij ook nog gaat zitten, dan roep ik er 'zit' achteraan.

Maar dan nu hoe je het aanleert...oei da's lastig omdat ik nooit heb bedacht dat ik dit wilde leren, het is zo gegroeid. Misschien beginnen door haar stil te laten staan, zelf weg te lopen en dan terug te komen en te belonen. En dan het commando wachten eraan te koppelen. Als ze dat snapt de andere kant op lopen (zit ze dus met haar rug naar je toe) en het zo opbouwen. Ja zo valt het dus wel op dat ik het aanleren van oefeningen nooit zelf bedenk oeps :mrgreen:

Je hebt in de GG ook dat de honden gaan lopen en dat ze dan ineens moeten staan of zitten. Dat wordt aangeleerd met een target volgens mij. Maar dat gaat wel ver om buiten te doen in losloopgebied :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hm...

Ik heb gekozen voor een andere houding dan "zit" omdat ik graag een "noodstopcommando" wilde invoeren.
Nou wilde ik daarvoor het commando "down" gaan gebruiken wat eruit ziet als de (ik noem dat maar zo) "bordercollie-down" dus vanuit beweging plat op de grond. Precies voor de situaties die jij beschrijft.

Nou zeg ik met de regelmaat van de klok het woord "wacht" (bij oversteken met name, maar ook voordat hij zijn eten mag pakken bijvoorbeeld). Tristan reageert daarop en stop met lopen (is gebleken) ook als hij naar me toe komt lopen. Dus, ik kan ook ipv "down" kiezen voor wacht. Echter, hij blijft dan staan. Dat is goed op zich, maar voor het noodstopcommando heb ik liever dat hij gaat liggen en BLIJFT liggen totdat ik wat anders zeg.

Dus, ik ga verder met traingen van down. Hij kent dat al gedeeltelijk, maar hij vergist zich soms met "af". (Af is dus gewoon "ga liggen op je buik" terwijl "down" wil zegge "stort ter aarde vanuit lopen") (eh.. bij mij dus).
Ik ga er later ook een gebaar bij bedenken / gebruiken; een hoog opgestoken vuist, dus boven mijn hoofd, direct gevold door een opgestoken hand hoog boven mijn hoofd. Die opgestken hand staat voor "blijf" en DAT snapt hij al, al gebruik ik die tijdens de blijfoefeningen gewoon op "borsthoogte".

Tristan kan al redelijk "af" en we zijn dat aan het oefenen op verscillende terreinen, ook gewoon tijdens een rustige wandeling. Zonder (voor hem duidelijke reden) roep ik dan ineens Tristan wacht down en dat lukt gelukkig al heel vaak.
(Merlijn loopt niet los en voor hem is een noodstopcommando dus minder belangrijk... niet onbelangrijk, ik weet het, dus ook Merlijn gaat het leren al weet hij dat nog niet)

Om terug te komen op jouw vraag ;-)
kies een houding die jij wilt gebruiken als noodstopcommando en ga dat oefenen op korte afstand zonder afleiding. Dan afstand uitbouwen OF afleiding toevoegen.. .. althans, in 1 sessie werk je OF aan afstand OF aan afleiding en dat wissel je wel af. Train dus eerst binnen, dan in de tuin, dan op een rustige straat, een afgelegen weiland, een drukkere straat... kortom, daarna in ALLE omstandigheden.
Ga dan kijken of je kunt "arrangeren" dat er een fietser langskomt en geef je noodstopcommando. Misschien wil op een rustig moment een jogger of fietser wel meehelpen?

En zo dus in alle omstandigheden oefenen totdat hij het vlekkeloos beheerst.

Ik zou er ook wel een "blijf" bij oefenen.. het "gevaar" is namelijk niet altijd meteen geweken en de hond moet dus in de gekozen positie blijven totdat jij erbij bent of dat kunt opheffen met een "hier!!!" maar ook die moet dan vlekkeloos zijn, ook als hij de fietser of jogger of.... nog ziet ook al is die al verder weg.

