Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

agressie niet kunnen stoppen, wat is dat toch ?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

joh zo ben je allemaal soms bezig en sta je verbaasd.. ik liep met mijn duo langs de trainingsplek waar ik met Bluf trainde om dat jaaggedrag in te dammen
er is daar ook een hek langs.. akita en lab reu kwamen even kijken wie er langs liepen en bluf werd herkent natuurlijk maar finn konden ze niet..
door het hek heen werd er kennis gemaakt.. en wat schertst mijn verbazing.. Finn was conflict vermijdend bezig met de akita ze stonden neus aan neus en de akita gaf een houding en finn draaide zijn kop wat weg en gaf een tongel.. terwijl hij toen de lab wat overdreven ging doen wel waarschuwend gromde..
er zat een hek tussen en ik had mijn beide honden aan de lijn, maar lijn slap dus durfde ik de interactie plaats te laten vinden..
Toen ik met Bluf en die akita op dat terrein was dacht ik van nouhou.. ik geloof niet dat Finn met de Akita door 1 bocht zou kunnen.. dat kunnen ze denk ook niet, maar ik had niet verwacht dat hij dus ipv een dominante positie hij de conflictvermijdende positie in zou nemen bij een ontmoeting... en dat laatste was dus zij het met een hek ertussen, wel het geval..
Soms leer je in gecontroleerde situaties weer wat meer je hond kennen :wink:
Murphy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Murphy »

Mooi is dat he, hondengedrag en de interactie tussen honden :-)
Ik kan zelfs al genieten van de foto's hier op het forum :-)
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Murphy schreef:Hij heeft behalve met spelen (met Sarah en heel lang geleden dan met enkele andere honden) nog nooit ook maar een haartje verplaatst bij een andere hond. Hij is ook simpelweg niet in de gelegenheid geweest.
Maar als je hem zou zien aan de riem als hij een andere hond ziet, echt, asociaal agressief is er nog een understatement voor. En volledig onbereikbaar. Angst is het op die momenten niet lijkt me, hij zoekt het zelf echt op en als je de andere kant op loopt hangt hij nog omgekeerd in de riem uit te vallen en grauwen en blaffen, zichzelf half ophangend).
Als pup deed hij het dus los ook he, het is los van de lijn begonnen met blaffen en grommen etc op afstand, en dan soms werd het spelen.

Ik weet het dus inderdaad helemaal niet.

Ik heb er wel eens over gedacht hoor. Misschien eens onder gecontroleerde omstandigheden (muilkorf en afgesloten ruimte) voorzichtig in contact brengen met andere honden. En kijken hoe hij nu eigenlijk feitelijk zou reageren (zowel op commando hier/volg als op het contact met de andere hond). Maarja, da's niet eenvoudig te doen :-)
Nou, ik weet niet meer waar het was, maar het was gebaseerd op de theorie van Turid Rugaas. Hoe honden zelf communiceren en als je dat gecontroleerd doet met hele stabiele honden die hondentaal heel duidelijk en goed spreken, dat dit groot effect kan hebben op honden die slecht in communiceren zijn. Want dat lijkt wel uit jouw verhaal. Een hond die vanaf kleins af aan niet goed heeft gecommuniceerd en daar ook geen kans meer voor heeft gekregen om dat te leren. (en zonder verwijt hoor, ik kan me het goed voorstellen) Maar wellicht dat dit een manier voor je is.
Overigens is een herder, die aan de lijn lekker aktief mee gaat sporten, langs de fiets, of hardlopen en die regelmatig iets leuks mag doen, zoals speuren of iets anders wat ie leuk vindt, ook wel tevreden. Wat ik hier op het forum zie en ook bij mijn eigen herder is dat herders het vaak best wel lekker vinden: een baas voor zichzelf en gewoon alle aandacht. :wink:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

ranetje schreef:
Zoie schreef:
ranetje schreef:[Dus de angst (rotwoord, noem het liever respect) die een hond voor zijn baas zou moeten hebben is er op dat moment ook niet meer.
Zo'n hond heeft op dat moment geen baas :wink:
hier nog even op inhaken: soms is het rotwoord wat duidelijker dan het fraai klinkende woord :wink:
Als het nodig is om een hond angst in te boezemen voor de baas zou je je af kunnen vragen of je de goede weg bent ingeslagen.
Offffffffffff als dat de enige mogelijkheid is, deugt de hond niet.
Dan is er bij het fokken iets grondig verkeerd gegaan.
:wink:
Ik denk dat je dan als fokker eens flink achter je oren moet gaan krabben of je wel op het goede spoor zit?
wat bedoel je met 'de enige mogelijkheid ' ? Op het moment zelf kan het idd de enige mogelijkheid zijn omdat een hond op dat moment door niks anders te motiveren is er mee te kappen.

