Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Voorhuidontsteking.
Moderator: moderatorteam
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Voorhuidontsteking.
Macho heeft echt veel last van voorhuidontsteking.
Al vanaf dat hij een pupje was heeft hij het al heel vaak.
Het bleef steeds komen en gaan.
Maar de laatste paar maanden gaat het niet meer weg.
Er zit echt constant veel van dat groene pus aan.
Het lijk nu ook echt een beetje geirriteerd, beetje rood en opgezet.
Hij likt er ook zowat de hele dag aan.
Af en toe hapt ie er ook naar of bijt erin.
Ik had een tijdje terug van de DA zo'n spoeling, maar dat hielp niet echt.
Iemand nog een idee?
Ik hoorde van vitamine c geven ofzo?
Al vanaf dat hij een pupje was heeft hij het al heel vaak.
Het bleef steeds komen en gaan.
Maar de laatste paar maanden gaat het niet meer weg.
Er zit echt constant veel van dat groene pus aan.
Het lijk nu ook echt een beetje geirriteerd, beetje rood en opgezet.
Hij likt er ook zowat de hele dag aan.
Af en toe hapt ie er ook naar of bijt erin.
Ik had een tijdje terug van de DA zo'n spoeling, maar dat hielp niet echt.
Iemand nog een idee?
Ik hoorde van vitamine c geven ofzo?
- Maylala
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
- Aantal honden: 2
- Youp
- Zeer actief
-
Murphy
- Zeer actief
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- samantha!
- Zeer actief
- oDB Belgians van Angela
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Denk er wel om dat het geregeld gespoeld moet worden.. zeker 1x per week.. anders heeft het geen enkele zin.. Maar als het echt heel erg is met pusvorming, kan het dan niet zijn dat het is gaan ontsteken?? Mijn oude reu kreeg ook last van een teveel aan pus, en toen bleek hij behoorlijk prostaat problemen te hebben en is toen eenmalig chemisch gecastreerd.. dat is nu een jaar geleden en het is over...samantha! schreef:Nou ik ga dan maar even kamillethee proberen, dat heb ik nog niet geprobeerd.
Yoghurt krijgt hij al regelmatig, misschien moet ik hem iets meer geven dan.
Ik hoop inderdaad maar dat het minder word als hij ouder word.
- samantha!
- Zeer actief
- samantha!
- Zeer actief
Ja het ziet er wat geiirriteerd uit.oDB Belgians van Angela schreef:Denk er wel om dat het geregeld gespoeld moet worden.. zeker 1x per week.. anders heeft het geen enkele zin.. Maar als het echt heel erg is met pusvorming, kan het dan niet zijn dat het is gaan ontsteken?? Mijn oude reu kreeg ook last van een teveel aan pus, en toen bleek hij behoorlijk prostaat problemen te hebben en is toen eenmalig chemisch gecastreerd.. dat is nu een jaar geleden en het is over...samantha! schreef:Nou ik ga dan maar even kamillethee proberen, dat heb ik nog niet geprobeerd.
Yoghurt krijgt hij al regelmatig, misschien moet ik hem iets meer geven dan.
Ik hoop inderdaad maar dat het minder word als hij ouder word.
Ik bel morgen wel even de DA wat ik het beste kan doen anders.
Spoelen deed ik trouwens 1 keer per dag.
- Youp
- Zeer actief
Gewoon vitamine C voor mensen. Hoe zwaar is je hond? Je kunt het beste opbouwen. Zodra ze aan de diarree gaan geef je teveel, dan doe je weer een stapje terug.samantha! schreef:En waar haal je dit? en hoeveel geef je dan?hercujess schreef:Jip reageerde binnen een paar dagen op vitamine C!![]()
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra

- Youp
- Zeer actief
Het komt volgens mij ook veel vaker voor bij jonge reuen. Met name als de hormoontjes gaan spelen. Diesel heeft er nu weer iets last van omdat er loopse teven in de straat zijn.Zoek stok! schreef:Ik heb ook een tijd lang gespoeld met kamillethee en ook een tijd met prepusol. Maar echt veel hielp het niet. Op een gegeven moment werd het gewoon een stuk minder (met de leeftijd dus).
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra

-
hercujess
- Liesbeth
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Idd, de gewone zure variant en GEEN time-released. Dat werkt bij honden namelijk anders dan bij mensen en heeft voor hun geen nut.hercujess schreef:Vitamine C tabletjes van Roter (gewoon menselijke drogisterij)samantha! schreef:En waar haal je dit? en hoeveel geef je dan?hercujess schreef:Jip reageerde binnen een paar dagen op vitamine C!![]()
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- YvetteJ
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
- Contacteer:
- samantha!
