christo schreef:Moos schreef:Ik heb dat ook niet vergeleken. Ik kreeg de opmerking dat ik Vera ook niet zou kunnen houden, en dat kan ik dus wel in situaties waarin dat nodig ischristo schreef:
Ik heb trouwens niets tegen of met goldens, maar een golden die wil opspringen om te begroeten vergelijken met een dobermann die opspringt om een waarschuwingshap uit te delen, nou dat laatste kan hij met dezelfde vaart doen als de golden die op wil springen, maar ook vol adrenaline een keer of tien harder, en sneller. Daarbij zijn ze daar net even wat sneller toe bereid.Omdat het qua gewicht en kracht een hond is die ik persoonlijk nog kan mannen, en qua karakter ook.
Dat mensen dat dan gaan lezen als een vergelijking met uitvallende waakhonden kan ik ook niks aan doen![]()
![]()
nou, omdat het je verjaardag is.
![]()
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
"Hé mevrouw,waarom jouw hond poep daar?"
Moderator: moderatorteam
-
Fin
- Zeer actief
- Moos
- Zeer actief
-
Fin
- Zeer actief
Daarom zal ik ook nooit pakwerk met mijn honden doen waarbij ze mogen bijten. Omdat ik het niet in me heb om daarbij volledige onvoorwaardelijke gehoorzaamheid af te dwingen. En omdat ik de vrees zou hebben dat ze ooit zelfstandig buiten het trainingsveld besluiten dat het gepast is om te bijten. Zo zijn wel een paar dobers in beslaggenomen, bij één gelegenheid 'omdat hij de nieuwe pup verdedigde'Moos schreef:En tuurlijk kan het in alle gevallen weleens 'mis' gaan, dat ontken ik niet, en vind ik ook bij het hebben van een hond horen. Een Dober kan in bepaalde situaties wel happen, en Vera kan in bepaalde situaties tegen mensen opspringen. Nee, geen vergelijking qua adrenaline niveau wellicht, maar wel qua 'ongewenstheid' in heel veel gevallen.
En ik vind zowel bij een happende hond als bij een opspringende hond (in situaties waarin dat niet gewenst is), dat je als baas het even wat meer bij jezelf moet houden dan "tja, het is een waakhond he", of "tja, ze is zo'n allemansvriend he".
In die zin zijn we het dus eens, ik zou heel vreemd opkijken als Christo en Aidan dat soort ideeën in hun hoofd haalden, en het bepaald ook niet accepteren van ze 'omdat het nu eenmaal waak- en verdedigingshonden zijn'. Zoals ik het ook niet van ze zou accepteren, stel ik had een eigen erf, dat ze dan zelfstandig besluiten, zoals ik ook wel eens gehoord heb, van 'je mag het terrein wel op, maar je mag er niet af'.
Maar er is een grens aan hoever je de aard van het beestje in de hand kunt houden met opvoeding. En als iemand op me afstuift, in mijn gezicht gaat staan schreeuwen, me gaat slaan of sleuren, zie ik Christo er heel wel voor aan om een waarschuwingshap uit te delen. Ik weet het niet 100% zeker of hij dat zal doen. Maar 50% kans heb je zeker.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
och gut daar hebben we haar weer hoorchristo schreef: of je hond met prikband en TT onder dat machtig goede appèl van je zetten.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
dat mag ik zeker hopen dat mijn honden dat doen ja... en ik weet van 3 stuks zeker dat ze het doen.... en daar ben ik maar wat blij meechristo schreef:En heb ik wel gehoord van dobers die zelfstandig besloten de auto van de eigenaar te bewaken.
maar daar hoef ik ze geen pakwerk voor te laten doen hoor, dat doen ze uit zichzelf ook wel.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Fin
- Zeer actief
Nanna schreef:Ik ben blij dat de mijne dat niet doen. Punt één is die auto geen rooie rotcent waard en punt twee: als ik ooit met een infarct de berm inkachel zal ik blij zijn dat een toegesnelde knappe donkerharige arts (ik dacht zelf aan een Luka Kovac-type)mij weer aan de praat krijgt zonder meteen een schuimende debiel in zijn gezicht te krijgenmalinois schreef:dat mag ik zeker hopen dat mijn honden dat doen ja... en ik weet van 3 stuks zeker dat ze het doen.... en daar ben ik maar wat blij meechristo schreef:En heb ik wel gehoord van dobers die zelfstandig besloten de auto van de eigenaar te bewaken.
maar daar hoef ik ze geen pakwerk voor te laten doen hoor, dat doen ze uit zichzelf ook wel.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
tja da's dan jammer voor mij, er zal niemand bij me kunnen komen idd... dat weet ik maar vind ik niet zo erg... die kans is nl minder groot dat dit gebeurd dan de kans dat mn auto of hieruit iets gejat wordt.Nanna schreef:Ik ben blij dat de mijne dat niet doen. Punt één is die auto geen rooie rotcent waard en punt twee: als ik ooit met een infarct de berm inkachel zal ik blij zijn dat een toegesnelde knappe donkerharige arts (ik dacht zelf aan een Luka Kovac-type)mij weer aan de praat krijgt zonder meteen een schuimende debiel in zijn gezicht te krijgenmalinois schreef:dat mag ik zeker hopen dat mijn honden dat doen ja... en ik weet van 3 stuks zeker dat ze het doen.... en daar ben ik maar wat blij meechristo schreef:En heb ik wel gehoord van dobers die zelfstandig besloten de auto van de eigenaar te bewaken.
