Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jonge kampioenen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Jonge kampioenen

Ongelezen bericht door Maeve »

Laatst zag ik op een site van een Amerikaanse fokker (Tollers) dat ze een reu had van 10 maand die kampioen was. Nu is het geloof ik algemeen bekend dat ik het niet zo eens ben met het Amerikaanse show en fok gebeuren :mrgreen: Maar dit is toch best raar? Bij een kampioen denk ik aan een volwassen hond die heeft bewezen dat hij zowel qua uiterlijk als karakter erg goed/mooi is. Daar heeft hij die kampioenschaps titel aan verdient, en natuurlijk dat de eigenaar er veel tijd in steekt.

Maar met 10 maand is een hond toch nog niet uitgegroeid? Dan zijn het echt nog pups die een kampioenschapstitel krijgen. En dan bestaat de kans dat ze, wanneer ze een jaar of twee zijn, te ver zijn doorgegroeid en misschien wel te zwaar, lang etc zijn. Maar dan hebben ze die kampioenschapstitel al wel!

Moest het even van me af typen :wink: Ik ben heel blij dat die titel in Nederland niet zo belangrijk is als in Amerika.
Frederique
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouvier des Flandres
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Frederique »

Ik denk dat je sowieso het Amerikaanse hondengebeuren niet kunt vergelijken met hier in Nederland.
Om maar te noemen: daar zijn professionel grooms en handlers die daar hun baan dus van gemaakt hebben.
En een flink aantal mensen reizen met hun kampioenshonden door de hele USA in een camper om hem op zo veel mogelijk shows uit te kunnen brengen.
Daar heeft men dus een dagtaak aan.
Dat zie ik hier nog niet snel gebeuren :wink:
Wel incidenteel over een korte periode, maar niet jarenlang.
Daarbij; Amerika hanteert andere klasses als wij en honden kunnen daar al heel jong kampioen worden.

Ben het wel met je eens dat ik het een beter beeld vind geven wanneer
een hond de volwassen leeftijd heeft bereikt.
Maar ja... rare mensen die Amerikanen :mrgreen:
Groetjes, Fréderique en mijn Floddertje Babbe
In liefdevolle herinnering: Dayka, Devlin en Vinou, mijn Bouviermeiden. Mis jullie en hou van jullie :I:
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Ik ben het er ook niet mee eens. ik geloof ook, dat ze in een korte tijdkampioen kunnen worden en niet zoals hier, dat er een bepaalde periode tussen het eerst en het laatste punt moet zitten.
Ken inderdaad honden die als pup mooi waren, maar het niet waargemaakt hebben als volwassen hond.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Elly* schreef:Ik ben het er ook niet mee eens. ik geloof ook, dat ze in een korte tijdkampioen kunnen worden en niet zoals hier, dat er een bepaalde periode tussen het eerst en het laatste punt moet zitten.
Ken inderdaad honden die als pup mooi waren, maar het niet waargemaakt hebben als volwassen hond.
Ze moeten in Amerika 10 punten krijgen om kampioen te worden en dat KAN behaald worden in een dag. Wel raar hoor.
Jippie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chinese Naakthond, Peruaanse Naakthond Middenslag, Poedel Middenslag, Podenco.
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Jippie »

Ik vind het hier dus zo'n goeie regeling dat je op de leeftijd van 27 maanden nog een punt (of een reserve) moet halen om NL kampioen te woren. Als mooie knappe jonge hond is het natuurlijk simpel om CAC's binnen te halen, maar je moet ook nog mooi zijn als je 2 jaar bent geweest. Zelf heb ik het wel meegemaakt hoor, Chihuahuateefje die ik showde won de ene BOB na de ander. Binnen no time had ze al meer dan genoeg CAC's om NL kampioen te worden. Helaas lukte het haar niet meer om op de leeftijd van 27 maanden een reserve te halen. Ze kreeg PL, werd zwaarder, volwassener. Ze is nog steeds een mooi teefje, maar als je in een volle ring staat kiezen ze gewoon echt veel liever voor een jeugdiger teefje. Zelf won ze toen ze jong was ook van oudere teefjes. Maar het is natuurlijk wel goed, een hond kan na 2 jaar gewoon inkakken er niet meer uitzien. Ik heb daarom ook een liever een hond die na 2 jaar mooi begint te worden, dan een hond die jong heel mooi in elkaar zit en na een paar jaar weer lelijker begint te worden :wink:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik vind het ook wat vreemd, die gang van zaken om kampioen te kunnen worden met je hond in de USA. Maar dat heb ik bij wel meer dingen in Amerika. :wink:

Hoe het in Nederland geregeld is kan ik me prima in vinden. Dus een aantal CAC's waarvan de laatste behaald moet zijn na het bereiken van een bepaalde leeftijd (27 maanden). Dan heb je meer zekerheid over de consistentie in het exterieur en het gangwerk.
Nozem had haar 4 CAC's al heel jong binnen (13 maanden) en toen moesten we dus nog 14 maanden wachten voordat ze defnitief Nederlands Kampioen zou kunnen worden, gesteld dat ze nog minimaal 1 RCAC zou behalen. Dat is (ruimschoots) gelukt maar het had ook best anders gekund als ze anders was uitgegroeid. Dat die veiligheid wordt ingebouwd vind ik een hele goede zaak.
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

de pup van een bevriende amerikaanse fokker was laatst met 6 maanden al BOB geworden, en daar is meer concurrentie dan hier, het is een prachtige hond maar ik vind het raar om zo een jonge hond BOB te laten worden, om de redenen die hier al genoemd zijn :19:
aan de andere kant, als het écht de beste was van het stel, dan was de rest natuurlijk niet veel soeps :N:

ik vind het hele showsysteem in amerika en in australie niet kloppen, in australie moet je iig nog veel punten halen itt tot in america, maar echt jonge puppies kunnen al BOB worden, ze werken ook niet met U of ZG, nee ze krijgen geen kwalificatie, dus in feite als je BOB wordt, krijg je alle punten ( en afhankelijk van het aantal inschrijvingen de hoeveelheid punten ) tenzij de keurmeester de hond echt niet goed genoeg vindt, dan houdt hij de punten in. maar dat heb ik eigenlijk nog nooit zien gebeuren.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Dat is ook wel een nadeel ja. Ze krijgen ook geen keurverslagen, ze kiezen alleen de BOB :denken: Hebben ze daar trouwens ook een 2e, 3e en 4e plaats?
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Maeve schreef:Dat is ook wel een nadeel ja. Ze krijgen ook geen keurverslagen, ze kiezen alleen de BOB :denken: Hebben ze daar trouwens ook een 2e, 3e en 4e plaats?
in australie wel en daar hebben ze BOB en RUBOB ( Runner Up Best Of Breed ) dat is overigens niet automatisch het andere geslacht, het kan ook , als de reu BOB geworden is, de 2e beste reu zijn.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

Maeve schreef:
Elly* schreef:Ik ben het er ook niet mee eens. ik geloof ook, dat ze in een korte tijdkampioen kunnen worden en niet zoals hier, dat er een bepaalde periode tussen het eerst en het laatste punt moet zitten.
Ze moeten in Amerika 10 punten krijgen om kampioen te worden en dat KAN behaald worden in een dag. Wel raar hoor.
Nee, ze moeten in totaal 15 punten , waaronder 2 3,4 of 5 point MAJORS halen om Amerikaans kampioen te worden.
En het ligt er ook nog eens aan hoeveel reuen/teven ingeschreven zijn en in welke staat je woont . Het is in sommige staten namelijk verdomd moeilijk om een major te behalen en dan is de enige optie dus met je hond naar een andere staat te reizen. :wink:
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

Maeve schreef:Dat is ook wel een nadeel ja. Ze krijgen ook geen keurverslagen, ze kiezen alleen de BOB :denken: Hebben ze daar trouwens ook een 2e, 3e en 4e plaats?
In Amerika kan je hond wel reserve worden , maar hij krijgt dan geen " reserve punt " . alleen de Winners bitch en Winners dog krijgen punten of majors winnen. :wink:
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”