Ik ga naar verschillende da's. Het hangt ervanaf wat mijn dieren mankeren. En nee, dat vertel ik ze onderling niet, gaat ze ook niks aan ook.
Het zijn onze huisdieren en die verdienen niets anders dan de beste zorg. En als da A beter is met het behandelen van kwaal X, dan ga ik daar dus naartoe. En da B krijgt dan weer een bezoek als een van mijn huisdieren een andere kwaal heeft.
In al die jaren dat ik in een dierenasiel heb gewerkt, heb ik wel gemerkt dat er grote verschillen zijn in de kennis en kunde van de da's. Sommige van die dingen zijn nog wel lachwekkend achteraf, maar als klant wil ik gewoon serieus genomen worden en de beste medische zorg hebben voor mijn huisdieren. En niet iedere da is even kundig op elk gebied, dat is nu eenmaal zo.
Vooral met het inslapen van dieren merk ik dat verschil. Voorbeeld; ik bel in het weekend (ja, de dieren worden altijd in het weekend ziek of 's avonds laat

) naar da A omdat mijn cavia pijn heeft bij het plassen. Aangezien antibiotica niet helpt (in eerste instantie ga ik meestal uit van een blaas of nierontsteking) wil ik dat er verder naar gekeken wordt. Ik vermoed blaasstenen en dat kan met een foto heel gemakkelijk aangetoond worden. DA A zegt rustig dat ik extra vitamine C moet geven en dan gaat het vanzelf wel over. Daar kan ik dus zo kwaad om worden, want ik geef meer dan voldoende vitamine C aan mijn cavia's. Als het nu mijn eerste cavia was, ok, maar ik heb die dieren al jaren (weet die da ook) en ik heb die ook in het asiel meer dan genoeg binnengekregen. Maar nee, dat mocht niet baten, ik moest het weekend maar afwachten. Dus ik ga naar da B en die maakt een foto en jawel, de cavia heeft een blaassteen. Kortom, direct ingrijpen dus. Met da A ben ik dan ook klaar ook, daar zullen ze mij niet meer zien.
Maar ook met onze hond zijn er blunders begaan, en ook met andere huisdieren. Achteraf is dat makkelijk praten, maar voor mij blijft het schokkend om te zien hoeveel kennis en kundeverschil er is tussen de da's onderling. Ik sta bij 4 da's in het bestand en ik ga rustig naar een 5e da mocht dat nodig zijn.