Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe einde aangeven van de training/het "werk"

Moderator: moderatorteam

Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Hoe einde aangeven van de training/het "werk"

Ongelezen bericht door Madelief »

Ik ben begonnen met zelf op best intensieve wijze Yanthe te trainen.

Eigenlijk omdat ik binnenkort naar Frankrijk ga naar de rasspeciale en me opeens realiseerde dat ze dan dingen moet kunnen als netjes zonder trekken een parcours lopen en "af" blijven liggen uit zicht voor 30 seconden.
Oops. En wij hebben in totaal slecht twee lesjes BOC (Basis Opvoedcursus) gedaan :N: .

Maar nu wist ik altijd al dat Yanthe héél erg graag wil werken. Ik ben dus begonnen om te kijken of ze wil werken voor de bal....en of!!!!
Heb nu 2,5 dag geoefend en ze lag gister o.a. al 35 seconden uit zicht. Ben kei-trots. Maar ze heeft niet altijd door wanneer we gestopt zijn met trainen.

Hoe kan ik haar sneller laten omschakelen van werk naar "klaar"? Geven jullie op een bepaalde manier aan dat er nu getraind gaat worden en dat het dan "afgelopen" is?
Ik zat te denken aan het gebruiken van een Commando. Bijvoorbeeld "BASTA" als de training klaar is, en dat heel consequent doorvoeren. Dan mag er dus nooit meer een bal komen na dat woord denk ik.

Ik zou graag het begin en einde van de training duidelijk aan willen geven.

En dan nog een vraagje over het belonen met de bal. Ik beloon afwisselend met lekkers en de bal, maar ik neem aan dat je ook daarbij de beloning af en toe achterwege gaat laten?
Ik zou willen dat ze een aantal oefeningen achter elkaar kan en dan pas aan het einde de bal krijgt.

Maar dan is er dus een discrepantie met bovenstaande, want ik kan niet na het einde dan met de bal spelen...Of wel? Zou ik ook "klaar" kunnen zeggen oid als seintje dat de OEFENING klaar is, en dan als beloning met de bal spelen waarna BASTA aangeeft dat het helemaal over is??

Pffff moeilijk hoor, op eigen houtje...was fijn geweest als ik nog cursus deed, dan had ik de trainers kunnen vragen stellen.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door YvetteJ »

Hoi hoi,

Ik zit nog in mn puppiecursus maar wij moesten al heel snel het woord "vrij" aanleren. Dat moesten we doen (en heb ik dus ook gedaan, werkte hier prima) door het woord te zeggen en te blijven herhalen als de hond snuffelt, speelt of trekt (maakt niet uit wat, als het maar niet leek op hetgeen we aan het oefenen waren).
Als de hond je alleen maar een bleef kijken wachtend op meer dan moesten we negeren of een keer wat blaadjes of een stokje weggooien en dan daarbij weer vrij roepen. Zolang ze niet met ons bezig waren maar met van alles en nog wat in de omgeving moesten we het woord vrij continu blijven herhalen.

Ik loop dus heel regelmatig met een snuffelende/spelende pup terwijl ik steeds vrij, vrij, vrij, Vrij!, VRIJ, vrij zeg :pffff: hahaha, hier werkt het in elk geval erg goed!

Succes!!
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
hondeponnetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Cattle Dog

Ongelezen bericht door hondeponnetje »

Op training bij ons werd na een oefening het woordje "vrij" gezegt als bijvoorbeeld de zit/blijf ofzo werd geoefend. Zodra het klaar was zei ik "vrij" en mocht ze ff dollen, soms met een bal soms met wat lekkers erachteraan maar net waar ik zin in had om te doen, soms ook gewoon door een aai. Nu zeg ik nog steeds 'vrij' als ik een commando ophef.

Maar als ik bijvoorbeeld met een bal of frisbee speel en we gaan stoppen dan zeg ik 'klaar' en gaat de bal in de zak en de honden gaan dan ook gelijk iets voor zichzelf doen.
Afbeelding
met dank aan Twinkel
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Einde oefening aangeven met klaar en een knuffel en daarna als beloning met de bal spelen om de spanning van de oefening er uit te halen?
Geleidelijk kan je dan verschuiven naar spelen aan het einde van alle oefeningen en alleen de knuff wel aan het einde vsan elke oefening.
Ik neem aan dat een knuffel na einde eofening wel is toegestaan op de rasspeciale? :wink:

Ga niet te haastig de oefeningen verzwaren om aan de eisen te voldoen.
Sla geen stappen over en zorg dat je rustig opbouwt.
Dat heb je een betere kans op succes dan wanneer je nu gaat haasten om alles op tijd "in orde" te krijgen, want dan lukt het zeker niet :mrgreen: :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Bij mij is "vrij" (of click in geval van clickertraining) einde oefening en "klaar" betekend "stoppen met balspelletje". Luka is erg balgek en was in het begin geobsedeerd door de bal. Ik hem hem daarom "klaar' aangeleerd. Voorwaarde is idd dat je dan na dit woord ook nooit meer de bal gooit, anders krijg je het "gokkast-effect" en wordt de hond alleen maar fanatieker in het zeuren om de bal. Consequentie is dus ook nu weer het sleutelwoord :wink:
Ik beloon ook afwisselend met lekkers en de bal. Succes met je training!
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

ranetje schreef:Einde oefening aangeven met klaar en een knuffel en daarna als beloning met de bal spelen om de spanning van de oefening er uit te halen?
Geleidelijk kan je dan verschuiven naar spelen aan het einde van alle oefeningen en alleen de knuff wel aan het einde vsan elke oefening.
Ik neem aan dat een knuffel na einde eofening wel is toegestaan op de rasspeciale? :wink:

Ga niet te haastig de oefeningen verzwaren om aan de eisen te voldoen.
Sla geen stappen over en zorg dat je rustig opbouwt.
Dat heb je een betere kans op succes dan wanneer je nu gaat haasten om alles op tijd "in orde" te krijgen, want dan lukt het zeker niet :mrgreen: :wink:
Thanks, allen.
Ik neem het ook aan. Yanthe is niet erg knuffelig als ze buiten is haha, maar ik ga het inderdaad zo proberen! "Klaar" gebruik ik bij van alles en nog wat, dus ik ga maar "basta" doen voor einde bal.
Nee, ik ga nu niet meer snel hoor. Maar ik was met een ander die toekeek en hij zei dat ze zelfs op haar heup zakte tijdens de "blijf" en hij dacht dat ze de 30 wel zou halen. Ik twijfelde enorm of we het wel moesten proberen (de dag ervoor was ik steeds bij 5 tellen al gestopt).
Maar dit keer ging het heel rap en volstrekt foutloos (met andere oefeningen en veel balspelbeloning tssdoor) van 5 naar 9 naar 14 naar 15 seconden.
We hebben vervolgens afgesproken dat hij achter zijn rug een gebaar zou maken als ze óf 30 seconden lag óf als ze nerveus zou worden, zodat ik snel (ik zat in een krakend bosje om de hoek) geluid kon maken bij het terugkomen zodat ze foutloos kon blijven. Heeft hij doorgteld tot 35 :N: ! Ze heeft toen wel de "jackpot" (een potje met kaas) gekregen en we hebben het niet nog eens gedaan. Ik ga nu zelf weer terug naar kortere periodes, dat lijkt me inderdaad veiliger. We hebben nog krap 2 weken, haha. Toen ik heel rustig terugkwam, lag ze net op een grassprietje te kauwen, ma petite folle!!

Ze hoeft gelukkig nog helemaal niet te slagen, veel jonge beaucerons slagen de eerste keer niet!

Heb overigens wel gebeld met de kynologenclub of we - op individuele wijze - nog welkom zijn. Ze trainen daar met klickers, maar ik heb nog steeds maar 1 functionele hand, dus kan dat niet. De trainer dacht dat er nog wel ergens een plekje zou zijn, waar we een beetje ons eigen ding kunnen doen, maar dan toch met feedback! :cheer: Vanavond hoor ik daar meer over; het wordt óf GH1 óf GGa.
Ik heb natuurlijk ook betaald voor ik uitviel.

We moeten ook nog het "mooi staan" oefenen, en het "staan en betasten" en het "knuffelen met vreemden", haha, dus ik ga zo na mijn afspraak bij de ergotherapeut met Yanthemuis naar de stad en een terrasje/café-tje pakken met een vriend! En het "volgen"...druk druk druk. Gelukkig vindt ze het erg leuk, en ik leg helemaal geen druk op haar. Ze heeft volgens mij een voortreffelijk beauceron-karakter, en dat moeten ze kunnen zien.
Ik wil alleen als we zakken niet totaal afgaan (maar heb je dan nooit getraind met die hond :denken: , ehm...nee :oeps: ), maar zakken met een "leuk hondje, moet nog wat volwassenr worden ;-) :ok:
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Madelief schreef:
Ik wil alleen als we zakken niet totaal afgaan (maar heb je dan nooit getraind met die hond :denken: , ehm...nee :oeps: ), maar zakken met een "leuk hondje, moet nog wat volwassener worden ;-) :ok:
Als ik lees hoe je bezig bent wordt dat ook de beoordeling wel :ok:
Of nog beter :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Nilo kent het woord 'Genoeg!' Daarbij gebruik ik dan het handsignaal waarbij je je hand horizontaal houd en dan naar rechts beweegt. Echt een beetje afkappen als je snapt wat ik bedoel. Ik beloon eerst, daarna geef ik dat commando. Nilo leerde het erg snel, vooral vanwege het handsignaal erbij.
shanty

Ongelezen bericht door shanty »

Ik zeg bij mazzel altijd afgelopen en nu lekker vrij. Dit heb ik bij dogdance na elke oefening moeten doen omdat meneer anders maar blijft doorgaan. Gewoon erg duidelijk zijn als jij klaar gezegt hebt dat er ook echt niks meer wordt gedaan

Suc6 alvast voor France :ok:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Jan kreeg op de training altijd de bal als einde oefening en die mocht hij dan naar de auto dragen, daarna pakte ik hem af.
Als ik nu op het veldje hier oefeningen met hem doe mag hij ook aan het eind de bal houden en naar huis dragen en moet hij hem eenmaal thuis ook weer inleveren.

Ik heb nooit een commando aangeleerd voor einde oefening.
'Klaar' gebruik ik wel in huis als ik wil dat ie ergens mee ophoudt maar niet bij het trainen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”