Ja dat vergeet ik dochter Donna is ook blauw en heeft zichzelf ook bewezen.LaRep schreef:Donna en DonnaDe moeder en oma van mijn Reppie.
Allebei blauw en prachthonden!
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
De term Blauwe mechelaar.
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 Duitse Herders, 3 langhaar teckels kaninchen en dwerg, 1 miniature australian shepherd, 1 kruising toypoedel x schipperke
- Contacteer:
Groetjes Thea en een poot van Tibby, Gioi, Miep, Whoopi, Nikita, Tante Truus en Meike
Niet meer bij ons, maar voor altijd in ons hart Jake, Fether, Kim, Zenna & Iwan
- frank1985
- Zeer actief
@ Larep:
Je praat je zelf wel erg tegen hoor, Eerst zeg je ik wou graag een blauwe maar dat durfde ik niet aan, daarop vraag ik wat daar de reden toe was.
Jou antw. alles waardoor een hond niet geschikt zou zijn voor de africhting zou in een blauwe (kunnen) zitten.
later schrijf je weer : Donna en Donna De moeder en oma van mijn Reppie.
En je argument dat het bij een blauwe meer opvalt is echt onzin. ook al weet ik er niets van een hond is lijkt mij geschikt of ongeschikt voor de africhting. Als het dan toevallig een blauwe is valt dit toch niet meer op.
Als er 1 nederlander slecht is in een sport staat dit toch ook niet innerent aan alle nederlanders en valt het toch niet meer op ?
conclusie: een blauwe is gewoon heel erg mooi
en er valt niets te zeggen over het karakter opzich
@ budkes: bedankt voor je mooie fotos.... ik heb er weer een pc achtergrond bij
Je praat je zelf wel erg tegen hoor, Eerst zeg je ik wou graag een blauwe maar dat durfde ik niet aan, daarop vraag ik wat daar de reden toe was.
Jou antw. alles waardoor een hond niet geschikt zou zijn voor de africhting zou in een blauwe (kunnen) zitten.
En je argument dat het bij een blauwe meer opvalt is echt onzin. ook al weet ik er niets van een hond is lijkt mij geschikt of ongeschikt voor de africhting. Als het dan toevallig een blauwe is valt dit toch niet meer op.
Als er 1 nederlander slecht is in een sport staat dit toch ook niet innerent aan alle nederlanders en valt het toch niet meer op ?
conclusie: een blauwe is gewoon heel erg mooi

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Nee, was het maar waar.Budkes schreef:dat het pure onzin is dat deze niet geschikt zouden zijn, omdat een kleur nou eenmaal niet gekoppeld is aan een karakter.
Dat zou even makkelijk uitzoeken zijn in het nest!

Het is een kwestie van lijnen, is mijn overtuiging.
De kleur is recessief en komt niet veel voor, en kan dus in een lijn zitten waar toevallig ook minder stabiele honden in zitten.
Dat is daarnaast, en niet daardoor inderdaad, zoals Budkes al zegt.
Dat er in dit nest maar één gewone zat is toeval.
Mijn berekening was theoretisch, en die komt nou eenmaal niet altijd overeen met de praktijk.
In een nest waarvan beide ouders drager zijn van het dilute-gen is de kans op blauw 25%.
Een drager is:
-een hond die blauwe nakomelingen heeft.
-een hond die blauw is
-een hond die een blauwe ouder heeft
Dus reken maar uit hoe groot je kans dan is

