Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

kotsen na kippennekken

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

jenny*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cockertje
Aantal honden: 1
Contacteer:

kotsen na kippennekken

Ongelezen bericht door jenny* »

de ochtend nadat ik kippennekjes gevoerd heb ligt er een uitgekotst plakje bot, knarst in huis....
Betekend dit nu dat hij er niet tegen kan?
Ik heb het nu meerdere keren geprobeerd en elke keer gebeurd het weer.....
tips?
Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Hoeveel geef je er dan?
Ik geef er altijd maar 1 (ze zijn tamelijk groot, van die biologische, niet zo kort als van de gewone kippeboer), en daarna nog iets van echt vlees. Nooit problemen.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
gizmo
Zeer actief

Ongelezen bericht door gizmo »

Is het de gedroogde of verse variant
Gizmo heeft zondag voor het eerst een kippen nek gehad toen ik thuis kwam van de show
En mijn oppas hond ook
Dit was de gedroogde versie
Beide niet gekotst
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

of hij er niet tegen kan.. dat weet ik niet, misschien geef je teveel? ik zou dan gewoon of niet of minder geven, als je het meermale hebt gedaan en telkens gekots, lijkt het me wel duidelijk dat het bij hem niet zo lekker valt.
Muis..
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder, een X-Windhond en een Galgo
Contacteer:

Ongelezen bericht door Muis.. »

Hier krijgen ze helemaal geen rauwe kip meer. Iedere keer als ze kip kregen, kregen ze last van diarree en overgeven. Zelfs een klein stukje was al voldoende om ze aan de spuitpoep te krijgen.
Een rauw ei kunnen ze wel tegen.
Verder krijgen ze alles rauw.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Mijn katten geven ook wel eens zo'n werveltje op. Smerig, maar verder maak ik me geen zorgen. Misschien idd wat vlees er achteraan geven.
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Kauwt hij er wel op, Jenny, of slikt ie ze heel door? Want als het laatste het geval is, kan het zijn dat het toch net iets te groot voor hem is om goed in de maag klein te krijgen. Dan kan je hem beter nog even met de schaar het botje doorknippen in het midden of zelf beethouden als hij er in bijt. Als hij er wel op kauwt, zou ik het niet weten. :mrgreen:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
tekkel
Erelid

Roelfien schreef:Dan kan je hem beter nog even met de schaar het botje doorknippen in het midden of zelf beethouden als hij er in bijt.
De eerste paar keer dat ik Eeb zo'n strotje gaf, sloeg ik er eerst een paar keer met een hamer op :mrgreen:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

tekkel schreef:
Roelfien schreef:Dan kan je hem beter nog even met de schaar het botje doorknippen in het midden of zelf beethouden als hij er in bijt.
De eerste paar keer dat ik Eeb zo'n strotje gaf, sloeg ik er eerst een paar keer met een hamer op :mrgreen:
Bij dikke exemplaren van kalkoennekken doe ik dat nog steeds. Doordat de nek dan wat 'platter' is, lijken ze de nekken beter te kraken. Iig slikken ze 'm niet meer heel door (wat je bij een grote kalkoennek ook beter niet kunt doen... :N: ).
Afbeelding
tekkel
Erelid

Rami schreef:Bij dikke exemplaren van kalkoennekken doe ik dat nog steeds. Doordat de nek dan wat 'platter' is, lijken ze de nekken beter te kraken. Iig slikken ze 'm niet meer heel door (wat je bij een grote kalkoennek ook beter niet kunt doen... :N: ).
Ik heb nog nooit een kalkoennek gegeven, weet niet waar ik die hier kan krijgen. En zo te lezen hoef ik daar niet rouwig om te zijn :smile:
jenny*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cockertje
Contacteer:

Ongelezen bericht door jenny* »

Hij kauwd er goed op.
het enige wat hij uitkotst lijken dus vermalen botjes te zijn.
Ik geef hem 4 kippennekjes per keer. middelgrote....
Ik ga hem er eens twee geven, kijken of dat beter valt.
En anders is willempie gewoon niet van de kippennekke......

