Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Het gaat goed en het gaat meestal goed...en loslaten.
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Het gaat goed en het gaat meestal goed...en loslaten.
Goed. De situatie. Hierachter, langs de sloot, tussen de huizen, mogen honden loslopen. Heel fijn, maar de mijne duiken tuinen in of gaan achter katten aan, dus die lopen daar altijd vast. Vanavond kwam mij een mevrouw over het paadje tegemoet met een loslopende Lagotto-achtige. Zodra ze mij zag draaide ze om, sloeg een paadje in en wilde ze wegwandelen. Maar...het beste Lagottoding was los en had niet de freuselek dringende behoefte om achter zijn baas aan te gaan. Hij (al was het een teefje), bleef stil staan op het pad. En ik dus ook. Baasjes die op stel en sprong omkeren en weglopen, ondertussen hun hond roepend, die wantrouw ik als de pest. Maar goed. Na een status quo van een tijdje en een bazin die het wat bleef aankijken, wilde ik toch wel doorlopen. Mijn dames maken nooit amok, ook niet aan de riem. En dus vroeg ik beleefd of het goed zou gaan als ik gewoon zou doorlopen, zo vreselijk woest-verscheurend zag het krullending er nu ook weer niet uit.
"Eh. Ja. Gaat meestal altijd gewoon goed hoor"
En ik liep door. Het beest trok een spurtje en dook luid grommend op een nietsvermoedende Teckel die het op een gillen zette.
"Oh, nou, nu dus niet..." en ze vervolgde zich met haar loslopende hond haar weg.
Eigenlijk werd ik daar best een beetje boos om. Wel je hond los laten lopen omdat het 'meestal' wel goed gaat en schijt hebben aan die keren dat het klaarblijkelijk niet goed gaat. Hadden de mijne nu fixerend in de riem gehangen, of ook maar enige blijk van interesse getoond, ala. Maar die snuften wat in de rondte.
Er waren geen gaten hoor, dus voor die mevrouw valt grommend op andere honden duiken vast niet onder de Serieuze Vergrijpen, maar voor Ted is het maar mooi sneu. Die wordt daar echt niet zelfverzekerder van, met alle gevolgen van dien.
Dus nu mijn vraag aan mensen wiens honden niet weglopen uit jachtgedrag en dus in principe veilig los kunnen... In hoeverre neem jij het risico dat het 'meestal wel goed gaat' en wat acht jij tolereerbaar van jouw hond wil hij los mogen lopen? Of ben ik nu zo'n zeiksnor en moet dat maar kunnen, het is immers hondsch en er vielen geen gewonden...
"Eh. Ja. Gaat meestal altijd gewoon goed hoor"
En ik liep door. Het beest trok een spurtje en dook luid grommend op een nietsvermoedende Teckel die het op een gillen zette.
"Oh, nou, nu dus niet..." en ze vervolgde zich met haar loslopende hond haar weg.
Eigenlijk werd ik daar best een beetje boos om. Wel je hond los laten lopen omdat het 'meestal' wel goed gaat en schijt hebben aan die keren dat het klaarblijkelijk niet goed gaat. Hadden de mijne nu fixerend in de riem gehangen, of ook maar enige blijk van interesse getoond, ala. Maar die snuften wat in de rondte.
Er waren geen gaten hoor, dus voor die mevrouw valt grommend op andere honden duiken vast niet onder de Serieuze Vergrijpen, maar voor Ted is het maar mooi sneu. Die wordt daar echt niet zelfverzekerder van, met alle gevolgen van dien.
Dus nu mijn vraag aan mensen wiens honden niet weglopen uit jachtgedrag en dus in principe veilig los kunnen... In hoeverre neem jij het risico dat het 'meestal wel goed gaat' en wat acht jij tolereerbaar van jouw hond wil hij los mogen lopen? Of ben ik nu zo'n zeiksnor en moet dat maar kunnen, het is immers hondsch en er vielen geen gewonden...
- Trippell
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alaskan Malamute + twee kruisingen
- Contacteer:
Twee van onze drie honden komen altijd wel terug als ik ze roep en er een andere hond is, maar eentje ervan is nu nog "in training". Als ik nog maar een andere hond in de verte zie, draai ik mij ook om en loop ik weg...
Dit is tot nu toe altijd goed gelopen. Ik laat hem wel niet los in het bos omdat je daar de honden niet van ver ziet.
Ik krijg het er van als mensen hun hond zomaar laten loslopen en niet eens de moeite doen om hem terug te roepen. Daar sta ik dan met drie honden aan de lijn, waarvan er eentje wel degelijk aanvalt als de andere hond te dicht komt en eentje als een gek staat te blaffen. Die mensen roepen dan gewoon 'hij doet niks hoor!'. Net als honden die op straat gewoon loslopen, of honden die zogezegd 'altijd op hun terrein blijven' maar er toch altijd net afkomen als ik voorbij wandel met de honden. Daar stoor ik me enorm aan.
Mensen op wandeling wiens hond niet luistert, maar waarvan de eigenaar wel moeite doet ze terug te roepen en zich verontschuldigt, en niet MIJ verwijt dat mijn hond in de lijn hangt, maar zichzelf de schuld geeft, daar heb ik helemaal geen probleem mee. (al begrijp ik wel dat het principieel de schuld is van de eigenaar van de niet-loslopende hond, maar ik vind dit niet echt erg persoonlijk)
Dit is tot nu toe altijd goed gelopen. Ik laat hem wel niet los in het bos omdat je daar de honden niet van ver ziet.
Ik krijg het er van als mensen hun hond zomaar laten loslopen en niet eens de moeite doen om hem terug te roepen. Daar sta ik dan met drie honden aan de lijn, waarvan er eentje wel degelijk aanvalt als de andere hond te dicht komt en eentje als een gek staat te blaffen. Die mensen roepen dan gewoon 'hij doet niks hoor!'. Net als honden die op straat gewoon loslopen, of honden die zogezegd 'altijd op hun terrein blijven' maar er toch altijd net afkomen als ik voorbij wandel met de honden. Daar stoor ik me enorm aan.
Mensen op wandeling wiens hond niet luistert, maar waarvan de eigenaar wel moeite doet ze terug te roepen en zich verontschuldigt, en niet MIJ verwijt dat mijn hond in de lijn hangt, maar zichzelf de schuld geeft, daar heb ik helemaal geen probleem mee. (al begrijp ik wel dat het principieel de schuld is van de eigenaar van de niet-loslopende hond, maar ik vind dit niet echt erg persoonlijk)

