Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ontstoken opgezwollen teen
Moderator: moderatorteam
-
mwillow
Ontstoken opgezwollen teen
Whooper heeft sinds 18 febr. een ontstoken opgezwollen teen.
Zo zag het er in de eerste week uit.
Na veel spoelen en zalven plus plaatsvervangend AB goedje zag het er zo uit.
Daarna kwam het in alle hevigheid terug en is hij hier net geopereerd.
Op dit moment ziet het er bijna net zo erg uit als op de eerste foto. Terug naar af, ondanks de kijkoperatie, de eerste AB kuur en de tweede zware AB kuur verder.
Hij is in eerste instantie behandeld via een holistische praktijk met een AB vervangend goedje en ontstekingsremmer. Na 2 weken ging het op en af, dan was de blaas die er overheen zat opengebroken en nam de zwelling af en zag je het genezen. Om dan na een paar dagen weer in alle hevigheid op te komen.
Hierna zijn er röntgenfoto's gemaakt (niets op te zien, zag er mooi uit) en is hij geopereerd door mijn DA praktijk en is er een biopt genomen.
Een zware AB kuur van een week met nog 5 dagen verlenging er bij, waar we nu nog mee bezig zijn. De wond is helemaal open gelegd en hij heeft alles goed doorgespoeld, een drain is erin gezet die na 2 dagen verwijderd moest worden. Er zijn geen doorns of grasaren gevonden.
Uitslag van het biopt wijst uit dat 'iets' van buitenaf deze ellende heeft veroorzaakt. Waarschijnlijk een doorn, waarvan ik waarschijnlijk een deel eruit heb gehaald tijdens het spoelen. Dit is niet 100% zeker.
Marcroscopy:
Submitted are three tissue samples with a size between 3 and 11 mm.
Histology:
The epidermis is moderately to markedly hyperplastic with moderate compact orthokeratotic hyperkeratosis. The dermis is markedly fibrotic.
Disseminated:
throughout all samples, intradermal foreign material is present. In some areas it is reminiscent of hair fragments, in further foci the polygonal morphology points to an exogenous origin. This material is surrounded by neutrophilic granulocytes and macrophages. An abundant chronic granulation tissue is formed. In the periphery lymphoplasmacytic infiltrates are present.
Diagnosis:
Chronic-active pyogranulomatous dermatitis with foreign material.
Comment:
Histological examination revealed wide-spread inflammatory lesions. Most probable pathogenesis is traumatic inspissation of hair shafts and foreign material. Signs of neoplastic transformation were not detected.
Vanaf afgelopen dinsdag, nadat de hechtingen bij de DA eruit zijn gehaald en Whoop extra AB erbij heeft gekregen, zag de teen er goed geslonken uit en ietsje vurig. Het genas wel mooi. Afgelopen vrijdag begon de teen er rood uit te zien en leek ietsjes te gaan zwellen, gisteren was het gezwollen en zat die blaas er weer overheen, niet zo erg als in het begin maar de troep er onder was zich al aan het vormen. Vanochtend kwam de troep er uit op de plek van de hechtingen. Maar weer goed gespoeld in de Biotex en ik heb er nu een compres met honingzalf op zitten. Hij is levendig, eet erg goed ondanks de hoge dosering AB en zijn ontlasting blijft gelukkig goed.
Vraag aan de 'experts' hier. Zou dit gerelateerd kunnen zijn aan een auto-immune aandoening zoals bv. lupus, SLE of iets anders? En is bloedonderzoek voldoende om dit vast te stellen en kan dan samen met deze klachten tot zo'n diagnose gekomen worden?
Wat voor vervolgstappen moet ik nu gaan ondernemen om mijn Whoop weer beter te krijgen?
Alvast bedankt voor jullie reacties. Word hier een beetje radeloos van.
Zo zag het er in de eerste week uit.
Na veel spoelen en zalven plus plaatsvervangend AB goedje zag het er zo uit.
Daarna kwam het in alle hevigheid terug en is hij hier net geopereerd.
Op dit moment ziet het er bijna net zo erg uit als op de eerste foto. Terug naar af, ondanks de kijkoperatie, de eerste AB kuur en de tweede zware AB kuur verder.
Hij is in eerste instantie behandeld via een holistische praktijk met een AB vervangend goedje en ontstekingsremmer. Na 2 weken ging het op en af, dan was de blaas die er overheen zat opengebroken en nam de zwelling af en zag je het genezen. Om dan na een paar dagen weer in alle hevigheid op te komen.
Hierna zijn er röntgenfoto's gemaakt (niets op te zien, zag er mooi uit) en is hij geopereerd door mijn DA praktijk en is er een biopt genomen.
Een zware AB kuur van een week met nog 5 dagen verlenging er bij, waar we nu nog mee bezig zijn. De wond is helemaal open gelegd en hij heeft alles goed doorgespoeld, een drain is erin gezet die na 2 dagen verwijderd moest worden. Er zijn geen doorns of grasaren gevonden.
Uitslag van het biopt wijst uit dat 'iets' van buitenaf deze ellende heeft veroorzaakt. Waarschijnlijk een doorn, waarvan ik waarschijnlijk een deel eruit heb gehaald tijdens het spoelen. Dit is niet 100% zeker.
Marcroscopy:
Submitted are three tissue samples with a size between 3 and 11 mm.
Histology:
The epidermis is moderately to markedly hyperplastic with moderate compact orthokeratotic hyperkeratosis. The dermis is markedly fibrotic.
Disseminated:
throughout all samples, intradermal foreign material is present. In some areas it is reminiscent of hair fragments, in further foci the polygonal morphology points to an exogenous origin. This material is surrounded by neutrophilic granulocytes and macrophages. An abundant chronic granulation tissue is formed. In the periphery lymphoplasmacytic infiltrates are present.
Diagnosis:
Chronic-active pyogranulomatous dermatitis with foreign material.
