Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Long van schaap of rund.
Moderator: moderatorteam
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Long van schaap of rund.
Was long nou voedzaam of niet? Ik had het idee van niet, maar ik weet het niet meer. Wie geeft er long en hoe geef je dat? Gewoon als toevoeging op een bottenmaaltijd of als op zichzelf staande maaltijd?
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
-
bea leyba
- Zeer actief
Nee long heeft geen voedings waarde. Je kan het wel heel goed drogen en dan als snoepje geven.
Veel honden lusten het zo ( zonder te drogen) niet.
Veel honden lusten het zo ( zonder te drogen) niet.
Laatst gewijzigd door bea leyba op 27 jan 2009 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.

- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
- Aantal honden: 1
- Roelfien
- Zeer actief
-
ien
- Erelid
- Contacteer:
Re: Long van schaap of rund.
ik geef het als een organenmaaltijd..dus met meer organen erbij.Roelfien schreef:Was long nou voedzaam of niet? Ik had het idee van niet, maar ik weet het niet meer. Wie geeft er long en hoe geef je dat? Gewoon als toevoeging op een bottenmaaltijd of als op zichzelf staande maaltijd?
ik koop altijd zo'n utgeritste long,hart.lever,niertjes pakket van geit of lam en krijgen ze dit als maaltijd.

-
Muk
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
-
jelle
- Zeer actief
calorisch gezien is het vrij laag. Long bevat nu eenmaal (zo goed als) geen vet en dat is toch de voornaamste calorienleverancier. Pens net zo, trouwens. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze er niets aan hebben. Eiwitten zitten er wel gewoon in en niet structureel minder dan in andere BARFelementen.
Als je kijkt naar de calorien in een ons long en in een ons vlees met regulier vetgehalte zit daar een factor 2 tussen, ongeveer.
Als je kijkt naar de calorien in een ons long en in een ons vlees met regulier vetgehalte zit daar een factor 2 tussen, ongeveer.
Laatst gewijzigd door jelle op 27 jan 2009 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
- Joy C
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
- Roelfien
- Zeer actief
Ik probeer het eerst wel een keer uit, voordat ik mijn vriezer ermee vol gooi.
Nou lusten die van mij bijna alles (alleen geen duif en geen wijting) dus ik ga het volgende keer toch maar kopen want opvulmateriaal is altijd prettig. 
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
- wendy71
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ridgebacks!
- Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
- Contacteer:
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
- wendy71
- Zeer actief
- Contacteer:
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat vroeg ik me af.wendy71 schreef:Dat drogen gaat met een droogoventje.
Zijn te koop via het I-net.
Zou het ook met een gewone huis tuin keuken oven gaan?
Weet iemand dat?
Het schijnt wel te meuren..
Lever droog ik ook wel zo, maar dat kook ik even voor het drogen.
Geen idee wat er met long gebeurt als je dat doet?
En of het de houdbaarheid beïnvloedt?
Ik zoek al een tijdje informatie over drogen, maar er is niet erg veel van op I-net te vinden.
Ik kan wel een giga-droogkast in de tuin gaan zetten, maar iets zegt me dat de buren dat niet waarderen
En "modern drogen", daar vind ik dus niks over.
- wendy71
- Zeer actief
- Contacteer:
- Riboet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Franse bulldog
- Aantal honden: 13
- Contacteer:
Bij mij vindt alleen Beau het niet erg lekker. Hij krijgt dan de stukken waar de luchtpijp zeg maar nog aan zit, of in ieder geval die stukken waar de hardere delen in zitten.wendy71 schreef:Ik heb het geprobeert te geven maar die twee pruimen het geen van beide.
En ik verdeel de zachte stukjes long (vind dat net spons) een voor een aan de honden als ze om me heen zitten en puur uit concurrentie oogpunt, lust Beau dan ineens ook wel zo'n zacht stukje
Ik geef long eigenlijk alleen als aanvulling op een botrijke maaltijd zoals kipkarkas of als gewoon tussendoortje. Om dezelfde reden hebben we long ook wel gedroogd.
- wendy71
- Zeer actief
- Contacteer:
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, ik doe het deurtje dicht.wendy71 schreef:Laat je het deurtje van de oven dan open Marjoleine als je gaat drogen?
en op welke temp. droog je de lever?
Ik snijd de lever eerst in dikke plakken, die kook ik heel even, dan snijd ik het in dobbelsteentjes en dan leg ik het op bakpapier.
Ik droog het dan op ca. 80 graden. Ik heb een warmhoudstand in mijn oven, die gebruik ik ervoor.
Na een uurtje zet ik het deurtje op een kier, en als de lever echt door en door droog is, laat ik het afkoelen met de deur op een kier.
En dit bij voorkeur als ik alleen thuis ben (anders heb ik klagende mensen ivm de lucht).
Zo doe ik pakweg 500 gram per keer en daar doe ik dan ongeveer 6 weken mee, wat belonen betreft. We gebruiken het bij de training en ze doen er een moord voor
Long drogen wilde ik eigenlijk meer als lekkernij, extraatje dus.
Ik heb alleen geen idee of ik dat ongeveer hetzelfde kan drogen? Het is tenslotte een totaal ander type weefsel dan lever.
- wendy71
- Zeer actief
- Contacteer:
-
tineke
-
Muk
Stinkt dat niet ontzettend? Ik bedoel, stel ik bak een appeltaart en ik heb de dag ervoor wat long / lever gedroogd, dan wil ik die geur niet in mijn appeltaart hebben als het even kan. :N:Marjoleine schreef:Nee, ik doe het deurtje dicht.wendy71 schreef:Laat je het deurtje van de oven dan open Marjoleine als je gaat drogen?
en op welke temp. droog je de lever?
Ik snijd de lever eerst in dikke plakken, die kook ik heel even, dan snijd ik het in dobbelsteentjes en dan leg ik het op bakpapier.
Ik droog het dan op ca. 80 graden. Ik heb een warmhoudstand in mijn oven, die gebruik ik ervoor.
Na een uurtje zet ik het deurtje op een kier, en als de lever echt door en door droog is, laat ik het afkoelen met de deur op een kier.
En dit bij voorkeur als ik alleen thuis ben (anders heb ik klagende mensen ivm de lucht).
Zo doe ik pakweg 500 gram per keer en daar doe ik dan ongeveer 6 weken mee, wat belonen betreft. We gebruiken het bij de training en ze doen er een moord voor
Long drogen wilde ik eigenlijk meer als lekkernij, extraatje dus.
Ik heb alleen geen idee of ik dat ongeveer hetzelfde kan drogen? Het is tenslotte een totaal ander type weefsel dan lever.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Geen idee of long stinkt.Muk schreef:Stinkt dat niet ontzettend? Ik bedoel, stel ik bak een appeltaart en ik heb de dag ervoor wat long / lever gedroogd, dan wil ik die geur niet in mijn appeltaart hebben als het even kan. :N:
Lever ruik je wel, maar als je daarna de deur van de oven een paar uur open laat staan is het weg en het gaat zeker niet in je andere gerechten zitten.
Bij mij niet althans.
Anders zet je nadien een nacht een bakje water met azijn in je oven, dan is de lucht zeker weg.
(Mijn vrouw klaagt ook, dus dat doe ik meestal).
-
Muk
Die kende ik nog niet, een bak water met azijn.Marjoleine schreef:Geen idee of long stinkt.Muk schreef:Stinkt dat niet ontzettend? Ik bedoel, stel ik bak een appeltaart en ik heb de dag ervoor wat long / lever gedroogd, dan wil ik die geur niet in mijn appeltaart hebben als het even kan. :N:
Lever ruik je wel, maar als je daarna de deur van de oven een paar uur open laat staan is het weg en het gaat zeker niet in je andere gerechten zitten.
Bij mij niet althans.
Anders zet je nadien een nacht een bakje water met azijn in je oven, dan is de lucht zeker weg.
(Mijn vrouw klaagt ook, dus dat doe ik meestal).
Ik denk niet dat ik dit soort dingen ga drogen in de oven, het idee staat mij wel wat tegen. En Jaymz vindt het rauw ook lekker.
-
kiki78
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel
- bernersennenfan
- Zeer actief
- Contacteer:
-
ien
- Erelid
- Contacteer:
ik heb een droogoventje speciaal voor hondenvoer..werkt al een tierlierMuk schreef:Die kende ik nog niet, een bak water met azijn.Marjoleine schreef:Geen idee of long stinkt.Muk schreef:Stinkt dat niet ontzettend? Ik bedoel, stel ik bak een appeltaart en ik heb de dag ervoor wat long / lever gedroogd, dan wil ik die geur niet in mijn appeltaart hebben als het even kan. :N:
Bij mij niet althans.
(Mijn vrouw klaagt ook, dus dat doe ik meestal).![]()
Ik denk niet dat ik dit soort dingen ga drogen in de oven, het idee staat mij wel wat tegen. En Jaymz vindt het rauw ook lekker.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
-
ien
- Erelid
- Contacteer:
1tje met roosters .Marjoleine schreef:Wat voor een heb je?ien schreef:ik heb een droogoventje speciaal voor hondenvoer..werkt al een tierlieren makkelijk want je kan het in een schuur of zo laten drogen!
En hoe werkt dat precies?
op marktplaats staat er nu 1tje met gebruiksaanwijzing.
http://statisch.marktplaats.com/get_ima ... WH7QSQC8uG
Ik ben er erg tevreden over en heb hem via een webwinkel gekocht..uit Tsechie dacht ik. [heb ik geen link van]
koop er 1tje zonder timer, die zijn goedkoper en doe als je een timer wilt gebruiken een goedkope schakelklok in contactdoos..die kost maar 2 eurootjes.