Jaap* schreef:Even buiten het hele vervelende gebeuren an sich: Honden die zo hard kwispelen dat ze hun staart beschadigen doen dat overwegend om reden van één of andere vorm van stress.
Ze doen het niet voor de lol
Een ontspannen hond slaat niet zo hard.
Misschien iets om eens op te letten en/of rekening mee te houden Marijke.
Heb er over nagedacht en geprobeerd om onbevangen naar mijn hond te kijken

Want wat ik al zei, ik schrok van je bericht zeker in verband met mijn veranderde omstandigheden.
Maar ik kan er toch niet van maken dat Dante gestressed zou zijn.. Dan zou dat toch ook op andere manieren tot uiting komen

.
Ik denk echt dat het zíjn manier van kwispelen is. Bijvoorbeeld net nog, toen ik opstond (Dante kiest er tegenwoordig zelf voor om beneden te blijven 's nachts) en hij me kwam begroeten. Dan loopt hij, sloffend, in achtjes om me heen (met knuffel in zijn bek

) maar ondertussen zwiept zijn staart horizontaal heen en weer en die raakt zelfs zijn flanken :N: . Hij 'schuddekont' dan ook nog eens, waardoor extra kracht wordt bijgezet. Heel weinig opwinding want na twee 'achtjes' vindt hij dat hij zijn plicht heeft gedaan en gaat weer snel zijn mand in om lekker verder te slapen

. Die ochtend begroeting komt op mij meer over als een soort beleefdheid zonder enig spoor van nerveuze opwinding. En toch zwiept hij dan hard met zijn staart

Natuurlijk is er meer opwinding als er bezoek komt of we op bezoek gaan, maar ik denk dat dat voor de meeste honden geldt. En ik hoor juist vaak, dat Dante zo'n relaxte rustige hond is; bij de dierenarts zelfs nog