- Zeer actief
Hij weegt 30 kg.Youp schreef:Gewoon vitamine C voor mensen. Hoe zwaar is je hond? Je kunt het beste opbouwen. Zodra ze aan de diarree gaan geef je teveel, dan doe je weer een stapje terug.samantha! schreef:En waar haal je dit? en hoeveel geef je dan?hercujess schreef:Jip reageerde binnen een paar dagen op vitamine C!![]()
Ik ga morgen eens een potje halen dan.
- samantha!
- Zeer actief
- samantha!
- Zeer actief
Dat kan bij Macho ook wel eens mee spelen.Youp schreef:Het komt volgens mij ook veel vaker voor bij jonge reuen. Met name als de hormoontjes gaan spelen. Diesel heeft er nu weer iets last van omdat er loopse teven in de straat zijn.Zoek stok! schreef:Ik heb ook een tijd lang gespoeld met kamillethee en ook een tijd met prepusol. Maar echt veel hielp het niet. Op een gegeven moment werd het gewoon een stuk minder (met de leeftijd dus).
Hij is echt in de puberteit lijkt het wel, en zijn hormoontjes spelen op het moment aardig op.
-
hercujess
- Liesbeth
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Het komt vaker voor bij reuen waarbij de hormonen nog al eens opspelen. Die schachten regelmatig(er) wat uit, waardoor er vuil aan de penis kan komen en een ontsteking kan ontstaan.
Door het geven van vit.C verhoog je de zuurgraad in de urine en de urinebuis. Veel bacteriën hebben een probleem met die hogere zuurgraad
.
Door het geven van vit.C verhoog je de zuurgraad in de urine en de urinebuis. Veel bacteriën hebben een probleem met die hogere zuurgraad
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
- YvetteJ
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
- Contacteer:
- samantha!
- Zeer actief
Nou helaas geld dat hier dus niet.hercujess schreef:Jip heeft er even last van gehad, maar sinds ik barf en kvv voer niet meer. Beer eveneens.YvetteJ schreef:Hebben / krijgen alle reuen hier last van?? Maw, moet je met een reu altijd regelmatig spoelen?? Wij deden dat vroeger nooit eigenlijk...
Hier ook barf en KVV.
-
Rottweiler_Hummer
- Vaste gebruiker
- linda1985
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.
- Aantal honden: 3
-
Aphraell
- Zeer actief
Kaya krijgt hier vitamine C ivm HD... en baat het niet schaadt het niet denk ik...
ze raden overal wel aan om vitamine C uit vegetatieve bronnen te geven...
voor de geinteresseerden:
http://www.kennelvanhildernisse.nl/Gezo ... amineC.htm
veel interessante artikelen trouwens op deze site
http://www.kennelvanhildernisse.nl/Artikelen.htm
ze raden overal wel aan om vitamine C uit vegetatieve bronnen te geven...
Gewone vitamine-C
De "gewone" vitamine C tabletten bevatten als werkzaam middel doorgaans alleen ascorbinezuur. Dit zijn meestal tabletjes van 50 mg. Wil je dus aan je tweemaal 1000 mg per dag komen, dan moet je de hond tweemaal daags 20 van die tabletjes voeren, is 40 tabletjes per dag. Nadeel daarvan is dat de hond veel te veel silicium dioxide (verdikkingsmiddel) en tartrazine (kleurstof) binnen krijgt, om nog maar te zwijgen van de sorbitol (zoetstof) die tegenwoordig ook vaak wordt toegevoegd en - zeker in deze hoeveelheden - een uitermate laxerend effect heeft. Weliswaar wordt vaak ook fructose (natuurlijke vruchtensuiker) en natuurlijke aroma toegevoegd, maar veruit het grootste bezwaar is de toevoeging van calcium stearaat, om de pilletjes mooi te laten glanzen. Daarmee kun je, bij 40 tabletten per dag, behoorlijk wat schade aan de botten aanrichten. Niet doen dus.
Vitamine C1000 Time released (bijvoorbeeld van Kruitvat) kent deze problemen in veel mindere mate. "Time released" betekent dat het tablet, mits heel ingenomen, acht uur lang regelmatig vitamine C afgeeft, zodat niet alles direct weer via de urine het lichaam verlaat. Bovendien wordt als verdikkingsmiddel geen calcium stearaat gebruikt. Toch bevatten ook deze tabletten als werkzaam bestand slechts ascorbinezuur, en bestaat de rest voor een groot deel uit onnatuurlijke toevoegingen.