"We hadden een klein jacht kunnen kopen van alles dat we aan onze hond, en alle dingen die hij kapot gemaakt had,
besteed hadden. Maar ja, hoeveel jachten liggen de hele dag bij de deur te wachten tot je terugkomt?" (John Grogan)
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou... Ik vind het nog niet eens zo erg als een hond niet terug te roepen is. Als ik er maar vanuit kan gaan dat hij vriendelijk is. Dit was overduidelijk een hond waarvan de baas ook wel wist dat hij niet altijd even vriendelijk is, dat sprak uit alles...achteraf bezien. Dan vind ik het iets anders om toch maar te zeggen 'dat het wel goed gaat' en je hond niet aan te lijnen...
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
als ik roep moet hij terugkomen of als ik af zeg, daar direct gaan liggen (is soms handiger dan eerst terug laten komen)...
beide dingen moeten mijn honden prima kunnen anders komen ze niet los.
beide dingen moeten mijn honden prima kunnen anders komen ze niet los.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik loop niet met mijn honden langs loslopende honden die niet reageren op de baas, dan keer ik om al dan niet mijn honden aangelijnt ik keer om en mijn honden volgen me en als ik twijfel aan de verleiding om mijn volgen te negeren klik ik diegene aan de lijn en als de loslopende hond achter ons aan komt klik ik de reu in ieder geval aan de lijn uit voorzorg
- flatcoat
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
- Aantal honden: 1
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Ik vind je geen zeiksnor hoor
Vind het belachelijk van die vrouw dat ze haar hond los laat als ze niet zeker weet dat het goed gaat en dat haar hond arme teckeltjes of ander gespuis gaat lopen koeieneren.
En anders bied je gewoon behoorlijk je verontschuldigingen aan en je telefoonnummer voor eventuele schade.

Vind het belachelijk van die vrouw dat ze haar hond los laat als ze niet zeker weet dat het goed gaat en dat haar hond arme teckeltjes of ander gespuis gaat lopen koeieneren.
En anders bied je gewoon behoorlijk je verontschuldigingen aan en je telefoonnummer voor eventuele schade.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
- Contacteer:
- pooh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
Ameno doet niks (bijten of duiken op andere honden), maar ze heeft wel de nare eigenschap dat als ze een hond niet kent om er al blaffend op af te lopen. (in een lage houding en het blaffen is pure opwinding)
Nou goed, de ervaring leert mij dat niet alle honden daar van gediend zijn dus Ameno gaat aan de lijn als we onbekende honden tegen komen.
En eerlijk is eerlijk, ik zou me ook rotschrikken als ik met een kleine hond ergens loop en ik zie een blaffende grote hond op mij afstormen.
Ik neem het risico gewoon niet.
Nou goed, de ervaring leert mij dat niet alle honden daar van gediend zijn dus Ameno gaat aan de lijn als we onbekende honden tegen komen.
En eerlijk is eerlijk, ik zou me ook rotschrikken als ik met een kleine hond ergens loop en ik zie een blaffende grote hond op mij afstormen.

