[edit]
Ik heb het perfecte kroontje gevonden voor m'n prinsesje
[/edit]
Moderator: moderatorteam
Ja, het zijn (uiteraardTeamWork schreef:Wat een schattig hondje heb je toch!
Als ik ze op een tentoonstelling zie zal ik nu zeker wat langer blijven kijken.
Tzijn echt bijzondere hondjes he?
Hoe ben jij eigenlijk bij dit ras terecht gekomen?
Ja, leuk om te lezen!!Enya schreef:Ja, het zijn (uiteraardTeamWork schreef:Wat een schattig hondje heb je toch!
Als ik ze op een tentoonstelling zie zal ik nu zeker wat langer blijven kijken.
Tzijn echt bijzondere hondjes he?
Hoe ben jij eigenlijk bij dit ras terecht gekomen?) hele bijzondere hondjes. Maar zonder gekheid, ze hebben een aantal anatomische bijzonderheden, die je niet veel terug ziet bij andere honden. En zeker niet alles zo bij elkaar. En ze zijn errug liefffff. Heel aanhankelijk, ook.
Hoe ben ik bij dit ras gekomen...?
Ik was de encyclopedie aan het doorspitten, op zoek naar kleine hondjes. Eerst ben ik naar de kelpie gaan kijken, maar die vond ik toch iets te actief voor op m'n bovenwoninkje. En toen kwam ik de Lundehund tegen. Van alles opgezocht aan informatie. Afspraak gemaakt met mensen die er 3 hebben. En toen was ik verliefd; en mijn moeder die mee was en het niet zo op honden heeft, ook. Zoooo schattig, voorzichtig en vrolijk
En heel toevallig was er in Nederland een nestje, waarvan er nog 1 pup over was. Gelijk daar gaan kijken, natuurlijk. En toen kwam het grote beslissen. Wel een pup, geen pup, nu een pup of toch straks, deze pup uit deze combinatie, of toch liever een reutje. Het ging opeens wel heel snel! Na veel overleg heb ik dus voor Enya gekozen
Mijn kleine prinsesje zonder erwt
Ze hebben inderdaad geen sleutelbeen. Men denkt dat ze de voorpoten zover uit elkaar kunnen doen vanwege ws langere pezen. Verder kunnen ze de oren dichtklappen, het hoofd achterover op de ruggegraat leggen, hebben ze minimaal 6 functionerende tenen aan iedere voet en hebben ze 38 ipv 42 tanden.TeamWork schreef:
Ja, leuk om te lezen!!
Ze hebben 2 anatomische verschillen toch?
Duimpje en sleutelbeen?
Eerder kwam in er in Ede ook weleens een tegen, die mevrouw heeft meerdere bijzondere rassen. Maar geen idee of zij dat hondje nu nog heeft hoor.
Ha! Dat is mij nl. verteld op de KK1 dat deze hondjes wel en sleutelbeen zouden hebben, dat de gewone honden ze niet hebben vertel ik de cursisten ook altijd. Ze moeten dus voorzichtig de pootjes afdrogen van hun hond en de poten niet zijwaarts willen buigen :N:Marjoleine schreef:Sleutelbeen?TeamWork schreef:Ja, leuk om te lezen!!
Duimpje en sleutelbeen?
Honden hebben geen sleutelbeen. Dieren die op vier benen lopen hebben dat nooit, anders konden ze dat niet.
Leuk om te weten!! Weer wat geleerdEnya schreef:Ze hebben inderdaad geen sleutelbeen. Men denkt dat ze de voorpoten zover uit elkaar kunnen doen vanwege ws langere pezen. Verder kunnen ze de oren dichtklappen, het hoofd achterover op de ruggegraat leggen, hebben ze minimaal 6 functionerende tenen aan iedere voet en hebben ze 38 ipv 42 tanden.TeamWork schreef:
Ja, leuk om te lezen!!
Duimpje en sleutelbeen?
Eerder kwam ik er in Ede ook weleens een tegen, die mevrouw heeft meerdere bijzondere rassen. Maar geen idee of zij dat hondje nu nog heeft hoor.
Nee, die hebben ze ook niet, hoor.Enya schreef:Dat is het vermoeden. Ze weten het eigenlijk niet precies, maar sleutelbeenderen zijn nog niet aangetroffen op röntgenfoto's.TeamWork schreef: Maar het zijn dus langere pezen zoals Enya vertelde!
Op de site van Enya's fokker http://www.lundeklippe.nl/raskenmerken.htm staat een fotootje van een dichtgeklapt oor. Ik vind het lastig om uit te leggen hoe dat werkt. Halverwege de bovenkant van het oor zit een soort knik, zeg maar, en die wordt dan tegen de andere kant van het oor geduwd, als het ware.Marjoleine schreef: Er zijn wel meer honden die zulke bewegelijke voorbenen hebben, maar die oren en nek zijn apart. Enig idee hoe die oren werken?
Dat de zesde teen functionerend moest zijn aan elke poot wist ik niet, en is dat ook altijd zo?
Dat is wel apart.
Fokt jouw fokster al lang?
Dank je wel!Enya schreef:Ja, er zijn meer fokkers in Nl. Niet zo heel veel. Kijk maar eens op http://lundehund.startpagina.nl/ in het midden bovenaan.
Ja, ik heb ze allemaal gezien.Enya schreef:Ah, dan heb je Brynhild gezien. Ze heeft een veelbelovend gekregen van de keurmeester. Ze is idd een volle zus van Enya en een Lundeklippe.
De vader van Enya, Vidar, was ook op de show. Hij werd BOB, CAC en CACIB![]()
Ik ben aan het twijfelen of ik Enya zal inschrijven voor Dogshow Goes.