Als ik Tristans naam zeg om hem te roepen, roep ik triiiiiiiiistan, redelijk hoog van toon (een "lokroep").
Als ik zijn naam kort zeg en hij kijkt al naar me, dan kan ik meteen verder met "wacht down". Dan klinkt zijn naam staccato, dwingender, korter.
Ik kan me voorstellen dat je met de naam Vera iets dergelijks kunt doen. Honden horen dat verschil heel goed hoor ;-)

poeh, heel verhaal geworden.. kun je er iets mee?

Suzanne
Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 12 apr 2009 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ik heb het geleerd met de combinatie van blijf en zit.
Gewoon zelf. Of het dé goede manier is? Het werkt.
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Misschien is het duidelijk om wachten te leren? Dat gebruik ik bij Bram (woord is niet op training in gebruik, daar gebruik ik blijf). Wachten betekent dat hij op de plek moet blijven waar hij is. Wil ik dat hij ook nog gaat zitten, dan roep ik er 'zit' achteraan.
Wachten zat inderdaad ook aan te denken, dat kent ze namelijk wel min of meer (nooit echt heel erg hard op getraind, vandaar de 'min of meer' :mrgreen: ), maar ik heb het idee dat de 'zit', voor nu iig, een nog betrouwbaarder commando is. Omdat je het toch wel vaak gebruikt heb ik het idee dat dat zo in dat koppie verankerd zit (en blijft zitten doordat je het dus in de dagelijkse omgang gebruikt), dat ze daar eigenlijk niet over gaan twijfelen zeg maar :wink:
Als ik meer ga trainen op wachten zal dat natuurlijk ook betrouwbaarder worden dan "min of meer" haha, maar toch denk ik dat die `zit` als vanzelf al net even steviger verankert zit. Maar welllicht is dat ook maar een rare hersenkronkel van mij hoor :mrgreen:
Maar dan nu hoe je het aanleert...oei da's lastig omdat ik nooit heb bedacht dat ik dit wilde leren, het is zo gegroeid. Misschien beginnen door haar stil te laten staan, zelf weg te lopen en dan terug te komen en te belonen. En dan het commando wachten eraan te koppelen. Als ze dat snapt de andere kant op lopen (zit ze dus met haar rug naar je toe) en het zo opbouwen. Ja zo valt het dus wel op dat ik het aanleren van oefeningen nooit zelf bedenk oeps :mrgreen:
Maar dat is voor haar al " blijf" :oeps: :wink: Ze kan overigens wel heel betrouwbaar ' blijf' op afstand, maar verder dan een metertje of 2 lukt dat niet op (dat ik dus " blij" roep terwijl ze op afstand is. Blijven terwijl ik wegloop kan ze tig meters). En eigenlijk wil ik die daar dan ook weer niet voor gaan gebruiken; lijkt me ook wat verwarrend?
Je hebt in de GG ook dat de honden gaan lopen en dat ze dan ineens moeten staan of zitten. Dat wordt aangeleerd met een target volgens mij. Maar dat gaat wel ver om buiten te doen in losloopgebied :wink:
Hahahaha, ja, ik zie me al rondlopen met iets van een taget steeds op zak. Opzich zou dat wel kunnen natuurlijk :idea: :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Moos op 12 apr 2009 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Moos schreef: Maar dat is voor haar al " blijf" :oeps: :wink:
Snap ik. Maar de truc is dat je haar uiteindelijk laat lopen en dan wacht zegt.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Ik heb geleerd dat je de naam niet moet koppelen aan hierkomen om dit te kunnen voorkomen :mrgreen:.
Misschien eerst leren dat je haar naam in verschillende situaties zegt en dat ze niet altijd hoeft te komen? Bijv. de blijf icm haar naam op een metertje afstand.
Ook zou je kunnen overwegen om helemaal geen naam te zeggen, maar ik weet niet of ze dan zou luisteren.
Moos
Zeer actief

Suzanne123 schreef:
Als ik Tristans naam zeg om hem te roepen, roep ik triiiiiiiiistan, redelijk hoog van toon (een "lokroep").
Als ik zijn naam kort zeg en hij kijkt al naar me, dan kan ik meteen verder met "wacht down". Dan klinkt zijn naam staccato, dwingender, korter.
Ik kan me voorstellen dat je met de naam Vera iets dergelijks kunt doen. Honden horen dat verschil heel goed hoor ;-)

poeh, heel verhaal geworden.. kun je er iets mee?

