Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond laten afvallen

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Knoeppie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beagle
Aantal honden: 1

Hond laten afvallen

Ongelezen bericht door Knoeppie »

Nee, niet Knoeppie, die is geen gram te zwaar :mrgreen:

Onze logeebeagle is te zwaar, véél te zwaar.
Hij is even hoog als Knoeppie maar ruim 6!! kilo zwaarder!
Een jaar geleden kwam hij al bij ons en was toen al te zwaar, hij woog toen 15.8 en is afgevallen tot 14.2 en was hiermee nog altijd te zwaar.
Ik denk dat hij maximaal 13 kilo mag wegen (Knoeppie weegt 12.5 - 13 maar is heel erg gespierd).

Momenteel weegt hij 18.4 en zijn vrouwtje zei vanmorgen toen ze hem kwam brengen dat het afvallen niet wil lukken.
Knoeppie was ook 4 kilo te zwaar en na een strenge afvalrace woog ze binnen een half jaar 12 kilo.
Wij zijn toen van 300 gram naar 50 gram brokken per dag gegaan en niets meer tussendoor.

Ik vrees dat het bij hem aan de tussendoortjes ligt maar dit word door zijn vrouwtje ontkent.
Ze heeft de laatste tijd wel wat minder tijd voor hem dus dat zal de reden zijn dat hij in een maand weer 1,5 kilo is aangekomen.
Wij vinden het zielig, hij hefet er duidelijk last van.
Van conditie is niet te spreken maar hij huppelt sinds een tijdje ook vreemd, wat hij eerder niet deed.

Ze wil graag advies hoe ze het het beste kan aanpakken want haar lukt het niet.
Knoeppie hebben we in het begin op een paar afgemeten lightbrokjes met spersiebonen gezet tegen de honger en die later weggelaten.
En natuurlijk meer beweging.
Is dit de beste manier? Voor ons wel maar wat zijn eventuele andere opties?
Groetjes Michaëla en Knoeppie

Afbeelding
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Maylala »

Wat sneu zeg. Gelukkig wil z'n baasje er wel iets aan doen, dat scheelt een heel end. Zo vaak hoor ik "Nee hoor, volgens de da issie perféct op gewicht", en dan zie je zo'n doodzielige labrador erbij die je sneller vooruit kunt rollen dan laten lopen. :jank:

Roos was ook wat spekkig geworden na een paar maandjes hier wonen :mrgreen: , die krijgt nu iets minder eten, iets meer beweging, en ipv hele frolicjes krijgt ze nu halve. :mrgreen: Volgens mij helpt dat wel wat, maar voor drastisch afvallen is het denk ik niet echt dé tactiek.
Afbeelding
Knoeppie
Zeer actief

Maylala schreef:Wat sneu zeg. Gelukkig wil z'n baasje er wel iets aan doen, dat scheelt een heel end. Zo vaak hoor ik "Nee hoor, volgens de da issie perféct op gewicht", en dan zie je zo'n doodzielige labrador erbij die je sneller vooruit kunt rollen dan laten lopen. :jank:

Roos was ook wat spekkig geworden na een paar maandjes hier wonen :mrgreen: , die krijgt nu iets minder eten, iets meer beweging, en ipv hele frolicjes krijgt ze nu halve. :mrgreen: Volgens mij helpt dat wel wat, maar voor drastisch afvallen is het denk ik niet echt dé tactiek.
Ik wel met Knoeppie destijds maar ik weet niet of het de beste is. Dat was trouwens op DA advies :wink:
Die zei gewoon terugzette op 50 gram en ik heb er de eerste weken voor mijn eigen gevoel spersiebonen bijgedaan omdat ze aan het janken van de honger was :jank: :mrgreen:
Ik ben nog dagelijks blij voor haar (en voor mezelf want ik vind het lelijk) en krijg nog wekelijks de vraag of het een jonge hond is omdat bijna alle beagles daarna vet worden.
Nee, ze is bijna 6,5 :mrgreen:

Afbeelding
Maylala
Zeer actief

Dat van die spercieboontjes hoor ik ook vaker, helpt dat echt? Denk alleen niet dat Roos dat blieft. :pffff: :mrgreen:

Ben het met je eens dat het echt veel fijner is voor een dier om lekker op gewicht te zijn, zeker een hond zo energiek als een Beagle hoort geen last van z'n lijf te hebben, imho.

