MARC_S schreef:Ik ben het niet meer zo eens met die stelling dat dominante rassen en honden niet bestaan. Natuurlijk ben je dominant tov iemand of een andere hond als hond maar ik vind een ras dat neigt naar domineren wel een dominant ras. Mijn vorige hond Wuilus was een hele dominante hond. Natuurlijk niet als je er een Kangalreu tegenover zette maar dat wil niet zeggen dat ze niet 9 van de 10 keer dominant gedrag toonde naar andere honden. Ik vond Dapper ook gewoon een dominante hond naar honden. Wuilus was dat naast naar honden ook naar mensen en zij deed niks voor een ander. Dus als iemand zei zit! dan bleef ze gewoon staan en keek die persoon strak aan. "hallo, wie denk jij dat je bent dan?ranetje schreef:Castreren lijkt inderdaad wel zo ongeveer noodzaak.![]()
Goed van je om dat eerst eens verder uit te zoeken voor je die beslissing neemt![]()
Waarom dat "dominant" Marc?Marc_S schreef:Een leopard dog is gewoon een eerlijke maar dominante en wat moeilijkere hond. Ik zou net als jij nu niet kiezen voor castratie maar zoals ik al zei voor opvoeding en training.
Er zullen zeker zelfzekere honden zijn met dominant gedrag, maar een heel ras kan niet dominant zijn toch?
Je zult toch bij elk ras na moeten gaan wat voor karakter die individuele hond heeft?![]()
"
Een Leopard dog is gewoon een hond die in interactie met andere honden al snel dominant gedrag laat zien. Net als bv een akita.
Ik vind dus persoonlijk dat je een hond wel kan beschrijven als dominant. Dat kan bij mensen immers ook gewoon als karakterschets gegeven worden.
eens