Suzanne

Nou dat handgebaar er meteen bijleren is zeker een goede :ok:

Vera komt al naar me toe gerend als ik alleen maar "Ve" zeg. Heel leuk gehoorzaam natuurlijk, maar net nu dan weer 'onhandig' :mrgreen:
Afbeelding
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Kaiou »

Misschien de naam en het commando als één woord achter elkaar roepen.
In plaats van eerst ´Vera´ roepen en dan ´zit´ een soort van ´Verazit´.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef: Maar dat is voor haar al " blijf" :oeps: :wink:
Snap ik. Maar de truc is dat je haar uiteindelijk laat lopen en dan wacht zegt.
Ja, snap ik ook :mrgreen: Maar ik weet niet zo goed hoe ik dat dan los moet koppelen van de 'blijf' :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Renske schreef:Ik heb geleerd dat je de naam niet moet koppelen aan hierkomen om dit te kunnen voorkomen :mrgreen:.
Misschien eerst leren dat je haar naam in verschillende situaties zegt en dat ze niet altijd hoeft te komen? Bijv. de blijf icm haar naam op een metertje afstand.
Ook zou je kunnen overwegen om helemaal geen naam te zeggen, maar ik weet niet of ze dan zou luisteren.
Ja, haha, ik weet inderdaad dat het idee officieel is dat je achter de naam het commando geeft, en dat kan dan ook 'kom' zijn.

Maar, en dat sluit meteen wel aan bij Kalou :wink:
Kaiou schreef:Misschien de naam en het commando als één woord achter elkaar roepen.
Vera komt dus al naar me toe als ik alleen maar "Ve" gezegd heb, of desnoods als ik alleen maar een geluid maak. Dat is natuurlijk heel knap eigenlijk, en ik beloon dat dus ook. Alleen in dit specifieke geval werkt het wat in mijn nadeel :mrgreen:

Ze zou dan natuurlijk eigenlijk moeten leren dat er 1 geluid is waarbij ik juist niet wil dat ze komt, maar dat ze gaat zitten wachten.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Het commando "Frenk" (weet hij veel dat dat zijn naam is :mrgreen:) betekent hier dat hij contact met mij moet zoeken door naar me te kijken. Soms komt hij dan ook wel aanhobbelen, maar dat is niet het doel van dat commando.
Het daadwerkelijk naar me toe komen probeer ik altijd aan een ander commando te koppelen, zoals "hier" of "kom voor" (bij de laatste moet hij niet alleen komen, maar ook nog eens voor me gaan zitten) of zelfs "naast" (is dus naast gaan zitten).
Afbeelding
Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ianthe »

Ik heb het hier geleerd aan Xena door gewoon wat voertjes in het rond te gooien tijdens een clickersessie en steeds als ze een voertje had gepakt en ze keek het commando 'zit' te geven. Meestal gaan ze dan direct op de plaats zitten en kan je daar voor clicken en het voertje weer weggooien.

- Ook de zit tijdens het volgen oefenen (die van G&G B) kan er voor zorgen dat het 'zit' commando er beter ingebakken wordt.

- Handgebaar er bij geven wil ook nog wel eens helpen.

- Misschien dat 'zit' tijdens het hierkomen ook nog wel een goede variatie hier op is.

Het belangrijkste is langzaam de afstand en het 'onverwachte' er in bouwen, gewoon steeds een stapje verder gaan: het 'zit' commando kan ten alle tijden, op alle afstanden, in alle omgevingen gegeven worden en het betekent dat ik moet gaan zitten en me niet meer verroer tot dat de baas er weer is.
Afbeelding
Kaiou
Zeer actief

Moos schreef:
Kaiou schreef:Misschien de naam en het commando als één woord achter elkaar roepen.
Vera komt dus al naar me toe als ik alleen maar "Ve" gezegd heb, of desnoods als ik alleen maar een geluid maak. Dat is natuurlijk heel knap eigenlijk, en ik beloon dat dus ook. Alleen in dit specifieke geval werkt het wat in mijn nadeel :mrgreen:

Ze zou dan natuurlijk eigenlijk moeten leren dat er 1 geluid is waarbij ik juist niet wil dat ze komt, maar dat ze gaat zitten wachten.
Misschien dan toch gewoon ZIT (een echte, duidelijke, dwingende ZIT) roepen zonder haar naam te noemen. Je zegt dan wel dat ze dan niet weet dat het tegen haar is, maar heb je het al wel geprobeerd? En eigenlijk maakt het toch ook niet uit of je het tegen Saar of tegen een wandelaar hebt.......hoe vaak komt dat nou voor :mrgreen: ? Als Vera maar gaat zitten wanneer jij ZIT roept. Beter dat ze een keer te veel gaat zitten als een keer te weinig :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Frenk schreef:Het commando "Frenk" (weet hij veel dat dat zijn naam is :mrgreen:) betekent hier dat hij contact met mij moet zoeken door naar me te kijken. Soms komt hij dan ook wel aanhobbelen, maar dat is niet het doel van dat commando.
Het daadwerkelijk naar me toe komen probeer ik altijd aan een ander commando te koppelen, zoals "hier" of "kom voor" (bij de laatste moet hij niet alleen komen, maar ook nog eens voor me gaan zitten) of zelfs "naast" (is dus naast gaan zitten).
Ja, hier is dat dus, eigenlijk als vanzelf, iets anders gegaan...
Vera komt op haar naam in elke toon, en ook op alles wat er maar op lijkt en uit mijn mond komt :N:
Ze kent ook "kom", maar dat heb ik dus bewaard voor als ik het echt af wil dwingen (bij bijvoorbeeld mensenpoep ofzo), en verder ben ik daar zeg maar zuinig op.

Ik kan haar dus wel in de hobbel laten zitten, maar zodra ze mij iets tot haar hoort richten komt ze 8 van de 10 keer al een metertje aangehobbeld voordat ik "zit" kan zeggen :wink: Die andere 2 keer reageert ze iets trager, dan zit er ergens een eend ofzo of een leuke hond, en dan kan ik haar wel ter plekke laten zitten. Maar ja, het is niet de bedoeling dat ze dat alleen kan met heel veel afleiding zodat ze niet eerst gaat hobbelen. Opzich ook wel weer knap, maar ook weer niet helemaal de bedoeling :smile:
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Je hebt een jachthond.... Leer haar de zitfluit aan?
Moos
Zeer actief

Kaiou schreef: Misschien dan toch gewoon ZIT (een echte, duidelijke, dwingende ZIT) roepen zonder haar naam te noemen. Je zegt dan wel dat ze dan niet weet dat het tegen haar is, maar heb je het al wel geprobeerd? En eigenlijk maakt het toch ook niet uit of je het tegen Saar of tegen een wandelaar hebt.......hoe vaak komt dat nou voor :mrgreen: ? Als Vera maar gaat zitten wanneer jij ZIT roept. Beter dat ze een keer te veel gaat zitten als een keer te weinig :wink:
Ik heb het alleen nog geprobeerd met een vriendelijke "zit". Het was ook nogal errug druk overal vandaag, dus om nou in die menigte eens uit te gaan testen of ze het wel zou doen op een brullende ZIT leek me niet echt wat :oeps: :mrgreen:
Maar eigenlijk, ik ben wel een zeikerd he? :mrgreen: , wil ik het zo graag zonder dat ik daarvoor opeens heel erg dwingend en streng moet gaan doen :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:Je hebt een jachthond.... Leer haar de zitfluit aan?
Je bent van de korte uitleg begrijp ik? :mrgreen:

Zitfluit heb ik ook even aan zitten denken inderdaad. Kan dat ook op een fluitje uit mijn mond, of moet ik daarvoor dan altijd met een fluitje op zak lopen?
En, hoe leer je die dan aan?
Volgens mij staat dat al wel ergens hier, maar waar :denken:
Afbeelding
Kaiou
Zeer actief