Op dat moment is het dus de vraag wat je als baas doet: laat je het gaan, of grijp je in.

Op dat moment is het ook nogal theoretisch om je af te vragen of je in het traject naar dit moment toe fouten hebt gemaakt, ofdat de fokker verkeerd bezig is geweest, want de vraag blijft hetzelfde: laat je het gaan of grijp je in ?

Ik denk dat als je het laat gaan de kans dat je hond de volgende keer wel naar je luistert kleiner wordt. En als je het altijd maar laat gaan, gaat idd het knopje om, en kan je er niet meer bij ( denk ik ).

Maar .... zoals gezegd, ik geloof niet in corrigeren alleen. Als je een hond hebt die problematisch agressief gedrag laat zien.

Zoals ik ook geloof dat je met je hond een basis-vertrouwen moet opbouwen. Zodat hij, b.v. , weet dat hij agressie van de baas kan afwenden, doen stoppen door b.v. te luisteren of onderdanig gedrag te tonen.

Als dat basis - vertrouwen er is kan je hond een correctie heus wel hebben, ik zie daar ook geen kwaad in, daar het des honds is.
Ik zeg nergens dat alle agressie uit angst voort komt :19:
Ik zeg alleen dat angst vaker ten grondslag ligt aan agressie dan je zou denken.
je zegt meer, namelijk dat het vaak een en hetzelfde probleem is: "Angst en agressie liggen vaker in elkaars verlengde dan je zou denken.Volgens mij is het vaak juist een en hetzelfde probleem."

Hoe bedoel je dat ? Ik lees dat als: werk aan de angst, dan werk je aan de agressie.

Dat zal misschien op gaan voor angstagressie in de eigenlijke betekenis van het woord, maar ik geloof niet, zeker niet bij pittige honden, maar ook niet bij angstig- agressieve honden, dat het in de regel om dit soort agressie gaat, zeker niet bij honden die niet van ophouden weten.
Als de angstige hond door succeservaringen agressiever gaat reageren is dat naar mijn mening een fout van de baas.
Die had al veel eerder moeten inzien waar de agressie vandaan kwam en dus al veel eerder op de angst moeten anticiperen.
Op het moment dat je agresssie moet gaan corrigeren heb je als baas al een paar dingen vergeten tijdens de opvoeding.
En dat nog even afgezien van het feit (volgens mij :mrgreen: ) dat agressie vaak nog zo fout wordt gecorrigeerd dat het alleen maar erger wordt.
Ik ben dit gedeeltelijk wel met je eens, maar opnieuw alleen als de hond idd alleen door angst wordt gemotiveerd.

Vaak zal dat niet het geval zijn. En daarmee bedoel ik: in de regel.

Neem b.v. sien. Die klapte vrij plotseling om - binnen een paar maanden - van een buitengewoon angstige, voor alles wegvluchtend hondje in een hond die om de haverklap op een andere hond ( wilde ) klappen.

Ik geloof niet dat haar toegenomen zelfvertrouwen alleen uit succeservaringen voortkwam. Het kwam, paradoxaal genoeg, ook voort uit een toegenomen algemeen wel bevinden. Ze knapte zienderogen op, en dat is gelukkig nog doorgegaan tot de dag van vandaag, veel mensen herkennen haar niet terug.

En dan zie je dat je hond plotseling confrontaties aandurft die ze eerst ontweek: een hond die aan haar bal zit, een drukke pup die komt buurten enz.

Ik heb dit dus echt afgekapt, daar ze veel te heftig op het minste geringste reageerde, en nu snapt ze dus heel goed dat als ik zeg: 'rustig', ze er niet op mag klappen.

Dat is niet alles wat ik gedaan heb, maar correcties hebben hierbij wel een rol gespeeld.

En nee, het is niet erger geworden, de neiging tot agressie is minder erg geworden, ze tolereert uit zichzelf nu meer, ze is overduidelijk meer op haar gemak met vreemde honden, ze communiceert beter ( lip optrekken b.v - bijgevolg mag ze van mij nu ook meer: een optiefertje geven aan een al te opdringerige hond b.v. ) ) al zal ze ze ( vreemde honden ) m.i. nooit ( op het eerste gezicht ) leuk gaan vinden. En dat hoeft ook niet.
Afbeelding
Qal
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo & Welsh

Ongelezen bericht door Qal »

Zoie schreef: Neem b.v. sien. Die klapte vrij plotseling om - binnen een paar maanden - van een buitengewoon angstige, voor alles wegvluchtend hondje in een hond die om de haverklap op een andere hond ( wilde ) klappen.
Ligt hier niet dezelfde basis van onzekerheid aan ten grondslag? :denken:
Of een hond nou angstig en teruggetrokken is of preventief op (bijna) elke andere hond klapt maakt in mijn beleving niet zoveel verschil. :wink:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Zoie schreef: wat bedoel je met 'de enige mogelijkheid ' ? Op het moment zelf kan het idd de enige mogelijkheid zijn omdat een hond op dat moment door niks anders te motiveren is er mee te kappen.

Op dat moment is het dus de vraag wat je als baas doet: laat je het gaan, of grijp je in.
Ik bedoel met "de enige mogelijkheid" in dit verband dat je vanaf het begin op een dergelijke manier met je hond bezig moet zijn.
Dan moet je je (naar mijn idee hé?) af gaan vragen hoe het is gesteld met je fokproducten.
Een hond die vanaf het begin zo agressief reageert klopt niet in mijn ogen.
Dat is geen vraag meer of je het laat gaan.
Zoals ik ook geloof dat je met je hond een basis-vertrouwen moet opbouwen. Zodat hij, b.v. , weet dat hij agressie van de baas kan afwenden, doen stoppen door b.v. te luisteren of onderdanig gedrag te tonen.

Als dat basis - vertrouwen er is kan je hond een correctie heus wel hebben, ik zie daar ook geen kwaad in, daar het des honds is.
Wat wil je hier nou mee zeggen in verband met bovenstaande? :denken:
Natuurlijk moet je een band van vertrouwen opbouwen.
De vraag is of het functioneel is dat je dat doet met een dreun en/of met de TT.
je zegt meer, namelijk dat het vaak een en hetzelfde probleem is: "Angst en agressie liggen vaker in elkaars verlengde dan je zou denken.Volgens mij is het vaak juist een en hetzelfde probleem."

Ik lees dat als: werk aan de angst, dan werk je aan de agressie.

Dat zal misschien op gaan voor angstagressie in de eigenlijke betekenis van het woord, maar ik geloof niet, zeker niet bij pittige honden, maar ook niet bij angstig- agressieve honden, dat het in de regel om dit soort agressie gaat, zeker niet bij honden die niet van ophouden weten.
Zijn al die "pittige honden" echt zo pittig of komt die "pit" voort uit angst?
Natuurlijk zijn er zat honden die frank en vrij "pit" hebben.
Als de agressie voort komt uit angst (daarom heet het angstagressie toch?) dan zou je toch moeten werken aan zelfvertrouwen van de hond?
Het probleem is dat als een hond na angstig gedrag al agressief is geworden de weg terug heel wat langer en moeilijker is dan wanneer de hond alleen nog maar angstig is.
Ik kan het alleen maar hebben over angstagressie in de feitelijke betekenis van het woord :wink:
In mijn ogen bestaat er geen andere angstagressie.
Lars schreef:
Zoie schreef: Neem b.v. sien. Die klapte vrij plotseling om - binnen een paar maanden - van een buitengewoon angstige, voor alles wegvluchtend hondje in een hond die om de haverklap op een andere hond ( wilde ) klappen.
Of een hond nou angstig en teruggetrokken is of preventief op (bijna) elke andere hond klapt maakt in mijn beleving niet zoveel verschil. :wink:
Dat denk ik ook.
Een angstig en terug getrokken hond is voor de omgeving wel ietsje veiliger dan een hond die er preventief bovenop klapt :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Zoie
Zeer actief

Lars schreef:
nou ja, weet je, misschien ligt aan elk beschermend gedrag wel op de een of andere manier angst ten grondslag. Maar als je het beschermen van b.v. een FB als een vorm van preventieve angstagressie gaat beschouwen, zit je m.i. op het verkeerde spoor.

Ik maak het onderscheid tussen angstagressie in de eigenlijke betekenis: de hond zal vechten omdat vluchten geen optie is, en andere vormen van agresie waarbij angst, onzekerheid mogelijk een rol speelt, omdat ik de eerste vorm van agressie niet zou corrigeren, en andere vormen van agressie mogelijk , dus niet zondermeer wel zou corrigeren.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:
Lars schreef:
Dat denk ik ook.
Een angstig en terug getrokken hond is voor de omgeving wel ietsje veiliger dan een hond die er preventief bovenop klapt :wink:
ben ik het niet mee eens :wink: . in mijn ogen wordt agressie en angstagressie veel te snel over één kam geschoren, als je dit idee volgt hou je dus in principe bijna geen agressie meer over die géén angstagressie is?

ik kan wel zeggen dat, áls sette ergens opklapt (waar ze maar uiterst zelden de kans toe krijgt) daarbij geen spatje angst aan de basis ligt - ze vindt het gewoon leuk, bijna als een spelletje.

natuurlijk, als je alles uitpluist tot op het bot kom je heel vaak bij angst uit als basisdrijfveer van ontzettend veel dingen, maar dat wil nog niet zeggen dat angst ook werkelijk de emotie is die een hond laat aanvallen.

wat ik bedoel te zeggen is : als ik boodschappen doe is het ook uit 'angst' dat ik anders geen eten heb, maar ik voel toch niet de emotie 'angst' tijdens het boodschappen?
juist.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

ranetje schreef:[

De vraag is of het functioneel is dat je dat doet met een dreun en/of met de TT.:
ik probeeer de discussie enigszns overzichtelijk te houden door dit er uit te lichten.

Ik begrijp jou zo: als angst aan de basis van de agressie ligt, is corrigeren uit den boze.

Ik bestrijd dat en leg uit, of probeer dat althans, wanneer dat voor mij op zou gaan, en wanneer niet.

Waarom ik dan opeens het vertrouwen zou willen opbouwen middels het uitdelen van dreunen en stroomschokken, ontgaat me volledig.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

maar wat is zonder reden hé :19:

Ds is ook een hond die er geen doekjes zal omwinden. Vorige week was ik aan het strand, met een van de pupjes uit het nest.
komen we aan op het strand, honden los en Hoekie en Ds zetten het samen op een rennen. Gaat goed, tot wanneer Hoekie achter Ds aanrent, blaft en het vervolgen op het wegrennen van Ds zet.

ds pikt dat niet, gaat Hoekie achterna en gooit Hoekie op haar rug en stelt zich er zelf boven op, tanden bloot en luid grommen.

Voor Hoekies baas was dat erg schrikken, voor Hoekie zelf ook, want plots hing ze wel erg heftig aan haar baasje.

Maar dat doet Ds dus altijd... zij corrigeert dus zo, meteen er op. niet ff waarschuwen, maar er altijd bovenop, ook al lijkt het soms mss zonder aanleiding. :19:

Voor vele buitenstaanders wordt ze dus ook als agressief en gevaarlijk omschreven en zien vele haar liever gaan dan komen :19:
kan ik trouwens best inkomen, want kan me voorstellen dat het geen prettig gevoel is als het jouw hond betreft.

Maar de honden zelf lijken er nooit last van te hebben, en hebben altijd de bodschap begrepen (wat in hemelsnaam ook de boodschap mocht zijn :denken: )

wel is het zo dat er nooit gewonden gevallen zijn. Veel lawaai en show, maar weinig drama :19:

Terwijl het met Fez dan wel ff anders was. Daar vloog de hond erop en beet Fez dood... wat was de aanleiding dan? ja, zal wel aan zijn opvoeding geleven hebben, feit dat de eigenaars die boef niet tot 'hond' hebben laten ontwikkelen.
In feite is er dus denk ik wel steeds een aanleiding of oorzaak, wat het voor de hond normaal maakt dat hij aanvalt.
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef:
Nanna schreef:
Inge O schreef:
Nanna schreef: Als ze die aanval "zomaar" doet is het nog steeds geen normaal gedrag ;-)
Of het nou vanuit angst of niet is.
Jij kent haar goed en kunt erop anticiperen door haar de kans niet te geven; maar in wezen is het een onbetrouwbare hond die niet beter weet dan te communiceren (voor zover je het al zo kunt noemen) door domweg bovenop een ander te springen. :19:
voor jou een beetje moeilijk om te beoordelen als je niet weet in welke omstandigheden dit wel of niet gebeurt, toch?
Als ze er reden toe heeft, vind ik het volkomen normaal gedrag ;-)
Maar jij zegt dat ze vecht voor de leuk, als bij een spelletje. (zie boven)
En dan vind ik het vreemd gedrag.
daar zit een kleine, maar niet onbelangrijke nuance in : sette 'vecht niet voor de leuk', maar sette vindt stoerdoenerig vechten (is dus iets anders als in volle woede echt slachtoffers maken) leuk. haar emotie is dus (denk ik) dat ze het leuk vindt áls ze het doet, niet dat ze het 'voor de leuk' (= te pas en te onpas, zonder reden) zou doen.
mensen kunnen allerlei vormen van agressie heus ook wel leuk vinden, kijk b.v. maar een naar de lol die we vaak hebben bij rellen ( al dan niet bemsmuikt. )Of als we naar een bokswedstrijd kijken, of als we zelf aan het pesten zijn. enz.

Maar het dier moet weer de betere mens zijn ( arm dier. )
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Zoie schreef:
ranetje schreef:[

De vraag is of het functioneel is dat je dat doet met een dreun en/of met de TT.:
ik probeeer de discussie enigszns overzichtelijk te houden door dit er uit te lichten.

Ik begrijp jou zo: als angst aan de basis van de agressie ligt, is corrigeren uit den boze.

Ik bestrijd dat en leg uit, of probeer dat althans, wanneer dat voor mij op zou gaan, en wanneer niet.

Waarom ik dan opeens het vertrouwen zou willen opbouwen middels het uitdelen van dreunen en stroomschokken, ontgaat me volledig.
Het merkwaardige vind ik dat jij een algemene uitspraak zo sterk op jezelf betrekt? :(
Ik denk dat dat gedeeltelijk het mankement is van een internet discussie. :wink:
Ik zeg dat namelijk nergens. Ik schrijf "je" ("men", de baas, de geleider) niet "jij".
Ik zeg alleen maar dat zoiets niet kan :mrgreen: Niet dat jij dat doet of probeert.
Als angst de basis is kan je de agressie versterken als je die agressie gaat corrigeren.
Je moet dus goed weten wat er aan de basis ligt van die agressie en een eventuele correctie daarop aanpassen.
Heel soms is een correctie bij angst namelijk wel functioneel, maar daar kan je op schrift niet of nauwelijks over oordelen/adviseren.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:daar zit een kleine, maar niet onbelangrijke nuance in : sette 'vecht niet voor de leuk', maar sette vindt stoerdoenerig vechten (is dus iets anders als in volle woede echt slachtoffers maken) leuk. haar emotie is dus (denk ik) dat ze het leuk vindt áls ze het doet, niet dat ze het 'voor de leuk' (= te pas en te onpas, zonder reden) zou doen.
Zoals mensen judo of boksen leuk vinden?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:
Lars schreef:
Dat denk ik ook.
ben ik het niet mee eens :wink: . in mijn ogen wordt agressie en angstagressie veel te snel over één kam geschoren, als je dit idee volgt hou je dus in principe bijna geen agressie meer over die géén angstagressie is?

ik kan wel zeggen dat, áls sette ergens opklapt (waar ze maar uiterst zelden de kans toe krijgt) daarbij geen spatje angst aan de basis ligt - ze vindt het gewoon leuk, bijna als een spelletje.

natuurlijk, als je alles uitpluist tot op het bot kom je heel vaak bij angst uit als basisdrijfveer van ontzettend veel dingen, maar dat wil nog niet zeggen dat angst ook werkelijk de emotie is die een hond laat aanvallen.

wat ik bedoel te zeggen is : als ik boodschappen doe is het ook uit 'angst' dat ik anders geen eten heb, maar ik voel toch niet de emotie 'angst' tijdens het boodschappen?
Ik krijg nogal eens de indruk dat er veel te weinig wordt gedacht dat het om angstagressie kan gaan. :wink:

Net zoals ik vind dat er veel te veel honden rondlopen met het etiket "dominant". Zo veel dominante honden zijn er ook niet.
(even ter vergelijking dus, niet om daar ook nog in dit topic een discussie over te starten :wink: )
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:
Inge O schreef:
ranetje schreef: Dat denk ik ook.

Ik krijg nogal eens de indruk dat er veel te weinig wordt gedacht dat het om angstagressie kan gaan. :wink:
ja en nee (duhh :mrgreen: ). het wordt te weinig gedacht bij de doorsnee hondenbaas maar te vaak gedacht bij hondengedragsontleders ( :N: :mrgreen: ).
Er wordt vaak te veel gedacht :mrgreen:
Afbeelding
maart
Zeer actief

Inge O schreef: ja, vergelijkbaar. een judoka zal zeker ook vol adrenaline zitten, ook willen tonen dat hij de sterkste/snelste/handigste is, maar zonder daarom echt kwaad te zijn. en hij/zal ook lol hebben aan het gevecht, terwijl het tegelijkertijd echt wel heel erg competitief bedoeld is.

zo, ik ben eruit : sette is een judoka - op naar de gouden medaille :cheer: :mrgreen: .
inderdaad, en de tegenstander begrijpt dat helemaal, zonder dat hij daar iets aan overhoudt (behalve een deuk in het ego omdat hij het loodje heeft moeten leggen :mrgreen: )

en daarover moeten dan toch geen ganse diepgaande factoren gezocht worden, om te verklaren waarom de judo bestaat, en waarom ze dat fijn vinden, en elkaar zelfs gaan opzoeken?
Ze vinden het gewoon fijn. Klaar :19:

Maar als honden een robbertje gaan vechten "om de leuk", is dat plots abnormaal gedrag.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

maart schreef:
Inge O schreef: ja, vergelijkbaar. een judoka zal zeker ook vol adrenaline zitten, ook willen tonen dat hij de sterkste/snelste/handigste is, maar zonder daarom echt kwaad te zijn. en hij/zal ook lol hebben aan het gevecht, terwijl het tegelijkertijd echt wel heel erg competitief bedoeld is.

zo, ik ben eruit : sette is een judoka - op naar de gouden medaille :cheer: :mrgreen: .
inderdaad, en de tegenstander begrijpt dat helemaal, zonder dat hij daar iets aan overhoudt (behalve een deuk in het ego omdat hij het loodje heeft moeten leggen :mrgreen: )

en daarover moeten dan toch geen ganse diepgaande factoren gezocht worden, om te verklaren waarom de judo bestaat, en waarom ze dat fijn vinden, en elkaar zelfs gaan opzoeken?
Ze vinden het gewoon fijn. Klaar :19:

Maar als honden een robbertje gaan vechten "om de leuk", is dat plots abnormaal gedrag.
Nou, er is natuurlijk wel een klein nuance verschil dat bij honden soms de partij die tegen de grond geschoffeld wordt daar geen toestemming voor heeft gegeven en dat verder ook niet leuk vindt :mrgreen: :wink:
Een judoka zoekt ook niet buiten een voorbijganger op om even wat judo moves op uit te proberen :mrgreen: Dat vindt degene waarop die judo moves opeens toegepast worden namelijk helemaal niet leuk, en mijn honden vinden het dus ook helemaal niet leuk als ze omver gedonderd worden omdat die andere hond dat wel lollig vindt :wink:

Alhoewel ik het verder wel eens ben met de vergelijking dat mensen net zo goed bepaalde agressieve dingen doen "gewoon omdat dat leuk is" hoor :wink:
Afbeelding
Qal
Zeer actief

Inge O schreef: wat ik bedoel te zeggen is : als ik boodschappen doe is het ook uit 'angst' dat ik anders geen eten heb, maar ik voel toch niet de emotie 'angst' tijdens het boodschappen?
En hier ga je mi de mist in. Een mens redeneert, als jij boodschappen gaat doen haal je (waarschijnijk) voor meerdere dagen eten, een hond vreet gewoon tot ie niet meer hoeft en loopt verder. Hoe hij de volgende dag aan eten komt staat ie echt niet bij stil. :wink:

Ik geloof niet dat bij een (geestelijk) gezonde hond echte aggressie voor komt, dat zou namelijk duiden op progressief gedrag terwijl ik denk dat honden alleen reactief gedrag vertonen. (waarom zou een hond "zomaar" aanvallen als er het risico op verwonding of de dood is?) Verklaart overigens niet het gedrag uit het topicje herder verscheurt chi maar het is dan ook maar een gedachtengang.
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
sette doet dit (als ze er al de kans toe krijgt) alleen maar honden die duidelijk aangeven zelf contact te willen en daarbij ook niet meteen uitblinken in onderdanigheid, om het maar even subtiel te zeggen :mrgreen: .
Ah oke, dan klopt de vergelijking bij Sette wel precies :mrgreen:

Alleen mijn honden worden dus ook weleens opeens gebeukt en tegen de grond geschoffeld door honden "die dat wel lollig vinden" (volgens de baas is dat ook vaak hun manier van spelen :roll: :mrgreen: ). En nou ja, je kent Saar, en laat ik zeggen dat Vera net zo min iets uit staat te lokken :mrgreen: Dan gaat de vergelijking met die judoka dus wel mank vind ik :wink:
Afbeelding
maart
Zeer actief

Lars schreef:
Inge O schreef: wat ik bedoel te zeggen is : als ik boodschappen doe is het ook uit 'angst' dat ik anders geen eten heb, maar ik voel toch niet de emotie 'angst' tijdens het boodschappen?
En hier ga je mi de mist in. Een mens redeneert, als jij boodschappen gaat doen haal je (waarschijnijk) voor meerdere dagen eten, een hond vreet gewoon tot ie niet meer hoeft en loopt verder. Hoe hij de volgende dag aan eten komt staat ie echt niet bij stil. :wink: .
Fax is nochtans een kei in zijn eten begraven en het een week later terug op te graven en het gezellig zitten op te peuzelen :19:
Over de plaats waar hij het begraven heeft, twijfelt hij nooit een manier, meteen recht er naar toe, put open en vwalla, meneer kan eten.

Tis dus niet van dat hij gewoon wat rondloopt en plots denkt: 'ow zie, een eend. Fijn'
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
ik zat net met saar in mijn achterhoofd, ik denk niet dat die veel risico loopt op een partijtje judoka met sette :mrgreen: .
:mrgreen: Dan is Sette wel een nette Judoka :mrgreen: :wink:
Sinds Vera er is is zij eigenlijk altijd de pineut als we honden tegenkomen van wie de standaard begroeting is "erin beuken", maar 'vroeger' werd Saar dus ook gewoon omver gebeukt en omklemd door sommige honden.
En kijk, daar is niks 'nets' aan :pffff: :mrgreen: :wink: (en nu in Vera's geval ook niet).
voorbeeldje : gisteren in het park komt een russeltje aan (een hond, hier in het park :N: - dat is een vermelding in het guinessbook waardig), op stijve pootjes, onvriendelijk smoeltje, straalt helemaal uit 'en wie mag jij wel zijn :hmmm: :klaar: ?'

hij kwam zo dichtbij dat ik sette (en attack) vrij gaf, nou, sette ging meteen even zeggen wie zij wel was :pffff: . maar hij stond nog netjes op z'n 4 pootjes hoor en daarna vielen ze zelfs helemaal in love :mrgreen: .
Hihihihi, oh maar Russelltjes kunnen dat volgens mij ook vaak prima hebben :mrgreen:
Hier lopen ook een paar van die patser-terriertjes. Saar is tegenwoordig zowaar zover dat als het een reu is die echt komt etteren ze hem wegsnauwt :eek: (teef dan weer niet, durft ze niet), en Vera is nog in de fase van "als ik maar lang genoeg weg kijk ziet ie me misschien niet :idea: " :smile2:
Afbeelding
Qal
Zeer actief

Inge O schreef: :80: Afbeelding
Het is maar een gedachtengang he? :wink:
Voor mij vallen honden die zonder de reden voor de kill gaan in dezelfde categorie als lustmoordenaars en die vinden we in menselijke vorm ook niet normaal.
Als je het motief van bijv. gewone moordenaars bekijkt zit daar (altijd) zoals je zelf al aangaf een vorm van angst achter en zoals dat bij mensen het geval is worden deze daden vrijwel uitsluitend reactief uitgevoerd en ik denk dat dat bij honden niet anders is.

Er zullen best hannibal lector's tussen zitten maar dat is mi niet de norm die je moet hanteren als je spreekt van een agressieve hond.
Murphy
Zeer actief

Uit belangstelling. De titel van deze topic doet mij vermoeden dat mensen die hier meelezen vast wel wat kennis van zaken hebben over agressie :-)

Weet iemand van jullie wat "doorgaans" de reden is voor wat ik dus over mijn herder geschetst heb? Dus van pup af aan (9 a 10 weken), los van de riem, op afstand grommen en blaffen zodra hij een andere hond ziet, en pas na een poos eventueel spelen.
Ik dacht zelf eerst dominantie... Maar hij maakte bij een andere hond geen dominante indruk. Hij heeft nooit het dominante gedrag bij een hond laten zien wat ik van andere honden ken van ruiken, kop erop, poot erop, op stijve poten eromheen lopen, erop rijden, bij protest grauwen tot andere partij onder ligt en er overheen blijven staan tot de andere hond zich overgeeft. Dat kende ik van andere dominante honden. Ze planten nog net geen vlaggetje d'r op van: Deze is van mij.

Dat doet die van mij dus niet.

Ok, dan angst?
Als een hond angstig is van een andere hond, is het dan niet logischer de andere kant op te lopen als hij een andere hond ziet? De andere hond ontwijken tenzij het echt niet anders kan?
Ik kan angst zo slecht plaatsen in de situatie dat de andere hond nog 20 meter weg is, en dus mijn hond nog niet eens gezien heeft en ook nog geen signalen send en nog niet met mijn hond communiceert. Als er op afstand gedreigd of geimponeerd zou worden zou ik het me voor kunnen stellen dat hij zich preventief groot maakt of een grote mond geeft. Maar als er nog geen enkel contact is, en je bent bang, ga je toch niet zelf dat opzoeken?

Ok, dat is dus mijn vraag. Waar komt dat gedrag vandaan? Hebben jullie daar ideeen over?
Of valt het onder een zoals Nanna het zegt: Weeffout?
Laatst gewijzigd door Murphy op 15 mar 2009 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Ik gok op onzekerheid. Dat heeft de onze dus ook. Het is gewoon preventief uitvallen om de ander weg te jagen. Komt de ander toch naar hem toe dan is het koek en ei. Tenzij de ander dominant gedrag vertoont, dan zie je hem weer onzeker worden en gaat hij snauwen.
Afbeelding
Murphy
Zeer actief

Een andere optie was nog geweest: Mijn hond heeft gewoon een hekel aan alle andere honden.
Maar dat lijkt me zoiets idioots eigenlijk.