Knoep's kontje ziet er trouwens lekker uit zegt Sjon. ;) :ok: :mrgreen:
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Volgens mij werkt het met de sperciebonen nog het beste, icm minder voer. Bij Lumi is momenteel ook een deel van het vlees vervangen door spercieboontjes en er wordt regelmatig met spercieboontjes getraind.
Knoeppie
Zeer actief

Maylala schreef:Dat van die spercieboontjes hoor ik ook vaker, helpt dat echt? Denk alleen niet dat Roos dat blieft. :pffff: :mrgreen:

Ben het met je eens dat het echt veel fijner is voor een dier om lekker op gewicht te zijn, zeker een hond zo energiek als een Beagle hoort geen last van z'n lijf te hebben, imho.

Knoep's kontje ziet er trouwens lekker uit zegt Sjon. ;) :ok: :mrgreen:
Sperciebonen voegen niets toe maar ze hebben er wat minder honger door.
Wel verse en even de kook er over.
Niet uit blik, die zijn te zout.

Knoeppie zegt: Thanx, ik werk er ook hard voor!

Afbeelding
Knoeppie
Zeer actief

Renske schreef:Volgens mij werkt het met de sperciebonen nog het beste, icm minder voer. Bij Lumi is momenteel ook een deel van het vlees vervangen door spercieboontjes en er wordt regelmatig met spercieboontjes getraind.
Knoeppie vindt de boontjes ook echt lekker...ok...eerlijk...ze vindt alles lekker :pffff:

Afbeelding
Maylala
Zeer actief

Knoeppie schreef:
Knoeppie vindt de boontjes ook echt lekker...ok...eerlijk...ze vindt alles lekker :pffff:
:smile:
Afbeelding
susan0101
Vaste gebruiker

Re: Hond laten afvallen

Ongelezen bericht door susan0101 »

Knoeppie schreef: Onze logeebeagle is te zwaar, véél te zwaar.
Een jaar geleden kwam hij al bij ons en was toen al te zwaar, hij woog toen 15.8 en is afgevallen tot 14.2 en was hiermee nog altijd te zwaar.
Ik denk dat hij maximaal 13 kilo mag wegen (Knoeppie weegt 12.5 - 13 maar is heel erg gespierd). Momenteel weegt hij 18.4 en zijn vrouwtje zei vanmorgen toen ze hem kwam brengen dat het afvallen niet wil lukken.
Knoeppie was ook 4 kilo te zwaar en na een strenge afvalrace woog ze binnen een half jaar 12 kilo. Wij zijn toen van 300 gram naar 50 gram brokken per dag gegaan en niets meer tussendoor.
Honden die te zwaar zijn hebben in het algemeen baat bij veel beweging (km's) en minder voeding.
http://www.dierenklinieklemmer.nl/page9 ... wicht.html

Succes.
Knoeppie
Zeer actief

Re: Hond laten afvallen

susan0101 schreef:
Knoeppie schreef: Onze logeebeagle is te zwaar, véél te zwaar.
Ik denk dat hij maximaal 13 kilo mag wegen (Knoeppie weegt 12.5 - 13 maar is heel erg gespierd). Momenteel weegt hij 18.4 en zijn vrouwtje zei vanmorgen toen ze hem kwam brengen dat het afvallen niet wil lukken.
Knoeppie was ook 4 kilo te zwaar en na een strenge afvalrace woog ze binnen een half jaar 12 kilo. Wij zijn toen van 300 gram naar 50 gram brokken per dag gegaan en niets meer tussendoor.
Honden die te zwaar zijn hebben in het algemeen baat bij veel beweging (km's) en minder voeding.
http://www.dierenklinieklemmer.nl/page9 ... wicht.html