Moos schreef:
Kaiou schreef: Misschien dan toch gewoon ZIT (een echte, duidelijke, dwingende ZIT) roepen zonder haar naam te noemen. Je zegt dan wel dat ze dan niet weet dat het tegen haar is, maar heb je het al wel geprobeerd? En eigenlijk maakt het toch ook niet uit of je het tegen Saar of tegen een wandelaar hebt.......hoe vaak komt dat nou voor :mrgreen: ? Als Vera maar gaat zitten wanneer jij ZIT roept. Beter dat ze een keer te veel gaat zitten als een keer te weinig :wink:
Ik heb het alleen nog geprobeerd met een vriendelijke "zit". Het was ook nogal errug druk overal vandaag, dus om nou in die menigte eens uit te gaan testen of ze het wel zou doen op een brullende ZIT leek me niet echt wat :oeps: :mrgreen:
Maar eigenlijk, ik ben wel een zeikerd he? :mrgreen: , wil ik het zo graag zonder dat ik daarvoor opeens heel erg dwingend en streng moet gaan doen :wink:
Maar voor een kort, duidelijk commando hoef je echt niet te brullen hoor :wink:. Ik brul nooit, maar maak wel onderscheid in de intonatie van het commando.
Als iets echt moet (zoals in jouw geval een noodstop) komt het commando er heus heel duidelijk en dwingend uit, maar zonder te schreeuwen.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Kaiou schreef:
Maar voor een kort, duidelijk commando hoef je echt niet te brullen hoor :wink:. Ik brul nooit, maar maak wel onderscheid in de intonatie van het commando.
Als iets echt moet (zoals in jouw geval een noodstop) komt het commando er heus heel duidelijk en dwingend uit, maar zonder te schreeuwen.
Ik kan het weleens proberen morgen, of ze op een bepaalde toon toch wel meteen gaat zitten :wink:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Moos schreef:
Frenk schreef:Het commando "Frenk" (weet hij veel dat dat zijn naam is :mrgreen:) betekent hier dat hij contact met mij moet zoeken door naar me te kijken. Soms komt hij dan ook wel aanhobbelen, maar dat is niet het doel van dat commando.
Ja, hier is dat dus, eigenlijk als vanzelf, iets anders gegaan...
Vera komt op haar naam in elke toon, en ook op alles wat er maar op lijkt en uit mijn mond komt :N:
Ze is sowieso ontzettend op jou gefocust. Als je met je vingers knipt, dan komt ze vast ook :mrgreen:
Ze kent ook "kom", maar dat heb ik dus bewaard voor als ik het echt af wil dwingen (bij bijvoorbeeld mensenpoep ofzo), en verder ben ik daar zeg maar zuinig op.
Ja, dat snap ik hoor. Dat zou ik dan ook zo laten. Maar je hebt ook nog "hier" of "voor".

En stel dat je nou wel gewoon "zit" zou zeggen? (dus zonder haar naam te gebruiken?) Zou ze daar niet op reageren?
Ik kan haar dus wel in de hobbel laten zitten, maar zodra ze mij iets tot haar hoort richten komt ze 8 van de 10 keer al een metertje aangehobbeld voordat ik "zit" kan zeggen :wink: Die andere 2 keer reageert ze iets trager, dan zit er ergens een eend ofzo of een leuke hond, en dan kan ik haar wel ter plekke laten zitten. Maar ja, het is niet de bedoeling dat ze dat alleen kan met heel veel afleiding zodat ze niet eerst gaat hobbelen. Opzich ook wel weer knap, maar ook weer niet helemaal de bedoeling :smile:
Wij moeten het volgens mij straks ook leren in de gehoorzaamheidslessen, maar ik weet dus nog niet wat daar de methode is die gebruikt wordt :19:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Frenk schreef: Ze is sowieso ontzettend op jou gefocust. Als je met je vingers knipt, dan komt ze vast ook :mrgreen:
Ja hahahaahah, dus wat zit ik nou eigenlijk te zeiken dat mijn hond te snel komt he? :roll: :smile:
Ja, dat snap ik hoor. Dat zou ik dan ook zo laten. Maar je hebt ook nog "hier" of "voor".

En stel dat je nou wel gewoon "zit" zou zeggen? (dus zonder haar naam te gebruiken?) Zou ze daar niet op reageren?
Nou, dat heb ik dus wel geprobeerd, maar dan lijkt ze of opeens helemaal niet door te hebben dat het tegen haar is, of ze komt dus weer meteen naar me toe :N: :mrgreen:
Die eerste snap ik overigens ook wel, want als ik met de hondjes samen train zeg ik dus wel eerst de naam voordat ik het commando geef (maar dan staan ze dus al voor me), dus van daaruit heeft ze dan wel weer geleerd dat alleen "zit" helemaal niet naar haar gericht hoeft te zijn.
Waaom ze dan regelmatig na mijn "zit" gewoon naar me toekwam weet ik dan weer niet haha, zal wel zijn omdat ze dus nogal snel neigt te komen :roll: :mrgreen:
Wij moeten het volgens mij straks ook leren in de gehoorzaamheidslessen, maar ik weet dus nog niet wat daar de methode is die gebruikt wordt :19:
Ah, dus dan kom je weer even bij me terug? :mrgreen: :ok: :wink:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Moos schreef:
Rosita Compagner schreef:Je hebt een jachthond.... Leer haar de zitfluit aan?
Je bent van de korte uitleg begrijp ik? :mrgreen:

Zitfluit heb ik ook even aan zitten denken inderdaad. Kan dat ook op een fluitje uit mijn mond, of moet ik daarvoor dan altijd met een fluitje op zak lopen?
En, hoe leer je die dan aan?
Volgens mij staat dat al wel ergens hier, maar waar :denken:
Als je een fluitje gaat gebruiken moet je dus idd een fluitje bij je hebben :mrgreen:
Je kunt de "snoepjesgooimethode" gebruiken, of de hond aan een paaltje vastmaken als ze momenteel meteen naar je toekomt als je iets zegt.
Dan geef je het zit commando (mag ook gewoon "zit" zijn hoor) maar als je een nieuw commando gebruikt doe je eerst het nieuwe en dan het oude. Eventueel met gebaar als je dat nu ook gebruikt.
Daarna loop je naar de hond toe om te belonen.
Later moet ze dat ook los kunnen, en dan kun je leuk gaan varieren in de opvolging van het zit-op-afstand commando.
Als ze gemakkelijk gaat zitten is het mooi, maar veel honden blijven ook gewoon staan bij de zitfluit, wachtend op het vervolg :mrgreen:
Ik noem het dan ook liever de stopfluit :wink:
Het belangrijkst is een onmiddelijke opvolging van het stopsignaal, daar moet je op letten bij het opbouwen. De snelheid en aandacht voor jou is belangrijker dan de nette uitvoering. Vooral in het geval waarvoor jij het wilt gaan aanleren.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Moos
Zeer actief

Jaap* schreef:Als je een fluitje gaat gebruiken moet je dus idd een fluitje bij je hebben :mrgreen:
Ja, dat dacht ik al wel...En dan ken ik mezelf, dat ga ik dus vergeten regelmatig, die fluit :roll:
Je kunt de "snoepjesgooimethode" gebruiken, of de hond aan een paaltje vastmaken als ze momenteel meteen naar je toekomt als je iets zegt.
Dan geef je het zit commando (mag ook gewoon "zit" zijn hoor) maar als je een nieuw commando gebruikt doe je eerst het nieuwe en dan het oude. Eventueel met gebaar als je dat nu ook gebruikt.
Daarna loop je naar de hond toe om te belonen.
Later moet ze dat ook los kunnen, en dan kun je leuk gaan varieren in de opvolging van het zit-op-afstand commando.
Als ze gemakkelijk gaat zitten is het mooi, maar veel honden blijven ook gewoon staan bij de zitfluit, wachtend op het vervolg :mrgreen:
Ik noem het dan ook liever de stopfluit :wink:
Het belangrijkst is een onmiddelijke opvolging van het stopsignaal, daar moet je op letten bij het opbouwen. De snelheid en aandacht voor jou is belangrijker dan de nette uitvoering. Vooral in het geval waarvoor jij het wilt gaan aanleren.
Ohh dat gewoon vastmaken is slim zeg; zoo simpel en toch zo slim :mrgreen:
Zou ik dan gewoon "zit" kunnen gebruiken en er een handgebaar aan kunnen koppelen dan? (handgebaar kent ze nog niet).
Als ik dat toch ga oefenen kan ik er ook "af" van maken, ik lees wel meer dat mensen die liever gebruiken maar ik weet niet of dat 'nodig' is?
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Moos schreef:
Nou, dat heb ik dus wel geprobeerd, maar dan lijkt ze of opeens helemaal niet door te hebben dat het tegen haar is, of ze komt dus weer meteen naar me toe :N: :mrgreen:
Ehm. En als je nou fluit (dus niet op een fluitje, maar gewoon zelf) en dat wordt dan "kijk naar me, ik ga je een opdracht geven"... Zou dat kunnen? :19:
Ah, dus dan kom je weer even bij me terug? :mrgreen: :ok: :wink:
Kan nog ff duren hoor :N: :F:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Moos schreef:Als ik dat toch ga oefenen kan ik er ook "af" van maken, ik lees wel meer dat mensen die liever gebruiken maar ik weet niet of dat 'nodig' is?
Als commando kun je gebruiken wat je wilt natuurlijk, mits je geen jachttrainigsplannen hebt tenminste.
Voor jouw doel zou ik een positie kiezen waarin Vera zich op haar gemak voelt. Als ik Felix laat liggen bouwt hij spanning op "want dan zal er wel iets aan de hand zijn :mrgreen: "
Felix staat dus meestal, als ik dan wacht met het vervolg gaat hij wel zitten na een tijdje :mrgreen:
Moos
Zeer actief

Frenk schreef: Ehm. En als je nou fluit (dus niet op een fluitje, maar gewoon zelf) en dat wordt dan "kijk naar me, ik ga je een opdracht geven"... Zou dat kunnen? :19:
Ik durf het bijnaaaa niet te zeggen (ik zit hier nu hardop lachend achter de computer :smile: ), maar als ik fluit komt ze ook :N: :smile:

Die stopfluit is denk ik wel een hele goede eigenlijk; alleen ik ben zo'n type om dan juist als ik het nodig heb die fluit net even niet bij me te hebben :roll:
Kan nog ff duren hoor :N: :F:
:mrgreen:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Jaap* schreef:
Moos schreef:Als ik dat toch ga oefenen kan ik er ook "af" van maken, ik lees wel meer dat mensen die liever gebruiken maar ik weet niet of dat 'nodig' is?
Als commando kun je gebruiken wat je wilt natuurlijk, mits je geen jachttrainigsplannen hebt tenminste.
Voor jouw doel zou ik een positie kiezen waarin Vera zich op haar gemak voelt. Als ik Felix laat liggen bouwt hij spanning op "want dan zal er wel iets aan de hand zijn :mrgreen: "
Felix staat dus meestal, als ik dan wacht met het vervolg gaat hij wel zitten na een tijdje :mrgreen:
Zolang die auto er nog niet is, en dat kan nog wel even duren, heb ik (helaas) geen jachttrainingsplannen :wink:

Ik zal eens even na gaan denken wat Vera het prettigst vindt :wink: In principe gaat ze altijd wel heel relaxed liggen, maar zitten ook wel eigenlijk.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Moos schreef:alleen ik ben zo'n type om dan juist als ik het nodig heb die fluit net even niet bij me te hebben :roll:
Als je een geijkt fluitje kiest kun je altijd exact hetzelfde fluitje kopen :wink:
En als je er nu meteen een paar extra koopt doe je er één in elke jas en ook nog ééntje aan de riem ofzo :mrgreen:
Ze kosten geen drol. Fluitjes van acme bij de hondenwebshop bijvoorbeeld.
En als je dan toch een fluit kiest doe dan meteen de rolfluit, dan doe je het nog een béétje volgens de regels ook :wink:
Die kleine fluitjes zijn voor het hierkomen bedoeld.
Moos
Zeer actief

Jaap* schreef:
Moos schreef:alleen ik ben zo'n type om dan juist als ik het nodig heb die fluit net even niet bij me te hebben :roll:
Als je een geijkt fluitje kiest kun je altijd exact hetzelfde fluitje kopen :wink:
En als je er nu meteen een paar extra koopt doe je er één in elke jas en ook nog ééntje aan de riem ofzo :mrgreen:
Ze kosten geen drol. Fluitjes van acme bij de hondenwebshop bijvoorbeeld.
En als je dan toch een fluit kiest doe dan meteen de rolfluit, dan doe je het nog een béétje volgens de regels ook :wink:
Die kleine fluitjes zijn voor het hierkomen bedoeld.
Haha, dat is wel een goede inderdaad dan. Als ze geen drol kosten kan ik inderdaad overal wel zo'n fluitje laten slingeren :ok: :wink:

Ga eens even zoeken naar die fluitjes van acme.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”