Ik neem het risico gewoon niet.

Ik heb natuurlijk zelf een niet zo erg vriendelijke hond (zacht uitgedrukt haha) wat betreft andere honden.
Nu loopt zij wel her en der los maar dat vind ik ook alleen maar verantwoord omdat ze heel goed luisterd en ook niet op een hond afrent in de verte. Pas als ze binnen een straal van 2 meter komen begint de ellende.
Ik laat haar ook alleen los op plekken waar het super overzichtelijk is, en die zijn hier gelukkig genoeg.
Maar ik word ook altijd wat benauwd van honden die mij zien aankomen en dan schijt aan hun baas hebben. Vaak hebben die honden geen kwaad in de zin en willen ze alleen maar vrolijk komen kijken, maar ja met een Hera is dat niet handig. Als ik door heb dat een hond moeite heeft te luisteren naar zijn baas dan sla ik ook een zijpad in. Of ik roep dat mijn honden niet vriendelijk zijn en dan lijnen ze vaak als de wiedeweerga hun hond aan.
Maar om op je vraag terug te komen.
Ik vind dat een hond los kan als hij goed luisterd. Dus als hij komt als hij geroepen wordt.
Nu loopt zij wel her en der los maar dat vind ik ook alleen maar verantwoord omdat ze heel goed luisterd en ook niet op een hond afrent in de verte. Pas als ze binnen een straal van 2 meter komen begint de ellende.
Ik laat haar ook alleen los op plekken waar het super overzichtelijk is, en die zijn hier gelukkig genoeg.
Maar ik word ook altijd wat benauwd van honden die mij zien aankomen en dan schijt aan hun baas hebben. Vaak hebben die honden geen kwaad in de zin en willen ze alleen maar vrolijk komen kijken, maar ja met een Hera is dat niet handig. Als ik door heb dat een hond moeite heeft te luisteren naar zijn baas dan sla ik ook een zijpad in. Of ik roep dat mijn honden niet vriendelijk zijn en dan lijnen ze vaak als de wiedeweerga hun hond aan.

Maar om op je vraag terug te komen.

Ik vind dat een hond los kan als hij goed luisterd. Dus als hij komt als hij geroepen wordt.
- Moos
- Zeer actief
Die mevrouw had gewoon fikkie even bij de lurven moeten grijpen toen er niet geluisterd werd en aan moeten lijnen vind ik.
Je kan zo'n hond best los laten lopen, maar dan moet je dus behoorlijk kunnen garanderen dat er niet op andere honden gedoken wordt.
Maar ja, deze mevrouw in kwestie zal vast vallen onder de vrij grote groep hondenbazen die het net even te weinig uitmaakt dat hun hond zo doet.
Zou mevrouw het namelijk echt heel rot hebben gevonden dan had hij niet zomaar, dus niet luisterend, los gelopen denk ik zo. Veel mensen denken "als er geen gaten zijn valt het wel mee", zo krijgen we hier ook weleens honden op ons dak. Even erop duiken met veel lawaai zonder gaten, en 9 van de 10 keer interesseert het die baas geen moer.
Je kan zo'n hond best los laten lopen, maar dan moet je dus behoorlijk kunnen garanderen dat er niet op andere honden gedoken wordt.
Maar ja, deze mevrouw in kwestie zal vast vallen onder de vrij grote groep hondenbazen die het net even te weinig uitmaakt dat hun hond zo doet.
Zou mevrouw het namelijk echt heel rot hebben gevonden dan had hij niet zomaar, dus niet luisterend, los gelopen denk ik zo. Veel mensen denken "als er geen gaten zijn valt het wel mee", zo krijgen we hier ook weleens honden op ons dak. Even erop duiken met veel lawaai zonder gaten, en 9 van de 10 keer interesseert het die baas geen moer.