Succes.
Net als mensen, dat begrijp ik want ik heb het bij mijn hond zo ook gedaan.
Mijn vraag is nu wat de beste manier van voeren is bij afvallen :wink:

Afbeelding
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

Eh ..... (ja sorry, ik heb een schildklier-fobie :wink: ) maar 1,5 kg in één maand tijd is best veel; als de hond echt niet wil afvallen ondanks dat er echt wat aan gedaan is/wordt (en zijn rare huppeltje) is het misschien slim om een keer bloed te laten prikken voor de schildklierwaardes.
Mijn vorige hond leefde zowat op sperciebonen en viel niets af, werd zelfs zwaarder en zwaarder en wij liepen heel wat kilometertjes ...... totdat dus bleek dat ze het aan de schildklier had.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Hier ook eens verse spercieboontjes gegeven. Niet omdat Frenk af moest vallen, maar gewoon als groenteaanvulling. Alleen werd hier keurig om de boontjes heen gegeten. :pffff: Die vond ik allemaal uitgekwat rondom zijn bak terug. :N:
Afbeelding
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

Mijn Golden Retriever is ook te zwaar. Toen ik in Februari bij de DA was voor Beau zijn jaarlijkse prik, hebben we Beau gewogen, Beau woog 45 kilo, volgens de DA mag Beau 40 kilio wegen, dus er moet 5 kilo af. De DA zei dat ik Beau een keer per dag een sperziebonen maaltijd moest geven, inplaats van een brokken maaltijd ik zei dat Beau geen sperziebonen lust, ( ik heb dat namelijk al geprobeert ) Nou zei de DA dan moet u bouillon over de sperziebonen doen van een bouillonblokje.
Dat heb ik dus geprobeert, en ja hoor, hij sloebert de bouillon lekker op, en de sperziebonen laat hij mooi liggen.
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Frenk schreef:Hier ook eens verse spercieboontjes gegeven. Niet omdat Frenk af moest vallen, maar gewoon als groenteaanvulling. Alleen werd hier keurig om de boontjes heen gegeten. :pffff: Die vond ik allemaal uitgekwat rondom zijn bak terug. :N:
Rare hond. :roll: Hier zijn ze dol op boontjes, en op de meeste groenten die ze als extra krijgen.

Terug OT: Beweging is het belangrijkst. Dus bewegen tot de max (mijn honden lopen op Jack zijn max, dat is iets te weinig voor Lilo, maar so be it), en schraal, op het oog, voeren.

Het is echt zo heel niet moeilijk. In de lente wil ik ribben zien, en Jack krijgt gewoon kleine beetjes (goed) voer, flink wat groenten erbij, en ook zat tussendoortjes, en ik zie al weer ribben.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Volgens mij moet je hem voer geven voor zijn ideale gewicht. Dus als hij 13 kg mag wegen, mag hij (20 gr per kg lichaamsgewicht=) 260 gram kvv per dag. Als hij kvv eet ;)
En geen tussendoortjes, op een enkel pensstaafje na.
Uiteraard genoeg beweging :wink:

Zo is Eebje in no time op haar goede gewicht gekomen toen ik haar net had.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Knoeppie
Zeer actief

Hanneke2 schreef:
Frenk schreef:Het is echt zo heel niet moeilijk.
Nee, dat vind ik ook niet.
Ik vraag me dan ook af of hij écht niets tussendoor krijgt :wink:

Als ik Knoeppie ook maar een paar brokjes/hapje KVV teveel geef dan zit er in een week een halve kilo aan.
Ze heeft enorme aanleg om dik te worden, net als onze logee waarschijnlijk :wink:

Afbeelding
Knoeppie
Zeer actief

tekkel schreef:Volgens mij moet je hem voer geven voor zijn ideale gewicht. Dus als hij 13 kg mag wegen, mag hij (20 gr per kg lichaamsgewicht=) 260 gram kvv per dag. Als hij kvv eet ;)

En hoe zit deze berekening met brokken dan?
Knoeppie krijgt met KVV 200 gram per dag (even gerekend en dat is dus iets meer dan 16 gram per kilo lichaamsgewicht.
Van brokken krijgt ze echter maar 100 gram FF per dag!

Afbeelding
TvanEmst
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie x Dobermann

Ongelezen bericht door TvanEmst »

Kan je niet gewoon duck dieet kopen en op het oog voeren? Wordt ze zwaarder, minder geven. Veel groentes en zo min mogelijk dikmakertjes. Desnoods belonen met een stukje groente of fruit? :mrgreen:
Afbeelding
Groetjes van Tess en een poot(je!) van Moos!
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Knoeppie schreef:
tekkel schreef:Volgens mij moet je hem voer geven voor zijn ideale gewicht. Dus als hij 13 kg mag wegen, mag hij (20 gr per kg lichaamsgewicht=) 260 gram kvv per dag. Als hij kvv eet ;)

En hoe zit deze berekening met brokken dan?
Knoeppie krijgt met KVV 200 gram per dag (even gerekend en dat is dus iets meer dan 16 gram per kilo lichaamsgewicht.
Van brokken krijgt ze echter maar 100 gram FF per dag!
Van brokken heb ik geen verstand: ik herinner me wel van vroeger dan ik ongeveer de helft gaf van de aanbevolen hoeveelheid die op de pakken stond :wink:

Eeb krijgt geregeld, net als jouw Knoeppie, iets minder dan de 200 gram kvv per dag. Om ruimte te houden voor af en toe een tussendoortje :ok:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Hanneke2
Zeer actief

Knoeppie schreef:
Hanneke2 schreef:

Als ik Knoeppie ook maar een paar brokjes/hapje KVV teveel geef dan zit er in een week een halve kilo aan.
Ze heeft enorme aanleg om dik te worden, net als onze logee waarschijnlijk :wink:
Ik ken iemand met een beagle en een JR die straal te dik zijn, ze "doet vanalles om er wat af te krijgen", maar de ochtendsnack wil ze toch niet overslaan, want dan hebben ze iets in hun maag voor de eerste wandeling. Die ochtendsnack is een hele boterham met smeerleverworst... :roll:

Ik douw mijn honden ook iets in hun maag voor we gaan wandelen, vijf brokjes ofzo. :roll:

Ik denk dat die logeerbeagle ook van dat soort tussendoortjes krijgt, brood, worst, koekies, weetikveel.
Hanneke2
Zeer actief

TvanEmst schreef:Kan je niet gewoon duck dieet kopen en op het oog voeren? Wordt ze zwaarder, minder geven. Veel groentes en zo min mogelijk dikmakertjes. Desnoods belonen met een stukje groente of fruit? :mrgreen:
Ik vind sowieso op het oog voeren veel handiger. Die porties op verpakkingen geven wat mijn honden betreft soms wel drie keer zoveel aan dan dat ik ze geef, want die fabrikant weet bijvoorbeeld niet dat Jack 11 pillen per dag krijgt, en die moeten allemaal in een plakje worst. :roll: Die fabrikant weet ook niet dat ze (kwart) frolicjes als beloning krijgen, en allebei elke dag een dentastick en vaak ook iets van een kauwbotje. Fabrikanten hebben ook geen notie van hoe veel je hond loopt en rent en traint. :roll:
gizmo
Zeer actief

Ongelezen bericht door gizmo »

Gizmo is ook afgevallen
Van 8.7 naar 7.6
Ik had Gizmo op de carocroc light
En beweging krijgt hij meer dan zat
Maar ging maar niet in gewicht naar beneden
Ben overgestapt op FF
En je zag hem gewoon dunner worden
Na een lange wandeling krijgt hij altijd iets lekkers
Vaak is dat een hazenoor of lamsoor
En is nog steeds niet gegroeid
De DA zei nog dat een light brok onzin is
Nou ja daar heb ik geen verstand van of dat echt zo is
Ik ben blij dat hij het gewicht is verloren en dat het er af blijft
:cheer:
Afbeelding
Knoeppie
Zeer actief

Hanneke2 schreef:
Knoeppie schreef:
Hanneke2 schreef:

Ik denk dat die logeerbeagle ook van dat soort tussendoortjes krijgt, brood, worst, koekies, weetikveel.
Dat denk ik ook, wellicht minder dan voorheen zodat ze denkt dat ze hem op dieet heeft staan maar gewoon nog steeds teveel.
Als ik Knoeppie vanaf nu iedere dag 2 koekjes geef zit er in een week een halve kilo aan, zo hard gaat dat bij mij vreetmonster!

Afbeelding
Knoeppie
Zeer actief

gizmo schreef:Gizmo is ook afgevallen
Van 8.7 naar 7.6
Ben overgestapt op FF
Knoeppie is 4 jaar geleden 4 kilo afgevallen in 6 maanden tijd op Carocroc Kip en rijst, light dus :wink:
Daarna overgestapt op Ff en ik merkd at ze minder honger heeft op FF.

Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

En gaat de eigenaresse dat ook doen?, want ook voor honden is jojo-en zo mogelijk nog slechter dan te zwaar zijn :19:
als er bij de hond thuis geen motivatie is dan heeft het weinig zin :denken:
Knoeppie
Zeer actief

S@ndr@ schreef:En gaat de eigenaresse dat ook doen?, want ook voor honden is jojo-en zo mogelijk nog slechter dan te zwaar zijn :19:
als er bij de hond thuis geen motivatie is dan heeft het weinig zin :denken:
Ik ga sowieso niets doen :wink:

Zij wil het wel en doet het ook, zegt ze. Dus ik hoop dat de motivatie er is, ja.

Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

is gewoon bezorgtheid hoor, vaak zijn dat van die momenten van we doen dat even en dan doen we later weer gewoon,

terwijl het toch vaak een ding is waar je levens lang rekening mee moet bij een hond die aanleg heeft om te zwaar te worden :19:
Knoeppie
Zeer actief

S@ndr@ schreef:is gewoon bezorgtheid hoor, vaak zijn dat van die momenten van we doen dat even en dan doen we later weer gewoon,

terwijl het toch vaak een ding is waar je levens lang rekening mee moet bij een hond die aanleg heeft om te zwaar te worden :19:
Ik begrijp je wel hoor ;)
Knoeppie heeft die aanleg ook en staat dus de rest van haar leven op dieet, zij zal nooit meer te zwaar zijn en altijd op dit gewicht blijven, dat heb ik mezelf 4 jaar geleden voorgenomen ;)
Hoe dat met de oppasbeagle zal gaan? Ik weet het niet...

Afbeelding
gizmo
Zeer actief

Knoeppie schreef:
Van 8.7 naar 7.6
Ben overgestapt op FF
Ik kreeg het advies hem niet te snel af te laten vallen
Net als bij de mens zit het er dan ook heel snel weer op
Dan heb je het jojo effect
Ik heb er bijna een jaar over gedaan
Maar ik wil er nog wel 500 gram af bij gizmo
Dus lekker rustig aan

Knoeppie is 4 jaar geleden 4 kilo afgevallen in 6 maanden tijd op Carocroc Kip en rijst, light dus :wink:
Afbeelding
gizmo
Zeer actief

gizmo schreef:
Knoeppie schreef:
Van 8.7 naar 7.6
Ben overgestapt op FF
Ik kreeg het advies hem niet te snel af te laten vallen
Net als bij de mens zit het er dan ook heel snel weer op
Dan heb je het jojo effect
Ik heb er bijna een jaar over gedaan
Maar ik wil er nog wel 500 gram af bij gizmo
Dus lekker rustig aan

Heb jij alleen de voeding toen aangepast of ook de tussendoortjes?
Wel knap zeg vier kilo in een half jaar
Mijn DA zou dat te snel vinden

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”