Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kobus krijgt elke dag een bakje smuldier aangevuld met smuldier. De varianten wisselen we af. Ik merk dat onze rooie het ook wel erg lekker vind en als hij de kans krijgt (hij neemt die kans gewoon, het is een nogal dominante kat ) eet hij ook mee.
Nu wil ik die gekke rooie ook maar gewoon smuldier gaan geven. Hij krijgt nu 3 van die zakjes met blikvoer en wat brokken. Hij is niet dik en ik denk dat hij zo'n 5 of 6 kilo weegt.
gewoonlekker op het oog eenklodder inhet bakje doen, onze kat eet ook KVV en wat ik er voor hem indoe, zal een flinke eetlepel vol zijn, gewoon omdat hij kleine beetjes per keer eet
ik heb een gekke kater, smuldier op zijn bordje blieft hij niet maar hij staat wel elke ochtend en avond klaar bij de hondenbakjes waar hij dan met smaak de smuldier eruit staat te eten, dus ik doe voor hem eerst wat in de hondenbakjes en als hij dat op heeft krijgen de honden, hoeveelheid kijk ik niet zo nauw, ik gooi er ook een klodder in en zie wel wat hij op eet.
Denk je er wel om dat een kat meer dierlijke eiwitten nodig heeft dan een hond en dat Smuldier afgestemd is op een hond!
Het is minder slecht om een hond kattenvoer te geven dan omgekeerd.
Carnibest bv heeft een paar varianten speciaal voor de kat (en ook voor een fret).
Liesbeth schreef:Denk je er wel om dat een kat meer dierlijke eiwitten nodig heeft dan een hond en dat Smuldier afgestemd is op een hond!
Carnibest bv heeft een paar varianten speciaal voor de kat (en ook voor een fret).
Bedankt voor de tip, ik zal eens kijken waar ik die kan kopen
Ik gooi morgen wel wat in z'n bak, kijken of hij het dan ook eet. Ik zal hem daarnaast ook gewoon de brokken en wat van die zakjes blijven geven.
Liesbeth schreef:Denk je er wel om dat een kat meer dierlijke eiwitten nodig heeft dan een hond en dat Smuldier afgestemd is op een hond!
Bedankt voor de tip, ik zal eens kijken waar ik die kan kopen
Ik gooi morgen wel wat in z'n bak, kijken of hij het dan ook eet. Ik zal hem daarnaast ook gewoon de brokken en wat van die zakjes blijven geven.
Wat je ook kan doen (maar nu begeef ik me op een wel heel glibberig pad) is Smuldier kompleet met enkelvoudige Smuldier (kip of vlees) mengen. Op die manier verhoog je het dierlijke eiwit gehalte. Probleem is alleen dat ik geen flauw idee heb hoe die verhoudingen zouden moeten liggen :N: .
Liesbeth schreef:
Wat je ook kan doen (maar nu begeef ik me op een wel heel glibberig pad) is Smuldier kompleet met enkelvoudige Smuldier (kip of vlees) mengen. Op die manier verhoog je het dierlijke eiwit gehalte. Probleem is alleen dat ik geen flauw idee heb hoe die verhoudingen zouden moeten liggen :N: .
Compleet lust hij niet, hij houdt niet van pens. Stinkt te erg denk ik.
Ik heb vandaag een schepje kip in z'n bak gedaan en hij heeft het op. Daarnaast heeft hij nog 2 zakjes whiskas op en brokken. Zo zou hij toch genoeg eiwit binnen krijgen denk ik?
De meeste katten eten geen pens en er is ook speciaal KVV voor katten. Van het merk Carnibest, Haaksbarf en van Bibi. www.carnibest.nlwww.haaksbarf.nl en www.bibidiervoeding.nl Ook Bandit en Prins hebben een kattenvariant maar die zijn vrij aan de prijs.
katten geen pens? mijn kat heeft eens een stuk pens te pakken gekregen van Ragyo (echt zo'n lap) en ze vrat het op alsof het een worteltje was, ze knaagde er echt op. ook heeft ze wel eens een kastje opengemaakt om bij de pensstaafjes te kunnen komen.
mijn katten krijgen continu brokken en daarnaast krijgen ze wat de honden krijgen behalve pens (lusten ze niet). de ene eet alleen spiervlees (alhoewel die laatst met een dode haas kwam aanzetten die ze wel heeft opgepeuzelds (althans, het vlees van de botten heeft gegeten)), de andere eten alles, mits de botjes niet te hard zijn. ze zijn gek op kipkarkas. als ik niet genoeg vlees heb krijgen ze natvoer.
Dit is wel heel leuk bedacht, maar gaat hier eigenlijk niet op. Dat geldt wel voor brokkenvoeding, maar die paar ontsloten graantjes in smuldier kunnen katten best "handelen" .
Dus ik zou me er persoonlijk weinig zorgen over maken. Het bevat beslist véél meer eiwit dan iedere brok en omdat het vlees is ook de benodigde essentiële enzymen.
Het zou misschien nóg een beetje beter zijn om kvv zonde graan en groenten te geven, maar verder...lekker geven! Als je zou barfen is het ook precies hetzelfde als bij honden (ze eten tenslotte dezelfde prooien c.q. prooien zijn ongeveer eender opgebouwd), alleen laat je bij katten de groentes weg.
groetjes Madelief en Yanthe Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Liesbeth schreef:Het is wel duidelijk, katten kan je niet over één kam scheren qua voedsel.
da's een feit. mijn overleden kat kwam soms trots mauwend thuis met maiskolven of komkommers in haar bek die ze ergens uit een container had gevist. de eerste keer dat dat gebeurde vroeg ik me ook wel af of ik een kat of een konijn in huis genomen had.
Maiskolven zijn levensgevaarlijk voor zowel hond als kat. Mijn katten komen ook trots mauwend met hun pluche muisjes aanzetten en die kunnen ze beter ook niet vreten.
Dit is wel heel leuk bedacht, maar gaat hier eigenlijk niet op. Dat geldt wel voor brokkenvoeding, maar die paar ontsloten graantjes in smuldier kunnen katten best "handelen" .
Dus ik zou me er persoonlijk weinig zorgen over maken. Het bevat beslist véél meer eiwit dan iedere brok en omdat het vlees is ook de benodigde essentiële enzymen.
Het zou misschien nóg een beetje beter zijn om kvv zonde graan en groenten te geven, maar verder...lekker geven! Als je zou barfen is het ook precies hetzelfde als bij honden (ze eten tenslotte dezelfde prooien c.q. prooien zijn ongeveer eender opgebouwd), alleen laat je bij katten de groentes weg.
Het verschil in honden- en kattenbrokken zit hem in de toegevoegde taurine. Katten kunnen niet leven zonder taurine en dat wordt wel aan kattenbrokken toegevoegd en meestal niet aan hondenbrokken. Vandaar dat het voor de kat niet gezond is om langere tijd op hondenbrokken te leven.
Het verschil in honden- en kattenbrokken zit hem in de toegevoegde taurine. Katten kunnen niet leven zonder taurine en dat wordt wel aan kattenbrokken toegevoegd en meestal niet aan hondenbrokken. Vandaar dat het voor de kat niet gezond is om langere tijd op hondenbrokken te leven.
I know, ik doelde ook met granen op het verschil tussen smuldier en kattenkvv. Dat is namelijk het enige verschil (zo'n beetje), tussen de honden- en kattenversies kvv. Maar ik ben niet erg duidelijk zie ik, thanks
In brokken gaat het inderdaad om taurine, maar bij vleesvoeding valt die factor weg. En dus hoef je niet moeilijk te gaan doen als je kat smuldier lust (omdat de kat het verschil (granen en groentes) wel kan "handelen").
Met die kanttekening dat ook voor een kat enkelvoudige variëteiten te eenzijdig zijn
groetjes Madelief en Yanthe Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
De kat hier krijgt(kreeg) speciaal kvv van Prins. Ze vond dat altijd erg lekker, maar sinds kort moet ze niet meer. Ze staat luid te miauwen bij de rodi van de hond. Dus nu krijgt de hond het stukje van prins door zijn rody en krijgt de kat ook Rody....
Sjalot schreef:Maiskolven zijn levensgevaarlijk voor zowel hond als kat. Mijn katten komen ook trots mauwend met hun pluche muisjes aanzetten en die kunnen ze beter ook niet vreten.
levensgevaarlijk, waarom dan? ik heb dat soort dingen altijd wel weggegooid omdat het uit een vuilnisbak komt en god knows hoe lang heeft liggen vergaan daarin, maar verder weet ik niet waarom ze gevaarlijk zijn?