Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De term Blauwe mechelaar.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Tibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Duitse Herders, 3 langhaar teckels kaninchen en dwerg, 1 miniature australian shepherd, 1 kruising toypoedel x schipperke
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tibby »

LaRep schreef:Donna en Donna :mrgreen: De moeder en oma van mijn Reppie.
Allebei blauw en prachthonden!
Ja dat vergeet ik dochter Donna is ook blauw en heeft zichzelf ook bewezen.
Groetjes Thea en een poot van Tibby, Gioi, Miep, Whoopi, Nikita, Tante Truus en Meike

Niet meer bij ons, maar voor altijd in ons hart Jake, Fether, Kim, Zenna & Iwan
frank1985
Zeer actief

Ongelezen bericht door frank1985 »

@ Larep:

Je praat je zelf wel erg tegen hoor, Eerst zeg je ik wou graag een blauwe maar dat durfde ik niet aan, daarop vraag ik wat daar de reden toe was.
Jou antw. alles waardoor een hond niet geschikt zou zijn voor de africhting zou in een blauwe (kunnen) zitten.
later schrijf je weer : Donna en Donna De moeder en oma van mijn Reppie.

En je argument dat het bij een blauwe meer opvalt is echt onzin. ook al weet ik er niets van een hond is lijkt mij geschikt of ongeschikt voor de africhting. Als het dan toevallig een blauwe is valt dit toch niet meer op.

Als er 1 nederlander slecht is in een sport staat dit toch ook niet innerent aan alle nederlanders en valt het toch niet meer op ?

conclusie: een blauwe is gewoon heel erg mooi :wink: en er valt niets te zeggen over het karakter opzich

@ budkes: bedankt voor je mooie fotos.... ik heb er weer een pc achtergrond bij :-P
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Budkes schreef:dat het pure onzin is dat deze niet geschikt zouden zijn, omdat een kleur nou eenmaal niet gekoppeld is aan een karakter.
Nee, was het maar waar.
Dat zou even makkelijk uitzoeken zijn in het nest! ;)

Het is een kwestie van lijnen, is mijn overtuiging.
De kleur is recessief en komt niet veel voor, en kan dus in een lijn zitten waar toevallig ook minder stabiele honden in zitten.
Dat is daarnaast, en niet daardoor inderdaad, zoals Budkes al zegt.

Dat er in dit nest maar één gewone zat is toeval.
Mijn berekening was theoretisch, en die komt nou eenmaal niet altijd overeen met de praktijk.

In een nest waarvan beide ouders drager zijn van het dilute-gen is de kans op blauw 25%.

Een drager is:
-een hond die blauwe nakomelingen heeft.
-een hond die blauw is
-een hond die een blauwe ouder heeft

Dus reken maar uit hoe groot je kans dan is ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
frank1985
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Budkes schreef:dat het pure onzin is dat deze niet geschikt zouden zijn, omdat een kleur nou eenmaal niet gekoppeld is aan een karakter.
Nee, was het maar waar.
Dat zou even makkelijk uitzoeken zijn in het nest! ;)

Het is een kwestie van lijnen, is mijn overtuiging.
De kleur is recessief en komt niet veel voor, en kan dus in een lijn zitten waar toevallig ook minder stabiele honden in zitten.
Dat is daarnaast, en niet daardoor inderdaad, zoals Budkes al zegt.

Dat er in dit nest maar één gewone zat is toeval.
Mijn berekening was theoretisch, en die komt nou eenmaal niet altijd overeen met de praktijk.

In een nest waarvan beide ouders drager zijn van het dilute-gen is de kans op blauw 25%.

Een drager is:
-een hond die blauwe nakomelingen heeft.
-een hond die blauw is
-een hond die een blauwe ouder heeft

Dus reken maar uit hoe groot je kans dan is ;)
bedankt voor je uitleg, je berekening klopt ook wel want de fokker gaf aan dat ze in een eerder nestje maar 1 blauwe hadden zitten.

heb je buiten ''gewone'' en blauwe eigenlijk nog meer van die aparte '' dingen '' in dit ras ?
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

LaRep schreef:Omdat ik het mooi vind :wink:

Kort: alles waardoor een hond niet geschikt zou zijn voor de africhting zou in een blauwe (kunnen) zitten.
Bij Rambo inteelt komt veel blauw voor....lijn kun je niet bep. als ongeschikt kwalificeren :wink:

Wibo is 5 wkn terug vader geworden van 14 pups: 5 xHH, 4xMH en 5 blauwen. Teef heeft verder weg Rambo, Wibo is Rambo inteelt en aan moederskant Rocky kleinzoon, Rocky's grootvader was een blauwe HH.

Qua kansberekening, gezien onze combi lijn/inteelt, zouden wij in elk nest blauwe HH kunnen krijgen. Heb bij 2 pups uit Anne (Rocky kleindochter x Rambo inteelt aan moederskant) x Tommy (Rocky zoon), 2 puppen met een blauwe gloed gezien. Pups zijn nu 2 bij 1 kan je blauwe gloed nog zien, ander bijna niet meer.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Tibby schreef:
Donna van C???
Die is volgens mij weggejaagd met de stok, heeft zich wat dat betreft dus niet bewezen. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Als een hond D/d heeft, draagt hij dus verdunning, maar omdat het recessief is, heeft hij twee genen nodig om het te tonen.
Als een hond d/d heeft is het dilute, vurdund dus.

Zwart wordt het dan grijs, bruin wordt isabel (de kleur van een weimaraner).

Beide ouders moeten dus drager zijn om blauwe pups te krijgen, maar als beide ouders drager zijn, zie je dat niet in de ouders.
Pas bij de pups kan het naar buiten komen.

Theoretisch heeft van die pups dan 50% D/D, 25% D/d en 25% d/d.
Oftewel: 50% heeft en draagt geen dilute, 25% draagt het maar toont het niet en 25% draagt en toont het wel.
DdXDd geeft toch 25% DD, 50% Dd en 25% dd?
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Shita
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelaar
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shita »

Ja dat klopt idd Inge.
Dag lieve Schorpo, Jessie, Vito, Shita en Zorcan.....

Afbeelding
+ LINK du Clos d'Alsan
Tibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Duitse Herders, 3 langhaar teckels kaninchen en dwerg, 1 miniature australian shepherd, 1 kruising toypoedel x schipperke
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tibby »

Inge schreef:
Tibby schreef:
Donna van C???
Die is volgens mij weggejaagd met de stok, heeft zich wat dat betreft dus niet bewezen. :wink:
Zo ver heb ik haar niet meer gevolgd, maar is dit alleen schuld van de hond, of ook niet een deel door de africhter :wink:
Groetjes Thea en een poot van Tibby, Gioi, Miep, Whoopi, Nikita, Tante Truus en Meike

Niet meer bij ons, maar voor altijd in ons hart Jake, Fether, Kim, Zenna & Iwan
frank1985
Zeer actief

als een hond weg word gejaagd door de stok is het dan gelijk einde oefening wat betreft africhting ? [x] ongeschikt :wink:
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Tibby schreef:
Inge schreef:
Tibby schreef:
Donna van C???
Zo ver heb ik haar niet meer gevolgd, maar is dit alleen schuld van de hond, of ook niet een deel door de africhter :wink:
Kan de schuld van beide zijn :wink:
Ik weet niet waaraan het gelegen heeft :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Inge
Zeer actief
Contacteer:

frank1985 schreef:als een hond weg word gejaagd door de stok is het dan gelijk einde oefening wat betreft africhting ? [x] ongeschikt :wink:
Ja, dan hoef je niet verder, het is een essentiële oefening binnen PH1.
Groetjes Inge
Afbeelding

frank1985
Zeer actief

Inge schreef:
frank1985 schreef:als een hond weg word gejaagd door de stok is het dan gelijk einde oefening wat betreft africhting ? [x] ongeschikt :wink:
Dat snap ik tijdens examen. maar als dat nou een keer op de training gebeurd stop je dan ook direct of is daar nog wel aan te werken. dat vroeg ik me eigenlijk af.....
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge schreef:DdXDd geeft toch 25% DD, 50% Dd en 25% dd?
Ja, klopt. Sorry ;)

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Selena schreef:2 puppen met een blauwe gloed gezien. Pups zijn nu 2 bij 1 kan je blauwe gloed nog zien, ander bijna niet meer.
Een blauwe gloed kun je niet kwalificeren als blauw.
Een hond die d/d is en zwart als basiskleur heeft (zoals MH en HH) heeft een duidelijk lichtere neus vergeleken met de andere pups.

Alleen een gloed zegt niets.

Afbeelding

Kyra-
Zeer actief

Ongelezen bericht door Kyra- »

frank1985 schreef:
Inge schreef:
Dat snap ik tijdens examen. maar als dat nou een keer op de training gebeurd stop je dan ook direct of is daar nog wel aan te werken. dat vroeg ik me eigenlijk af.....
Half met Inge eens, Je kan er wel aan werken dat de stok uiteindelijk wel goed is en het vertrouwen terug is, Ligt beetje aan het niveau van africhting :)

Als het op de keuring gebeurd mag je vroeg naar huis, wil niet zeggen dat je dan helemaal niet meer mag, je kan er op gaan trainen en zorgen dat het alsnog wel goed kom en dan weer op gaan voor een keuring.

edit: Ik heb niet gezegd dat blauw niet geschikt zou zijn, alleen de ervaring die ik er mee heb gehad en wat ik gehoord heb van paar andere. Deze waren wel degelijk geschikt overigens.
Si vis pacem, para bellum
LaRep
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tokkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door LaRep »

Budkes schreef:
Wat zouden die jou moeten zeggen dan ?
Je laat foto's zien en zegt dat het een van de beste diensthonden is die je ooit gekend hebt. Foto's zijn een moment opname en deze twee foto's laten daar niets van zien.
Aan de lijn vol bijten doet mijn huishond ook (terwijl je er nog geen dubbeltje voor wil geven) Als ik daar een foto van zou plaats lijkt het misschien wat maar schijn bedriegt dus.
Ik geloof je dus op je woord.

@ Selena: tegendeel bewezen dus :wink: Weet jij (of Dick) waarom dit zo diepgewortelt zit bij heeeeeeeeel veeeeeeeeeel africhters?

Als de moeder van Rep geen papiertje heeft gehaald dan is mijn stand nu 3 - 3
LaRep
Zeer actief

frank1985 schreef:@ Larep:

Je praat je zelf wel erg tegen hoor, Eerst zeg je ik wou graag een blauwe maar dat durfde ik niet aan, daarop vraag ik wat daar de reden toe was.
Jou antw. alles waardoor een hond niet geschikt zou zijn voor de africhting zou in een blauwe (kunnen) zitten.

En je argument dat het bij een blauwe meer opvalt is echt onzin. ook al weet ik er niets van een hond is lijkt mij geschikt of ongeschikt voor de africhting. Als het dan toevallig een blauwe is valt dit toch niet meer op.

Als er 1 nederlander slecht is in een sport staat dit toch ook niet innerent aan alle nederlanders en valt het toch niet meer op ?

conclusie: een blauwe is gewoon heel erg mooi :wink: en er valt niets te zeggen over het karakter opzich

@ budkes: bedankt voor je mooie fotos.... ik heb er weer een pc achtergrond bij :-P
Waar spreek ik me tegen dan? Geschikte en prachthonden zijn twee verschillende dingen m.i. Ik vind een langharige teckel ook prachtig maar ben ze binnen de sport nog nooit tegengekomen.
Wel een Chi die op een kistje blaffen en op het been bijten :mrgreen:

Ik bedoel dat als het mis gaat met een blauwe mensen dan reageren omdat het een blauwe is. Net zoals met een Duitse Herder.
Heb zelf een X Duitser afgericht welke een groot deel karakter bezat van een Mechel en het uiterlijk van een Duitser maar ik zal dus niet (heel snel) voor een echte Duitser kiezen. Je moest eens weten wat een commentaar ik gehad heb. :mrgreen: Zo reageert men ook op blauwe en dat is waarom ik tot nu toe niet voor een blauwe kies.

Ieder zijn meug...
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

LaRep schreef:Je laat foto's zien en zegt dat het een van de beste diensthonden is die je ooit gekend hebt. Foto's zijn een moment opname en deze twee foto's laten daar niets van zien.
Maar ze laten wel zien dat het blauwe honden zijn.
Ik dacht dat het daarom ging? ;)
LaRep schreef:Waar spreek ik me tegen dan? Geschikte en prachthonden zijn twee verschillende dingen m.i.
Prachthond interpreteer ik als goede werkhond in dit verband eigenlijk?
Maar misschien begrijp ik dat verkeerd.

Het lijkt me wel dat als een hond niet goed werkt die ook nog opvalt door bv een ander ras, andere kleur oid, mensen snel zullen zeggen dat die kleur of het ras de oorzaak is.
Als een hond die standaard is qua verschijning niet goed genoeg is, is dat gewoon een hond die niet goed genoeg is, die onderscheidt zich op andere vlakken niet.
Die onthoud je daardoor minder makkelijk.
Maar "die blauwe" of "die Duitser"; die onthoud je dus wel.

Afbeelding

LaRep
Zeer actief

Marjoleine schreef:
LaRep schreef:Je laat foto's zien en zegt dat het een van de beste diensthonden is die je ooit gekend hebt. Foto's zijn een moment opname en deze twee foto's laten daar niets van zien.
Maar ze laten wel zien dat het blauwe honden zijn.
Ik dacht dat het daarom ging? ;)

Het ging over het feit dat ze een van de beste diensthonden die ze kent laat zien en of ze een blauwe, groene of paarse laat zien, deze foto's laten niet zien of het een goede is.
LaRep schreef:Waar spreek ik me tegen dan? Geschikte en prachthonden zijn twee verschillende dingen m.i.
Prachthond interpreteer ik als goede werkhond in dit verband eigenlijk?
Maar misschien begrijp ik dat verkeerd.

Als ik over een prachthond spreek heb ik het over het uiterlijk :wink:

Het lijkt me wel dat als een hond niet goed werkt die ook nog opvalt door bv een ander ras, andere kleur oid, mensen snel zullen zeggen dat die kleur of het ras de oorzaak is.
Als een hond die standaard is qua verschijning niet goed genoeg is, is dat gewoon een hond die niet goed genoeg is, die onderscheidt zich op andere vlakken niet.
Die onthoud je daardoor minder makkelijk.
Maar "die blauwe" of "die Duitser"; die onthoud je dus wel.
En dat moet dan toch ergens vandaan zijn gekomen?
Misschien heeft Selena of Dick hier antwoord op, ben nieuwsgierig.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

LaRep schreef:[Het ging over het feit dat ze een van de beste diensthonden die ze kent laat zien en of ze een blauwe, groene of paarse laat zien, deze foto's laten niet zien of het een goede is.
Nee, tuurlijk niet.
Ik ging er alleen van uit dat ze wilde laten zien dat het inderdaad een blauwe was. En dat is het, meer kun je niet uit die foto opmaken, maar dat wel.
LaRep schreef:Als ik over een prachthond spreek heb ik het over het uiterlijk :wink:
Okee, dan begreep ik dat verkeerd.
LaRep schreef:En dat moet dan toch ergens vandaan zijn gekomen?
Niet uit de kleur in elk geval.
Net zoals het bij een Duitser niet uit de kleur komt.
Het is gewoon een kwestie van aanleg, en dat kan uiteraard in een bepaalde lijn zitten. Een kleur kan ook in een bepaalde lijn zitten en dat kan dus toevallig samen voorkomen.
Maar het een houdt geen verband met het ander.

Afbeelding

frank1985
Zeer actief

LaRep schreef:
frank1985 schreef:@ Larep:

Waar spreek ik me tegen dan? Geschikte en prachthonden zijn twee verschillende dingen m.i. Ik vind een langharige teckel ook prachtig maar ben ze binnen de sport nog nooit tegengekomen.
Wel een Chi die op een kistje blaffen en op het been bijten :mrgreen:

Ik bedoel dat als het mis gaat met een blauwe mensen dan reageren omdat het een blauwe is. Net zoals met een Duitse Herder.
Heb zelf een X Duitser afgericht welke een groot deel karakter bezat van een Mechel en het uiterlijk van een Duitser maar ik zal dus niet (heel snel) voor een echte Duitser kiezen. Je moest eens weten wat een commentaar ik gehad heb. :mrgreen: Zo reageert men ook op blauwe en dat is waarom ik tot nu toe niet voor een blauwe kies.

Ieder zijn meug...
wat kan jou dat commetaar toch schelen als je weet dat een blauwe ook goed kan zijn ?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

frank1985 schreef:wat kan jou dat commetaar toch schelen als je weet dat een blauwe ook goed kan zijn ?
Dat leek mij nou ook ;)

Afbeelding

LaRep
Zeer actief

Marjoleine schreef:Niet uit de kleur in elk geval.
Het is gewoon een kwestie van aanleg, en dat kan uiteraard in een bepaalde lijn zitten. Een kleur kan ook in een bepaalde lijn zitten en dat kan dus toevallig samen voorkomen.
Ik snap je, ik snap alleen nog niet waarom ervaren geleiders gaan stuiteren als alleen maar het woord blauwe valt? Zouden ze vroeger dan alleen in minder goede lijnen gezeten hebben? En als dat zo is waarom kom je ze dan tegenwoordig ook nog zelden tegen binnen de knpv tegen?

Zou mijn volgende misschien dan toch een blauwe worden :eek: Weet niet of ik al het commentaar nog eens aan wil horen, net als met mijn halve Duitser :mrgreen:
LaRep
Zeer actief

Marjoleine schreef:
frank1985 schreef:wat kan jou dat commetaar toch schelen als je weet dat een blauwe ook goed kan zijn ?
Dat leek mij nou ook ;)
Het gaat niet om het commentaar. Er gaat veel tijd zitten in een certificaat. Wij trainen 4 keer in de week een paar uur per keer.
Het risico dat ik er bijvoorbeel na een tijd achterkom dat hij het toch niet is wil ik liever zo klein mogelijk houden :wink:
frank1985
Zeer actief

LaRep schreef:
Marjoleine schreef:Niet uit de kleur in elk geval.
Ik snap je, ik snap alleen nog niet waarom ervaren geleiders gaan stuiteren als alleen maar het woord blauwe valt? Zouden ze vroeger dan alleen in minder goede lijnen gezeten hebben? En als dat zo is waarom kom je ze dan tegenwoordig ook nog zelden tegen binnen de knpv tegen?

Zou mijn volgende misschien dan toch een blauwe worden :eek: Weet niet of ik al het commentaar nog eens aan wil horen, net als met mijn halve Duitser :mrgreen:
ik weet niet waarom ervaren geleiders zo negatief doen ( als dat zo zal zijn ) Ik denk dat je ze weining ziet omdat de kans dat je een blauwe hebt nou eenmaal minder is dan een '''gewone '' mechelaar.
En ik snap echt niet waarom je je druk maat wat anderen er van zeggen.
Hier op het forum zag ik dat iemand het KNPV basis certificaat heeft gehaald met een spaniel. hey dat is nog veel uitzonderlijker denk ik......
is mischien wat anders dan PH1 of IPO maar gaat om het idee.
LaRep
Zeer actief

frank1985 schreef:Hier op het forum zag ik dat iemand het KNPV basis certificaat heeft gehaald met een spaniel. hey dat is nog veel uitzonderlijker denk ik......
Appels en peren...
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

LaRep schreef:Ik snap je, ik snap alleen nog niet waarom ervaren geleiders gaan stuiteren als alleen maar het woord blauwe valt? Zouden ze vroeger dan alleen in minder goede lijnen gezeten hebben? En als dat zo is waarom kom je ze dan tegenwoordig ook nog zelden tegen binnen de knpv tegen?
Ik denk dat juist ervaren geleiders gaan stuiteren omdat ze geen idee hebben van hoe dit soort dingen vererft en daarom dus ook geen idee hebben wat nou eigenlijk fabels zijn en wat feiten.

Ze hebben nou eenmaal jarenlang gehoord dat... en hebben ook zelf gezien dat...

Maar de (letterlijke) optelsom van de mislukte honden en de mislukte blauwe, en daar dan een percentuele vergelijking op loslaten over het totaal, dat hebben ze natuurlijk nooit gedaan.

Zo krijg je de fabels dus ook niet uit de wereld helaas.

Afbeelding

frank1985
Zeer actief

LaRep schreef:
frank1985 schreef:Hier op het forum zag ik dat iemand het KNPV basis certificaat heeft gehaald met een spaniel. hey dat is nog veel uitzonderlijker denk ik......
Appels en peren...
jaha dat zei ik zelf ook al dat het geen vergelijking was, wat ik er mee bedoel is je het niet kunt generaliseren. bijv dat dus in het geval van een blauwe, de kans groot is dat hij/zij niet geschikt zou zijn voor de KNPV/ipo africhting. dat bedoelde ik ermee.

En ik vind echt dat het onzin is een hond niet te nemen uit voorzorg voor het commetaar dat je evt zal kunnen krijgen.........
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

frank1985 schreef:En ik vind echt dat het onzin is een hond niet te nemen uit voorzorg voor het commetaar dat je evt zal kunnen krijgen.........
Ik denk dat het niet zozeer het commentaar is als wel de angst dat er toch waarheid in de vooroordelen schuilt... ;)

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”