Hij vind ze wel lekker, want hij staat als een gek bij me als ie ze ziet in het zakje....dus daar ligt het niet aan.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

tekkel schreef:
Rami schreef:Bij dikke exemplaren van kalkoennekken doe ik dat nog steeds. Doordat de nek dan wat 'platter' is, lijken ze de nekken beter te kraken. Iig slikken ze 'm niet meer heel door (wat je bij een grote kalkoennek ook beter niet kunt doen... :N: ).
Ik heb nog nooit een kalkoennek gegeven, weet niet waar ik die hier kan krijgen. En zo te lezen hoef ik daar niet rouwig om te zijn :smile:
ik durf Baco geen kalkoen nekken meer te geven hoor, die probeert ze dus echt zo door te slikken :N:
maar kip valt bij sommige honden iets minder goed dat kan :wink:
Rami
Zeer actief

S@ndr@ schreef:
tekkel schreef:
ik durf Baco geen kalkoen nekken meer te geven hoor, die probeert ze dus echt zo door te slikken :N:
Nou, ze vinden ze wel echt heerlijk en ze hebben er ook een redelijke kluif aan (hoewel ze met een runder- of paardernstrot het langst doen). Verhouding bot/spiervlees is ook echt prima. Maar... de nekken die ik koop (bij de poelier op de markt) zijn echt 'huge'! En ik heb wel eens gehoord van honden die zo'n nek toch in één keer proberen door te slikken en dan stel ik me zo'n keel en slokdarm van een hond voor en dat zo'n kalkoennek die blijft steken... :N: Nah, vandaar dat ik mep!
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Rami schreef:
tekkel schreef:
Bij dikke exemplaren van kalkoennekken doe ik dat nog steeds. Doordat de nek dan wat 'platter' is, lijken ze de nekken beter te kraken. Iig slikken ze 'm niet meer heel door (wat je bij een grote kalkoennek ook beter niet kunt doen... :N: ).
Ja, ik maakte de vleugels ook altijd nog wat fijner en bij de kipkarbonaden knip ik voor Yentie ook de botten even door, want ze is een slechte botteneetster, in de zin dat er wel eens dingen overdwars tussen haar kaken blijven hangen. :N: :wink:
Roelfien
Zeer actief

jenny* schreef:Hij kauwd er goed op.
het enige wat hij uitkotst lijken dus vermalen botjes te zijn.
Ik geef hem 4 kippennekjes per keer. middelgrote....
Ik ga hem er eens twee geven, kijken of dat beter valt.
En anders is willempie gewoon niet van de kippennekke......

Hij vind ze wel lekker, want hij staat als een gek bij me als ie ze ziet in het zakje....dus daar ligt het niet aan.
Ja, probeer dat maar en geef er iets anders bij, beetje orgaanvlees of spiervlees, wellicht is het gewoon iets te veel bot in verhouding voor hem.
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Hij is natuurlijk niets gewend qua rauw behalve de smuldier die je geeft, dus idd wat Roelfien al zegt, misschien is het net iets teveel van het goede? |Geef je het zo als beloning over de hele dag of in 1 keer alle 4 na het eten of zo?

Als ie ze goed kauwt is er niet veel aan de hand lijkt me maar ik zou het idd als je dat niet al deed bij het smuldier gebeuren geven of er anders gewoon minder geven.

Volgende keer zal ik je eens twee eendennekken meegeven, kun je eens kijken wat hij na 1 eendennek doet evt. En dan kun je ook wel een eendenrugje meekrijgen, is net weer ander bot dan de nekken. :ok:
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Vier kippennekjes vind ik veel. Ik zou het eerst eens doen met 1 kippennekje, als dat goed gat dan twee keer in de week eentje. Als dat goed gaat, het langzaam verhogen.
Lumi geef ik een enkele keer een kippennekje en dat is dan geen probleem. Ik houd het bij 1 per keer, voor haar qua gram ongeveer hetzelfde als haar maaltijd.
Job
Zeer actief

Ongelezen bericht door Job »

zoals al door enkelen genoemd,
sla die botjes maar eens kapot met een hamer
en 4 vind ik ook veel.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind 4 niet veel en ik vind dat het kotsen van een hond niks zegt. Als een hond kotst is dat als een uil die een uilenbal opgeeft. Stelt niks voor en ze zijn er ook helemaal niet ziek van. Cleo eet soms kip en spuugt ook standaard bij kippennekken allerlei bot uit 20 uur later. Ik veeg het weg en dan is er niks aan de hand. Zij geeft er echt niks om en eet zo weer een bak kippennekken.

Als ik mijn honden kippennekken geeft geef ik ongeveer 500 gram per hond. Dat zijn er een stuk meer dan 4 :mrgreen: Eva eet gewoon kippenpoten en kotst nooit en Cleo kotst gewoon heel vaak wat bot uit. Niks aan de hand en dat heeft niks met verdragen of ziek zijn te maken. Ze moet het gewoon even kwijt.