Gewone ascorbinezuur, de vitamine C die wij het beste kennen, wordt te snel door het lichaam afgevoerd om effectief te kunnen zijn, kan het darmstelsel gaan irriteren en hogere doses dan voorgeschreven kunnen de vorming van kristallen in de urinewegen veroorzaken. In tegenstelling tot ascorbinezuur zijn mineraalascorbaten in vet oplosbaar, 100% zuurvrij en zeer geschikt voor mensen en dieren die slecht tegen ascorbinezuur kunnen. Als anti-oxidans (zie onderaan deze pagina) werken zij bovendien synergetisch met andere anti-oxidansen, vergelijkbaar met vitamine E.
voor de geinteresseerden:
http://www.kennelvanhildernisse.nl/Gezo ... amineC.htm
veel interessante artikelen trouwens op deze site
http://www.kennelvanhildernisse.nl/Artikelen.htm
- Phalène
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Epagneul nain Papillon + Phalène
- Aantal honden: 5
Ik heb hetzelfde probleem als Samantha, vandaar dat ik mijn verhaal hier maar bij zet, in plaats van een nieuw topic te openen...
Ik heb twee intacte reutjes (8 en 5 jaar), beiden hebben (inmiddels chronische) voorhuidontsteking. De hele dag door wordt er gesopt en gelebberd en de pusdruppels vliegen ons om de oren. Het is alleen maar erger geworden naarmate ik er meer aan doe/ deed. Nu ben ik al maanden bezig en zie het niet meer zitten.
Ook is het uitschachten sinds een week een stuk erger geworden. Waar het voorheen misschien 1 keer per week voor kwam loopt er nu bijna iedere dag wel 1 met een flinke (en pijnlijke) erectie door het huis.
Wat ik tot nu toe geprobeerd heb: Silicea, Vit-C, 'geslachtsdrift'-druppels, spoelen met water, kamillethee en uiteindelijk Prepusol. Alle methodes heb ik minimaal 4 weken geprobeerd. Ook hebben ze een paar antibioticakuren gehad.
De DA zei vanmorgen dat ik ze nu echt beter kan laten castreren (had ze het een paar maanden terug al over) en inmiddels begin ik te geloven dat ze best wel eens gelijk zou kunnen hebben. Maar toch wilde ik hier nog even navragen of iemand wellicht een ander idee had, omdat castratie ook geen 100% garantie biedt (maar wat doet dat wel...
).
Samantha, jij veel succes met Macho, hopelijk gaat de vitamine c werken
(en sorry voor het inbreken in je topic
)
Ik heb twee intacte reutjes (8 en 5 jaar), beiden hebben (inmiddels chronische) voorhuidontsteking. De hele dag door wordt er gesopt en gelebberd en de pusdruppels vliegen ons om de oren. Het is alleen maar erger geworden naarmate ik er meer aan doe/ deed. Nu ben ik al maanden bezig en zie het niet meer zitten.
Ook is het uitschachten sinds een week een stuk erger geworden. Waar het voorheen misschien 1 keer per week voor kwam loopt er nu bijna iedere dag wel 1 met een flinke (en pijnlijke) erectie door het huis.
Wat ik tot nu toe geprobeerd heb: Silicea, Vit-C, 'geslachtsdrift'-druppels, spoelen met water, kamillethee en uiteindelijk Prepusol. Alle methodes heb ik minimaal 4 weken geprobeerd. Ook hebben ze een paar antibioticakuren gehad.
De DA zei vanmorgen dat ik ze nu echt beter kan laten castreren (had ze het een paar maanden terug al over) en inmiddels begin ik te geloven dat ze best wel eens gelijk zou kunnen hebben. Maar toch wilde ik hier nog even navragen of iemand wellicht een ander idee had, omdat castratie ook geen 100% garantie biedt (maar wat doet dat wel...
Samantha, jij veel succes met Macho, hopelijk gaat de vitamine c werken

- -Gaby-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Onze hond heeft precies hetzelfde probleem, de groene druppen liggen echt overal! Hoewel het er verder niet echt geïrriteerd uit ziet, vind ik het wel een vies idee, het ligt door het hele huis.
Is het van belang om er wat aan te doen als het verder niet geïrriteerd lijkt? Heeft de hond er dus baat bij of zou het dan alleen nodig zijn om de rommel tegen te gaan?