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Met Tsuki aan de lijn vraag ik altijd of het goed gaat of niet. De honden die ik ken vormen geen probleem. Fixerende honden die geen enkel geluid maken ga ik uit de weg.
Quasar zit altijd aan de lijn. Vanwege dat: het gaat meestal goed. Het ging ook meestal goed maar de keren dat het niet goedging hebben ons doen besluiten geen overlast te veroorzaken voor andere honden(bezitters).
Quasar zit altijd aan de lijn. Vanwege dat: het gaat meestal goed. Het ging ook meestal goed maar de keren dat het niet goedging hebben ons doen besluiten geen overlast te veroorzaken voor andere honden(bezitters).
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Gremlins
- Aantal honden: 5
Bij een van mijn honden gaat het niet goed dus ik laat het nooit zover komen dat er heibel komt. Als ik een andere hond zie naderen nemen we gewoon een ander pad. Soms kan dat niet, omdat er gewoon geen ander pad is en er achter mij ook honden lopen, dus dan haal ik de bal uit mijn zak.
Mijn hond is intussen op een goede manier geconditioneerd op andere honden. Andere honden betekend nu niet meer: fijn, we kunnen misschien knokken. Maar betekend nu: fijn, nu komt de bal! En dan ziet ze geen enkele andere hond meer en kunnen ze op 50 centimeter langs haar lopen. Gaat altijd goed.
Ik zou mijn hond bij haar halsband kunnen pakken of aan kunnen lijnen als ik honden tegenkom maar dat werkt averechts. Bij halsband pakken betekend niet dat het leuk is als er een hond aan komt, dat betekend: ah, baas houdt me vast, vind ik niet leuk, komt een hond aan, knokken.
Die ballen zijn voor mij een uitvinding. En bij gebrek aan een bal gaat mijn hond, als ze in de vertte een andere hond ziet, iets anders zoeken. En stokje, dennenappeltje of iets
Mijn hond is intussen op een goede manier geconditioneerd op andere honden. Andere honden betekend nu niet meer: fijn, we kunnen misschien knokken. Maar betekend nu: fijn, nu komt de bal! En dan ziet ze geen enkele andere hond meer en kunnen ze op 50 centimeter langs haar lopen. Gaat altijd goed.
Ik zou mijn hond bij haar halsband kunnen pakken of aan kunnen lijnen als ik honden tegenkom maar dat werkt averechts. Bij halsband pakken betekend niet dat het leuk is als er een hond aan komt, dat betekend: ah, baas houdt me vast, vind ik niet leuk, komt een hond aan, knokken.
Die ballen zijn voor mij een uitvinding. En bij gebrek aan een bal gaat mijn hond, als ze in de vertte een andere hond ziet, iets anders zoeken. En stokje, dennenappeltje of iets

Pas als hij flora en fauna heeft verwoest, heeft de mens in de gaten dat hij geld niet kan eten.
Zo'n nonchalante houding kan ik niet waarderen. Als je je hond niet kan vertrouwen met vreemde honden, dan moet je hem gewoon aanlijnen, ook al is het in een losloopgebied.
Mijn hond kan eigenlijk wel met alle andere honden samen, maar mocht dat niet het geval zijn, dan zou ik hem alleen loslaten op plekken waar ik overzicht heb en waar geen of weinig andere honden komen. En natuurlijk flink trainen dat hij mij interessanter vind dan een andere hond.
Mijn hond kan eigenlijk wel met alle andere honden samen, maar mocht dat niet het geval zijn, dan zou ik hem alleen loslaten op plekken waar ik overzicht heb en waar geen of weinig andere honden komen. En natuurlijk flink trainen dat hij mij interessanter vind dan een andere hond.
-
- Zeer actief
volgens mij is een hond die niet helemaal los kan moeilijker dan een hond die helemaal niet los kan
als ik mijn hond vast houd dan is het hij doet toch niks laat maar gaan, en die ene keer dat ie uit de bocht wil vliegen dan ..........., zou ik dus te laat zijn
feit is ook als je je hond aldoor gaat vast houden dan wordt het ook steeds lastiger om hem nog los te laten , dus het is een beetje een spagaat
damn if you do and damn if you don't

als ik mijn hond vast houd dan is het hij doet toch niks laat maar gaan, en die ene keer dat ie uit de bocht wil vliegen dan ..........., zou ik dus te laat zijn
feit is ook als je je hond aldoor gaat vast houden dan wordt het ook steeds lastiger om hem nog los te laten , dus het is een beetje een spagaat
damn if you do and damn if you don't
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Bij mij gaan dan ook meteen de alarmbellen rinkelenZoek stok! schreef:Bij 'het gaat meestal goed' gaan bij mij alle alarmbellen aanHet is gewoon onvermogen van zo'n baas. Terugroepen lukt niet, dus dan maar laten gaan. Denk ik hoor.
Sterkte voor Ted. Ook zonder gaten zijn dit geen leuke dingen!

Bij "meestal" verzoek ik vriendelijk doch dringend om de schat dan even aan te lijnen en mee te nemen.
Sneu voor Ted

- #linda#
- Actief
Ik had hier laats precies het tegenovergestelde. Angel heeft niet zoveel met andere honden, die heeft als enig doel tijdens het loslopen om frolicdrollen te vinden. Dus die loop altijd met de neus door het gras haar eigen ding te doen, ander honden en bazen omzeilend.
Passeer ik met mn drollenzoeker een baas met loslopende border collie die vlak na passeren haar hond complimenteert om vervolgens aan mij te melden dat het meestal niet goed gaat
In eerste instantie zei ik geloof ik alleen maar "oh". Pas later drong goed door wat ze nu eigenlijk zei. Lekker fijn dat ik onderdeel van haar experiment mocht zijn
Er is niets gebeurd maar ik heb me er later toch wel pissig over lopen maken.
Passeer ik met mn drollenzoeker een baas met loslopende border collie die vlak na passeren haar hond complimenteert om vervolgens aan mij te melden dat het meestal niet goed gaat

In eerste instantie zei ik geloof ik alleen maar "oh". Pas later drong goed door wat ze nu eigenlijk zei. Lekker fijn dat ik onderdeel van haar experiment mocht zijn

Er is niets gebeurd maar ik heb me er later toch wel pissig over lopen maken.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Re: Het gaat goed en het gaat meestal goed...en loslaten.
Ja, bij mij ook. Met een boogjeNanna schreef:Bij mij had ie in die sloot gelegen

Ik houd het spul bij me als ik een hond niet ken, op de kleuter na, die overigens zelf wel afstand houd als ze niet zeker is van gezellig.
De stabijs kunnen hysterisch zijn, zeker met andere dames, dus die dienen zich te gedragen.
Dus de "meestal" types mogen aan de lijn, zeker als de mijne dat ook zijn, en anders loopt de baas het risico dat ikzelf ingrijp.
Dat meld ik wel van te voren, hoor, zo ben ik ook wel weer.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
- Dyenga
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Dobermann
- Contacteer:
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
- pammetje
- Zeer actief
met baukje gaat het 95% van de tijd goed
dus komt ze niet meer in aanraking met vreemde honden
dat risico neem ik niet meer
bob gaat met geen enkele reu en is stapel op teven
dus wordt standaard bij me geroepen en aangelijnd als ik hond zie naderen
bente doet niks, vind alle honden groter als 40 cm eng (zelf een bullmastiff
) en als een chi tegen haar gromt vertrekt ze met haar staart tussen haar benen
als ik hier er dus 1 op me afgevlogen krijg die bijna altijd goed gaat en niet luisterd, heb ik als ik niet vlug genoeg reageer een mega knokpartij met bob en baukje. Daarom heb ik ogen bijna rondom me en ben ik altijd heel vlug met reageren
desnoods krijgt de aanstormende hond vliegles
alles om een vechtpartij te voorkomen
dus komt ze niet meer in aanraking met vreemde honden
dat risico neem ik niet meer
bob gaat met geen enkele reu en is stapel op teven
dus wordt standaard bij me geroepen en aangelijnd als ik hond zie naderen
bente doet niks, vind alle honden groter als 40 cm eng (zelf een bullmastiff

als ik hier er dus 1 op me afgevlogen krijg die bijna altijd goed gaat en niet luisterd, heb ik als ik niet vlug genoeg reageer een mega knokpartij met bob en baukje. Daarom heb ik ogen bijna rondom me en ben ik altijd heel vlug met reageren
desnoods krijgt de aanstormende hond vliegles
alles om een vechtpartij te voorkomen

ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
- Trippell
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alaskan Malamute + twee kruisingen
- Contacteer:
Bij het ehrlezen van mijn zin, heb ik hem ook fout geïnterpreteed. oeps.Dyenga schreef:??, hoe moet ik dat zien?Trippell schreef:(al begrijp ik wel dat het principieel de schuld is van de eigenaar van de niet-loslopende hond, maar ik vind dit niet echt erg persoonlijk)
Ik bedoel dat ik het zelf niet zo erg vind als iemand anders zijn hond roept, maar hij niet luistert. MAAR principieel is het wel de schuld van de loslopende hond, dus ik begrijp het wel dat men het wel erg vindt.
"maar ik vind dit niet erg persoonlijk" = "maar persoonlijk vind ik dit niet zo erg"

"We hadden een klein jacht kunnen kopen van alles dat we aan onze hond, en alle dingen die hij kapot gemaakt had,
besteed hadden. Maar ja, hoeveel jachten liggen de hele dag bij de deur te wachten tot je terugkomt?" (John Grogan)