Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wel/niet enten? Update 03-04
Moderator: moderatorteam
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Wel/niet enten? Update 03-04
Ik zit met de vraag of we Osa wel of niet nog moeten laten inenten ( jaarlijkse entingen ). Sommigen zeggen dat het juist belangrijk is bij een oude hond, en anderen zeggen weer dat het ook risico's met zich meebrengt.
Osa is de laatste week conditioneel weer achteruit aan het hollen, weer meer hijgen (hart ) en manken links in haar schouder. Dus we gaan sowieso met haar naar de DA. Plus dat Ben ook zijn jaarlijkse entingen moet hebben. Ik vraag het dan ook nog aan de DA, maar wat zouden jullie doen, wel of niet enten?
Osa is de laatste week conditioneel weer achteruit aan het hollen, weer meer hijgen (hart ) en manken links in haar schouder. Dus we gaan sowieso met haar naar de DA. Plus dat Ben ook zijn jaarlijkse entingen moet hebben. Ik vraag het dan ook nog aan de DA, maar wat zouden jullie doen, wel of niet enten?
Laatst gewijzigd door Brindlecardi op 03 apr 2009 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
- Aantal honden: 2
Als Osa altijd volledig geënt is zijn er hoogstwaarschijnlijk genoeg anti-stoffen aanwezig. Ik zou ik er - zeker als Osa jaarlijks geënt is - niet meer aan beginnen.
Maar voor de zekerheid zou je natuurlijk een titer kunnen laten afnemen en wellicht alleen kiezen voor de Weil-enting (die kan niet worden getiterd).
Maar voor de zekerheid zou je natuurlijk een titer kunnen laten afnemen en wellicht alleen kiezen voor de Weil-enting (die kan niet worden getiterd).
- *Esther
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
- Rami
- Zeer actief
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
-
Brindlecardi
- Zeer actief
Maar is het dan in principe niet handiger om haar gewoon dan weer volledig in te enten? Als Weil kan lijkt me dat Parvo etc. ook geen probleem moet geven. Maar het is meer haar lichamelijke conditie die me doen afvragen of ik haar nog moet gaan enten.Rami schreef:Als Osa altijd volledig geënt is zijn er hoogstwaarschijnlijk genoeg anti-stoffen aanwezig. Ik zou ik er - zeker als Osa jaarlijks geënt is - niet meer aan beginnen.
- Rami
- Zeer actief
Nou, ik zou zelf een oudere hond helemaal niet laten enten, ook Weil niet. En al helemaal niet als ik zou twijfelen aan haar lichamelijk conditie. Maar dat is iets wat je zelf moet bepalen. Een hond kan ziek worden.Aimee schreef:Maar is het dan in principe niet handiger om haar gewoon dan weer volledig in te enten? Als Weil kan lijkt me dat Parvo etc. ook geen probleem moet geven. Maar het is meer haar lichamelijke conditie die me doen afvragen of ik haar nog moet gaan enten.Rami schreef:Als Osa altijd volledig geënt is zijn er hoogstwaarschijnlijk genoeg anti-stoffen aanwezig. Ik zou ik er - zeker als Osa jaarlijks geënt is - niet meer aan beginnen.
Maar wat Parvo, hondenziekte en HCC betreft, daar moeten echt wel genoeg antistoffen van zijn na zoveel jaar enten.
In dit topic staat nog wel het een ander over enten/titeren en ziekte van Weil:
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... sc&start=0
-
Brindlecardi
- Zeer actief
Dankjewel, wat is voor jou precies de reden dat je een oude hond niet wil vaccineren?Rami schreef:Nou, ik zou zelf een oudere hond helemaal niet laten enten, ook Weil niet. En al helemaal niet als ik zou twijfelen aan haar lichamelijk conditie. Maar dat is iets wat je zelf moet bepalen. Een hond kan ziek worden.Aimee schreef:Maar is het dan in principe niet handiger om haar gewoon dan weer volledig in te enten? Als Weil kan lijkt me dat Parvo etc. ook geen probleem moet geven. Maar het is meer haar lichamelijke conditie die me doen afvragen of ik haar nog moet gaan enten.Rami schreef:Als Osa altijd volledig geënt is zijn er hoogstwaarschijnlijk genoeg anti-stoffen aanwezig. Ik zou ik er - zeker als Osa jaarlijks geënt is - niet meer aan beginnen.
Maar wat Parvo, hondenziekte en HCC betreft, daar moeten echt wel genoeg antistoffen van zijn na zoveel jaar enten.
In dit topic staat nog wel het een ander over enten/titeren en ziekte van Weil:
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... sc&start=0
- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
- Aantal honden: 1
- Rami
- Zeer actief
Billy reageerde nogal op vaccinaties. Veel darm-ellende, huidklachten. Werd met elke vaccinatie erger. Via internet allerlei artikelen gelezen. Overtuigd geraakt dat honden over-gevaccineerd worden. Entingen krijgen die ze niet nodig hebben. Honden blijken echt jaren langer beschermd te zijn dan men eerst dacht. Inmiddels zeggen de vaccin-leveranciers om de drie jaar enten i.p.v. om het jaar. Maar er wordt nog steeds volop onderzoek gedaan en er wordt al gesproken over 7 jaar, levenslange bescherming zelfs.Aimee schreef: Dankjewel, wat is voor jou precies de reden dat je een oude hond niet wil vaccineren?
Oh ja en ik heb Sil en Bill twee jaar geleden laten titeren. Er waren idd genoeg antistoffen en kreeg het advies om in 2010 nog eens te titeren.
Weil heb ik inmiddels iets van twee jaar niet gedaan. Hoewel ik daar lang over getwijfeld heb.
-
Brindlecardi
- Zeer actief
Als je er zo over na denkt is het inderdaad best vreemd waarom het bij honden ieder jaar moet. Bij Osa heb ik nog nooit klachten gehad bij het inenten, maar eens kan de eerste keer zijn natuurlijk...Rami schreef:Billy reageerde nogal op vaccinaties. Veel darm-ellende, huidklachten. Werd met elke vaccinatie erger. Via internet allerlei artikelen gelezen. Overtuigd geraakt dat honden over-gevaccineerd worden. Entingen krijgen die ze niet nodig hebben. Honden blijken echt jaren langer beschermd te zijn dan men eerst dacht. Inmiddels zeggen de vaccin-leveranciers om de drie jaar enten i.p.v. om het jaar. Maar er wordt nog steeds volop onderzoek gedaan en er wordt al gesproken over 7 jaar, levenslange bescherming zelfs.Aimee schreef: Dankjewel, wat is voor jou precies de reden dat je een oude hond niet wil vaccineren?
Oh ja en ik heb Sil en Bill twee jaar geleden laten titeren. Er waren idd genoeg antistoffen en kreeg het advies om in 2010 nog eens te titeren.
Weil heb ik inmiddels iets van twee jaar niet gedaan. Hoewel ik daar lang over getwijfeld heb.
- Hamilton
- Zeer actief
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Jeannettebo
- Zeer actief
- van het Spechthorst
- Zeer actief
Er zijn genoeg mensen die met hun kids kritisch prikken waarom dan niet met je hond inderdaad.
Had nog nooit gehoord van titeren. Ik neem aan dat je bepaald wat er aan anti-stoffen in het bloed zit.
Hoe zit het met jachthonden (die daadwerkelijk op jacht mee gaan) die dus met veel meer andere bacteriën e.d. in aanraking komen. Zou je daar andere kriteria voor aan moeten houden?
Ik heb ook altijd het idee dat de kennelhoest drup (tis tenslotten geen enting) meer schade aanricht dan goed doet.
Sinds ze dat hier krijgen zie ik vaker reversed sneezing (schrijf je dat zo?) opkomen. Vooral onze spaanse dame heeft hier last van. Ook onze Leonberger kreeg het op latere leeftijd. Twijfel of ik dat nog wel wil geven. Volgens mij is kennelhoest lastig maar niet ernstig.
Had nog nooit gehoord van titeren. Ik neem aan dat je bepaald wat er aan anti-stoffen in het bloed zit.
Hoe zit het met jachthonden (die daadwerkelijk op jacht mee gaan) die dus met veel meer andere bacteriën e.d. in aanraking komen. Zou je daar andere kriteria voor aan moeten houden?
Ik heb ook altijd het idee dat de kennelhoest drup (tis tenslotten geen enting) meer schade aanricht dan goed doet.
Sinds ze dat hier krijgen zie ik vaker reversed sneezing (schrijf je dat zo?) opkomen. Vooral onze spaanse dame heeft hier last van. Ook onze Leonberger kreeg het op latere leeftijd. Twijfel of ik dat nog wel wil geven. Volgens mij is kennelhoest lastig maar niet ernstig.
Groeten van het Spechthorst.
A home without a dog isn't a home, it's a house
A home without a dog isn't a home, it's a house
-
S@ndr@
- Zeer actief
- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Contacteer:
Onze honden gaan nogal eens de grens over dus het risico om niet te enten is te groot, om terug Zweden in te komen.
Als ze altijd thuis zouden blijven, zouden we de 2 oudsten ook niet meer laten enten.
Als ze altijd thuis zouden blijven, zouden we de 2 oudsten ook niet meer laten enten.

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
- petra1
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Teckel
- Aantal honden: 5
Ah,ik zat me pas al af te vragen waarom Isa ineens ook zo'n last had.van het Spechthorst schreef:Ik heb ook altijd het idee dat de kennelhoest drup (tis tenslotten geen enting) meer schade aanricht dan goed doet.
Sinds ze dat hier krijgen zie ik vaker reversed sneezing (schrijf je dat zo?) opkomen.
Ze heeft een paar dagen daarvoor de neusspray gehad. Misschien dat dat inderdaad met elkaar in verband staat,dan.
Nu is het ook gewoon weer over,en heeft ze nergens meer last van.
- Youp
- Zeer actief
Mijn da ent standaard alleen Weil en eens in de 3 jaar de cocktail.billy schreef:Ik heb Freek (word 11 jaar ) ook alleen laten enten voor Weil vorig jaar, was nog zoeken naar een da die dat wilde maar ik heb gezocht en gevonden .![]()
Ook dit jaar weer alleen Weil.
Vind 9 jaar enten meer als genoeg![]()
Groetjes Els
Ik zou een oudere hond sowieso niet volledig laten enten. Misschien wel Weil in het voorjaar.
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra

- Rami
- Zeer actief
Wel of niet enten is iets wat je alleen als eigenaar kunt bepalen. Lees je in en bepaal wel of niet. Of welke enting wel en welke niet. Daar kan eigenlijk niemand je in adviseren. Ik vind ziektes zoals kennelhoest die in i.p. niet dodelijk zijn een 'aanvaardbaar risico'. Ik kies dan niet voor een enting, ook niet voor een spray.van het Spechthorst schreef:Er zijn genoeg mensen die met hun kids kritisch prikken waarom dan niet met je hond inderdaad.
Ziektes die wel dodelijk kunnen zijn: Parvo, Hondenziekte en HCC daarvan kun je je afvragen in hoeverre volwassen honden (die in de eerste jaren van zijn of haar leven volgens schema geënt is) een risico lopen om zo'n ziekte te krijgen.
Vind je dat ook een 'aanvaardbaar' risico dan kun je er voor kiezen om niet te enten. Vind je het risico te groot dan kun je of volgens de nieuwe richtlijnen enten (om de drie jaar) of laten titeren.
De Weil-enting is maar een jaar werkzaam. Vandaar dat veel mensen dat toch ieder jaar laten doen.
Oh ja en je hebt natuurlijk nog Rabies. In NL komt dat niet voor maar ga je naar bijv. Frankrijk of België dan moet je wel. (Hoeft tegenwoordig ook niet jaarlijks, kan ook om de drie jaar).
- wendy71
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ridgebacks!
- Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
- Contacteer:
Gisteren ook even naar de da voor de jaarlijkse enting.
Volgende keer wil ik toch een titer laten bepalen.
Kennelhoest neusspray heb ik dit keer niet laten doen.
Jakko kreeg juist een milde vorm van kennelhoest vlak nadat hij ge ent was op kennelhoest.
de da zei dat ze dat vaker had gehoord, maar dat ze niet zeker wist of dat juist van die enting kwam.
Ik denk persoonlijk van wel, dus daarom niet ge ent.
Volgende keer wil ik toch een titer laten bepalen.
Kennelhoest neusspray heb ik dit keer niet laten doen.
Jakko kreeg juist een milde vorm van kennelhoest vlak nadat hij ge ent was op kennelhoest.
de da zei dat ze dat vaker had gehoord, maar dat ze niet zeker wist of dat juist van die enting kwam.
Ik denk persoonlijk van wel, dus daarom niet ge ent.

Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
- Moniek B.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
- Contacteer:
Belle wordt met haar bijna 13 al jaren niet meer ingeent (andere honden ook niet trouwens). Even los van de hele discussie over het risico van over-enten of niet.. Een hond van 13 die meerdere jaren achter elkaar (bij de vorige eigenaar in mijn geval) een inenting heeft gehad heeft zeer waarschijnlijk meer dan voldoende antistoffen tegen mogelijke ziektes.
Juist bij een oudere hond die in het algemeen wat zwakker en minder vitaal is, is de weerstand meestal verminderd ten opzichte van zijn jonge jaren. Door het inbrengen van een verzwakte vorm van de ziekte (wat een vaccinatie eigenlijk is) eis je van het lichaam dat het weerstandssysteem aan het werk gaat. En mijn idee is; waarom zou je een wat verzwakt weerstandssysteem pushen om aan het werk te gaan terwijl het niet nodig is?
Wat ik me, in reactie op de post van Wendy71 afvraag... Waarom blijven mensen toch elk jaar een inenting zetten? Ondanks het feit dat het internet vol staat van de geldigheid van 3 jaar en de officiele registratie etc... ik snap dat domweg niet (geen verwijt naar jou wendy persoonlijk, maar meer in het algemeen....)
Juist bij een oudere hond die in het algemeen wat zwakker en minder vitaal is, is de weerstand meestal verminderd ten opzichte van zijn jonge jaren. Door het inbrengen van een verzwakte vorm van de ziekte (wat een vaccinatie eigenlijk is) eis je van het lichaam dat het weerstandssysteem aan het werk gaat. En mijn idee is; waarom zou je een wat verzwakt weerstandssysteem pushen om aan het werk te gaan terwijl het niet nodig is?
Wat ik me, in reactie op de post van Wendy71 afvraag... Waarom blijven mensen toch elk jaar een inenting zetten? Ondanks het feit dat het internet vol staat van de geldigheid van 3 jaar en de officiele registratie etc... ik snap dat domweg niet (geen verwijt naar jou wendy persoonlijk, maar meer in het algemeen....)
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Hamilton
- Zeer actief
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Die hebben volgens mij eerder méér weerstand dan minder.van het Spechthorst schreef:Hoe zit het met jachthonden (die daadwerkelijk op jacht mee gaan) die dus met veel meer andere bacteriën e.d. in aanraking komen. Zou je daar andere kriteria voor aan moeten houden?
Weil is het enige lijkt me, omdat dat inderdaad maar een jaar geldig is.
Ik vind het zo'n onzin, die kennelhoest!van het Spechthorst schreef:Ik heb ook altijd het idee dat de kennelhoest drup (tis tenslotten geen enting) meer schade aanricht dan goed doet.
Het is net als de griepprik: ze gokken welke er wel eens zou kunnen komen...
Maar die andere weetikveelhoeveel, daar enten ze niet tegen.
En waarom tegen alles enten? Van een kennelhoestje krijgen ze niks. Ja, weerstand. En dat lijkt me alleen maar goed
-
Marion.
Een half jaar maarMarjoleine schreef:Die hebben volgens mij eerder méér weerstand dan minder.
Weil is het enige lijkt me, omdat dat inderdaad maar een jaar geldig is.
Osa zou ik zéker niet meer volledig laten vaccineren. Eigenlijk gewoon niet. Ook niet voor Weil. Een groter risico lijkt me tegenwoordig Borrelia. Twee jaar geleden hebben ze rabiës gehad, omdat we naar Zuid-Duitsland gingen. Voorlopig denk ik nog niet aan nieuwe entingen.
PreciesMarjoleine schreef:En waarom tegen alles enten? Van een kennelhoestje krijgen ze niks. Ja, weerstand. En dat lijkt me alleen maar goed
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
De Weil enting is maar een half jaar tot 9 maanden werkzaam.
Die geef ik elk jaar.
De honden zwemmen hier veel in en over sloten (bij apport bijv.) dus dat vind ik toch wel veiliger.
Als Osa alleen maar een beetje rondscharrelt en niet in of bij sloten komt waar je ratten kunt verwachten zou je dat misschien kunnen laten?
Een cocktail hoeft maar eens in de drie jaar.
Het is de vraag of Osa dat nog nodig heeft na alle entingen die ze heeft gehad.
Vanwege reizen naar het buitenland krijgen mijn honden eens in de drie jaar een Rabiës enting.
Die geef ik elk jaar.
De honden zwemmen hier veel in en over sloten (bij apport bijv.) dus dat vind ik toch wel veiliger.
Als Osa alleen maar een beetje rondscharrelt en niet in of bij sloten komt waar je ratten kunt verwachten zou je dat misschien kunnen laten?
Een cocktail hoeft maar eens in de drie jaar.
Het is de vraag of Osa dat nog nodig heeft na alle entingen die ze heeft gehad.
Vanwege reizen naar het buitenland krijgen mijn honden eens in de drie jaar een Rabiës enting.
-
mwillow
Wij laten onze honden (7 en bijna 6 jaar) titeren volgende maand, puur omdat we willen weten hoe het met die titerwaardes staat na de Puppy DP op volwassen gewicht waarvan in maart de 3 jaar is verlopen. Voor die tijd hebben ze ook HCC gehad. Weil vaccineren we niet meer, eind april starten we met de Weil nosodes. Onze honden zwemmen dagelijks en liggen in de meest gore prutsloten. Stanley vaccineren is niet meer aan de orde, Whooper laten bijvaccineren na te lage titerwaarde is op zich niet het plan. Een hond ouder dan 7 jaar en die alles elk jaar al heeft gehad, liet ik zowieso niet meer vaccineren.