Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

40 kilo en behendigheid.

Moderator: moderatorteam

Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

40 kilo en behendigheid.

Ongelezen bericht door Emma »

ik zou graag jullie mening weten :

mijn hond is 37 kg. ruim 1,5 jaar oud. ik wou altijd terzijnertijd graag behendigheid willen doen.
maar ik vraag me af of er een gewichtsgrens is voor deze sport. officieel niet geloof ik. maar is het verstandig om met een hond van 37 kilo en ongeveer 65 cm. schofthoogte ( kruising Am. bulldog en husky) om i.v.m zijn gewrichten om daar behendigheid mee te doen?

ik vind op dit moment dat hij nog volop in de ontwikkeling zit en vind hem ook nog niet echt sterk genoeg. echt nog een beetje een opgeschoten puber :mrgreen:

ooh, ja. hij is dus niet te dik hoor. heeft voor zijn bouw prima gewicht. en veel spieren. dus het is geen kwestie van afvallen. kan ook zijn achterste ribben zien in beweging.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Goh ja, dat is moeilijk te zeggen denk ik. Ik zou een dierenarts raadplegen die ervaring heeft met agility honden. Weet helaas geen adressen maar daar kunnen anderen denk ik wel mee helpen.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik heb een Ierse wolfshond gekend die behendigheid deed ;)
Ken ook een Malamute die het doet.
Bij de club waar jij in de buurt zit, trouwens.

Het lijkt me geen probleem als hij goed in elkaar zit.
Ik weet niet of hij van een erg breed type is? Dat zou een probleem kunnen zijn, als hij erg breed in de borstkas is. Dan zit hij anders in elkaar dan bv een Husky.

Niet te jong beginnen dus en even overleggen met de da.
Stelt je vereniging geen eisen?
Vaak vragen ze wel de heupen te laten checken, ellebogen is ook geen overbodige luxe met al dat gespring.
Dacht dat ze dat in NH ook deden.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
SimoneA
Zeer actief

Ongelezen bericht door SimoneA »

Hoi,

Zeker bij zo'n grote en zware hond zou ik voorzichtig zijn.
Je zou eens naar Ronald Mouwen kunnen gaan. Hij kan dan een sportkeuring doen en dan voelt/ ziet hij waar evt beperkingen liggen bij jouw hond.

www.mouwen.nl

Groetjes Simone
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Marjoleine schreef:Ik heb een Ierse wolfshond gekend die behendigheid deed ;)
Ken ook een Malamute die het doet.
Bij de club waar jij in de buurt zit, trouwens.

Het lijkt me geen probleem als hij goed in elkaar zit.
Ik weet niet of hij van een erg breed type is? Dat zou een probleem kunnen zijn, als hij erg breed in de borstkas is. Dan zit hij anders in elkaar dan bv een Husky.

Niet te jong beginnen dus en even overleggen met de da.
Stelt je vereniging geen eisen?
Vaak vragen ze wel de heupen te laten checken, ellebogen is ook geen overbodige luxe met al dat gespring.
Dacht dat ze dat in NH ook deden.
is dat KCWF ?
daar heb ik gehoorzaamheid gedaan :wink:
hij is vrij breed. breder dan husky. maar vooral de kop en de poten. de borstkas valt nog mee. maar ik denk dat het wel breder gaat worden nog.
de ellebogen zijn laatst nog gechecked door de DA. omdat hij ietsje onregelmatig liep. de ellebogen waren prima en hij loopt nu ook weer goed.
de heupen moeten idd eerst gerontgend. maar denk wel dat die goed zijn.

mijn hond loopt wel veel in telgang. altijd al gedaan. DA denkt dat dat verder niet erg is. maar ik had liever een ferme draf gezien natuurlijk.
telgang kan door de bouw komen en kan zijn dat de hond dat gewoon prefereert.
het kan ook duiden op een minder sterke rug. en daarom weet ik niet of behendigheid goed idee is. aan de andere kant is het trainen van spieren nooit weg natuurlijk.
verder als je hem met honden ziet ravotten is hij eigenlijk heel lenig en snel.

er wordt hier helaas geen dogfrisbee gegeven en ook geen doggydance. dat lijkt me eigenlijk een betere sport voor Buster. (minder belastend. want wordt aangepast voor de hond heb ik begrepen.). maar zelf lijkt me behendigheid leuk voor buster want hij vind door dingen kruipen (slurf) en over toestellen lopen (kattenloop) erg leuk. maar ja die hoogtesprongen zou wellicht niet zo goed zijn voor zijn gewrichten?

nou bedankt voor jullie tips ik ga ze zeker opvolgen als we zo ver zijn !
sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.