- frank1985
- Zeer actief
bedankt voor je uitleg, je berekening klopt ook wel want de fokker gaf aan dat ze in een eerder nestje maar 1 blauwe hadden zitten.Marjoleine schreef:Nee, was het maar waar.Budkes schreef:dat het pure onzin is dat deze niet geschikt zouden zijn, omdat een kleur nou eenmaal niet gekoppeld is aan een karakter.
Dat zou even makkelijk uitzoeken zijn in het nest!
Het is een kwestie van lijnen, is mijn overtuiging.
De kleur is recessief en komt niet veel voor, en kan dus in een lijn zitten waar toevallig ook minder stabiele honden in zitten.
Dat is daarnaast, en niet daardoor inderdaad, zoals Budkes al zegt.
Dat er in dit nest maar één gewone zat is toeval.
Mijn berekening was theoretisch, en die komt nou eenmaal niet altijd overeen met de praktijk.
In een nest waarvan beide ouders drager zijn van het dilute-gen is de kans op blauw 25%.
Een drager is:
-een hond die blauwe nakomelingen heeft.
-een hond die blauw is
-een hond die een blauwe ouder heeft
Dus reken maar uit hoe groot je kans dan is
heb je buiten ''gewone'' en blauwe eigenlijk nog meer van die aparte '' dingen '' in dit ras ?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x HH
- Aantal honden: 9
Bij Rambo inteelt komt veel blauw voor....lijn kun je niet bep. als ongeschikt kwalificerenLaRep schreef:Omdat ik het mooi vind![]()
Kort: alles waardoor een hond niet geschikt zou zijn voor de africhting zou in een blauwe (kunnen) zitten.

Wibo is 5 wkn terug vader geworden van 14 pups: 5 xHH, 4xMH en 5 blauwen. Teef heeft verder weg Rambo, Wibo is Rambo inteelt en aan moederskant Rocky kleinzoon, Rocky's grootvader was een blauwe HH.
Qua kansberekening, gezien onze combi lijn/inteelt, zouden wij in elk nest blauwe HH kunnen krijgen. Heb bij 2 pups uit Anne (Rocky kleindochter x Rambo inteelt aan moederskant) x Tommy (Rocky zoon), 2 puppen met een blauwe gloed gezien. Pups zijn nu 2 bij 1 kan je blauwe gloed nog zien, ander bijna niet meer.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Donna van C???Tibby schreef:
Ja dat vergeet ik dochter Donna is ook blauw en heeft zichzelf ook bewezen.
Die is volgens mij weggejaagd met de stok, heeft zich wat dat betreft dus niet bewezen.

Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
DdXDd geeft toch 25% DD, 50% Dd en 25% dd?Marjoleine schreef:
Als een hond D/d heeft, draagt hij dus verdunning, maar omdat het recessief is, heeft hij twee genen nodig om het te tonen.
Als een hond d/d heeft is het dilute, vurdund dus.
Zwart wordt het dan grijs, bruin wordt isabel (de kleur van een weimaraner).
Beide ouders moeten dus drager zijn om blauwe pups te krijgen, maar als beide ouders drager zijn, zie je dat niet in de ouders.
Pas bij de pups kan het naar buiten komen.
Theoretisch heeft van die pups dan 50% D/D, 25% D/d en 25% d/d.
Oftewel: 50% heeft en draagt geen dilute, 25% draagt het maar toont het niet en 25% draagt en toont het wel.
Groetjes Inge

- Shita
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelaar
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 Duitse Herders, 3 langhaar teckels kaninchen en dwerg, 1 miniature australian shepherd, 1 kruising toypoedel x schipperke
- Contacteer:
Zo ver heb ik haar niet meer gevolgd, maar is dit alleen schuld van de hond, of ook niet een deel door de africhterInge schreef:Donna van C???Tibby schreef:
Die is volgens mij weggejaagd met de stok, heeft zich wat dat betreft dus niet bewezen.

Groetjes Thea en een poot van Tibby, Gioi, Miep, Whoopi, Nikita, Tante Truus en Meike
- frank1985
- Zeer actief
- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Kan de schuld van beide zijnTibby schreef:Zo ver heb ik haar niet meer gevolgd, maar is dit alleen schuld van de hond, of ook niet een deel door de africhterInge schreef:Donna van C???Tibby schreef:

Ik weet niet waaraan het gelegen heeft

Groetjes Inge

- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, dan hoef je niet verder, het is een essentiële oefening binnen PH1.frank1985 schreef:als een hond weg word gejaagd door de stok is het dan gelijk einde oefening wat betreft africhting ? [x] ongeschikt
Groetjes Inge