Comment:
Histological examination revealed wide-spread inflammatory lesions. Most probable pathogenesis is traumatic inspissation of hair shafts and foreign material. Signs of neoplastic transformation were not detected.
Vanaf afgelopen dinsdag, nadat de hechtingen bij de DA eruit zijn gehaald en Whoop extra AB erbij heeft gekregen, zag de teen er goed geslonken uit en ietsje vurig. Het genas wel mooi. Afgelopen vrijdag begon de teen er rood uit te zien en leek ietsjes te gaan zwellen, gisteren was het gezwollen en zat die blaas er weer overheen, niet zo erg als in het begin maar de troep er onder was zich al aan het vormen. Vanochtend kwam de troep er uit op de plek van de hechtingen. Maar weer goed gespoeld in de Biotex en ik heb er nu een compres met honingzalf op zitten. Hij is levendig, eet erg goed ondanks de hoge dosering AB en zijn ontlasting blijft gelukkig goed.
Vraag aan de 'experts' hier. Zou dit gerelateerd kunnen zijn aan een auto-immune aandoening zoals bv. lupus, SLE of iets anders? En is bloedonderzoek voldoende om dit vast te stellen en kan dan samen met deze klachten tot zo'n diagnose gekomen worden?
Wat voor vervolgstappen moet ik nu gaan ondernemen om mijn Whoop weer beter te krijgen?
Alvast bedankt voor jullie reacties. Word hier een beetje radeloos van.
Laatst gewijzigd door mwillow op 08 sep 2010 21:01, 3 keer totaal gewijzigd.
-
MoniqueDM
- Zeer actief
Op je vraag over lupus of SLE kan ik je geen antwoord geven, maar ik vind het er heel erg naar uitzien Sandra.
Is het niet mogelijk dat er toch nog een heel klein ieniemini stukje van het één of ander in dat teentje zit? Als dat goed vast zit in het weefsel lijkt me het mogelijk dat alleen spoelen tijdens een operatie niet afdoende kan zijn. Daarnaast hoeft de boosdoener ook niet altijd zichtbaar te zijn of terug te vinden te zijn in een biopt.
Is er een kweek genomen van de troep die eruit komt en een anti-biogram gemaakt ? Dit i.v.m. een gericht anti-bioticum?
Een kennis van mij heeft een Labrador die ook telkens een vervelende recidiverende ontsteking aan een teentje van een voorpoot had.
Bij hem hebben ze na veel tobben, anti-bioticakuren e.d. het teentje geamputeerd. Dat is natuurlijk niet hetgeen waar je op zit te wachten en misschien is het ook helemaal nog niet aan de orde, maar de hond in kwestie is er toen wel van opgeknapt.
Heel veel sterkte San, want hier word je echt moedeloos van.
Geef Whoop (en Stan ook) maar een hele dikke knuffel van ons.
Is het niet mogelijk dat er toch nog een heel klein ieniemini stukje van het één of ander in dat teentje zit? Als dat goed vast zit in het weefsel lijkt me het mogelijk dat alleen spoelen tijdens een operatie niet afdoende kan zijn. Daarnaast hoeft de boosdoener ook niet altijd zichtbaar te zijn of terug te vinden te zijn in een biopt.
Is er een kweek genomen van de troep die eruit komt en een anti-biogram gemaakt ? Dit i.v.m. een gericht anti-bioticum?
Een kennis van mij heeft een Labrador die ook telkens een vervelende recidiverende ontsteking aan een teentje van een voorpoot had.
Bij hem hebben ze na veel tobben, anti-bioticakuren e.d. het teentje geamputeerd. Dat is natuurlijk niet hetgeen waar je op zit te wachten en misschien is het ook helemaal nog niet aan de orde, maar de hond in kwestie is er toen wel van opgeknapt.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)

-
mwillow
Dank je wel, meis. Dat hebben we nodig, hoor. We worden hier gek van en ik ga Whoop zo dadelijk weer temperaturen, want ik vind hem bijzonder rustig.MoniqueDM schreef:Op je vraag over lupus of SLE kan ik je geen antwoord geven, maar ik vind het er heel erg naar uitzien Sandra.
Is het niet mogelijk dat er toch nog een heel klein ieniemini stukje van het één of ander in dat teentje zit?
Als dat goed vast zit in het weefsel lijkt me het mogelijk dat alleen spoelen tijdens een operatie niet afdoende kan zijn. Daarnaast hoeft de boosdoener ook niet altijd zichtbaar te zijn of terug te vinden te zijn in een biopt.
Hij kon echt niets vinden, heeft alles van zijn plek gehad en is verschillende 'gangen' door geweest op zoek naar 'iets'.![]()
Er is heel veel weefsel weg gehaald voor biopt, dus ook van de troep die er op dat moment in zat. Maar niet bv. van de pustroep wat ik vanochtend er uit heb gedrukt. Dat is wat jij bedoelt? En kan een DA zelf een anti-biogram maken of moet dat ook via een lab? Hij heeft een gerichte AB gekregen, Clavubactin 250 mg tabletten, 2x 1,5 per dag.
Poeh...........![]()
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
- Aantal honden: 1
-
mwillow
Maar die oorzaak kunnen ze niet vinden.....Inge O schreef:ik denk, gezien de histologische uitslag, dat er waarschijnlijk weinig anders opzit dan goed blijven spoelen, verschillende keren per dag, plus idd die honingzalf. ik vrees dat AB hier weinig nut hebben - het vreemde materiaal zal eruit moeten 'zweren', een lichaam is daar ontzettend koppig in.