Overigens zal die arts dan weer oerlelijk zijn, dat zul je dan net zien...

-
Fin
- Zeer actief
Ieder zijn meug. Ik hecht niet zo'n waarde aan mijn bezittingen, ik zie liever dat er iets van mij gestolen wordt als dat mijn honden achter tralies verdwijnen in afwachting van een spuitje.malinois schreef:dat mag ik zeker hopen dat mijn honden dat doen ja... en ik weet van 3 stuks zeker dat ze het doen.... en daar ben ik maar wat blij meechristo schreef:En heb ik wel gehoord van dobers die zelfstandig besloten de auto van de eigenaar te bewaken.
En voor de rest, wat dat pakwerk betreft, hoe weet jij dat?
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
omdat ze dat als pup/jonge hond al deden...christo schreef:Ieder zijn meug. Ik hecht niet zo'n waarde aan mijn bezittingen, ik zie liever dat er iets van mij gestolen wordt als dat mijn honden achter tralies verdwijnen in afwachting van een spuitje.malinois schreef:dat mag ik zeker hopen dat mijn honden dat doen ja... en ik weet van 3 stuks zeker dat ze het doen.... en daar ben ik maar wat blij meechristo schreef:En heb ik wel gehoord van dobers die zelfstandig besloten de auto van de eigenaar te bewaken.
En voor de rest, wat dat pakwerk betreft, hoe weet jij dat?Wanneer heb je voor het laatst een hond, herder of dober, gehad, waar je niet al van pup af aan mee naar de club bent geweest?
alle honden op 1 na zijn pas begonnen met pakwerk nadat ze 10 maanden geweest waren, eentje is er na het wisselen mee begonnen met een maand of 7.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
je kunt niet weten, misschien heb je er goud onder verstopt liggenNanna schreef:malinois schreef:
tja da's dan jammer voor mij, er zal niemand bij me kunnen komen idd... dat weet ik maar vind ik niet zo erg... die kans is nl minder groot dat dit gebeurd dan de kans dat mn auto of hieruit iets gejat wordt.
Overigens zal die arts dan weer oerlelijk zijn, dat zul je dan net zien...![]()
Uit mijn auto valt niet waardevols te jatten, of men moet een wat viezige gifgroene fleecedeken als waardevol beschouwen

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
een inbreker hier in huis komt er ook niet vrolijk vanaf... ik breng hem dan ook niet naar het ziekenhuis hoor, ik leg hem wel ergens op een weg in het bos en dan mag ie zelf uitleggen als ie dat nog kan dat ie ingebroken heeft ....christo schreef:
Ieder zijn meug. Ik hecht niet zo'n waarde aan mijn bezittingen, ik zie liever dat er iets van mij gestolen wordt als dat mijn honden achter tralies verdwijnen in afwachting van een spuitje.

- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
christo schreef:Budkes schreef:Die valse hond is me in de schoot geworpen toen die hond 3 jaar was, ik heb 'm dus in ieder geval niet zo gemaakt. 'T is overigens de eerste hond die ik heb of ooit heb gehad die die afwijking (want dat is het) heeft en ik doe mijn stinkende best omdat in goede banen te leiden én de hond een leefbaar leven te geven. En daar steek ik zoveel energie in juist omdat ik zie hoe zwaar je verantwoordelijkheid is als hondenbaas en zeker van één die agressief is.Goed dan. Maar waarom heb je het dan over zoveel energie erin steken? Als je hond niet te vertrouwen is in het openbare leven, doe je hem een muilkorf om en loop je in alle rust met hem rond. Dat hele verhaal van zware verantwoordelijkheid snap ik niet zo.
Overigens, je klonk trots, niet echt alsof je jezelf beklaagt dat hij zo scherp is.
![]()
Ik heb er zoveel energie voor over omdat ik heel veel van hem houdt en het hem gun lekker te kunnen snuffelen en gras te eten (en brandnetels vooral)want dat vind ie heerlijk. Daarnaast is de hond eigendom van mijn werk, is ie een hele goede diensthond, waarvan te voren niet duidelijk was dat ie zo erg niet sociaal was. Nu is ie er, is ie heel erg verknocht aan mij en ik aan hem en probeer ik hem naast zijn werk een zo prettig mogelijke vrije tijd te bezorgen zonder dat ie andere mensen kan lastig vallen. Dat is dus altijd opletten en kost veel energie, maar dat heb ik persoonlijk wel voor hem over. Ik ben absoluut niet trots op zijn karakter, daar heb ik alleen maar heel erg veel last van. Ik ben wel trots op hoe hij in zijn werk is, dat doet ie namelijk heel erg goed
Zou mijn hond vals zijn, dan doe ik hem een muilkorf om. Maar een hond als Christo die geen vlieg kwaad doet ga ik niet muilkorven voor die ene gelegenheid, die misschien nooit komt, dat ik de pure pech heb dat er iemand op tien cm afstand van mijn gezicht mij het één en ander wil gaan vertellen èn mijn hond daarop reageert. En ik verwacht in zo'n uitzonderlijke situatie fatsoenlijk behandeld te worden. En jouw voorbeeld van een rechtlijnige politieagent? Die heeft een superieur, en zonodig spreek ik die dan aan.