Ik zou dus hooguit stoppen omdat je de kots vervelend vind. Verder zie ik geen reden en met vedragen ed heeft dit niks te maken in mijn ogen. Cleo verdraagt ze prima maar kotst overtollige botresten gewoon uit. Dat is alles :ok: Ik denk dat dat voor jouw hondje ook geldt. Als hij ze niet kon verdragen werd hij ziek en kotste hij gewoon de kippennekken uit en niet de laatste voor hem niet verteerbare restjes :wink:
Rami
Zeer actief

Ik denk dat Hilje gelijk heeft. De botjes (werveltjes) van kippennekken zijn op zich erg zacht, een hond die al een tijdje rauw eet zal deze werveltjes eigenlijk altijd wel goed verteren en dus niet als onverteerbare resten uitspugen.
Dat kotsen van botresten zie je ook wel eens bij honden die al langer (vlees)bot eten maar dan gaat het altijd om hardere botsoorten.
Het is even wennen voor Willem (en voor zijn spijsverteringsorganen :wink:).
Afbeelding
Job
Zeer actief

even simpel van mijn kant...
ik geef bot omdat mijn hiond dat nodig heeft,
als ie het telkens uit spuugt
neemt ie het dus niet op.
Mijn simpele verstand zegt dan naar verhouding minder bot geven.
Ga toch niet voeren om het uitgekotst te zien?
Heeft niks te maken met of het kwaad kan.
Rami
Zeer actief

Job schreef:even simpel van mijn kant...
ik geef bot omdat mijn hiond dat nodig heeft,
als ie het telkens uit spuugt
neemt ie het dus niet op.
Mijn simpele verstand zegt dan naar verhouding minder bot geven.
Ga toch niet voeren om het uitgekotst te zien?
Heeft niks te maken met of het kwaad kan.
Nou, niet per se minder bot geven maar wel misschien minder hard bot geven. En in het het geval van Willem zijn de nekjes - waarschijnlijk - zelfs nog te hard. (Immers onverteerbare delen worden door een honden uitgekotst).
Grote kans dat als Willem meer gewend is aan het eten van (vlees)bot dat alle botten gewoon verteerd worden (door de zure maagsappen).

Aan de ontlasting van je hond kun je trouwens wel vaak zien of je te veel bot voert. De drollen worden dan krijt-achtig en je merkt dat je hond moeite heeft met zich ontlasten.
Afbeelding
Job
Zeer actief

zijn er nog zachtere botjes dan kippenekjes dan?
Dacht dat iedereen daar altijd mee begon
(en dan platgeslagen) omdat dat het makkelsijkste te verteren is.
Daarnaast ben ik het met je eens hoor,
maar wilde alleen aangeven dat ook al is kotsen niet erg
ik mijn honden niet voer om ze te laten kotsen,
dat ik daar toch wat aan zou doen.
laeken
Zeer actief

Het is niet zo dat de botjes in kippennekken de makkelijkst verteerbare botjes zijn hoor. Ik begrijp wel dat er dragende harde botten zijn en zachtere botten maar Cleo kotst niet van kippenpoot. Ze heeft afgelopen week 4 kippenpoten op, de onderste delen dus drumsticks zeg maar. Geen kots. Dus de scherpe delen in de nekjes zullen mede verantwoordelijk zijn of het is iets anders, wie weet? Als ik Cleo nl een dragend kippenbot geef is de kans groot dat ze dat dus wel gewoon geheel verteerd. Ook kotst zij van 500 gram nekken misschien 8 wervels uit en ze heeft er heel wat meer binnen. Iets in kippennekken maakt dat honden daar regelmatig van kotsen. Eva als pup kotste er ook wel eens van terwijl die wel gewoon hele kippenpoten kon eten. Veel harder bot dus. Ook Dapper heeft wel eens stukjes bot van kippennek gekotst.

Ik denk dat de botjes met de zwaarste spieraanhechtingsschijfjes misschien wat scherp op de maag liggen of dat die aanhechtingsstukjes harder zijn dan mensen denken. Een hond gooit dat er dan uit alsof het niets is. :wink:

Jenny, hoeveel botdelen gooit hij er dan uit? Alles of ook maar een heel klein bergje van het totaal dat hij binnen heeft?
Rami
Zeer actief

De ervaring dat kippennekken te hard zijn voor een hond die al een hele tijd vers gevoerd wordt (en daarmee bedoel ik dus barf, nrv of anderzins en geen fijngemalen kvv's) heb ik niet en ik hoor er - van andere rauwvoerders - eigenlijk ook nooit wat over.
Je ziet idd wel bij beginnende vers gevoerde honden en bij honden die zo af en toe bot krijgen (en verder gemalen voer en/of brok er bij) dat er botresten worden uitgekotst. Is ook wel logisch. Het maagzuur van brokken/kvv-hond heeft een hogere pH waarde en de maag en darmen zijn 'lui'. Om bot te verteren heeft een hond een krachtig spijsverteringssysteem nodig.
En natuurlijk kunnen ervaren vers gevoerde honden ook wel eens onverteerbare delen uitkotsen (da's idd normaal) maar hier komt het bijvoorbeeld bijna nooit voor. En ik voer allerlei bot, behalve dan van dragende delen van grote grazen. :wink:
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Job schreef:zijn er nog zachtere botjes dan kippenekjes dan?
Als een beginnende rauw gevoerde hond echt heel hardnekkig botdelen van kippennekjes uit zou kotsen dan zou ik even teruggaan naar het voeren van gemalen bot. Zelf malen is een goede optie of kies desnoods voor een kvv maar dan wel met bot en niet met een calciumpreparaat. Dat een tijd geven en dan weer proberen bot te introduceren. En ik zou meteen een goede probiotica gaan geven.
In het geval van Willem zou het zo kunnen zijn dat hij zijn hele leven brokjes heeft gegeten en dan kan de omschakeling wat moeizamer gaan.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Maar waarom is het een probleem als een hond stukjes bot uitspuugt? Ik ben wel benieuwd waarom dan wordt gezegd dat dat voer evt gestopt moet worden? In mijn ogen kotst een hond gewoon om iets kwijt te raken en niet omdat hij kotsmisselijk is of omdat er iets mis is met zijn eten. Ik merk niks aan Cleo voordat ze kotst. Ze staat op, loopt even naar de gang en kotst dan wat botjes uit om even vrolijk, hongerig en happy weer de kamer in te komen. Zoals een uil dus elke dag zijn uilenballetje uitkotst.

Ik vind het wel natuurlijk en in mijn geval hebben wij een hond die nu nooit meer kotst en een hond die wel kotst van nekjes maar niet van poten. Ik kan dus niet terug aangezien ze wel geitenribben eet en wel kippenpoten maar nog steeds spuugt van nekjes :wink:
Rami
Zeer actief

Het probleem is - uiteraard - niet het spugen an sich maar het probleem zou kunnen zijn dat die onverteerde resten zorgen voor een darmafsluiting. In het allerslechtste geval. De spijsvertering van een hond werkt dus niet optimaal, botten 'horen' te verteren.

Een hond die stukken van een bal of een ander speeltje opvreet kan ook een darmafsluiting krijgen. In het gunstige geval worden de onverteerbare delen uitgespuugd maar in een veel minder gunstig geval beland de hond op de operatie-tafel. En dat kan met onverteerde botdelen - in principe - net zo goed.
Afbeelding
Sucha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond

Ongelezen bericht door Sucha »

honden geven vaak op bij iets wat ze nog niet goed kennen en dat is een natuurlijk gegeven om het nieuwe voedsel te leren kennen. Ze eten het dan ook met alle gemak nog eens op om het geheel nog eens goed door de smaak papillen te laten keuren. Honden zijn makkelijke opgevers. Is in mijn ogen dus niets aan de hand. Een kippennekje is zacht en is zo weg. Wel is het zo dat een hond die niet gewend is aan rauw voer minder zuur maagsap heeft dan een hond die altijd rauw eet.
Maar als je bijvoorbeeld geen persbrokken geeft (die uiteenvallen zodra er vocht bij komt) maar andere brokken in combinatie met rauw vlees over de dag heen, hebben die laatste als nadeel dat ze het maagsap ook opzuigen en boven in de maag gaan drijven. Het vlees en de botten kunnen dan niet opgelost en bewerkt worden door het maagsap. Die brokken gaan dan zwellen en zwellen en die rauwe voeding blijft in die maag hangen onder de brokken zonder maagsap. Dat voelt niet goed waardoor er nu wel degelijk wordt gekotst (en dus niet opgegeven).
Afbeelding
in herinnering mijn lieve Storm
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Rami schreef:
S@ndr@ schreef:
tekkel schreef:
Nou, ze vinden ze wel echt heerlijk en ze hebben er ook een redelijke kluif aan (hoewel ze met een runder- of paardernstrot het langst doen). Verhouding bot/spiervlees is ook echt prima. Maar... de nekken die ik koop (bij de poelier op de markt) zijn echt 'huge'! En ik heb wel eens gehoord van honden die zo'n nek toch in één keer proberen door te slikken en dan stel ik me zo'n keel en slokdarm van een hond voor en dat zo'n kalkoennek die blijft steken... :N: Nah, vandaar dat ik mep!
Ik heb ze dus later tussen de bankschroef geplet en in stukjes gesneden, vond het zonde om weg te gooien :roll: maar uit zijn strot moeten trekken terwijl hij dan in mijn hand bijt, uit paniek of gewoon omdat hij niet wil dat ik zijn eten jat :roll:

dus nu zijn de kalkoen-nekken voor DuCain en Baco krijgt dan konijnkarkas, kan hij niet zo doorslikken
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”