Dit is wat mijn holistische DA ook al zei, toen zij mij het advies gaf om het nog 1,5 week aan te kijken op het goedje wat ik van een andere holistische praktijk heb gehad (AB vervanger met ontstekingsremmer), omdat zij toen met vakantie was. Dat hebben we toen ook geprobeerd, bijna 3 weken lang. Het leek te genezen en net op het moment dat je dat dacht, zat die blaas er weer op en begon alles weer overnieuw. In die derde week durfde ik geen risico meer te nemen en ben ik naar mijn DA gegaan. Toen is hij geopereerd, waar dus uiteindelijk nog niets is uitgekomen.
zou hij ook koorts krijgen, dan is het weer een andere zaak natuurlijk, dan moet hij wel aan de AB.
Er was geen koorts in het spel en mijn DA adviseerde dringend, wel AB na de operatie. De beide holistische DA's (met dierenartsachtergrond) zeggen hetzelfde als dat jij vertelt.
gezien die kuur op het moment zelf wel bleek te werken (tijdelijk) is de kans heel erg groot dat je wel met het juiste AB werkt, maar dat doet enkel iets aan de bacteriën die zich met de teen komen bemoeien, die bacteriën zijn niet de óórzaak van de kwaal (ik zou bijna zeggen : jammer genoeg).
Waar ik op dit moment erg bang voor ben, is dat als ik morgen contact opneem met mijn huidige DA dat Whoop dan aan een nog zwaardere AB kuur moet of dat nog langer doorgegaan moet worden met deze AB en dat wil ik niet.
Zou jij het in dit geval 'veilig' vinden als ik toch naar mijn holistische DA in Zeist ga en dat zij dan iets verzint om het eruit te laten zweren? De tweede keer dus....de eerste keer was bij een andere praktijk bijna drie weken lang AB vervanger en ontstekingsremmer.
We zitten in dubio om bij Westerhuis antibacterieel onderzoek te laten doen en zo'n antibiogram. Ik weet zeker dat mijn praktijk dat niet doet, maar heeft het in dit geval nut?
-
mwillow
Ik heb inmiddels diverse adviezen gehad van 1 DA, 1 holist, 1 holist en 1 DA in diezelfde volgorde; soda, soda, betadine en biotex.fenneke schreef:zou je dan met groene leem kunnen werken inge?
dit trekt toch ook heel schoon
hen het wel gebruikt bij ons paard bij een wond op zijn ""scheen"" been
ziet er rot uit sandra maar ik denk ook dat er nog ""iets "" in zit wat er uit moet
Groene leem uitwendig heb ik niet, wel traumeelgel en de Dermiel wondzalf (honingzalf), vloeibare betadine en biotex. Inwendig kan ik nu geen Schindele's mineralen geven en/of Chlorella, omdat dat te ontgiftend werkt zolang hij AB krijgt. Maar die AB doet duidelijk ook niet wat het zou moeten doen. Ik ga inderdaad even achter die groene leem uitwendig aan, het schaadt in elk geval niet.
- fenneke
- Zeer actief
-
mwillow
OK, super bedankt voor je advies, Inge O.Inge O schreef:nee, zoals uit de histologie blijkt gaat het om 'diffuus' materiaal, iets wat misschien in kleine splintertjes verspreid door het weefsel zit? heel vervelend hoorSandraH schreef:
Maar die oorzaak kunnen ze niet vinden.....![]()
.
ja, dat zou ikZou jij het in dit geval 'veilig' vinden als ik toch naar mijn holistische DA in Zeist ga en dat zij dan iets verzint om het eruit te laten zweren? De tweede keer dus....de eerste keer was bij een andere praktijk bijna drie weken lang AB vervanger en ontstekingsremmer.. ik zou zelfs nog verder gaan : géén ontstekingsremmers en géén AB-vervangers, alleen spoelen en honingzalf (en eventueel die groene leem). het hele vervelende is dat de boel juist heftig zal moeten ontsteken (is niet hetzelfde als infectie) om alles eruit te krijgen. met ontstekingsremmers rem je de lokale witte bloedcellenaktiviteit af, terwijl ze juist zwaar aan het werk zullen moeten om die materiaalstukjes eruit te krijgen
. zie het als een abces : daarbij gebruikt men ook geen AB, maar juist warme compressen om het abces te laten 'trekken', in werkelijkheid wil dat zeggen : de ontstekingsreactie (= lokale verdediging van het lichaam) nog aanwakkeren ipv. stilleggen.
ken je droes bij het paard? daarbij dacht men vroeger ook dat je AB moest geven, nu zijn de meeste da er al van overtuigd dat dat de zaak alleen maar langer laat aanslepen.
nu nog niet, naar mijn idee. het probleem is niet dat de AB niet werken, ze zijn wel aktief maar ze kunnen het probleem niet oplossen, eerder afremmen.We zitten in dubio om bij Westerhuis antibacterieel onderzoek te laten doen en zo'n antibiogram. Ik weet zeker dat mijn praktijk dat niet doet, maar heeft het in dit geval nut?
Heb het net even overlegd met mijn man. Whoop geef ik vanaf nu geen AB meer. Morgenmiddag gaat Peet op pad voor de groene leem wondpasta. Morgenochtend even bellen of ze het ook daadwerkelijk in de praktijk hebben, anders moet ik via Internet bestellen. Ik blijf spoelen en als we naar buiten gaan de poot weer in verband ter bescherming. Dan de compressen met groene leem in elk geval 's nachts erop en overdag.
Inge, vind jij het verstandig om in dit geval meteen al te beginnen met ontgiften om die AB troep eruit te krijgen, zodat het lichaam zelf sneller aan het werk wordt gezet? Normaal na een AB kuur is dat 2 weken nadien. Dat ontgiften wil ik dan doen met de Schindele's mineralen en de Chlorella.
-
mwillow
Ik heb hem vanmiddag getemperatuurd, was 38,3 en ik zal dat elke dag gaan doen. Geen zorgen........wij zitten hier een flinke partij in de stress, kan ik je vertellen...Inge O schreef:het begrip 'ontgiften' (behalve dan op de normale manier via goed werkende lever en nieren) zegt mij zuiver wetenschappelijk gezien eigenlijk niks, dus daarin kan ik niet echt adviseren. als je het wel wil doen hoef je iig geen twee weken na de AB te wachten, want de werking van de AB is voor nu toch niet wat je wil.SandraH schreef:
Inge, vind jij het verstandig om in dit geval meteen al te beginnen met ontgiften om die AB troep eruit te krijgen, zodat het lichaam zelf sneller aan het werk wordt gezet? Normaal na een AB kuur is dat 2 weken nadien. Dat ontgiften wil ik dan doen met de Schindele's mineralen en de Chlorella.
wel zijn temperatuur goed in het oog houden en vooral niet verwachten dat het nu razendsnel helemaal goed zal gaan. ook kan het best zijn dat het na aanvankelijke genezing toch nog een aantal keer terug aktief wordt - is heel erg vervelend, maar niks om je (letterlijk gezien) zorgen over te maken, het ligt een beetje in de lijn der verwachting.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik zat nog te denken aan het homeopathische "mes" Sandra. (silicea)
Als je toch richting Westerhuis gaat misschien een optie?
Voor ik de reacties had gelezen was mijn eerste idee al dat er nog iets in zit dat er uit moet zweren.
Zo heb ik het jaren geleden in Frankrijk van een DA geleerd.
Gelukkig heeft hij toen wel alles kunnen verwijderen, maar hij heeft me uitgelegd dat de kans bestond dat dat niet zou lukken.
En dan heeft een tweede operatie geen zin omdat je niets meer kunt vinden.
Hij had het toen ook over badderen en eventueel trekzalf (is dat het zelfde als honingzalf?)
Voor ik de reacties had gelezen was mijn eerste idee al dat er nog iets in zit dat er uit moet zweren.
Gelukkig heeft hij toen wel alles kunnen verwijderen, maar hij heeft me uitgelegd dat de kans bestond dat dat niet zou lukken.
Hij had het toen ook over badderen en eventueel trekzalf (is dat het zelfde als honingzalf?)
-
mwillow
Dit is de Dermiel wondzalf en is speciaal voor slecht helende wonden etc. In principe een 'wondermiddel' waar op dit moment vooral mijn eigen DA prat op gaat, maarja.........ranetje schreef:Ik zat nog te denken aan het homeopathische "mes" Sandra. (silicea)
Westerhuis zou als regulier DA een optie zijn voor het bacterieel onderzoek en anti-biogram en dan de rest als aanvullend. Aangezien Inge O dit pas als laatste optie geeft, houden we het voor nu nog even op het zelfstandig eruit laten zweren. Ik neem morgen nog wel contact op met mijn eigen holistische DA en dan kaart ik de silicia ook nog even aan.
Ik had zo'n homeopathisch 'mes' samengesteld gekregen; L.A. Infectie Totaal met la boost en la locomotie totaal. Wat hierin exact in zit weet ik niet. Dat is speciaal gemaakt en moest ik samen met de All-Septicum geven.
http://www.astfarma.nl/html/bijsluiters.aspx?id=182
- Jacqueline.
- Zeer actief
Honing zalf zorgt voor een snellere wond genezing, ja kan er ook poedersuiker opgelost in een beetje water op doen , heeft het zelfde effect.
maar om het er uit te krijgen wat er in zit zou ik persoonlijk baden in Soda, soda houd nl de wond open zodat dat wat er in zit er ook uit kan.
Dus kort gezegt als je nu die poot baad in Soda en daarna honingzalf er op smeert ben je dat wat je met de soda wil bereiken aan t tegenwerken.
Als alles er uit is en er geen pus meer in zit dan smeren met honingzalf.
Toevallig dat ik dit geleerd heb van een DA uit Deurne bij de paarden EHBO cursus.
Soda om open te houden, en suikerpasta om het sneller te laten genezen
Onze Spike had een paar jaar geleden ook z'n ontstoken teen, toen bleek dat er tussen 2 tenen in een grasaar zat.
Maar 1 teen was dik de rest niet, het kan dus goed tussen de tenen in zitten is daar ook al naar gekeken?????
maar om het er uit te krijgen wat er in zit zou ik persoonlijk baden in Soda, soda houd nl de wond open zodat dat wat er in zit er ook uit kan.
Dus kort gezegt als je nu die poot baad in Soda en daarna honingzalf er op smeert ben je dat wat je met de soda wil bereiken aan t tegenwerken.
Toevallig dat ik dit geleerd heb van een DA uit Deurne bij de paarden EHBO cursus.
Onze Spike had een paar jaar geleden ook z'n ontstoken teen, toen bleek dat er tussen 2 tenen in een grasaar zat.
Maar 1 teen was dik de rest niet, het kan dus goed tussen de tenen in zitten is daar ook al naar gekeken?????

22-5-2002 - 1-10-2009 Spike Rust zacht je zal nooit vergeten worden
-
mwillow
Overal is naar gekeken, tot aan röntgenfoto's aan toe. Had ik eerder niet geschreven. Niets te vinden, ook niet tussen andere tenen, gangen en voetzooltjes.Jacqueline. schreef:Honing zalf zorgt voor een snellere wond genezing, ja kan er ook poedersuiker opgelost in een beetje water op doen , heeft het zelfde effect.
Honingzalf heeft niet als functie voor een snellere wondgenezing te zorgen, maar door de actieve enzymen zorgt het voor een sterk antibacteriële werking waardoor dood weefsel wordt weg gevreten en ruimte maakt om nieuw weefsel aan te maken. Ik denk eerlijk gezegd niet dat poedersuiker diezelfde werking heeft.
Hier een samenvatting van de werking van honingzalf.
Als iemand dezelfde mening is toegedaan dan Jacqueline, dan hoor ik het graag.