Onzekerheid is trouwens toch nog weer een fractie verschillend van angst. Dank je. Is het des honds om bij onzekerheid het contact op te zoeken middels veel geschreeuw en geblaas op afstand?
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Murphy schreef:Een andere optie was nog geweest: Mijn hond heeft gewoon een hekel aan alle andere honden.

Onzekerheid is trouwens toch nog weer een fractie verschillend van angst. Dank je. Is het des honds om bij onzekerheid het contact op te zoeken middels veel geschreeuw en geblaas op afstand?
Dat weet ik niet precies. Ik weet dat wij altijd dachten dat het dominantie was. Tot we toch beter zagen wat hij uitstraalde met zijn lichaamshouding. Je ziet als hij een hond ziet een soort warrigheid in zijn houding. Dan pas begint hij uit te vallen en te borstelen. Komt die hond naar hem toe dan gaat hij snuffelen, staart op neutrale stand, wel borstelend. Vaak is het dan gewoon goed, tenzij de andere hond dus met stijve poten en hoge staart aankomt, dan weten we al dat de onze gaat snauwen.

Gister bijvoorbeeld kwamen we Duitse Doggen tegen. Dog kwam op hem af en kwam op hem dominant over. Je zag dat hij niet wist wat hij ermee aanmoest en hij snauwde dus maar. Daarna ging hij borstelend in het gras liggen afwachten :19:

Het klinkt voor mij gewoon puur als niet weten wat met de situatie aan te moeten. En dat schaar ik onder onzekerheid.
Maar verder ben ik absoluut geen expert op hondengedrag gebied dus wie weet zijn anderen het wel enorm oneens met me :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Murphy schreef:Een andere optie was nog geweest: Mijn hond heeft gewoon een hekel aan alle andere honden.

Als je het over een pup van 9 à 10 weken hebt is onzekerheid, of misschien wat angst voor het onbekende, een mogelijkheid.
(het blijft internet hé dus het blijft een gokje :wink: )
Maakte het verschil wat voor hond het was?
Gedroeg hij zich ook zo tegen rasgenoten?
Afbeelding
Murphy
Zeer actief

Ach ja, expert. Ik vind het een zeer betrekkelijk begrip :-)
Ik vind wat je vertelt waardevol.
Ook geeft het me al weer punten om op te letten en stof tot nadenken.
Marjan
Murphy
Zeer actief

De betrekkelijkheid van internet hou ik in gedachten hoor :-)
Ik ben blij met alle input.
Het staat ook los overigens van mijn training die ik nu doe om als baas belangrijker te worden en dus andere honden meer te negeren.

Het is voor mij meer bedoeld om te kijken of het zin zou kunnen hebben voor mijn hond, hem in een gecontroleerde setting in contact te brengen met andere honden om hem misschien zo over zijn onzekerheid heen te helpen.
Als het puur uit dominantie voortkomt, zal hij van meer contact weinig opsteken. Als het voortkomt uit: Ik heb gewoon een hekel aan andere honden, dan wil ik hem daar ook niet mee lastigvallen.

Als het onzekerheid is, kan het 2 kanten op, of hij blijft onzeker, of hij komt er voorzichtig overheen waardoor hij in zijn toekomst af en toe contact zou kunnen hebben met andere honden.
Dat lijkt me erg waardevol. Zeker omdat als ons andere hondje er straks niet meer is, wij niet het idee hebben weer een 2e hond aan te schaffen.

Veel aannames enzo van deze kant dus ik kan makkelijk dingen verkeerd denken of benoemen :-)

Hij had het ook met rasgenoten. Toen hij rond de ik denk 10 weken was (zoiets, ik ben slecht in tijd), zijn we op een ipo-vereniging geweest.
We zaten daar op een bankje en iemand kwam met een volwassen mechelaar (zeer aardige teef dacht ik, en ehhh hondse hond, niet dominant) bij ons, en mijn pup viel hem aan (viel uit en snauwde, het was niet dat het bloed in het rond spatte :-) ).
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Absoluut geen expert hier hoor maar ik gok ook op onzekerheid bij jouw hond ,zeker ook omdat je schrijft dat je hond constant bij je in de buurt is en zelfs jankt als je in huis even onbereikbaar bent voor hem.
Ik vind overigens wel dat je ontzettend verantwoordelijk met je hond omgaat en dat is wmb ook best een compliment waard :wink:
Als je echt wilt weten waar het vandaan komt moet er iemand met kennis van zaken jullie in real live zien en beoordelen want zoals Ranetje als schrijft zoiets blijft altijd een gok via het scherm.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”