Ik zou ook niet weten waarom je Christo een muilkorf om zou moeten doen, ik heb het niet eens over Christo. In zo'n uitzonderlijk geval (ook in niet uitzonderlijke gevallen trouwens) wordt je zeker fatsoenlijk behandeld hoor, maar als het "slachtoffer" aangifte doet, dan is de kans heel groot dat er wel proces-verbaal opgemaakt wordt, simpelweg omdat je zoals het in de wet staat; "je hond niet hebt teruggehouden terwijl deze een mens aanvalt". Daar kun je dan een superieur op aan spreken, maar die kan daar ook niets aan veranderen. Dus kan iedereen beter proberen te voorkomen dat je in die situatie terechtkomt. En dat is misschien een beetje mijn stokpaardje, dat is wel zo, maar dat komt omdat ik zo veel ellende heb gezien op dat gebied. En dat gaat mij iig nooit in de koude kleren zitten omdat ik nou eenmaal gek ben op honden en die altijd de dupe worden. Vandaar dat is maar steeds blijf hameren op die verantwoordelijkheid
En ik zal best scherp gereageerd hebben, maar jouw reactie was er ook naar. Want wat heeft appèl hiemee te maken?
Ja niks, maar ik heb het ook nergens over appèl, dat heb ik al eerder gezegd, dus ik weet echt niet waar je dat vandaan haalt. Ik heb het over controle, en dat kan dus ook doordat je je bijvoorbeeld boven op je hond gooit. Dat heb ik ook al gezegd.
Ik ben een gewone burger en heb tien keer niets met africhten. Hoe moet ik oefenen met mijn honden op situaties als bedreigd worden door bekenden of vreemden? En waarom zou ik dat moeten doen? Ik voed mijn honden op om iedereen als vriendelijk/neutraal te benaderen. Daar past het hen blootstellen aan dreigende personen/situaties niet bij. En als ik dan in een dreigende situatie verzeild raak, verwacht jij dan dat een gewone huishond onder appèl blijft staan? Omdat de jouwe, waar god weet wat mee uitgehaald is om hem zo gehoorzaam te krijgen, dat wel doet? Waar slaat dat op?
Dat slaat nergens op, maar ook dat heb ik dan ook nooit gezegd, daarom vraag ik mij oprecht af of je wel leest wat ik zeg. Ik zeg dit allemaal namelijk juist niet!! Je moet helemaal niet oefenen op bedreigende situaties, je moet juist alles doen wat je hier boven zegt en als het ook maar enigzins mogelijk is zo'n situatie te voorkomen dan moet je dat proberen.Als je in een echt dreigende situatie verzeild raakt en het komt uiteindelijk neer op noodweer, dan is er ook niets aan de hand.
Maar daar wordt een opgeheven vingertje van een mevrouw die te dicht bij je staat niet onder geschaard. En dan hoop ik dat de eigenaar van de hond in een situatie als waar het topic om ging, dus het opgeheven vingertje, er alles aan zal doen om te voorkomen dat de hond die vrouw kan bijten. Desnoods door bovenop je hond te duiken, ik noem geen appèl. Dat is wat ik zeg, niets meer en niets minder. Want dat is, vind ik, voor alle betrokkenen beter en uiteindelijk zeker voor de hond, dan heb je namelijk een hele grote kans dat je dan niet wegkomt met "Tsja dat doet ie nou eenmaal"
En als ik dan in een dreigende situatie verzeild raak, verwacht jij dan dat een gewone huishond onder appèl blijft staan? Omdat de jouwe, waar god weet wat mee uitgehaald is om hem zo gehoorzaam te krijgen, dat wel doet? Waar slaat dat op?
Nogmaals voor alle duidelijkheid; mijn hond is dan niet gehoorzaam, dus dan gebruik ik handen, voeten en mijn lichaam om te zorgen dat hij de andere partij niet kan bereiken. En dat lukt wonder wel, zonder dat ik hem martel of zo, ik houdt hem gewoon met heel mijn lijf vast. Werkt goed.
Der zal dan waarschijnlijk wel niet genoeg met hem zijn uitgehaald, want het is duidelijk niet gelukt hem zo gehoorzaam te krijgen. Waar ik overigens nog wel steeds aan werk uiteraard, ook zonder hem te "martelen" maar gewoon door hem te belonen als het wel lukt zijn aandacht vast te houden
Ik heb trouwens niets tegen of met goldens, maar een golden die wil opspringen om te begroeten vergelijken met een dobermann die opspringt om een waarschuwingshap uit te delen, nou dat laatste kan hij met dezelfde vaart doen als de golden die op wil springen, maar ook vol adrenaline een keer of tien harder, en sneller. Daarbij zijn ze daar net even wat sneller toe bereid.
Dat klopt en daarom moet je dus net even wat meer verantwoordelijkheid nemen omdat de gevolgen net even anders kunnen liggen. En dat was volgens mij wat Moos bedoelde, je verantwoordelijkheid nemen in ervoor zorgen dat het niet zo ver komt. Althans ik dacht dat ze dat bedoelde en dat is ook mijn mening.
Goldens en dobers op één lijn zetten in een situatie waarin een hond geneigd kan zijn voor de eigenaar op te komen is appels en peren te vergelijken. Voor het vrouwtje opkomen hoort net zo goed bij een dober als het zacht in de bek afgeven van levende kuikentjes bij het baasje bij een golden. En het gegarandeerd vermoorden van diezelfde kuikentjes bij een shiba inu. De ene hond is de andere hond niet.
En dat ben ik helemaal met je eens, en juist daarom moet je dubbel zo goed opletten dat een hond niet in die situatie terecht kan komen en (daar komt ie weer) dat is de verantwoordelijkheid van de baas.
Gr. Aniek

-
Fin
- Zeer actief
Budkes schreef:christo schreef:Budkes schreef:Die valse hond is me in de schoot geworpen toen die hond 3 jaar was, ik heb 'm dus in ieder geval niet zo gemaakt. 'T is overigens de eerste hond die ik heb of ooit heb gehad die die afwijking (want dat is het) heeft en ik doe mijn stinkende best omdat in goede banen te leiden én de hond een leefbaar leven te geven. En daar steek ik zoveel energie in juist omdat ik zie hoe zwaar je verantwoordelijkheid is als hondenbaas en zeker van één die agressief is.Goed dan. Maar waarom heb je het dan over zoveel energie erin steken? Als je hond niet te vertrouwen is in het openbare leven, doe je hem een muilkorf om en loop je in alle rust met hem rond. Dat hele verhaal van zware verantwoordelijkheid snap ik niet zo.
Overigens, je klonk trots, niet echt alsof je jezelf beklaagt dat hij zo scherp is.
![]()
Ik heb er zoveel energie voor over omdat ik heel veel van hem houdt en het hem gun lekker te kunnen snuffelen en gras te eten (en brandnetels vooral)want dat vind ie heerlijk. Daarnaast is de hond eigendom van mijn werk, is ie een hele goede diensthond, waarvan te voren niet duidelijk was dat ie zo erg niet sociaal was. Nu is ie er, is ie heel erg verknocht aan mij en ik aan hem en probeer ik hem naast zijn werk een zo prettig mogelijke vrije tijd te bezorgen zonder dat ie andere mensen kan lastig vallen. Dat is dus altijd opletten en kost veel energie, maar dat heb ik persoonlijk wel voor hem over. Ik ben absoluut niet trots op zijn karakter, daar heb ik alleen maar heel erg veel last van. Ik ben wel trots op hoe hij in zijn werk is, dat doet ie namelijk heel erg goed
Zou mijn hond vals zijn, dan doe ik hem een muilkorf om. Maar een hond als Christo die geen vlieg kwaad doet ga ik niet muilkorven voor die ene gelegenheid, die misschien nooit komt, dat ik de pure pech heb dat er iemand op tien cm afstand van mijn gezicht mij het één en ander wil gaan vertellen èn mijn hond daarop reageert. En ik verwacht in zo'n uitzonderlijke situatie fatsoenlijk behandeld te worden. En jouw voorbeeld van een rechtlijnige politieagent? Die heeft een superieur, en zonodig spreek ik die dan aan.
Ik zou ook niet weten waarom je Christo een muilkorf om zou moeten doen, ik heb het niet eens over Christo. In zo'n uitzonderlijk geval (ook in niet uitzonderlijke gevallen trouwens) wordt je zeker fatsoenlijk behandeld hoor, maar als het "slachtoffer" aangifte doet, dan is de kans heel groot dat er wel proces-verbaal opgemaakt wordt, simpelweg omdat je zoals het in de wet staat; "je hond niet hebt teruggehouden terwijl deze een mens aanvalt". Daar kun je dan een superieur op aan spreken, maar die kan daar ook niets aan veranderen. Dus kan iedereen beter proberen te voorkomen dat je in die situatie terechtkomt. En dat is misschien een beetje mijn stokpaardje, dat is wel zo, maar dat komt omdat ik zo veel ellende heb gezien op dat gebied. En dat gaat mij iig nooit in de koude kleren zitten omdat ik nou eenmaal gek ben op honden en die altijd de dupe worden. Vandaar dat is maar steeds blijf hameren op die verantwoordelijkheid
En ik zal best scherp gereageerd hebben, maar jouw reactie was er ook naar. Want wat heeft appèl hiemee te maken?
Ja niks, maar ik heb het ook nergens over appèl, dat heb ik al eerder gezegd, dus ik weet echt niet waar je dat vandaan haalt. Ik heb het over controle, en dat kan dus ook doordat je je bijvoorbeeld boven op je hond gooit. Dat heb ik ook al gezegd.
Ik ben een gewone burger en heb tien keer niets met africhten. Hoe moet ik oefenen met mijn honden op situaties als bedreigd worden door bekenden of vreemden? En waarom zou ik dat moeten doen? Ik voed mijn honden op om iedereen als vriendelijk/neutraal te benaderen. Daar past het hen blootstellen aan dreigende personen/situaties niet bij. En als ik dan in een dreigende situatie verzeild raak, verwacht jij dan dat een gewone huishond onder appèl blijft staan? Omdat de jouwe, waar god weet wat mee uitgehaald is om hem zo gehoorzaam te krijgen, dat wel doet? Waar slaat dat op?
Dat slaat nergens op, maar ook dat heb ik dan ook nooit gezegd, daarom vraag ik mij oprecht af of je wel leest wat ik zeg. Ik zeg dit allemaal namelijk juist niet!! Je moet helemaal niet oefenen op bedreigende situaties, je moet juist alles doen wat je hier boven zegt en als het ook maar enigzins mogelijk is zo'n situatie te voorkomen dan moet je dat proberen.Als je in een echt dreigende situatie verzeild raakt en het komt uiteindelijk neer op noodweer, dan is er ook niets aan de hand.
Maar daar wordt een opgeheven vingertje van een mevrouw die te dicht bij je staat niet onder geschaard. En dan hoop ik dat de eigenaar van de hond in een situatie als waar het topic om ging, dus het opgeheven vingertje, er alles aan zal doen om te voorkomen dat de hond die vrouw kan bijten. Desnoods door bovenop je hond te duiken, ik noem geen appèl. Dat is wat ik zeg, niets meer en niets minder. Want dat is, vind ik, voor alle betrokkenen beter en uiteindelijk zeker voor de hond, dan heb je namelijk een hele grote kans dat je dan niet wegkomt met "Tsja dat doet ie nou eenmaal"
En als ik dan in een dreigende situatie verzeild raak, verwacht jij dan dat een gewone huishond onder appèl blijft staan? Omdat de jouwe, waar god weet wat mee uitgehaald is om hem zo gehoorzaam te krijgen, dat wel doet? Waar slaat dat op?
Nogmaals voor alle duidelijkheid; mijn hond is dan niet gehoorzaam, dus dan gebruik ik handen, voeten en mijn lichaam om te zorgen dat hij de andere partij niet kan bereiken. En dat lukt wonder wel, zonder dat ik hem martel of zo, ik houdt hem gewoon met heel mijn lijf vast. Werkt goed.
Der zal dan waarschijnlijk wel niet genoeg met hem zijn uitgehaald, want het is duidelijk niet gelukt hem zo gehoorzaam te krijgen. Waar ik overigens nog wel steeds aan werk uiteraard, ook zonder hem te "martelen" maar gewoon door hem te belonen als het wel lukt zijn aandacht vast te houden
Ik heb trouwens niets tegen of met goldens, maar een golden die wil opspringen om te begroeten vergelijken met een dobermann die opspringt om een waarschuwingshap uit te delen, nou dat laatste kan hij met dezelfde vaart doen als de golden die op wil springen, maar ook vol adrenaline een keer of tien harder, en sneller. Daarbij zijn ze daar net even wat sneller toe bereid.
Dat klopt en daarom moet je dus net even wat meer verantwoordelijkheid nemen omdat de gevolgen net even anders kunnen liggen. En dat was volgens mij wat Moos bedoelde, je verantwoordelijkheid nemen in ervoor zorgen dat het niet zo ver komt. Althans ik dacht dat ze dat bedoelde en dat is ook mijn mening.
Goldens en dobers op één lijn zetten in een situatie waarin een hond geneigd kan zijn voor de eigenaar op te komen is appels en peren te vergelijken. Voor het vrouwtje opkomen hoort net zo goed bij een dober als het zacht in de bek afgeven van levende kuikentjes bij het baasje bij een golden. En het gegarandeerd vermoorden van diezelfde kuikentjes bij een shiba inu. De ene hond is de andere hond niet.
En dat ben ik helemaal met je eens, en juist daarom moet je dubbel zo goed opletten dat een hond niet in die situatie terecht kan komen en (daar komt ie weer) dat is de verantwoordelijkheid van de baas.
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
christo schreef:afgezien van de verantwoordelijkheid van de baas. Die is in mijn optiek minder van toepassing als er sprake is van dreiging op heel korte afstand.
Maar ik ben eruit, ik geef die persoon dan zelf wel uit voorzorg een enorme oplawaai, en dan neem ik de taakstraf wel voor lief.
![]()
Heb 't 1 keer meegemaakt, dat een meisje in elkaar werd geslagen terwijl ik met de honden in het park liep. Ik riep de jongen toe dat hij onmiddellijk op moest houden. De jongen riep terug of ik anders "die joekels"op hem af zou sturen. Heb de honden toen vastgebonden aan een hek en hem uit de doeken gedaan dat ik voor zo'n mietje die meisjes in elkaar slaat mijn honden niet nodig had maar dat ik hem zelf wel alle hoeken van het park zou laten zien. (Volkomen op de bluf natuurlijk, maar dat wist hij niet
Maar ik zou mijn honden daar ook never nooit niet aan wagen.
Gr. Aniek

-
Fin
- Zeer actief
Budkes schreef:Maar ik zou mijn honden daar ook never nooit niet aan wagen.
Ik ook niet. Ik dop mijn eigen boontjes wel. Werd in de deuropening van mijn huis gemept door een dronkelap die ik weg wilde sturen en die twee dobers van mij hoorden het rumoer aan, hoorden vrouwtje in de viswijfmodus schieten, schatten in dat dat wel even kon duren, en gingen er nog even bij liggen (het was twee uur 's nachts). Geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken hen erbij te betrekken.
Overigens, sorry. Eén opmerking van mij ging te ver eerder, die neem ik terug en ga ik ook even wissen.
- Zoie
- Zeer actief
idd, nooit je honden aan dit soort ongein opgeven.Budkes schreef:[Maar ik zou mijn honden daar ook never nooit niet aan wagen.
Als je een hond hebt van een ras waarvan je weet dat ze waak - en bescherndrift hebben moet je gewoon dubbel zo voorzichtig zijn, anticiperen op opgewonden standjes hoort daar m.i. bij.

- Budkes
- Zeer actief
-
Kyra-
- Zeer actief
Het heeft er geen flikker mee te maken of je vanaf pup op het veld loop of niet. Het zit er in of niet. Ik ken genoeg honden die tot 3 jaar geen pak gezien hebben en toch weten wat de bedoeling ischristo schreef:En voor de rest, wat dat pakwerk betreft, hoe weet jij dat?Wanneer heb je voor het laatst een hond, herder of dober, gehad, waar je niet al van pup af aan mee naar de club bent geweest?
Si vis pacem, para bellum
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
yep dat bedoel ik...Kyra- schreef:Het heeft er geen flikker mee te maken of je vanaf pup op het veld loop of niet. Het zit er in of niet. Ik ken genoeg honden die tot 3 jaar geen pak gezien hebben en toch weten wat de bedoeling ischristo schreef:En voor de rest, wat dat pakwerk betreft, hoe weet jij dat?Wanneer heb je voor het laatst een hond, herder of dober, gehad, waar je niet al van pup af aan mee naar de club bent geweest?

-
Fin
- Zeer actief
malinois schreef:yep dat bedoel ik...Kyra- schreef:Het heeft er geen flikker mee te maken of je vanaf pup op het veld loop of niet. Het zit er in of niet. Ik ken genoeg honden die tot 3 jaar geen pak gezien hebben en toch weten wat de bedoeling ischristo schreef:En voor de rest, wat dat pakwerk betreft, hoe weet jij dat?Wanneer heb je voor het laatst een hond, herder of dober, gehad, waar je niet al van pup af aan mee naar de club bent geweest?
En toch zal hij niet mijn auto gaan lopen bewaken. Ik ben de baas, en bewaken doe ik wel. Klaar, punt, uit. Ook met een hond met aanleg was die aanpak ruim voldoende. Trouwens, ik heb dat nog niet eens bewust aan hoeven pakken ook.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ja maar ik pak dat niet aan want ik vind het niet ergchristo schreef:malinois schreef:yep dat bedoel ik...Kyra- schreef:Het heeft er geen flikker mee te maken of je vanaf pup op het veld loop of niet. Het zit er in of niet. Ik ken genoeg honden die tot 3 jaar geen pak gezien hebben en toch weten wat de bedoeling ischristo schreef:En voor de rest, wat dat pakwerk betreft, hoe weet jij dat?Wanneer heb je voor het laatst een hond, herder of dober, gehad, waar je niet al van pup af aan mee naar de club bent geweest?
Christo heeft als jonge hond van nog geen zes maanden mij zat keren 'gesteld', d.w.z. speels aan mijn arm gehangen. Dat omstanders dat zagen en schrokken, en ik maar met een zacht stemmetje, Christo, nee. Nee. Nee. Goooed zo!
En toch zal hij niet mijn auto gaan lopen bewaken. Ik ben de baas, en bewaken doe ik wel. Klaar, punt, uit. Ook met een hond met aanleg was die aanpak ruim voldoende. Trouwens, ik heb dat nog niet eens bewust aan hoeven pakken ook.
het ging er om dat een hond hier geen pakwerk voor hoeft te doen om dit zelf te laten zien...

-
tineke
Dit vind ik wel haaks staan op wat je eerder zegtchristo schreef: En toch zal hij niet mijn auto gaan lopen bewaken. Ik ben de baas, en bewaken doe ik wel. Klaar, punt, uit. Ook met een hond met aanleg was die aanpak ruim voldoende. Trouwens, ik heb dat nog niet eens bewust aan hoeven pakken ook.
Hier zeg je dit en nu roep je precies het tegenovergestelde
christo schreef: . Aidan had vast en zeker gehapt, Christo ook. Daar zijn het dobermans voor. Een kruising mechelaar hapt zeker. Eigen schuld, dikke bult, moet je andermans persoonlijke zone maar respecteren. Trouwens, ik zou er niet verbaasd over staan als zelfs jouw Vera dan in dergelijke omstandigheden een hap uitdeelt.
En nee, ik leun niet op mijn honden dat ze mij moeten beschermen, ik dop mijn eigen boontjes wel. Maar als je ze aan het uitlaten bent, kun je geen kant op als een ander dan op je af komt stormen, dan heb je je hond bij je, aan de lijn, en hij reageert. En als iemand je dan op tien cm nadert, kun je wel je hond kort houden, maar op tien cm afstand kan hij dan alsnog happen. Daar helpt geen lieve moedertje aan, en daar kun je geen barst aan doen.
-
Fin
- Zeer actief
Daar zit een deel van het verschil in.malinois schreef: ja maar ik pak dat niet aan want ik vind het niet erg![]()
het ging er om dat een hond hier geen pakwerk voor hoeft te doen om dit zelf te laten zien...
Alleen denk ik wel dat een hond waar pakwerk mee gedaan wordt veel beter zijn eigen kracht leert kennen, ervaring opbouwt in het toepassen van die kracht, en daarmee meer zelfvertrouwen ontwikkelt.
Allemaal dingen die op zich best positief zijn vanuit de hond bekeken, maar je verhoogt er het risico mee op bijtincidenten. Dat moet dan weer afgedekt worden met appèl, en waar dat dan niet voldoende is, daar zit je dan mee. Niet iets voor mij. Als de nood aan de man is, dan komen ze voor me op, dat is voor mij voldoende.
-
Fin
- Zeer actief
Het ene is bewaken, het andere is verdedigen, voor mij zijn dat twee verschillende dingen. Daarbij, als je even terugleest, is er dit jaar een situatie geweest die verdedigingsdrang had kunnen oproepen, maar waarbij mijn honden het aan mij overlieten om de situatie het hoofd te bieden. Deels gaat voor beide driften het 'ik ben de baas, ik regel dat zelf wel' op.tineke schreef: Dit vind ik wel haaks staan op wat je eerder zegtals je dan de baas bent waarom kan je hem dan niet beletten te happen als hij in waakmodus gaat.
Alleen is het wel zo dat als een andere hond bovenop Aidan duikt, Christo hem te hulp schiet. Nu staat Christo boven Aidan, en zou dat mee kunnen spelen met dat Christo in zo'n geval optreedt. In elk geval hou ik er rekening mee dat als iemand mij fysiek bedreigt, Christo geneigd zal zijn om op te treden. Minder snel dan bij Aidan, omdat ik boven Christo sta. Maar er is nog steeds wel de mogelijkheid.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
zeker... maar wat ik dus zei, de jonge honden en zelfs pups bewaakten al heel vroeg de auto, met een maand of 5 al... en dat zonder ooit nog pakwerk gedaan te hebbenchristo schreef:Daar zit een deel van het verschil in.malinois schreef: ja maar ik pak dat niet aan want ik vind het niet erg![]()
het ging er om dat een hond hier geen pakwerk voor hoeft te doen om dit zelf te laten zien...![]()
Alleen denk ik wel dat een hond waar pakwerk mee gedaan wordt veel beter zijn eigen kracht leert kennen, ervaring opbouwt in het toepassen van die kracht, en daarmee meer zelfvertrouwen ontwikkelt.
Allemaal dingen die op zich best positief zijn vanuit de hond bekeken, maar je verhoogt er het risico mee op bijtincidenten. Dat moet dan weer afgedekt worden met appèl, en waar dat dan niet voldoende is, daar zit je dan mee. Niet iets voor mij. Als de nood aan de man is, dan komen ze voor me op, dat is voor mij voldoende.

-
tineke
Volgens mij kan waken overgaan in verdedigen ,eerst wordt er gewaakt en bij echte dreiging kan er evt, verdedigd worden.christo schreef:Het ene is bewaken, het andere is verdedigen, voor mij zijn dat twee verschillende dingen. Daarbij, als je even terugleest, is er dit jaar een situatie geweest die verdedigingsdrang had kunnen oproepen, maar waarbij mijn honden het aan mij overlieten om de situatie het hoofd te bieden. Deels gaat voor beide driften het 'ik ben de baas, ik regel dat zelf wel' op.tineke schreef: Dit vind ik wel haaks staan op wat je eerder zegtals je dan de baas bent waarom kan je hem dan niet beletten te happen als hij in waakmodus gaat.
Alleen is het wel zo dat als een andere hond bovenop Aidan duikt, Christo hem te hulp schiet. Nu staat Christo boven Aidan, en zou dat mee kunnen spelen met dat Christo in zo'n geval optreedt. In elk geval hou ik er rekening mee dat als iemand mij fysiek bedreigt, Christo geneigd zal zijn om op te treden. Minder snel dan bij Aidan, omdat ik boven Christo sta. Maar er is nog steeds wel de mogelijkheid.
Maar een hond die totaal geen neiging heeft tot waken zal mi ook niet snel tot verdedigen overgaan.
-
Kyra-
- Zeer actief
Het maakt geen flikker uit welke ras of kruising je heb. Een ras of kruising van 6 weken kan door prooi drift alles beschermen/bewaken of hoe je het maar wil noemen. Het verschil tussen een huishond en een hond waar wij (Budkes, Malinois en ik) het over hebben zit een wereld van verschil.
Bij een huishond word de natuurlijke "driften" uitgehaald omdat deze niet gewenst zijn. Net als het "spelend" bijten in benen handen kleding enz word niet geaccepteerd.
De personen welke een pup aan schaffen om mee te werken laten dit ook niet toe maar corrigeren op een andere manier dmv het verplaatsen van deze driften.