Vetramil wondzalf
Samenvatting
Honing kan uitstekend gebruikt worden bij de behandeling van wonden en huidproblemen bij dieren. Echter niet alle honingtypen zijn geschikt. Het is van belang dat de honing de juiste componenten bevat, consisitent van samenstelling is en geen residuen bevat van bestrijdingsmiddelen. Alleen met dergelijke honing kan veilig en effectief behandeld worden. Dit artikel behandelt het product Vetramil® een wondzalf met honing en etherische oliën, speciaal ontwikkeld voor dieren. De etherische oliën zorgen behalve voor versterkte functionaliteit ook voor een bittere smaak, en houden insecten op afstand. Het product is getest bij dierenartsen, en de gebruikers waren positief tot zeer positief over de werking en het gebruik van deze honingzalf.
Inleiding
Gedurende lange tijd stond honing vooral als effectief huismiddel bekend voor de behandeling van wonden bij mensen. Op basis van klinisch onderzoek en case studies is de interesse voor honing als serieus antibacterieel wondproduct enorm toegenomen (Molan, 2001). Recent zijn er een aantal verschillende honingproducten voor de professionele humane wondzorg op de markt gekomen. Ook in de veterinaire geneeskunde blijkt behoefte aan een product dat antibacteriële eigenschappen combineert met stimulering van de wondheling (Overgaauw en Kirpensteijn, 2005).
De lage pH van honing en de werking van honingenzymen spelen een belangrijke rol bij de wondhelende eigenschappen. Door de inwerking van enzymen op honingsuikers ontstaat een zuur milieu, waardoor veel schadelijke micro-organismen worden geremd. Een lage pH versterkt ook de weerstand van de huid. Wordt honing wordt toegepast in een vochtige (wond)omgeving, dan worden de honingenzymen actief en produceren kleine hoeveelheden antibacteriële waterstofperoxide.
De samenstelling van honing varieert sterk en is afhankelijk van een groot aantal factoren die in de natuur niet te controleren zijn. Zo varieert het gehalte aan actieve enzymen in consumentenhoning zeer sterk, en is gemiddeld heel laag (Kerkvliet et al., 1996). De toepassing van zomaar een honing uit de winkel op wonden is dan ook zeer af te raden.
Op basis van jarenlang onderzoek aan de Universiteit van Wageningen, heeft Bfactory een methode ontwikkeld voor de productie van medicinale honing onder volledig gecontroleerde omstandigheden in kassen. Dit heeft geresulteerd in een gestandaardiseerd honingtype met een hoog enzymgehalte en een hoog zuurgehalte.
In verschillende ziekenhuizen is het afgelopen jaar ruime ervaring opgedaan met Revamil®, een product gebaseerd op 100% zuivere gestandaardiseerde honing. In een voorstudie uitgevoerd in het Bronovoziekenhuis werden ruim 80 patiënten met moeilijk genezende wonden behandeld met Revamil®. De belangrijkste conclusies uit dit onderzoek zijn dat Revamil® de wond effectief desinfecteert en tegelijkertijd het genezingsproces bevordert. De resultaten van deze voorstudie worden binnenkort gepubliceerd (Van Eijk en Groenhart, 2006).
Antimicrobiële werking
Honing wordt geproduceerd door honingbijen die bloemennectar verzamelen en die nectar vervolgens indikken tot honing (Figuur 1) zie pag. 3 van de bron.
Honing bestaat voor een groot deel uit suikers, een klein deel water, organische verbindingen en enzymen. Het enzym glucose oxidase wordt door de honingbijen aan de honing toegevoegd en zorgt samen met een aantal andere factoren voor de antibacteriële werking:
• Waterstofperoxide.
In contact met de wond wordt de honing verdund met wondvocht en wordt het enzym glucose oxidase actief. Het enzym glucose oxidase zorgt voor een continue productie van zeer kleine hoeveelheden waterstofperoxide (Figuur 2) zie pag. 3 van de bron. De peroxide concentratie is hoog genoeg om
pathogene bacteriën te doden, maar kan geen schade veroorzaken aan de
herstellende wond.
• Slow release.
De productie van waterstofperoxide is heel geleidelijk en gaat door zolang er nog honing in de wond aanwezig is. De snelheid waarmee alle honing in de wond is opgelost hangt af van de mate van exudatie van de
wond.
• Lage pH.
Door de werking van glucose oxidase ontstaat ook gluconzuur.
Gluconzuur is het belangrijkste organische zuur in honing en reguleert een zuur wondmilieu (lage pH). De hoeveelheid zuur in honing is een
belangrijke maat voor de antibacteriële werking (Bogdanov, 1997).
• Lage wateractiviteit.
Door de lage wateractiviteit van honing kunnen de meeste bacteriën slecht overleven.
• Etherische oliën.
Vetramil® bevat onder andere etherische olie van Tymus vulgaris (Tijm) en Ocimum basilicum (Basilicum). Tijm heeft een breed spectrum werking tegen bacteriën, terwijl basilicum een breed spectrum werking tegen meerdere schimmels heeft (Price, 1999).
De antibacteriële werking van gestandaardiseerde medicinale honing is
getest tegen verschillende soorten bacteriën, die ook wondinfecties bij dieren kunnen veroorzaken. Figuur 3 zie pag. 3 van de bron laat de resultaten zien van een Challenge test waarbij één miljoen Staphylococcus aureus bacteriën werden toegevoegd aan 1 gram honing. Na 48 uur zijn er nog slechts 10 bacteriën per gram honing over, na 144 uur zijn alle bacteriën gedood.
Antibioticaresistente staphylococcen (MRSA) bleken even snel gedood te worden door medicinale honing als antibioticagevoelige staphylococcen. Vergelijkbare resultaten werden ook verkregen met de pathogene Pseudomonas aerigunosa.
Het product Vetramil®
Vetramil® is ontwikkeld op basis van vragen uit de praktijk. Het product combineert een goede antibacteriële werking met snelle wondheling en heeft een positieve inwerking op de beschadigde huid. Verder zijn gebruiksgemak (goede smeerbaarheid, niet kleverig) en een vieze smaak voor dieren belangrijke eigenschappen. Vetramil® bevat dezelfde gestandaardiseerde antibacteriële honing die ook voor het humane product Revamil® wordt gebruikt. Daarnaast bevat Vetramil® een huidverzorgende basiszalf en een aantal antimicrobiële etherische oliën. De etherische oliën versterken de afweer van de huid en werken tegen schimmels (Ocimum basilicum) en bacteriën (Tymus vulgaris).
Bovendien geven de etherische oliën een licht bittere smaak aan Vetramil®.
Inmiddels heeft een flink aantal dierenartsen ervaring opgedaan met de behandeling van huisdieren met Vetramil®. Middels een enquête zijn de ervaringen van dierenartsen geïnventariseerd. De resultaten van 16 respondenten zijn samengevat in Tabel 1 en Figuur 4.
Resultaten enquête
Tabel 1 zie pag. 3 van de bron laat zien dat Vetramil® werd toegepast bij honden, katten, paarden, konijnen, cavia’s, hamsters en vogels. Vetramil® werd met succes toegepast bij verschillende typen wonden (ontstoken wonden, niet genezende wonden, schaafwonden), maar ook bij huidproblemen (huidlaesies, geïrriteerde huid, schrale en gevoelige plekken, eczeemplekken) blijkt Vetramil® een prettig en effectief product.
Figuur 4 zie pag. 3 van de bron laat zien dat meer dan 90% van de artsen de effectiviteit van Vetramil® als goed tot zeer goed beoordeelden. Ongeveer 40% van de artsen was niet tevreden over de verpakkingsmaat en wilden graag een grotere tube. Ook gaven enkele artsen aan dat sommige dieren toch aan de zalf bleken te likken.
Klinische studie
Recent is een studie gestart in het Diergeneeskundig Centrum De Vallei in
Woudenberg naar de effectiviteit van Vetramil® bij de behandeling van wonden bij paarden. De eerste resultaten zijn positief, een voorbeeld van de behandeling van een geïnfecteerde beenwond met Vetramil® is te zien in Figuur 5 zie pag. 3 van de bron. Na 5 weken is de wond praktisch gesloten.
Vetramil® kan uitstekend worden ingezet bij de behandeling van slecht helende wonden en huidproblemen bij grote en kleine huisdieren. Dierenartsen oordeelden zeer positief over de effectiviteit. Inmiddels is er naast de 10g tube ook een 30g tube verkrijgbaar. Ook is de formulering aangepast om de zalf nog minder aantrekkelijk te maken voor oplikken door dieren.
Literatuur
Bogdanov F., 1997. Nature and origin of the antibacterial substances in honey. Zeitschrift für Lebensmittel Untersuchung und Forschung 30:
748-753.
Eijk W. en Groenhart O, 2006.
Wondbehandeling met honing, een vooronderzoek. In voorbereiding.
Kerkvliet JD, 1996. Screening method for the determination of peroxide
accumulation in honey and relation with HMF content.
Journal of Apicultural Research 35(3/4): 110-117. 1996.
Molan PC, 2001. Why honey is effective as a medicine 2. The scientific
explanation of its effects.
In: Honey and Healing, eds P. Munn and R. Jones, International Bee Research association (IBRA), 2001
Overgaauw P.A.M. en Kirpensteijn J, 2005.
Honing bij de behandeling van huidwonden. Tijdschrift voor Diergeneeskunde 130 (4): 115-116.
Price S. and Price L., 1999. Churchil Livingstone, Edinburgh.
Aromatherapy for Health professionals.
* Revamil® is een hydrofiele wondgel voor humaan gebruik. Revamil® en Vetramil® zijn gedeponeerde merknamen van de firma Bfactory BV (www.bfactory.nl)
Bron: http://www.perfectehuid.nl/productsite/ ... 20arts.pdf
-
MoniqueDM
- Zeer actief
Je schrijft steeds over "gangen" San.
Is er sprake van een fistel? Een fistel is eigenlijk niets anders dan een afvoergang van de ontstekingshaard naar de buitenwereld.
Als er een fistel zit, zou de oorzaak ook dieper kunnen zitten, maar dan is die terugkerende zwelling weer onlogisch.
Moeilijk hoor.......
Is er sprake van een fistel? Een fistel is eigenlijk niets anders dan een afvoergang van de ontstekingshaard naar de buitenwereld.
Als er een fistel zit, zou de oorzaak ook dieper kunnen zitten, maar dan is die terugkerende zwelling weer onlogisch.
Moeilijk hoor.......
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)

-
mwillow
Als het een grasaar zou kunnen zijn, dan legt die een traject af waar geen tomtom tegen opgewassen is, dat is ook niet te zien op foto's. Zou zelfs al bij wijze van in zijn elleboog kunnen zitten in het meest extreme geval. Die DA heeft naar zijn eerlijke mening de wond open gelegd tot op het bot en daar binnenin een speurtocht gehouden naar de meest logische route van een grasaar of doorn. Tot aan zijn voetzooltjes en andere teentjes aan toe, maar hij heeft niets kunnen vinden. Vraag me niet hoe hij dat doet, ik ben geen DA.
- ranetje
- Zeer actief
Eigenlijk zou je geen ontstekingsremmer, in welke vorm dan ook, moeten gebruiken toch?
Als het "lichaamsvreemde" er uit moet zweren moet het blijven zweren.
Hooguit de wond open houden met een sodabadje.
Maar misschien denk ik nu wel helemaal verkeerd?
Ik ben geen DA
Grasaartjes e.d. zie je idd niet op een foto.
Sterkte sandra.
Ik weet het verder ook niet
Als het "lichaamsvreemde" er uit moet zweren moet het blijven zweren.
Hooguit de wond open houden met een sodabadje.
Maar misschien denk ik nu wel helemaal verkeerd?
Ik ben geen DA
Grasaartjes e.d. zie je idd niet op een foto.
Sterkte sandra.
Ik weet het verder ook niet
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
Blow heeft al een aantal keren een dikke ontstoken teen gehad , hij liep dan steeds op 3 poten. De eerste keer ben ik naar de DA gegaan en kreeg hij AB , maar het duurde toen een tijd voor het over was. De andere keren dat hij het had , heb ik hem 3 keer per dag in een biotex badje gedaan verder niets. Hij maakt het als het goed zacht was van het weken zelf open en binnen 3 dagen was het genezen. Hij heeft het trouwens steeds aan een andere teen , wel altijd achter.

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
-
mwillow
Jij schrijft:Inge O schreef:nee, tenzij ik ook verkeerd ben (zie mijn antwoord hoger)ranetje schreef: Maar misschien denk ik nu wel helemaal verkeerd?![]()
.
géén ontstekingsremmers en géén AB-vervangers, alleen spoelen en honingzalf (en eventueel die groene leem).
Bij mijn weten werkt die honingzalf niet tegen op het spoelen, dus ik kan in elk geval voor nu doorgaan met de honingzalf?
Ik zet de zalf er ook niet direct na het spoelen op.
Laatst gewijzigd door mwillow op 29 mar 2009 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
mwillow
Wat vreemd steeds aan een andere teen. Als de blaas erop zit, is het ook zo open, dat is het probleem niet. Dan slinkt de boel weer en lijkt het erop dat het zo blijft. Net op het moment dat je denkt dat het echt aan het genezen is, komt het weer opzetten. Dat was nog voor de AB. Ik heb mijn halve leven honden gehad, maar dit soort dingen heb ik echt nog nooit aan de hand gehad. Kan het ook niet van de paarden herinneren. Ja, 1x in een spijker en dat was ook uitspoelen.jip007 schreef:Blow heeft al een aantal keren een dikke ontstoken teen gehad , hij liep dan steeds op 3 poten. De eerste keer ben ik naar de DA gegaan en kreeg hij AB , maar het duurde toen een tijd voor het over was. De andere keren dat hij het had , heb ik hem 3 keer per dag in een biotex badje gedaan verder niets. Hij maakt het als het goed zacht was van het weken zelf open en binnen 3 dagen was het genezen. Hij heeft het trouwens steeds aan een andere teen , wel altijd achter.
-
elly p
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 bassets
Zo een ontsteking heeft een basset van ons ook gehad, een paar weekjes terug. Ze heeft een inspuiting ab gehad, nog es 5 dagen ab nemen, en weken in een oplossing met 5% hibitane. De wond idd openhouden. Bij die van ons was het snel genezen.
Wat betreft de SLE, je zou dat moeten laten onderzoeken met de ana-test, en dan nog verdere testen laten doen, om zeker te zijn dat het om SLE gaat. Zo heeft een 'beginnend dierenarts' ook een diagnose gesteld bij een van mijn honden, ze zou SLE hebben. Ze had een positieve ana-test en een lichte verhoging van de witte bloedcellen. Ondertussen ben ik dan bij een holistisch dierenarts geweest en die wijst de sle of lupus helemaal af. D'r moeten heel wat meer onderzoeken gebeuren om de diagnose sle te hebben. Gelukkig twijfelde ik, want anders was onze hond aan de zware prednisolon.
Deze 2 aandoeningen waren niet bij dezelfde hond.
Wat betreft de SLE, je zou dat moeten laten onderzoeken met de ana-test, en dan nog verdere testen laten doen, om zeker te zijn dat het om SLE gaat. Zo heeft een 'beginnend dierenarts' ook een diagnose gesteld bij een van mijn honden, ze zou SLE hebben. Ze had een positieve ana-test en een lichte verhoging van de witte bloedcellen. Ondertussen ben ik dan bij een holistisch dierenarts geweest en die wijst de sle of lupus helemaal af. D'r moeten heel wat meer onderzoeken gebeuren om de diagnose sle te hebben. Gelukkig twijfelde ik, want anders was onze hond aan de zware prednisolon.
Deze 2 aandoeningen waren niet bij dezelfde hond.

Groetjes, Elly
-
Astrid en Indra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Pyreneese Berghond
Ik ben het met Jacqueline eens, ik zou ook pas de honingzalf weer in gaan zetten als alle viezigheid uit de wond is om de genezing te bevorderen.
Wat ik nu zou doen is inderdaad het teentje in de soda of biotex weken. Daarna insmeren met groene leem. Je kunt hier pasta voor gebruiken voor uitwendig gebruik, je kunt ook de groene leem poeder voor inwendig gebruik mengen met wat water. Er ontstaat dan ook een pasta, deze op de wond smeren een druppeltje (en dus niet een hele fles) tea tree olie erop om het te ontsmetten en de leem hard laten worden. Na een volgend badje met soda/biotex weer nieuwe leem op het teentje net zolang tot de viezigheid eruit is. Je kunt eventueel ook starten met groene leem inwendig, maar als je nu nog antiobiotica geeft moet je dat niet doen.
Wat ik nu zou doen is inderdaad het teentje in de soda of biotex weken. Daarna insmeren met groene leem. Je kunt hier pasta voor gebruiken voor uitwendig gebruik, je kunt ook de groene leem poeder voor inwendig gebruik mengen met wat water. Er ontstaat dan ook een pasta, deze op de wond smeren een druppeltje (en dus niet een hele fles) tea tree olie erop om het te ontsmetten en de leem hard laten worden. Na een volgend badje met soda/biotex weer nieuwe leem op het teentje net zolang tot de viezigheid eruit is. Je kunt eventueel ook starten met groene leem inwendig, maar als je nu nog antiobiotica geeft moet je dat niet doen.
