Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gunda's gezondheid

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Anne
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Gunda's gezondheid

Ongelezen bericht door Anne »

Al een tijdje niet zo veel geplaatst hier, maar wilde dit toch eventjes kwijt/vragen..

Eind december waren we enkele dagen op vakantie. Echter kwamen we na 1 dag al terug omdat Gunda doodziek was. Hijgen, rillen, onrustig etc.
Hier meteen naar de DA die dacht dat het haar hart was. Ze kreeg medicijnen ( ½ benakor en 2 furosoral 40mg tabletten).
Na een tijdje begon ze zich beter te voelen. Ze plaste heel veel, maar kon weer wat langer wandelen en speelde als een jonge pup.
We bouwden de plaspillen (furosoral) af naar één tablet per dag.

Later kreeg ze wat maagproblemen (heeft ze helaas steeds vaker last van). Ze wilde niet meer eten en viel flink af. Van de DA kreeg ze maagtabletten en langzaam ging het weer beter.

Anderhalve week geleden ging het weer wat slechter. Wat vaker aan het hijgen, onrustig.. Ze had op een avond ook weer binnen geplast en was rond aan het drentelen. Onrustig, liggen, opstaan, je aankijken, rondje lopen, hijgen, liggen, opstaan enz..
Ze is weer naar de DA geweest en ze had vocht achter haar longen. Haar plasmedicatie is dus weer opgehoogd naar 2 furosoral 40mg tabletten.

En nu.. Tja. Het is moeilijk uit te leggen. We merken dat ze nog niet de oude is. Ze is nog wat onrustig en slaapt niet veel. Ze vraagt ook vaker om aandacht door voor je te staan en je aan te kijken… Ze gaat ook op ‘vreemde’ plaatsen liggen (midden in de kamer, in de keuken..) op plaatsen waar ze normaal niet snel ligt.

Het is ook zo dat ze nu niet zo heel veel plast. Ze krijgt nu dus 2 plaspillen per dag. Toen ze deze zelfde hoeveelheid een tijd geleden kreeg, plaste ze echt heel erg veel. Ook ’s nachts moest ze er uit, anders hield ze het niet vol. Nu lijkt het alsof ze het langer kan ophouden en ze plast ook niet meer in huis.
Misschien iets aan haar nieren of zou ze dan juist meer moeten plassen? Ik weet het niet...

Over haar maag: Ze heeft nu ook nog veel honger. Doordat ze toen die maagproblemen had zijn we haar eten gaan spreiden over een paar keer per dag. Ze krijgt nu ook wat meer eten dan normaal, maar ze komt niet veel bij in gewicht. We willen haar toch niet té veel geven, omdat dan haar maag misschien weer van streek is.

Waarschijnlijk toch de DA maar weer bellen.. Ze plast niet zo veel als toen, voelt zich niet OK, hijgt ook weer en is onrustig…

Het is moeilijk uit te leggen en ook voor ons moeilijk te bepalen wat er nu aan de hand is.. :?
Anne, Sasha & Tapas
Spriet (2002-2015), Tibbie (2000-2015) en Gunda (1996-2009)
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Als ze niet meer dan normaal plast van de plaspillen lijkt me dat de plaspillen geen effect meer hebben, dus kan het zijn dat er bijvoorbeeld geen vocht meer achter de longen zit.

Zitten er verder nog bijwerkingen aan die hartmedicatie? En wat is principe het doel van die medicatie? Wat voor iets hebben ze geconstateerd bij haar hart ( lekkende klep, slechte hartspier..? )
Dazzle
Actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Dazzle »

Is ze nagekeken op suikerziekte?
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Aimee schreef:Als ze niet meer dan normaal plast van de plaspillen lijkt me dat de plaspillen geen effect meer hebben, dus kan het zijn dat er bijvoorbeeld geen vocht meer achter de longen zit.
Of de nieren doen nog maar zo weinig dat ze ook niet meer opgejut worden door de plaspillen :wink:

Je hebt het over maagproblemen: is ze misselijk? Dat zou op slechte nierfunctie wijzen, maar ik neem aan dat de DA dat heeft onderzocht?
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Brindlecardi
Zeer actief

tekkel schreef:
Aimee schreef:Als ze niet meer dan normaal plast van de plaspillen lijkt me dat de plaspillen geen effect meer hebben, dus kan het zijn dat er bijvoorbeeld geen vocht meer achter de longen zit.
Of de nieren doen nog maar zo weinig dat ze ook niet meer opgejut worden door de plaspillen :wink:

Je hebt het over maagproblemen: is ze misselijk? Dat zou op slechte nierfunctie wijzen, maar ik neem aan dat de DA dat heeft onderzocht?
Ja maar dan zou je ook verwachten dat ze nu ook slecht zou eten, en veel drinkt en plast, en ik geloof dat daar geen sprake van is? Het kan hoor, ik ben geen DA. Maar ik vraag me wel af wat er precies voor een hartprobleem is en of de behandeling daar goed voor is.
Anne
Zeer actief
Contacteer:

Bedankt voor de reacties.

Gunda heeft een lekkende hartklep.
Ze plast wel iets meer dan normaal (zonder pillen) maar dus niet extreem veel (wat de vorige keer met deze zelfde hoeveelheid medicijnen wel was).

Ze eet zéér goed. Ze is niet onderzocht op suikerziekte.
Anderhalve week geleden heeft de DA naar haar nieren gekeken en hier was toen niks mee.
De DA dacht toen aan vocht achter de longen, omdat Gunda iets kuchte en altijd op een bepaalde manier ging liggen (om meer lucht te krijgen).
Anne, Sasha & Tapas
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief

Zijn uitzaaiingen in de longen verder ook uitgesloten? Ik zou het verder niet weten, zou inderdaad morgen even de DA contacteren hierover!
Dazzle
Actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Dazzle »

Anne schreef:Ze eet zéér goed. Ze is niet onderzocht op suikerziekte.
Een hoop symtomen herken ik van mijn eigen hond met suikerziekte, vandaar mijn vraag :wink:
Vooral het onrustig zijn en je aankijken. Ik heb een stukje gekopieerd voor je
Wat zijn de symptomen van suikerziekte?
Als het glucosegehalte in het bloed te hoog ligt, zullen de nieren het teveel aan glucose uit het lichaam verwijderen via de urine. De glucose, die in de urine terechtkomt, neemt extra vocht mee. Het gevolg daarvan is dat het dier meer urineert en tenslotte ook meer zal drinken. Omdat de glucose, die een belangrijke brandstof voor het lichaam is, nu verloren gaat, zal de hond meer eten en toch gewicht verliezen. Vervolgens worden de dieren minder levendig en kunnen ze uiteindelijk ernstig ziek worden Hierbij kan ook onomkeerbare blindheid ten gevolge van vertroebeling van de lens (lenscataract) optreden. De belangrijkste symptomen zijn dus :

1. Meer urineren
2. Meer drinken
3. Meer eetlust
4. Vermageren
5. Verzwakking
6. Lenscataract
Ik hoop dat ze er snel achter zijn wat Gunda heeft.
Anne
Zeer actief
Contacteer:

De DA heeft gebeld.. Gunda krijgt er vanaf morgen andere plaspillen bij (prilactone). Dit omdat er bij lang gebruik (of een hogere dosis) van furosoral er een verstoring kan komen van de electrolyten balans.
Dat ze nu minder plast kan komen doordat ze er wat 'immuun' voor is geworden (voor de furosoral). Dit is in theorie niet mogelijk, maar in de praktijk kwam dit volgens de DA wel wel vaker voor..

De nieuwe medicijnen zorgen dan voor een betere balans van de electrolyten.

@ Dazzle: bedankt voor de info. Er is bij Gunda een lekkende hartklep geconstateerd (via echo). Dat vele drinken en ook plassen doet ze waarschijnlijk omdat ze daar medicijnen voor krijgt (plaspillen).

@ Aimee: laten we dat niet hopen..
Anne, Sasha & Tapas
Afbeelding
Anne
Zeer actief
Contacteer:

Gisteren ochtend had Gunda een bultje bij haar bek.. Een paar uur later was het wat dikker.. Ze liet niet merken dat ze er erge pijn aan had, maar toch merkten we dat ze zich niet oké voelde..

Hier zie je het een beetje. Als je zo kijkt aan de rechterkant. Vanuit Gunda gezien dus links.
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb het een paar keer gekoeld, want we dachten misschien aan een steek van een insect..
Vanochtend was het alleen opeens veel dikker en Gunda was nog steeds niet oké.
Het was opeens echt flink dikker.. :(
Afbeelding

Net dus met haar naar de DA geweest.. Het blijkt geen insectensteek te zijn, maar er is wat ontstoken bij haar kies. Normaal zouden ze zo'n kies trekken.. Maar Gunda is bijna 13 jaar (en heeft hartproblemen), en ze zal de narcose waarschijnlijk dus niet overleven :(
Ze heeft dus spuiten gehad, en krijgt nu medicijnen..
De DA zei dat het waarschijnlijk zeer pijnlijk voor Gunda was.. :(

Nu plaatste ik dit bericht een uurtje geleden op een Amerikaans Greyhound forum.. Ik kreeg enkele reacties. 3 personen hadden het er over, dat tandproblemen hart en maagproblemen konden veroorzaken..??
Hebben jullie hier ooit van gehoord?
Anne, Sasha & Tapas
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”