En dat is waar je soms tegenaanloopt vind ik persoonlijk vaak.. een hond die niet altijd even toegankelijk-benaderbaar voor sommige honden is.. maar die wel in de hand van de geleider staan..Inge O schreef:ben ik het mee eens, zowel met eerste als met de tweede paragraaf. sette is hier ook een mooi voorbeeld van : zij is echt het type hond die bij heel veel bazen niet meer los had gekund omwille van agressief gedrag naar honden in bepaalde situaties - terecht of onterecht laat ik hierbij even in het midden.Zoie schreef: - er wordt wel gezegd 'het knopje gaat om ', maar als je je hond leert kennen en hem van jongs af aan inperkt in zijn agressieve uitingen ( als jij dat nodig vindt, wat natuurlijk bij heel veel honden niet of nauwelijks het geval zal zijn ) is de kans dat a. hij ernstige vormen van agressei gaat ontwikkelen kleiner, net als b. de kans dat je geen invloed meer op zijn agressieve neigingen kunt uitvoefenen;
-positief straffen is in dit schema gemakkelijker ( in de betekenis dat je het minder snel fout doet, c.q. dat het minder makkelijk fout gaat) , en verdient daarom de voorkeur boven negatief straffen mits deze straffen de vertrouwensrealie met de baas niet aantasten.
ik heb ook niet gewacht tot dit gedrag helemaal 'full blown' ontwikkeld was om dan te kijken of ik er nog wel of geen vat kon op krijgen - nee, daar heb ik wel meteen mijn grenzen aan gesteld.
dat houdt niet in dat haar aanleg of karakter veranderd is, maar wel dat ze wél nog bereikbaar is, ook in moeilijke omstandigheden.
Hier mogen ze net als in de rest van nederland niet loslopen in de wijk.. ik heb Finn eigenlijk liever los mee dan dat ik hem aan de lijn heb.. want ik weet dat hij zich meer op mij richt dan dat een andere hond hem interesseert... of kat of wat dan ook.. ondanks dat hij los en benaderd door andere vrije reu daar niet positief tegenover staat.. als ik de andere losse hond en baas dus niet kan inschatten gaat hij aan de lijn..
net had ik ze wel los mee naar het veld en stond nog met de buuf te praten.. en bluf reageerde wat, kwam een man aanfietsen met hond langszij half stilstaand mij verzoekend of ik ze bij me wilde houden... hij was onlangs al gevallen dankzij andere loslopende honden..
Ik laat ze netjes afgaan bij me.. wat ze ook braaf doen gelukkig
Want waarom zouden mijn honden achter een hond aangaan die geen dreiging geeft of aanleiding geeft een conflict..
inmiddels doorgelopen kwam een andere kleine baldadigerd aan de flex het park uit en voor de order hetzelfde ritueel even een korte af
daarna mogen de ballen weer gepakt worden en lppen we vrolijk verder..
En dan gaat het in mijn ogen niet om aggressief zijn of niet.. maar puur om elkaar in de waarde laten.. of ik ze nu vast of los heb... ze hoeven niet aggressief op elkaar te reageren en dat willen ze vaak ook niet.. maar de ene hond zoals mijn bluf bijvoorbeeld geniet juist wel van andere hond contacten.. maar die komt ook vaak van een koude kermis thuis.. en een hond als Finn is liever met zijn eigen roedel bezig en kan daarin honds reageren..en in sommige ogen dus aggressief..
De voorbij fietsende hond was een grote zwarte herderachtige reu.. Finn vertoonde wel overspronggedrag, maar aggressief geenszins
edit:foto's verwijderd hadden geen toegevoegde waarde mi was wat enthousiast met plaatsen gisteren