-
mwillow
Mijn honden krijgen zowieso geen groene leem inwendig, aangezien ik een hond met auto-immuunziekte heb die dat niet mag. Vandaar de Schindele's, dat is iets milder met hetzelfde effect. Ik bespreek het vanavond met mijn holistisch DA. Whoop krijgt een checkup etc. Laat de uitkomst nog weten.Astrid en Indra schreef:Ik ben het met Jacqueline eens, ik zou ook pas de honingzalf weer in gaan zetten als alle viezigheid uit de wond is om de genezing te bevorderen.
Iedereen alvast hartelijk dank voor de reacties.
Laatst gewijzigd door mwillow op 30 mar 2009 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
- Aantal honden: 2
Ik lees het nu pas! Wat een nare ontsteking. Arme Whooper...
Het doet me erg denken aan de ontsteking die Bill jaren geleden had. Die begon tussen zijn tenen en bleek (toch!) een grasaar te zijn, alhoewel er in eerste instantie niets gevonden werd.
Op een gegeven moment 'zweerde' het ding er gewoon uit. Zag ik ineens een raar puntje (ik dacht een draadje) bovenop de bult/wond, ik trok er aan en daar was de grasaar. :N:
Het enige wat ik deed was zijn voet weken in de Biotex. Van honingzalf had ik toen nog nooit gehoord.
Hoe dan ook, ik hoop dat het allemaal snel over mag gaan. Beterschap voor Whoop!
Het doet me erg denken aan de ontsteking die Bill jaren geleden had. Die begon tussen zijn tenen en bleek (toch!) een grasaar te zijn, alhoewel er in eerste instantie niets gevonden werd.
Op een gegeven moment 'zweerde' het ding er gewoon uit. Zag ik ineens een raar puntje (ik dacht een draadje) bovenop de bult/wond, ik trok er aan en daar was de grasaar. :N:
Het enige wat ik deed was zijn voet weken in de Biotex. Van honingzalf had ik toen nog nooit gehoord.
Hoe dan ook, ik hoop dat het allemaal snel over mag gaan. Beterschap voor Whoop!
-
mwillow
Mijn holistisch DA heeft het volgende behandelplan voorgesteld. De troep zit er nog steeds in en dat moet naar buiten, hoe dan ook.
Whoop heeft laseracupunctuur gehad en drukpuntacupunctuur. Daar kan hij morgen veel reactie op gaan krijgen. Daarnaast heeft hij een homeopatisch goedje gekregen; 1x daags Hepar Sulfuris C30 (wat volgens haar het 'homeopatische mes' is om dingen die niet in het lichaam thuis horen mee uit te drijven) en 2x daags Belladonna homaccord (dat is om die uitdrijving niet te snel te laten verlopen) en Echinacea compositum (voor zijn weerstand en immuniteitsopbouw).
Daarnaast blijven spoelen met betadine en de honingzalf doorgebruiken. Whoop ligt nu gesloopt op zijn bedje, die hoor ik de hele avond niet meer. Heb gelijk wat van dat zelfklevende verband mee genomen, want dat is op en hij moet nog ingetaped mee naar buiten.
Tot zover mijn update en weer een paar pleuries verder.

Whoop heeft laseracupunctuur gehad en drukpuntacupunctuur. Daar kan hij morgen veel reactie op gaan krijgen. Daarnaast heeft hij een homeopatisch goedje gekregen; 1x daags Hepar Sulfuris C30 (wat volgens haar het 'homeopatische mes' is om dingen die niet in het lichaam thuis horen mee uit te drijven) en 2x daags Belladonna homaccord (dat is om die uitdrijving niet te snel te laten verlopen) en Echinacea compositum (voor zijn weerstand en immuniteitsopbouw).
Daarnaast blijven spoelen met betadine en de honingzalf doorgebruiken. Whoop ligt nu gesloopt op zijn bedje, die hoor ik de hele avond niet meer. Heb gelijk wat van dat zelfklevende verband mee genomen, want dat is op en hij moet nog ingetaped mee naar buiten.
Tot zover mijn update en weer een paar pleuries verder.
- ranetje
- Zeer actief
- fenneke
- Zeer actief
- fenneke
- Zeer actief
-
mwillow
Lief van je dat je daar naar vraagt...fenneke schreef:hoe is het nu?
De dinsdag na de laseracupunctuur en de eerste druppels hepar zag zijn teen er enorm vurig uit, maar niet extra opgezwollen. Ik heb die nacht alleen de honingzalf als compres er op gehad. Paar maal per dag gespoeld en van dingsdag op woensdagnacht ook weer een honingzalfcompres. Die woensdag leek het wel of de bovenkant van die wond losgekomen was van de rest. Een soort wild vlees, leek wel een paddestoel. Schrok daar wel van, want hij is twee weken geleden geopereerd en op de plaats waar de hechtingen aan de zijkant zaten....is zijn vel losgetrokken. Dus maar weer spoelen om te desinfecteren en weer een honingzalfcompres er op, voordat ik naar mijn werk ging. Tussen de middag was de 'paddestoel' flink geslonken en heel vreemd, die zwelling die er echt al weken zit, is weg. Ik ga zo op pad voor een hondenschoentje, want de hoeveelheid zelfklevende bandages is niet meer aan te slepen. Het mannetje wil naar buiten en ook lekker meehobbelen langs de Lek. Ga zo schoentjes passen bij de dierenzaak, dat wordt al een gevecht op zich.
Zal zo foto's plaatsen van gisteravond. Het ziet er echt anders uit nu. Ik vind zelfs dat er veel meer doorbloeding aanwezig is. De boel is nu helderrood door het bloed zelf ipv een slijmerige massa waarvan je ziet dat die zwelling er onder aan het drukken is. Ja, ik heb toch wel een klein beetje hoop dat dit spulletje zijn werk gaat doen.
Gisteravond na het spoelen:
Laatst gewijzigd door mwillow op 08 sep 2010 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.