Je hoeft niet met een pup naar een club (als je weet waar je mee bezig bent) om deze driften in goede banen te leiden.
Het geval van Budkes kan ik alleen maar zeggen
Hoe vaak gebeurd het niet dat een " scherpe" hond (ik betwijfel of dit scherpte is) afgemaakt word door de verkeerde omgang/opvoeding van de vorige eigenaar. Jij heb deze hond wel omgevormd tot een voor jou handelbare hond waar je perfect mee kan werken en voor 1000% op kan vertrouwen.
Je kent het karakter en de streken en weet waar je op moet letten.
Zo maakt dit hem eigenlijk betrouwbaarder dan een huishond waar geen apel op staat en uit het niets kan uit vliegen als er iets gebeurd.
Waarom denken mensen toch dat wanneer je met je honden train en werk deze scherp of niet te vertrouwen zijn.
Je kan beter gebeten worden door een hond die het commando LOS kent dan door en huishond die dit niet kent en 20 keer over bijt.
@ christo: Als jij het oke vind dat je hond bijt als jij word bedreigd dan kan je er wel eens naast zitten. Je moet ten allertijden voor zorgen dat je hond niet KAN bijten. Er is echter maar 1 situatie waarin het mag en dat is puur uit noodweer. Mocht er een aangifte tegen je komen moet jij nog maar zorgen dat het daadwerkelijk noodweer was anders kan je nog voor verrassingen komen te staan
Ik las ergens iets over een kuiken en een shiba maar kan het ff niet meer vinden.
Je kan iedere hond leren om een levend kuiken of een ei te apporteren zelfs een Shiba, Deense dog of een chihuahua van mijn part
Bij een huishond word de natuurlijke "driften" uitgehaald omdat deze niet gewenst zijn. Net als het "spelend" bijten in benen handen kleding enz word niet geaccepteerd.
De personen welke een pup aan schaffen om mee te werken laten dit ook niet toe maar corrigeren op een andere manier dmv het verplaatsen van deze driften.
Je hoeft niet met een pup naar een club (als je weet waar je mee bezig bent) om deze driften in goede banen te leiden.
Het geval van Budkes kan ik alleen maar zeggen
Je kent het karakter en de streken en weet waar je op moet letten.
Zo maakt dit hem eigenlijk betrouwbaarder dan een huishond waar geen apel op staat en uit het niets kan uit vliegen als er iets gebeurd.
Waarom denken mensen toch dat wanneer je met je honden train en werk deze scherp of niet te vertrouwen zijn.
Je kan beter gebeten worden door een hond die het commando LOS kent dan door en huishond die dit niet kent en 20 keer over bijt.
@ christo: Als jij het oke vind dat je hond bijt als jij word bedreigd dan kan je er wel eens naast zitten. Je moet ten allertijden voor zorgen dat je hond niet KAN bijten. Er is echter maar 1 situatie waarin het mag en dat is puur uit noodweer. Mocht er een aangifte tegen je komen moet jij nog maar zorgen dat het daadwerkelijk noodweer was anders kan je nog voor verrassingen komen te staan
Ik las ergens iets over een kuiken en een shiba maar kan het ff niet meer vinden.
Je kan iedere hond leren om een levend kuiken of een ei te apporteren zelfs een Shiba, Deense dog of een chihuahua van mijn part
Si vis pacem, para bellum
- Limanade
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullterrier
- Aantal honden: 1
-
Fin
- Zeer actief
Kyra- schreef:@ christo: Als jij het oke vind dat je hond bijt als jij word bedreigd dan kan je er wel eens naast zitten. Je moet ten allertijden voor zorgen dat je hond niet KAN bijten. Er is echter maar 1 situatie waarin het mag en dat is puur uit noodweer. Mocht er een aangifte tegen je komen moet jij nog maar zorgen dat het daadwerkelijk noodweer was anders kan je nog voor verrassingen komen te staan
Ik was al uitgediscussieerd hoor, maar als jij er nog eens overheen wil gaan, prima.![]()
Ik las ergens iets over een kuiken en een shiba maar kan het ff niet meer vinden. Je kan iedere hond leren om een levend kuiken of een ei te apporteren zelfs een Shiba, Deense dog of een chihuahua van mijn part
- Budkes
- Zeer actief
och als we dan toch offtopic gaan.
Een ei dat apporteert mijn Mikey keurig, rauw nog wel én heel
.
Hadden de collega's 2 weken terug in het zoekveld van de kleine voorwerpjes gelegd. Kwam hij keurig heel brengen.
Keken ze mooi op hun neus de heren, och wat hadden ze gehoopt dat het ei kapot zou gaan. Ze keken er goed van op, ik zelf trouwens ook, vond het knap van hem.
Een ei dat apporteert mijn Mikey keurig, rauw nog wel én heel
Hadden de collega's 2 weken terug in het zoekveld van de kleine voorwerpjes gelegd. Kwam hij keurig heel brengen.
Keken ze mooi op hun neus de heren, och wat hadden ze gehoopt dat het ei kapot zou gaan. Ze keken er goed van op, ik zelf trouwens ook, vond het knap van hem.
Gr. Aniek