Misschien een beetje een domme vraag, maar wat betreft dat spoelen, hoe gaat dat in zijn werk? Met een spuit o.i.d.? En kan dat gewoon met water? En hoe vaak moet dat?
Verder wilde ik vragen naar de dosis vitamine C die je moet gebruiken, als je 'mensentabletjes' gebruikt zeg maar (Rhodin = 30 kg)
Alvast bedankt en Samantha, ook namens mij sorry voor het inbreken in je topic, ik had er zelf ook één willen openen voor dit onderwerp, maar hoop dat het zo ook mag!
Groetjes Gaby
Is het van belang om er wat aan te doen als het verder niet geïrriteerd lijkt? Heeft de hond er dus baat bij of zou het dan alleen nodig zijn om de rommel tegen te gaan?
Misschien een beetje een domme vraag, maar wat betreft dat spoelen, hoe gaat dat in zijn werk? Met een spuit o.i.d.? En kan dat gewoon met water? En hoe vaak moet dat?
Verder wilde ik vragen naar de dosis vitamine C die je moet gebruiken, als je 'mensentabletjes' gebruikt zeg maar (Rhodin = 30 kg)
Alvast bedankt en Samantha, ook namens mij sorry voor het inbreken in je topic, ik had er zelf ook één willen openen voor dit onderwerp, maar hoop dat het zo ook mag!
Groetjes Gaby
- samantha!
- Zeer actief
@Phalène & -Gaby-
Jullie hoeven je niet te verontschuldigen voor het onderbreken in mijn topic hoor
Het is juist wel fijn als er meerdere vragen worden gesteld, zo kan iedereen weer leren.
Met Macho gaat het op dit moment wat beter.
Hij heeft de afgelopen veel gezwommen dus misschien dat het daardoor wat schoner is.
Jullie ook heel veel succes
Jullie hoeven je niet te verontschuldigen voor het onderbreken in mijn topic hoor
Het is juist wel fijn als er meerdere vragen worden gesteld, zo kan iedereen weer leren.
Met Macho gaat het op dit moment wat beter.
Hij heeft de afgelopen veel gezwommen dus misschien dat het daardoor wat schoner is.
Jullie ook heel veel succes
- Phalène
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Epagneul nain Papillon + Phalène
- Aantal honden: 5
Als het niet geïrriteerd lijkt en de hond er geen last heeft zou ik er niks aan doen. Zoals ik in mijn vorige post al schreef heb ik het idee dat het erger is geworden naarmate ik er meer aan deed...-Gaby- schreef:Is het van belang om er wat aan te doen als het verder niet geïrriteerd lijkt? Heeft de hond er dus baat bij of zou het dan alleen nodig zijn om de rommel tegen te gaan?
Ja, gewoon met een spuit zonder naald. Vloeistof erin spuiten, penis iets omhoog houden, zodat de vloeistof er niet gelijk uit kan lopen. Je kunt het zaakje ook een beetje masseren. Na ongeveer 15 seconden eruit laten lopen met een stuk keukenpapier oid eronder. Het kan gewoon met water -ik gebruikte zelf gekookt, afgekoeld water- maar als je gaat Googlen zul je zien dat er heul veel verschillende middelen gebruikt worden (oplossing van water en: Echinacea, zilverwater, Dettol, azijn, Tea Tree olie...). Bij acute klachten zou je iedere dag, gedurende een week kunnen spoelen. En als ik het mis heb verbetert iemand me vast wel...Misschien een beetje een domme vraag, maar wat betreft dat spoelen, hoe gaat dat in zijn werk? Met een spuit o.i.d.? En kan dat gewoon met water? En hoe vaak moet dat?
Je moet in ieder geval op letten dat er ascorbinezuur in de tabletten zit bij de behandeling van voorhuidontsteking. Ester-C en Calciumascorbaat bijvoorbeeld zijn niet-zure varianten en helpen vaak niet om de urine zuurder te maken. En dat is nou net wat je wilt bereiken. Ik gaf mijn honden 30 mg per kilo lichaamsgewicht, maar ik weet niet of dat bij een grotere hond meer is. Vitamine C (ascorbinezuur) moet je trouwens niet te lang geven, maximaal een paar weken. Je loopt anders het risico dat het lichaam van je hond stopt met zelf vitamine c aanmaken als het teveel binnen krijgt.Verder wilde ik vragen naar de dosis vitamine C die je moet gebruiken, als je 'mensentabletjes' gebruikt zeg maar (Rhodin = 30 kg)
Succes ermee
@samantha: Goed dat het beter gaat met Macho

- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer: