Zowel Bonha als Yanthe hebben een fikse colitis gehad (en nog een beetje de naweeën ervan) waarbij vooral Bonha echt plassen (tjes) slijm en bloed als ontalsting had. Dat is nu over gelukkig en de oranje ontlasting van beide dames is veranderd in zachte brij-ige massa.
Ik heb tijdens de acute fase voor de dames soepjes staan koken van rijst (of aardappel) en kip (kalkoen, of vis), met wat zachtgekookte worteltjes erdoor. Daarna heb ik van iemand een proefzak Greenhearts Cancer Diet gekregen, die volgens de verpakking ook ten goede zou komen voor honden met colitis, dus ben ik dat gaan geven. Bon. Het gaat beter, maar het zakje is zometeen op en ik wil eigenlijk weer terug naar vers.
Maaaar, ik ben een beetje huiverig. Het feit dat Bonha zoveel erger last gehad heeft geeft al aan dat haar weerstand beduidend minder is. Op het oog is het bloed verdwenen, dus mag ik denk ik aannemen dat het grootste deel van haar darmwand wel weer gesloten zal zijn. Maar in hoeverre het allemaal geirriteerd is weet ik natuurlijk niet.
Hoe zou jullie het doen?
Ik ben nu een schijf Rodi lamshart aan het ontdooien en een kilo (runder)pens, maar heb verder alleen Carnibest Lam/Diabetes in huis of BARF. (Bonha mag geen rund).
Zouden jullie wel zo snel weer terugschakelen? Of nog even wachten?
Bonha was dermate opgeknapt sinds ik haar rauw voerde dat ik haar dat weer gun. De voeding (neem ik aan) icm de daling van haar om-de-daagse prednison-dosis heeft ervoor gezorgd dat ze voor het eerst in jaren méér broekspieren heeft in plaats van minder (kon ook haast niet minder).
Maar wat is wijsheid. Liever een goede brok dan een sepsis of peritonitis...