Ongelezen bericht door sky »

zou hem toch laten runtgenen voorat je gaan sporten met hem, vooral omdat de kruising zwarebouw hond met lichtere bouw hond allemaal wel ergens (rug/heupen/ellebogen) last van hebben ik ben daarom ook erg tegen deze kruisingen.

Hleaas is het zo dat je pas zeker weet dat de hond niets markeerd als je fotos heb laten maken ook al loopt hij goed en kan de dierenarts niets vinden alleen met fotos weet je zeker.

niet alleen het springen is zwaar (neerkomen dan) maar ook de kattenloop en de schutting zijn erg belastend voor de gewrichten van de hond.

zlef laat ik van iedere hond hoe gezond ook voordat ik wedstrijden ga lopen met ze runtgenen op heupen (HD) rug en ellebogen (ED) op de rug na allen officeel.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ja, KCWF ;)
Ze letten goed op de dingen daar, is mijn ervaring.
Emma schreef:mijn hond loopt wel veel in telgang. altijd al gedaan. DA denkt dat dat verder niet erg is. maar ik had liever een ferme draf gezien natuurlijk.
telgang kan door de bouw komen en kan zijn dat de hond dat gewoon prefereert.
Ik zou met hem gaan fietsen om hem wat vaster te krijgen.
Telgang komt meestal door de bouw: is hij vierkant?
Gezien zijn afstamming zou dat best eens kunnen ;)

Om hem dan te laten draven heb je tempo nodig, vandaar dus: fietsen!

Ik zou de zaak wel goed late checken als je wilt sporten, zeker ook de ellebogen. Voor zijn formaat zal hij de hoge sprongen doen, dus je wilt zeker weten dat hij dat fysiek aan kan!
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel

Ongelezen bericht door Tulp »

Een boerboelteefje van ons van 56 kilo loopt al een paar jaar met veel plezier en zonder problemen behendigheid.
spijkerhond
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door spijkerhond »

Ik ben makkelijk geloof ik; ik zie geen reden waarom je niet met een gezonde volwassen uitgegroeide hond van klein tot groot van ieder ras een beginners cursus recreatieve behendigheid zou kunnen doen. In het begin ligt de nadruk nog erg op aanleren toestellen en niet op veel achter elkaar springen.

Ik ga zelf ook niet preventief eerst allerlei foto's laten maken voor ik ga sporten :wink: en heb mijn hond (ook 30-35 kg) niet eerst laten nakijken. Maar is maar mijn mening hoor!

Alleen als ie eerder kreupel liep en problemen heeft gehad zoals je schrijft zou ik wel eerst goed advies bij de dierenarts inwinnen en als je een positief advies krijgt rustig aan beginnen.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

ik heb met 2 bullmastiffteefjes ook behendigheid gedaan en de zwaarste was 55+. wel na rontgenen (dus pas na anderhalf) en niet al te hoog laten springen. ben rond het jaar begonnen zonder (hoge) sprongen.
Afbeelding
Emma
Zeer actief

bedankt !

zo ie zo laat ik (en gelukkig moet dat ook) foto`s van de heup maken. ellebogen wou ik eerst ook foto`s van, maar de dierenarts heeft klinische proeven gedaan en als ie ED zou hebben dan zou hij al niet door die proeven heen komen schijnt.
de DA heeft toen gevoeld en door druk op verschillende delen van de hele poot (elk gewricht om de beurt) en dan de hond laten draven (soort buigproef bij paarden).
maar misschien laat ik evengoed wel foto`s maken.

maar pas na de zomer start ik er dan mee in een nieuwe beginnersgroep.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

je da kan echt niet klinisch beoordelen of je hond ed heeft hoor, echt niet. dus ik zou wel gewoon laten rontgenen, zeker vanwege die kreupelheid. als je het tegeljik doet is het ook meestal goedkoper dan apart.
Afbeelding
Emma
Zeer actief

sky schreef:zou hem toch laten runtgenen voorat je gaan sporten met hem, vooral omdat de kruising zwarebouw hond met lichtere bouw hond allemaal wel ergens (rug/heupen/ellebogen) last van hebben ik ben daarom ook erg tegen deze kruisingen.

