Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

1 NIET ingedaald balletje, Casteren ivm zaadbalkanker?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Elisabeth
Actief

1 NIET ingedaald balletje, Casteren ivm zaadbalkanker?

Ongelezen bericht door Elisabeth »

Mijn vraag is natuurlijk net iets anders dan de post van 10-3 dus ik wil hem toch stellen.
Onze pup heeft 1 niet ingedaald balletje, nu hoor ik wel eens dat mensen hun hond daarom laten castreren om zaadbalkanker te voorkomen van het niet ingedaalde balletje. Is dit echt nodig en zo ja op welke leeftijd is dit het beste?

Zal er natuurlijk ook met de DA over ehbben maar ervaringen hoor ik graag.

Elisabeth
Laatst gewijzigd door Elisabeth op 12 mar 2009 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Eva-Joy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Eva-Joy »

dit kon ik zo snel op internet vinden, heb er zelf nog nooit mee te maken gehad..

'Teelbalkanker komt bij ongeveer 1 op de 1000 (oudere) reuen voor.Bij de in de buik aanwezige bal is dit risico ongeveer 20-25 x groter. Dit betekend dat 1 op de 40-50 reuen vroeg of later een tumor van de teelbal ontwikkelt. Omdat de teelbaltumor in de buik voor u als eigenaar niet zichtbaar is en dus veelal pas laat ontdekt wordt betekent dit dat er in meer gevallen al een uitzaaiing zal zijn ten tijde van ontdekking. Daarnaast kan deze door de tumor mogelijk sterk vergrote teelbal ook andere buikklachten geven.
In het verleden was dit altijd reden voor dierenartsen om te adviseren de binnenbal door middel van een buikoperatie te verwijderen.

Onderzoek aan de Faculteit der Diergeneeskunde acht thans het risico van teelbaltumoren niet groot genoeg om een binnenbaloperatie te rechtvaardigen.
Dit zou immers betekenen dat 1 op de 40-50 reuen "voor niets gecastreerd worden". Beter wordt het geacht de binnenbal 1 x per jaar door middel van voelen door een deskundige hand, of het maken van een echoscan te controleren op tumorvorming.'
bron: http://www.australian-kelpie.nl/
Elisabeth
Actief

Eva-Joy bedankt!!!

Ik merkte bij de posting van 10-3 toch dat het de kant op ging van kanker dus als de moderator vindt dat dit bericht verwijdert moet worden mag dit wel dan blijf ik het draadje van 10-3 volgen.

Elisabeth
linda1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door linda1985 »

Hoe oud is je hondje? Het kan zijn dat zn balletje alsnog indaald als hij nog jong is..
Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Bij mijn zoon moest het niet ingedaalde balletje operatief verwijderd worden omdat de kans op kanker anders zo hoog werd.
Vooral op oudere leeftijd.
Nou worden mensen gemiddeld ouder dan honden, maar of de kans op kanker dan ook groter is? :19:
Elisabeth
Actief

Onze hond is nu 8 maanden, als ik bij de DA kom zal ik nog eens vragen ernaar te voelen.

Elisabeth
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”