- frank1985
- Zeer actief
Dat snap ik tijdens examen. maar als dat nou een keer op de training gebeurd stop je dan ook direct of is daar nog wel aan te werken. dat vroeg ik me eigenlijk af.....Inge schreef:Ja, dan hoef je niet verder, het is een essentiële oefening binnen PH1.frank1985 schreef:als een hond weg word gejaagd door de stok is het dan gelijk einde oefening wat betreft africhting ? [x] ongeschikt
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Een blauwe gloed kun je niet kwalificeren als blauw.Selena schreef:2 puppen met een blauwe gloed gezien. Pups zijn nu 2 bij 1 kan je blauwe gloed nog zien, ander bijna niet meer.
Een hond die d/d is en zwart als basiskleur heeft (zoals MH en HH) heeft een duidelijk lichtere neus vergeleken met de andere pups.
Alleen een gloed zegt niets.
-
- Zeer actief
Half met Inge eens, Je kan er wel aan werken dat de stok uiteindelijk wel goed is en het vertrouwen terug is, Ligt beetje aan het niveau van africhtingfrank1985 schreef:Dat snap ik tijdens examen. maar als dat nou een keer op de training gebeurd stop je dan ook direct of is daar nog wel aan te werken. dat vroeg ik me eigenlijk af.....Inge schreef:Ja, dan hoef je niet verder, het is een essentiële oefening binnen PH1.frank1985 schreef:als een hond weg word gejaagd door de stok is het dan gelijk einde oefening wat betreft africhting ? [x] ongeschikt

Als het op de keuring gebeurd mag je vroeg naar huis, wil niet zeggen dat je dan helemaal niet meer mag, je kan er op gaan trainen en zorgen dat het alsnog wel goed kom en dan weer op gaan voor een keuring.
edit: Ik heb niet gezegd dat blauw niet geschikt zou zijn, alleen de ervaring die ik er mee heb gehad en wat ik gehoord heb van paar andere. Deze waren wel degelijk geschikt overigens.
Si vis pacem, para bellum
- LaRep
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tokkel
- Aantal honden: 1
Je laat foto's zien en zegt dat het een van de beste diensthonden is die je ooit gekend hebt. Foto's zijn een moment opname en deze twee foto's laten daar niets van zien.Budkes schreef:
Wat zouden die jou moeten zeggen dan ?
Aan de lijn vol bijten doet mijn huishond ook (terwijl je er nog geen dubbeltje voor wil geven) Als ik daar een foto van zou plaats lijkt het misschien wat maar schijn bedriegt dus.
Ik geloof je dus op je woord.
@ Selena: tegendeel bewezen dus

Als de moeder van Rep geen papiertje heeft gehaald dan is mijn stand nu 3 - 3
- LaRep
- Zeer actief
Waar spreek ik me tegen dan? Geschikte en prachthonden zijn twee verschillende dingen m.i. Ik vind een langharige teckel ook prachtig maar ben ze binnen de sport nog nooit tegengekomen.frank1985 schreef:@ Larep:
conclusie: een blauwe is gewoon heel erg mooien er valt niets te zeggen over het karakter opzich
Wel een Chi die op een kistje blaffen en op het been bijten

Ik bedoel dat als het mis gaat met een blauwe mensen dan reageren omdat het een blauwe is. Net zoals met een Duitse Herder.
Heb zelf een X Duitser afgericht welke een groot deel karakter bezat van een Mechel en het uiterlijk van een Duitser maar ik zal dus niet (heel snel) voor een echte Duitser kiezen. Je moest eens weten wat een commentaar ik gehad heb.

Ieder zijn meug...
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar ze laten wel zien dat het blauwe honden zijn.LaRep schreef:Je laat foto's zien en zegt dat het een van de beste diensthonden is die je ooit gekend hebt. Foto's zijn een moment opname en deze twee foto's laten daar niets van zien.
Ik dacht dat het daarom ging?

Prachthond interpreteer ik als goede werkhond in dit verband eigenlijk?LaRep schreef:Waar spreek ik me tegen dan? Geschikte en prachthonden zijn twee verschillende dingen m.i.
Maar misschien begrijp ik dat verkeerd.
Het lijkt me wel dat als een hond niet goed werkt die ook nog opvalt door bv een ander ras, andere kleur oid, mensen snel zullen zeggen dat die kleur of het ras de oorzaak is.
Als een hond die standaard is qua verschijning niet goed genoeg is, is dat gewoon een hond die niet goed genoeg is, die onderscheidt zich op andere vlakken niet.
Die onthoud je daardoor minder makkelijk.
Maar "die blauwe" of "die Duitser"; die onthoud je dus wel.
- LaRep
- Zeer actief
En dat moet dan toch ergens vandaan zijn gekomen?Marjoleine schreef:Maar ze laten wel zien dat het blauwe honden zijn.LaRep schreef:Je laat foto's zien en zegt dat het een van de beste diensthonden is die je ooit gekend hebt. Foto's zijn een moment opname en deze twee foto's laten daar niets van zien.
Ik dacht dat het daarom ging?
Het ging over het feit dat ze een van de beste diensthonden die ze kent laat zien en of ze een blauwe, groene of paarse laat zien, deze foto's laten niet zien of het een goede is.
Prachthond interpreteer ik als goede werkhond in dit verband eigenlijk?LaRep schreef:Waar spreek ik me tegen dan? Geschikte en prachthonden zijn twee verschillende dingen m.i.
Maar misschien begrijp ik dat verkeerd.
Als ik over een prachthond spreek heb ik het over het uiterlijk![]()
Het lijkt me wel dat als een hond niet goed werkt die ook nog opvalt door bv een ander ras, andere kleur oid, mensen snel zullen zeggen dat die kleur of het ras de oorzaak is.
Als een hond die standaard is qua verschijning niet goed genoeg is, is dat gewoon een hond die niet goed genoeg is, die onderscheidt zich op andere vlakken niet.
Die onthoud je daardoor minder makkelijk.
Maar "die blauwe" of "die Duitser"; die onthoud je dus wel.
Misschien heeft Selena of Dick hier antwoord op, ben nieuwsgierig.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, tuurlijk niet.LaRep schreef:[Het ging over het feit dat ze een van de beste diensthonden die ze kent laat zien en of ze een blauwe, groene of paarse laat zien, deze foto's laten niet zien of het een goede is.
Ik ging er alleen van uit dat ze wilde laten zien dat het inderdaad een blauwe was. En dat is het, meer kun je niet uit die foto opmaken, maar dat wel.
Okee, dan begreep ik dat verkeerd.LaRep schreef:Als ik over een prachthond spreek heb ik het over het uiterlijk![]()
Niet uit de kleur in elk geval.LaRep schreef:En dat moet dan toch ergens vandaan zijn gekomen?
Net zoals het bij een Duitser niet uit de kleur komt.
Het is gewoon een kwestie van aanleg, en dat kan uiteraard in een bepaalde lijn zitten. Een kleur kan ook in een bepaalde lijn zitten en dat kan dus toevallig samen voorkomen.
Maar het een houdt geen verband met het ander.
- frank1985
- Zeer actief
wat kan jou dat commetaar toch schelen als je weet dat een blauwe ook goed kan zijn ?LaRep schreef:Waar spreek ik me tegen dan? Geschikte en prachthonden zijn twee verschillende dingen m.i. Ik vind een langharige teckel ook prachtig maar ben ze binnen de sport nog nooit tegengekomen.frank1985 schreef:@ Larep:
conclusie: een blauwe is gewoon heel erg mooien er valt niets te zeggen over het karakter opzich
Wel een Chi die op een kistje blaffen en op het been bijten![]()
Ik bedoel dat als het mis gaat met een blauwe mensen dan reageren omdat het een blauwe is. Net zoals met een Duitse Herder.
Heb zelf een X Duitser afgericht welke een groot deel karakter bezat van een Mechel en het uiterlijk van een Duitser maar ik zal dus niet (heel snel) voor een echte Duitser kiezen. Je moest eens weten wat een commentaar ik gehad heb.Zo reageert men ook op blauwe en dat is waarom ik tot nu toe niet voor een blauwe kies.
Ieder zijn meug...
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
- LaRep
- Zeer actief
Ik snap je, ik snap alleen nog niet waarom ervaren geleiders gaan stuiteren als alleen maar het woord blauwe valt? Zouden ze vroeger dan alleen in minder goede lijnen gezeten hebben? En als dat zo is waarom kom je ze dan tegenwoordig ook nog zelden tegen binnen de knpv tegen?Marjoleine schreef:Niet uit de kleur in elk geval.
Het is gewoon een kwestie van aanleg, en dat kan uiteraard in een bepaalde lijn zitten. Een kleur kan ook in een bepaalde lijn zitten en dat kan dus toevallig samen voorkomen.
Zou mijn volgende misschien dan toch een blauwe worden

- LaRep
- Zeer actief
Het gaat niet om het commentaar. Er gaat veel tijd zitten in een certificaat. Wij trainen 4 keer in de week een paar uur per keer.Marjoleine schreef:Dat leek mij nou ookfrank1985 schreef:wat kan jou dat commetaar toch schelen als je weet dat een blauwe ook goed kan zijn ?
Het risico dat ik er bijvoorbeel na een tijd achterkom dat hij het toch niet is wil ik liever zo klein mogelijk houden

- frank1985
- Zeer actief
ik weet niet waarom ervaren geleiders zo negatief doen ( als dat zo zal zijn ) Ik denk dat je ze weining ziet omdat de kans dat je een blauwe hebt nou eenmaal minder is dan een '''gewone '' mechelaar.LaRep schreef:Ik snap je, ik snap alleen nog niet waarom ervaren geleiders gaan stuiteren als alleen maar het woord blauwe valt? Zouden ze vroeger dan alleen in minder goede lijnen gezeten hebben? En als dat zo is waarom kom je ze dan tegenwoordig ook nog zelden tegen binnen de knpv tegen?Marjoleine schreef:Niet uit de kleur in elk geval.
Zou mijn volgende misschien dan toch een blauwe wordenWeet niet of ik al het commentaar nog eens aan wil horen, net als met mijn halve Duitser
En ik snap echt niet waarom je je druk maat wat anderen er van zeggen.
Hier op het forum zag ik dat iemand het KNPV basis certificaat heeft gehaald met een spaniel. hey dat is nog veel uitzonderlijker denk ik......
is mischien wat anders dan PH1 of IPO maar gaat om het idee.
- LaRep
- Zeer actief
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik denk dat juist ervaren geleiders gaan stuiteren omdat ze geen idee hebben van hoe dit soort dingen vererft en daarom dus ook geen idee hebben wat nou eigenlijk fabels zijn en wat feiten.LaRep schreef:Ik snap je, ik snap alleen nog niet waarom ervaren geleiders gaan stuiteren als alleen maar het woord blauwe valt? Zouden ze vroeger dan alleen in minder goede lijnen gezeten hebben? En als dat zo is waarom kom je ze dan tegenwoordig ook nog zelden tegen binnen de knpv tegen?
Ze hebben nou eenmaal jarenlang gehoord dat... en hebben ook zelf gezien dat...
Maar de (letterlijke) optelsom van de mislukte honden en de mislukte blauwe, en daar dan een percentuele vergelijking op loslaten over het totaal, dat hebben ze natuurlijk nooit gedaan.
Zo krijg je de fabels dus ook niet uit de wereld helaas.
- frank1985
- Zeer actief
jaha dat zei ik zelf ook al dat het geen vergelijking was, wat ik er mee bedoel is je het niet kunt generaliseren. bijv dat dus in het geval van een blauwe, de kans groot is dat hij/zij niet geschikt zou zijn voor de KNPV/ipo africhting. dat bedoelde ik ermee.LaRep schreef:Appels en peren...frank1985 schreef:Hier op het forum zag ik dat iemand het KNPV basis certificaat heeft gehaald met een spaniel. hey dat is nog veel uitzonderlijker denk ik......
is mischien wat anders dan PH1 of IPO maar gaat om het idee.
En ik vind echt dat het onzin is een hond niet te nemen uit voorzorg voor het commetaar dat je evt zal kunnen krijgen.........
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer: