Zijn er hier mensen die ervaring hebben met lumbosacraalstenose/instabiliteit en/of met het maken van een CT of MRI scan?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Luka 8 april 2009 naar Utrecht - update 24 april 2010
Moderator: moderatorteam
- Carma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie
Luka 8 april 2009 naar Utrecht - update 24 april 2010
Zoals ik hier http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=159272 al schreef heeft Luka last van zijn rug
. Hij wordt verdacht van lumbosacraalstenose. Momenteel moeten we heel rustig aan doen en de behendigheid is voor ons verleden tijd
. Op aanraden van de dierenarts en fysiotherapeute gaan we woensdag 8 april naar Utrecht voor een orthopedisch onderzoek met eventueel aanvullend een MRI of CT scan. Hierdoor krijgen we meer zicht op hoe groot het probleem is en wat de prognose is. Luka is nog geen 3 jaar en ik zou het heel erg vinden als hij nu al met pensioen moet...
Ik hoop dan ook van harte dat het allemaal mee lijkt te vallen en dat de behendigheid het enige is wat we niet meer mogen doen....
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met lumbosacraalstenose/instabiliteit en/of met het maken van een CT of MRI scan?
Laatst gewijzigd door Carma op 24 apr 2010 20:56, 4 keer totaal gewijzigd.

- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
- Madelief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ja, mijn Bonha had lumbosacraalstenose. CT scans zijn er in de loop van de jaren veel gemaakt bij haar.
Ze is in Utrecht geopereerd en was (halfjaar-controle) één van de best herstelde hondjes. Helaas had ze ook een hernia, maar dachten ze dat dat vanzelf op zou lossen als er meer ruimte kwam door het verwijderen van de daken van de wervels in dat gebied. Dat is helaas niet het geval geweest, maar een tweede operatie heeft een veel slechtere prognose. Ook zijn bij haar zenuwen (op de plaats van de hernia) aan de wervelkolom bodem verkleefd.
Toch zou ik terugkijkend zeer zeker weer voor deze operatie hebben gekozen, want ze kon destijds nog niet verder dan het einde van de straat. Ik zou alleen misschien voor de zekerheid eerst nog even langs Aharon zijn gegaan, die haar met (inmiddels dubbele) hernia en al steeds weer op de been houdt. Ze is wel helaas al jaren aan de pijnstillers en zelfs aan de prednison, dus ik kan je niet beloven dat de weg makkelijk zal zijn. Op dit moment krijgt ze echter (eindelijk....ze is inmiddels 9 jaar) nog maar nauwelijks medicatie.
Als je nog vragen hebt...vraag maar raak of pb maar. Veel sterkte, want het is niet niks. De revalidatie is lang en zwaar
(zie hier hoe mijn lekker krakkemikje nu is (nog geen week geleden geschoten: http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=159683
)
Ze is in Utrecht geopereerd en was (halfjaar-controle) één van de best herstelde hondjes. Helaas had ze ook een hernia, maar dachten ze dat dat vanzelf op zou lossen als er meer ruimte kwam door het verwijderen van de daken van de wervels in dat gebied. Dat is helaas niet het geval geweest, maar een tweede operatie heeft een veel slechtere prognose. Ook zijn bij haar zenuwen (op de plaats van de hernia) aan de wervelkolom bodem verkleefd.
Toch zou ik terugkijkend zeer zeker weer voor deze operatie hebben gekozen, want ze kon destijds nog niet verder dan het einde van de straat. Ik zou alleen misschien voor de zekerheid eerst nog even langs Aharon zijn gegaan, die haar met (inmiddels dubbele) hernia en al steeds weer op de been houdt. Ze is wel helaas al jaren aan de pijnstillers en zelfs aan de prednison, dus ik kan je niet beloven dat de weg makkelijk zal zijn. Op dit moment krijgt ze echter (eindelijk....ze is inmiddels 9 jaar) nog maar nauwelijks medicatie.
Als je nog vragen hebt...vraag maar raak of pb maar. Veel sterkte, want het is niet niks. De revalidatie is lang en zwaar
(zie hier hoe mijn lekker krakkemikje nu is (nog geen week geleden geschoten: http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=159683
)
Laatst gewijzigd door Madelief op 02 apr 2009 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes Madelief en Yanthe

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013

- suzan25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog
- Carma
- Zeer actief
- Madelief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
- Contacteer:
Buiten het slechte nieuws...Geweldig!!!
Zo'n half jaar revalidatie en met pensioen gaan is niet niks. Wat kunnen jullie nu voor Luka doen?
Zo'n half jaar revalidatie en met pensioen gaan is niet niks. Wat kunnen jullie nu voor Luka doen?
groetjes Madelief en Yanthe

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Gelukkig valt de rug mee. Mij staat bij dat artrose erger wordt met de jaren, zit ik er naast? En hoe is het te behandelen?Carma schreef:Nou,...goed nieuws en slecht nieuws...
Het slechte nieuws is dat het orthopedisch onderzoek en de daarop volgende rontgenfoto's naar voren brachten dat Luka aan beide ellebogen arthrose heeft.
Het goede nieuws is dat de rug mee lijkt te vallen en dat mijn mannetje nog niet met pensioen hoeft

Linda, Izzie en Bram
-
M@rleen
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
- Contacteer:
- Carma
- Zeer actief
Tegen artrose kun je helaas niet zoveel doen. Goed in de gaten houden, beweging wat doseren, dat is eigenlijk het enige. Als hij op latere leeftijd meer last gaat krijgen zouden pijnstillers nog een mogelijkheid zijn. Maar daar gaan we nog even niet aan denken, eerst maar weer leuke dingen doenMadelief schreef:Buiten het slechte nieuws...Geweldig!!!

- Carma
- Zeer actief
Oh haha, zie nu pas dat jij ookal antwoord had gegevenInge O schreef:nee, je zit er niet naastZoek stok! schreef:Gelukkig valt de rug mee. Mij staat bij dat artrose erger wordt met de jaren, zit ik er naast?Carma schreef:Nou,...goed nieuws en slecht nieuws...
Het slechte nieuws is dat het orthopedisch onderzoek en de daarop volgende rontgenfoto's naar voren brachten dat Luka aan beide ellebogen arthrose heeft.
Het goede nieuws is dat de rug mee lijkt te vallen en dat mijn mannetje nog niet met pensioen hoeft.
niet echt, behalve regelmatig blijven bewegen en wat glucosamine-toestanden is er niet echt veel wat je kan doen.En hoe is het te behandelen?
maar : de hond hoeft er niet echt vreselijk last van te krijgen (ligt natuurlijk ook aan de graad van arthrose, maar dan nog is het niet echt voorspelbaar of en hoeveel pijn erbij komt kijken).
dus al met al valt er meestal redelijk mee te leven, zolang je geen al te gekke dingen gaat doen (zoals 100 keer achter een balletje aan of zeer verkeerd laten bewegen).
Het hoeft idd niet altijd zo te zijn dat artrose erger wordt, kan wel, maar niemand weet of dat ook gaat gebeuren.
Bij Luka is ook sprake van incongruentie (lengteverschil spaakbeen – ellepijp). Dit kan op den duur een LPC (los stukje bot) geven. Als dit gebeurd moet/kan hij geopereerd worden. Maar daar wil ik niet teveel aan denken...

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
- Carma
- Zeer actief
Re: Luka 8 april 2009 naar Utrecht -update 12 maart 2010
We zijn nu bijna een jaar verder en helaas zijn de klachten alleen maar erger geworden
Ik kom net bij Leida (DA) vandaan. Luka staat daar al een aantal maanden onder chiropractische behandeling. Doordat hij hij last heeft van zijn ellebogen compenseert hij het een en ander met de rest van zijn lichaam. Hierdoor heeft hij af en toe vastzittende rug- én nekwervels. Leida verhelpt dit. Ondanks deze behandeling en het speciale j/d voer loopt Luka steeds vaker niet lekker. Tijdens de belasting is er niets aan de hand, nadat hij rust heeft gehad loopt hij als een oude man op eieren
. De laatste tijd loopt hij 3 a 4 x per week slecht en dat vind ik niet acceptabel. We gaan nu omega-3 en glucosamine preparaten toevoegen aan de voeding. Voorlopig mag ik niet langer dan 1 uur achter elkaar met Luka lopen en max 2 uur per dag. Hij mag niet spelen met andere honden en los lopen mag wel, mits hij redelijk rustig blijft bewegen. In de praktijk houdt dit in dat we niet naar de hei kunnen, want daar springt, rent en vliegt Luka altijd als een idioot rond
Hopelijk gaat het over een paar weken wel weer beter en mag er af en toe weer gespeeld worden, maar goed zal het natuurlijk nooit zijn. Luka wordt in mei 4 jaar. Ik vind het heel erg dat ik hem nu al zoveel dingen moet ontzeggen, al is het voor zijn eigen best wil. GG blijven we voorlopig lekker doen, maar de apporteersport is niet iets wat wij op korte termijn kunnen oppakken.
Ik baal even heel erg, dat Luka zoveel pijn heeft, dat wij even geen routes van 10 km en meer kunnen lopen (wat we zo graag doen), dat we onze groepswandelingetjes voorlopig niet kunnen doorzetten, dat we geen apporteersport kunnen doen en dat het gewoon best wel onzeker is hoe het in de toekomst gaat
Er zijn veel ergere dingen op de wereld, dat weet ik en Luka zijn gezondheid gaat voor alles, maar god, wat is dit even klote zeg......
Ik kom net bij Leida (DA) vandaan. Luka staat daar al een aantal maanden onder chiropractische behandeling. Doordat hij hij last heeft van zijn ellebogen compenseert hij het een en ander met de rest van zijn lichaam. Hierdoor heeft hij af en toe vastzittende rug- én nekwervels. Leida verhelpt dit. Ondanks deze behandeling en het speciale j/d voer loopt Luka steeds vaker niet lekker. Tijdens de belasting is er niets aan de hand, nadat hij rust heeft gehad loopt hij als een oude man op eieren
Ik baal even heel erg, dat Luka zoveel pijn heeft, dat wij even geen routes van 10 km en meer kunnen lopen (wat we zo graag doen), dat we onze groepswandelingetjes voorlopig niet kunnen doorzetten, dat we geen apporteersport kunnen doen en dat het gewoon best wel onzeker is hoe het in de toekomst gaat

- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Re: Luka 8 april naar Utrecht
Wat een rotnieuws voor jou en Luka.
Heel veel sterkte ermee, hopelijk knapt hij van het tijdelijk gedoseerder bewegen en niet mogen spelen gewoon weer op.
Heel veel sterkte ermee, hopelijk knapt hij van het tijdelijk gedoseerder bewegen en niet mogen spelen gewoon weer op.
- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Gatverdamme Carma....Wat kut!
Als je toch een rustige wandeling wil dan kunnen we wel samen wandelen met alleen Tsuki erbij? Een rustige, korte ronde. Dan hoef je niet alles te missen of kan dat ook niet?
Jeetje wat klote zeg
Als je toch een rustige wandeling wil dan kunnen we wel samen wandelen met alleen Tsuki erbij? Een rustige, korte ronde. Dan hoef je niet alles te missen of kan dat ook niet?
Jeetje wat klote zeg
- Panna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Wetterhoun
Potverdorie!
Arme lieve Luka, wat ontzettend balen. Ik ga heel hard duimen dat de glucosamine en omega 3 hem gaan helpen. Heel veel sterkte Carma 
- Vince
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Kangal Hovawart
- Contacteer:
Re: Luka 8 april 2009 naar Utrecht - update 12 maart 2010
Jeetje wat klote zeg dit
Echt enorm balen. We hadden nog wel zo'n goede hoop voor die mooie kerel van je!!
Ik bel je van het weekend nog ff, maar wij balen hier enorm met je mee!!!!!
Echt enorm balen. We hadden nog wel zo'n goede hoop voor die mooie kerel van je!!
Ik bel je van het weekend nog ff, maar wij balen hier enorm met je mee!!!!!
-
shanty
Ach jeetje carma wat kloten. Arme luca ook.
Hopelijk knapt hij op door de komende periode rust en kan hij straks weer lekker vliegen spelen en apporteren !
Hopelijk knapt hij op door de komende periode rust en kan hij straks weer lekker vliegen spelen en apporteren !
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Wat rot dat het zo slecht gaat. 
- K@ren
- Actief
- Contacteer:
Wat rot Carma
Sterkte ermee.
Groetjes,
Karen

Myrthe *22-03-00 +30-11-07
Kenya *06-10-03 +20-10-19
Kuno *03-05-08
Karen

Myrthe *22-03-00 +30-11-07
Kenya *06-10-03 +20-10-19
Kuno *03-05-08
-
mwillow
Wat erg voor zo'n jonge hond. Veel sterkte!
- *Esther
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Carma, wat een vreselijk rotnieuws.....
Die lieve Luka.....
Hoe kan t nou, net bij jullie, jullie zijn zo'n geweldig team samen.....
Ben er ook verdrietig van......
Dikke knuffel voor jullie XXX
Die lieve Luka.....
Hoe kan t nou, net bij jullie, jullie zijn zo'n geweldig team samen.....
Ben er ook verdrietig van......
Dikke knuffel voor jullie XXX
- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Ach nee, wat klote
Je was er al bang voor, maar zo is het wel erg definitief.
Je was er al bang voor, maar zo is het wel erg definitief.

-
M@rleen
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
- Contacteer:
Oh, wat rot!
Arme Luka.. Sterkte ermee!
Arme Luka.. Sterkte ermee!
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Bah wat naar, zo'n leuke, jonge hond met zoveel pijn en ongemakken én een onzekere toekomst.
Heel veel sterkte, Carma. Ik hoop dat de rechtlijnige bewegingen en supplementen een verschil gaan maken.
Heel veel sterkte, Carma. Ik hoop dat de rechtlijnige bewegingen en supplementen een verschil gaan maken.
- spijkerhond
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd
Tuurlijk baal je er flink van, is ook erg vervelend nieuws. Veel sterkte!
-
Sepp
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Stabij & Border Collie
- Carma
- Zeer actief
Bedankt voor jullie lieve berichtjes. Dat doe me echt wel eventjes een beetje goed.
@ Jinx: We mogen max een uur rustig wandelen, dus een rondje met Tsuki behoort zeker tot de mogelijkheden
Lief dat je dat voorstelt, dank je wel
Ik vond het juist zo gezellig om met z'n allen te wandelen en Luka ook.... Ik hoop echt dat dat iets is wat we in de toekomst gewoon weer (af en toe) mogen gaan doen
@Marye: Leida heeft idd keihard bevestigd waar ik al bang voor was. Ik had stille hoop dat het allemaal misschien wel mee zou vallen, maar na vanmiddag is die hoop wel een beetje verdwenen
@ Jinx: We mogen max een uur rustig wandelen, dus een rondje met Tsuki behoort zeker tot de mogelijkheden
@Marye: Leida heeft idd keihard bevestigd waar ik al bang voor was. Ik had stille hoop dat het allemaal misschien wel mee zou vallen, maar na vanmiddag is die hoop wel een beetje verdwenen

- suzan25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog
Jeetje dit is echt geen leuk nieuws voor jou en Luka. Ik heb hier ook een hondje met ernstige rugproblemen alleen vindt die het niet erg om rustig aan te doen en ze is al bijna 9. Ik kan me goed voorstellen dat je echt zit te balen, hij is nog zo jong en zo vol met energie 
- Elly*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
Wat een rot nieuws.
Luca is inderdaad te jong om naast de kachel te leggen.
Veel sterkte. Hopelijk slaan toch de voedingssupplementen aan.
Luca is inderdaad te jong om naast de kachel te leggen.
Veel sterkte. Hopelijk slaan toch de voedingssupplementen aan.