Frenk loopt tijdens het trainen aan de normale/korte riem en ik vind het in het dagelijkse leven al belangrijk dat er aan de riem niet gerotzooid wordt. Snuffen etc gebeurd aan de flexi/lange lijn en de korte lijn betekent dat er opgelet moet worden. En dat geldt dus helemaal op het trainingsveld. En er zijn ook oefeningen die los uitgevoerd moeten worden en ook dan moet hij met z'n aandacht bij mij zijn en niet bij eventuele andere honden op het veld.
In het verlengde daarvan zoek ik op het trainingsveld dus ook de andere hondjes niet op. De bedoeling is contact met mij en niet met de andere honden. Contact met andere honden doet hij maar als we "vrij" aan het loslopen zijn. En de meesten van jullie weten dat ik als het om loslopen en contact maken helemaal niet terughoudend ben ingesteld.

Vinden jullie dat onderscheid raar?
Ik vraag dat, omdat vanochtend een van de andere baasjes een rondje met zijn hond langs alle andere hondjes deed, onder het motto van "dan is de spanning eraf".
Tja

En het is nog nooit bij me op gekomen om voor de les bij iedereen "gedag te gaan zeggen".
Overigens was ik bezig met een oefening en kwam hij daar mooi tussendoor denderen, wat ik ook al irritant vond.

Mis ik nou iets? Zit er een toegevoegde waarde in "gedag laten zeggen"?