Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vocht door liggen op ellebogen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

vocht door liggen op ellebogen

Ongelezen bericht door malinois »

Jongste dober ligt altijd op harde oppervlakken, hij wil niet op de bank, niet op een mat, niet op een kleed alleen op de grond liggen... alles wat op kleed lijkt wordt ook vakkundig verwijderd door hem, maar resultaat is dat hij vocht op zn ellebogen heeft gekregen doordat hij zich constant hard laat vallen...
Volgens de DA zou het vanzelf wel weg kunnen gaan, leegtrekken was hij geen voorstander van omdat het risico dat de elleboog dan zou gaan ontsteken groter was... Hij heeft er totaal geen last van overigens.
Iemand enig idee wat slim is? Het zijn echt 2 vochtballetjes
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Misschien tijdelijk omwikkelen met iets (washand, lapje) en vastzetten met klittenband als hij dat er niet af trekt.
Worden die plekken geen eelt op den duur?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

alm@ schreef:Misschien tijdelijk omwikkelen met iets (washand, lapje) en vastzetten met klittenband als hij dat er niet af trekt.
Worden die plekken geen eelt op den duur?
waarschijnlijk wel... maar dan moet toch eerst dat vocht ergens naar toe denk ik...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Legger:

overvulde slijmbeurs van de elleboog. Een legger is een bij de hond (maar ook bij het paard) voorkomende zwelling op de achterkant van de elleboog. Een legger is een reactie van een herhaalde prikkeling (bv. zich stoten). Meestal is een zeer harde ondergrond de oorzaak. Als reactie op deze druk vormt zich onder de huid een slijmbeurs, dus een met vloeistof gevuld kussentje, waarvan de wand op den duur steeds dikker gaat worden, en de holte daarbinnen steeds kleiner, zodat het tenslotte een harde bindweefselknobbel wordt, die nog steeds met huid bedekt is, hoewel deze huid dan ook steeds hard en hoornig aanvoelt. Meestal treedt geen kreupelheid op, tenzij de slijmbeurs ontstoken raakt, dit zien we echter zelden.

http://www.devrolijkeviervoeters.org/kynotermen11.htm
hmm dat is het inderdaad... maar wel of niet leegmaken wat denken jullie? hij heeft er dus idd. totaal geen last van... en ik weet niet of het risico gegrond is die de DA aangeeft... het zou kunnen in mijn ogen maar zeker weten??? :19:
Afbeelding
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

niet leegmaken, hij heeft er nu geen last van en het vereelt vanzelf.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Selena schreef:niet leegmaken, hij heeft er nu geen last van en het vereelt vanzelf.
Klopt, ik heb een reu gehad met zulke liggers. Die liggers heb ik toen leeg laten halen, maar het kwam even hard weer terug en later werden het idd harde eeltplekken.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik zou er ook niks aan doen als hij er geen last van heeft. Het vereelt dus vanzelf.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

oke dan laat ik het zo.... :ok:
Afbeelding
LaRep
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tokkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door LaRep »

Ligt eraan hoeveel vocht er in zit. Bij mijn hond hing er gewoon een tennisbal aan. Deze heeft Daan leeggezogen en 24 uur strak ingepakt.
De kennel bekleed met stalmatten en nooit geen last meer gehad.
Ze ging ook niet op een normale manier liggen maar plofte net als die van jou zo op de grond.
Chezzies
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Chezzies »

malinois schreef:

overvulde slijmbeurs van de elleboog. Een legger is een bij de hond (maar ook bij het paard) voorkomende zwelling op de achterkant van de elleboog. Een legger is een reactie van een herhaalde prikkeling (bv. zich stoten). Meestal is een zeer harde ondergrond de oorzaak. Als reactie op deze druk vormt zich onder de huid een slijmbeurs, dus een met vloeistof gevuld kussentje, waarvan de wand op den duur steeds dikker gaat worden, en de holte daarbinnen steeds kleiner, zodat het tenslotte een harde bindweefselknobbel wordt, die nog steeds met huid bedekt is, hoewel deze huid dan ook steeds hard en hoornig aanvoelt. Meestal treedt geen kreupelheid op, tenzij de slijmbeurs ontstoken raakt, dit zien we echter zelden.

hmm dat is het inderdaad... maar wel of niet leegmaken wat denken jullie? hij heeft er dus idd. totaal geen last van... en ik weet niet of het risico gegrond is die de DA aangeeft... het zou kunnen in mijn ogen maar zeker weten??? :19:
Niet leeg laten zuigen, ik kreeg gisteren een tip van een DA assistente die zei van die zweetbandjes om de ellebogen doen voor wat druk erop zodat het vocht sneller weg gaat. Net als mensen met steunkousen snap je?
Heb het nu al bij een aantal honden gezien, waar het ook weer weg is gegaan.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Chezzies schreef:
malinois schreef:

Niet leeg laten zuigen, ik kreeg gisteren een tip van een DA assistente die zei van die zweetbandjes om de ellebogen doen voor wat druk erop zodat het vocht sneller weg gaat. Net als mensen met steunkousen snap je?
gewone zweetbandjes? die moet ik nog wel ergens hebben liggen....
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Boutje schreef:Ik zou de ganse oppervlakte die ze ter beschikking heeft met iets zachts bedekken. Rubber (stal)matten lijken me vb heel geschikt, goed schoon te houden en zachter bij het neerploffen.
Misschien went ze er zo aan.
Hij :mrgreen: maar dan zal het idd. iets van stalmat moeten zijn want kleedjes/dekens/matten worden erg vakkundig verwijderd... :wink:
Overigens is hij gewoon binnen niet in de kennel ofzo, maar ook binnen gaat ie alleen op harde ondergrond liggen...
Afbeelding
Jacqueline.
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jacqueline. »

Spike van ons had ze ook.
Ik heb een matras ik de kamer gelegd waar hij nu op gaat liggen.
Gewoon met een span laken erover, je zou voor de grote van jou hond evt een baby bed matrasje kunnen proberen.
Spike heeft er geen last meer van nu
Afbeelding
22-5-2002 - 1-10-2009 Spike Rust zacht je zal nooit vergeten worden
Assie&Dessie
Actief
Mijn ras(sen): De Kangal

Ongelezen bericht door Assie&Dessie »

http://www.drogisterij.net/Tantum_creme/P/2889502

Deze creme werkt hier heel goed tegen. De hond in kwestie had echt een gigantische bult op z'n elleboog en door deze creme is het helemaal weg gegaan......

groetjes
Yvette
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Niks aan doen.

Jack ligt bijna nooit op harde oppervlakken, maar door de rare stand van zijn poot heeft hij toch zo'n vochtbult gekregen op zijn elleboog. Het wordt niet veel minder maar ook niet erger, en hij heeft er verder geen last van. Mijn da gaat pas in bulten prikken als ze vreest dat het kwaadaardig is, want anders is prikken alleen maar extra irritatie van een toch al gevoelige plek.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cloris »

Dat zijn leggers idd, bij de paardeneigenaren wel bekend, wij deden altijd goed afspuiten met koud water (wanneer mogelijk) insmeren met toverhazelaarolie, hot-cold gel, traumeelzalf, antiphlogistine enz.

http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... roepID=148

Hier staan de nodig zalfjes op die erg goed kunnen helpen :wink:
Nooit weg laten spuiten hoor, leggers en piephakken zitten heel dicht bij gewrichten, door daar een naald in te laten gaan kan je ontstekingen en verkalking krijgen.
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

malinois schreef:oke dan laat ik het zo.... :ok:
Dingo heeft dat ook, en nergens last van, nu het vereelt is :wink:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Bij de ieren zie je ze ook geregeld. Ellebogen en ooit zelfs op de kont gezien.
Niets aan doen gaan vanzelf weer weg of je moet er een zalfje op smeren wat je ook bij de paarden kunt gebruiken.
Afbeelding
Chezzies
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Chezzies »

malinois schreef:
Chezzies schreef:
malinois schreef:

gewone zweetbandjes? die moet ik nog wel ergens hebben liggen....
Ja gewone zweetbandjes, dit ging dan om rottweilers maar denk dat jou formaat honden het ook wel om kan.
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Spike had het als pup ook. Paar keer leeg gehaald, maar ze bleven iedere keer terug komen.
Bij hem was het achteraf van overbelasting.
Toen hij aan z'n heupen was geopereerd was het over.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Daisy@ schreef:Spike had het als pup ook. Paar keer leeg gehaald, maar ze bleven iedere keer terug komen.
Bij hem was het achteraf van overbelasting.
Toen hij aan z'n heupen was geopereerd was het over.
heupen is het niet, hij heeft HD A :wink:
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Nee, dat geloof ik ook niet. :wink: Maar even om aan te geven waar het bij Spike vandaan kwam.

Bij Spike is het, na het leeg zuigen, een paar keer heel stevig verbonden geweest, om het vocht weer tegen te gaan.
Maar zodra dat er ook weer af was... of de kranen open gingen. :roll:

Hij leek er overigens toen niet zo heel veel last van te hebben.
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

cloris schreef:Dat zijn leggers idd, bij de paardeneigenaren wel bekend, wij deden altijd goed afspuiten met koud water (wanneer mogelijk) insmeren met toverhazelaarolie, hot-cold gel, traumeelzalf, antiphlogistine enz.

http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... roepID=148

Hier staan de nodig zalfjes op die erg goed kunnen helpen :wink:
Nooit weg laten spuiten hoor, leggers en piephakken zitten heel dicht bij gewrichten, door daar een naald in te laten gaan kan je ontstekingen en verkalking krijgen.
Inderdaad, niet in gaan lopen prutsen. Gewoon smeren en toch zoveel mogelijk op een zachte ondergrond laten proberen te liggen. Een legger houdt zichzelf in stand door het liggen op harde ondergrond. Dat zou je eigenlijk echt moeten doorbreken.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Madieke
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madieke »

Hoi...

Ben erg benieuwd hoe het er nu mee is..?! Onze jongste hond (8 maanden) heeft er ook 1 sinds vorige week zondag. Ik smeer er nu Traumeel S gel op, baat het niet dan schaad het niet..?!
Ik heb begrepen dat het vrij lang kan blijven zitten dus ben erg benieuwd of het bij jouw hond inmiddels al wat weg is getrokken.
Onze DA was ook geen voorstander om het leeg te zuigen vanwege ontstekingen dus dat laat ik dan ook niet doen.
Afbeelding
Groetjes Rivo, Madieke, Sensi & Isis
PicsByDiekster honden & paarden fotografie
www.picsbydiekster.nl
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”