Ik doel op honden die komen voor een trimbeurt, vooral de 'kleine witjes' zijn dit: maltezers, shi tzu's enz. Het type hondje dat je er wel bij kan nemen voor de gezelligheid. Maar ook andere rassen merk ik dit bij.
Die mensen houden wel vaak heel erg veel van hun hond, voor sommigen is hun hondje ook alles. Maar die hondjes zijn soms zo erg slecht verzorgt! Vlooien, teken, tanden waarvan je voelt dat ze los zitten in het tandvlees, gore oren, helemaal in de klit en bobbels/knobbels waarbij ik allang op de stoep van de dierenarts had gestaan, enzovoorts.
Vaak hebben die mensen het niet eens opgemerkt of wat ik ook vaak hoor is: 'maarja, hij is al wat ouder he' en dan vraag ik hoe oud, zijn ze meestal pas 8 of 10!! Dat vind ik echt nog niet oud voor zo'n klein hondje hoor en echt geen excuus. Mijn middelgrote hond is 8, hij ligt toch ook niet te rotten op de bank?
Ik kan er zo boos om worden, je zegt wat ze fout hebben gedaan en hoe ze het beter kunnen doen. Maar dit moet natuurlijk wel op vriendelijke manier, anders komen ze misschien nooit meer terug - en dan zijn die hondjes verder van huis.
Ze beloven vanalles maar een paar maanden later komen ze in precies dezelfde staat -of zelfs erger- weer terug.
Het liefste zou ik de dierenbescherming erover informeren, maar dat lijkt me onbegonnen werk en misschien wel overdreven. Het is hoogstwaarschijnlijk allemaal niet met opzet gedaan, maar ik vind het wel vaak vallen onder verwaarlozing.
Zijn er meer mensen (vooral die vaak honden zien mbt hun beroep/hobby) die dit ervaren? En wat zeg jij tegen die mensen, hoe handel jij?
PS: sorry als ik dit in het verkeerde topic heb geplaatst