Hleaas is het zo dat je pas zeker weet dat de hond niets markeerd als je fotos heb laten maken ook al loopt hij goed en kan de dierenarts niets vinden alleen met fotos weet je zeker.

niet alleen het springen is zwaar (neerkomen dan) maar ook de kattenloop en de schutting zijn erg belastend voor de gewrichten van de hond.

zlef laat ik van iedere hond hoe gezond ook voordat ik wedstrijden ga lopen met ze runtgenen op heupen (HD) rug en ellebogen (ED) op de rug na allen officeel.
ik ben het oneens met jou mening over dit soort kruisingen. omdat HD en ED juist rastypisch zijn. doordat vele rashonden hiermee te kampen hebben wordt er door de verzekering niets vergoed.

en hoeveel rashonden lopen er in telgang. ook aardig wat hoor. en dat hoeft niet altijd wat negatiefs te zijn. (behalve in showring :mrgreen: )net als bij paarden dit ook niet hoeft te duiden op iets ernstigs. wat natuurlijk wel overigens altijd kan.

ooh, juist doordat een am. bulldog met husky (wat dus een vrij lichte hond is) is gekruist heb je dus een minder zware hond en 1 met een normale snuit. want ook sommige AM. bulldoggen kunnen wel eens een boxer-achtige snuit krijgen.

maar jij zweert waarschijnlijk bij rashonden en ik heb nogal een heel kritische kijk op het fokken (en vooral keuren) van rashonden.
maar dat is weer een heel andere discusie en die zijn hier ook zat van gevoerd :mrgreen:

de schutting is dat niet meer iets voor in de africhting? of voor hoog niveau?
ik heb dit bij onze vereniging nooit gezien?

ben het met je eens dat alleen door foto`s je zekerheid hebt. maar het kan ook in de jaren slechter worden. dus wat nu op de foto goed is kan na een paar jaar natuurlijk wel veranderen.

oei, ik las net pas goed. .
je weet lichter ras met zwaar ras. mmm ik ken niet genoeg kruisingen om jou tegen te spreken. dus excuus. misschien heb je gelijk. twee tegenpolen gekruist kan ik me ook wel wat voorstellen dat dat niet altijd goed mixed.
hoewel het ook juist iets kan toevoegen/verbeteren denk ik dan. :denken:
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik heb ook lang getwijfeld om met Macho behendigheid te gaan doen.
Macho is de afgelopen maanden echt flink breed geworden en weegt nu 33kg.
Uiteindelijk heb ik het toch maar gedaan en het bevalt prima.
Ik heb wel rontgenfoto's laten maken van de heupen en de ellebogen.
Om te zien of een hond ED heeft moeten er toch echt foto's gemaakt worden hoor, dus ik zou niet op dat onderzoekje vertrouwen.
Ik ben met Macho trouwens begonnen toen hij 20 maanden was.

Macho loopt trouwens ook regelmatig in telgang.
Hij is volgens mij ook best vierkant (zie nu dat Marjoleine daar iets over schrijft).
Maar Macho doet het eigenlijk alleen aan de lijn.
Als hij losloopt versnelt hij en ook naast de fiets loopt hij netjes in draf en dat kan hij heel snel.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
samantha!
Zeer actief

Emma schreef: er wordt hier helaas geen dogfrisbee gegeven en ook geen doggydance. dat lijkt me eigenlijk een betere sport voor Buster. (minder belastend. want wordt aangepast voor de hond heb ik begrepen.). maar zelf lijkt me behendigheid leuk voor buster want hij vind door dingen kruipen (slurf) en over toestellen lopen (kattenloop) erg leuk. maar ja die hoogtesprongen zou wellicht niet zo goed zijn voor zijn gewrichten?

nou bedankt voor jullie tips ik ga ze zeker opvolgen als we zo ver zijn !
Ik vind dogfrisbee ook aardig belastend hoor, ik denk dat dat niet veel verschilt.
Doggydance is denk ik wat minder belastend.
Maar je hebt het over aanpassen aan de hond bij frisbee en dogdance, maar dat kan bij behendigheid natuurlijk ook.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
samantha!
Zeer actief

sky schreef:zou hem toch laten runtgenen voorat je gaan sporten met hem, vooral omdat de kruising zwarebouw hond met lichtere bouw hond allemaal wel ergens (rug/heupen/ellebogen) last van hebben ik ben daarom ook erg tegen deze kruisingen.
Ik weet er verder niet veel van maar weet je ook waarom dit is?
Afbeelding
TvanEmst
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie x Dobermann

Ongelezen bericht door TvanEmst »

Je kan ook treibbal proberen (zal wel ver weg zijn), is ook niet belastend maar wel leuk voor je hond.. denk ik.
Afbeelding
Groetjes van Tess en een poot(je!) van Moos!
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Ik heb tot voor kort ook behendigheid gedaan met Luka (41 kilo). Ik heb hem uit voorzorg laten rontgenen (heupen) op 1.5 jarige leeftijd. 1.5 jaar later heb ik een sportfitkeuring laten doen en helaas heeft dat er (uiteindelijk) toe geleid dat ik moest stoppen ivm zijn rug.
Zolang jij en je hond plezier hebben in het spelletje is niets onmogelijk, zelf ben ik me er wel altijd heel bewust van geweest dat Luka groot en zwaar is (in vergelijking met anderen) en dat de kans op een blessure des te groter is. Vandaar mijn voorzorgsmaatregelen, al had ik die met een lichtere hond ook gedaan. Behendigheid is nou eenmaal een blessure gevoelige sport en dat vraagt om een stukje verantwoordelijkheid van de eigenaar :wink:
Afbeelding
sky
Zeer actief

samantha! schreef:
doordat de bot structuur heel anders is van een zware hond dan van een lichte b.v een mechelse herder heeft een andere bot samenstelling dan een rottweiler als je dit kruist geef dit letterlijk 9 op de 10 x problemen doordat de overgangen op o.a gewrichten niet meer kloppen.
B.v een boerboel en een rottweiler kan weer wel.

ben hier achter gekomen omdat ik graag een x rottweiler herder wilde en van de 3 die ik toen kende 3 HD en ED hadden en o latere leeftijd 2 ervan rug klachte kregen.

Ik zweer trouwnes niet bij Rashonden hoor alleen bepaalde rassen vindt ik niet dat je die met elkaar kan kruisen doordat de hond (en baas) er zo veel narigheid van krijgen, en ben er dus tegen.
Heb zelf zad kruisingen gehad hoor.
samantha!
Zeer actief

Inge O schreef:
samantha! schreef:
je kan je misschien beter eerst afvragen óf dit wel zo is :wink: .
Ja dat klopt maar vandaar ook mijn vraag :mrgreen:
Ik vind het namelijk wel heel interessant maar ik heb dus geen idee waarom zoiets zo zou kunnen zijn.
Hoe denk jij erover?
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

sky schreef:
samantha! schreef:
doordat de bot structuur heel anders is van een zware hond dan van een lichte b.v een mechelse herder heeft een andere bot samenstelling dan een rottweiler als je dit kruist geef dit letterlijk 9 op de 10 x problemen doordat de overgangen op o.a gewrichten niet meer kloppen.

ben hier achter gekomen omdat ik graag een x rottweiler herder wilde en van de 3 die ik toen kende 3 HD en ED hadden en o latere leeftijd 2 ervan rug klachte kregen.

Ik zweer trouwnes niet bij Rashonden hoor alleen bepaalde rassen vindt ik niet dat je die met elkaar kan kruisen doordat de hond (en baas) er zo veel narigheid van krijgen, en ben er dus tegen.
Oke, maar dit is dus gebaseerd op die 3 honden?
Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt hoor, ik geef ook gewoon toe dat ik er zelf weinig van af weet.
Maar ik ken toch heel wat dergelijke kruisingen die wel gewoon gezond zijn.
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik zou zeker wel foto's laten maken :wink: Ik heb 3 behendigheidslessen gedaan met mijn staffordteef. Het enige wat ik merkte was dat ze op de helft van de les een beetje ging klooien en minder zin had. Ik dacht gewoon dat ze lui was. Bleek ze ED en zware artrose te hebben. Ze mag absoluut niet van die dingen doen meer.
Honden kunnen ontzettend hard voor zichzelf zijn. Die foto's zijn er juist omdat je niet alles met je blote oog kunt zien.
sky
Zeer actief

samantha! schreef:
sky schreef:
samantha! schreef:

Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt hoor, ik geef ook gewoon toe dat ik er zelf weinig van af weet.
nee niet alleen op de drie honden maar ook op de onzoeken die in Amerika o.a zijn gedaan.
Ik kan alleen het verslag niet meer vinden, ga er ff achteraan.
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Inge O schreef:
sky schreef:
samantha! schreef:
sky schreef: doordat de bot structuur heel anders is van een zware hond dan van een lichte b.v een mechelse herder heeft een andere bot samenstelling dan een rottweiler als je dit kruist geef dit letterlijk 9 op de 10 x problemen doordat de overgangen op o.a gewrichten niet meer kloppen.

nee niet alleen op de drie honden maar ook op de onzoeken die in Amerika o.a zijn gedaan.
Ik kan alleen het verslag niet meer vinden, ga er ff achteraan.
ik ben benieuwd :ok: .
Ik ben ook erg benieuwd aangezien ik een herder x rottweiler heb! (met artrose in de ellebogen :N: )
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”