Aimee schreef:prachtige hond zeg! Hoe zijn ze nou eigenlijke qua karakter?
Ik heb het volgende even gekopieerd en wat aangepast uit een ander topic waar we het ook over zijn karakter hadden. Moet er wel duidelijk bij vermelden dat het alleen over onze hond gaat en ik geen andere Catahoula's goed ken. Volgens mij hebben wij het met Rhodin getroffen omdat hij vrij relaxed is, heb ook al beduidend mindere verhalen gehoord.
Omgang met andere honden: Onze hond wordt steeds wat dominanter, hij is nu 10 maand, hij vliegt nu op andere honden af, maar (nog) niet om te vechten, hoe wel hij zijn staart zo lang mogelijk hoog houdt (zie mijn topic in 'Opvoeding'). Ik heb contact met de baas van een broer van hem en haar hond is niet te houden bij andere honden... Ik hoop dat het bij ons niet dezelfde kant op gaat, wij hebben ons toch maar voor de zekerheid ingeschreven bij een cursus. Verder heeft hij nooit gevochten, als de andere hond dominanter is dan hij, dan loopt hij snel door met z'n staart tussen z'n poten. Heel wolfachtig ziet dat er dan uit vind ik. Lichaamstaal is ook erg belangrijk, een baasje van een Catahoula moet hier veel van weten en hier veel gebruik van maken, de hond zelf zie je ook echt observeren. Ook als ik met mijn vriend praat of ouwehoer, je ziet de hond ons echt zo observeren van: "Wat zijn die nou aan het doen en waarom doen ze dat?" Hij lijkt ons wel een interessante soort te vinden dan met hele rare manieren. (En dat kan ik me goed voorstellen!)
Omgang met andere mensen: Hij houdt niet van vreemden. Dit is ook een raseigenschap. Heb er bij de vader van onze hond vrij weinig van gemerkt, mams was wat terughoudend, maar liet zich even later ook gewoon aaien. Rhodin laat zich inmiddels wel sneller aaien door vrouwen, maar als mensen te opdringerig zijn, dan duikt hij weg. Hij zal niet bijten of grommen o.i.d. maar blijft gewoon buiten bereik. Als mensen bij ons thuis komen merk je er niets van, als wij zeggen dat het goed is, dan vindt hij dat ook. Maar hij is dus wel erg waaks! Hij blaft als hij rare geluiden e.d. hoort.
Verder zoekt hij zijn eigen vrienden uit. Hij kiest uit onze vrienden en kennissen de mensen uit die hem het meest met rust laten en daar gaat hij bij liggen. Vrienden die ooit te opdringerig zijn geweest toen ze hem leerden kennen (we hebben hem nu 4,5 maand) laat hij links liggen en begroet hij niet of heel sporadisch. Soms best knullig, er komen 4 vrienden langs en hij begroet er 3. Die andere kan gewoon niet met honden omgaan en Rhodin vindt dat ook. Ik vind dat persoonlijk niet heel erg, ik snap het wel van de hond.
Omgang met kinderen: Hij is trouwens heel leuk naar kinderen toe, waar hij vandaan komt hadden ze kinderen en ik heb 4 nichtjes en neefjes van 0-2 jaar. Hij vindt ze erg leuk en komt regelmatig even kijken hoe het met ze gaat. Hij zoekt ze dus meer op dan de gemiddelde volwassene, ze moeten hem alleen niet lastig vallen op een vervelende manier, dan loopt hij weg. De fokker vertelde dat als iemand (voor de hond onbekende) met zijn zoontje zou spelen en die over zijn nek zou zwaaien o.i.d., de hond waarschijnlijk in zijn been zou hangen. Ik kan me dit ook goed voorstellen van onze hond. Hij is erg beschermend en zal dan zelf het initiatief nemen zonder goedkeuring te moeten hebben van zijn baas.
Andere zaken: Het is écht een slimme hond. Toen er sneeuw lag, had hij dat soms tussen zijn kussentjes. Dan ging hij mank lopen en haalden we de sneeuw weg. Na 2 x dat gedaan te hebben liep meneer constant mank terwijl er niets was, gewoon voor de aandacht!
Verder rekte hij zich altijd uit 's ochtends en dan zei ik 'heb je zo lekker geslapen enz', en dan ging hij zich daarna zowat de hele wandeling uit rekken.
En wat ik het grappigste vond, hij moest een x wat overgeven, hij maakte die geluiden, dus wij snel handelen en hup, de hond de tuin in. Hij moest niet overgeven, maar vond onze reacties blijkbaar wel leuk. Want als wij nu op visite zijn dan gaat hij dat doen zodat wij aandacht voor hem hebben. En als we hem in de tuin hebben gedaan rent hij naar het hek 'Kom op baas, zullen we, nu we hier toch zijn, niet meteen een stuk gaan wandelen?' En leg maar eens aan die mensen uit dat hij al die kotsbewegingen voor de gein maakt, de reactie is toch dat we hem voor de zekerheid maar buiten moeten doen, ze willen natuurlijk ook geen kots in huis. Slim beest..
Dit betekent dus wel dat hij heel makkelijk te trainen is! Zit hoef je maar drie x te herhalen voor hij het kent en heel veel commando's pikt hij op doordat je ze gewoon gebruikt tijdens het wandelen of zo. Hij heeft het onmiddelijk door als je hem beloont als hij het goed doet. Bijv het commando 'wachten', wat we zomaar gingen gebruiken zonder training. Hij snapte het direct. We gaan binnenkort een cursus volgen en dan ook verder met hem in de hondensport, het is een hond die je bezig moet houden. Het is dus een echte werkhond, maar heeft niet dat nerveuze wat een bordercollie o.i.d. heeft. Het is in huis een zeer rustige en gemoedelijke hond. Naar ons toe is hij ontzettend lief en probeert echt zijn best te doen om ons te plezieren. Hij zoekt je vaak op en is altijd bang aandacht te kort te komen. Hij is erg lief en teder in de omgang en soms ietwat lomp. Maar ik ben hartstikke blij met hem, het is een schat van een beest!
Nou, het is een heel verhaal geworden, als je nog meer wilt weten, vraag maar raak!
Groetjes Gaby